Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt riktig...

Jeg har slitt med nasking og tyveri siden jeg var liten. Jeg holdt det gående til jeg mistet jobben for tredje gang da jeg var enogtyve...

(Dette er et litt langt innlegg, men håper du vil lese videre :sjenert: )

Jeg måtte da ta et oppgjør med meg selv, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har stjålet noen ting, absolutt ingenting, siden den gang.

Jeg er så utrolig flau og skamfull over min fortid! -Og sint på meg selv for å ha hatt så lite selvkritikk i tenårene. Dette har jo ødelagt så utrolig mye for meg i etterkant. Hvem i alledager vil ansette ei sånn som meg?! -Ikke har jeg noen skolegang utover vanlig gymnas, og ikke har jeg attester jeg kan vise fram i fremtidige arbeidsinterjuver eller legge ved i en jobbsøknad.

I dag er jeg ei jente på 24 år.

Den arbeidsplassen jeg har i dag, fikk jeg rett og slett ved en tilfeldighet ca en måned etter jeg fikk fyken for tredje og siste gang. Jeg startet som transportør i et lite firma, der arbeidsgiveren ikke hadde tid til å gjøre et skikkelig interjuv eller gå igjennom mine papirer ved tiltredelsen.

Den gang var jeg jo bare glad til. Glad for å slippe å forklare hvorfor jeg hadde fått sparken... Jeg fikk ikke noen arbeidskontrakt, men det blåste jeg i. Lønnen var svært lav, men alt som telte var at jeg tjente penger, og hadde noe å gå til.

Saken er at i alle disse jobbene jeg har hatt tidligere, som jeg har mistet, har jeg virkelig gjort en flott figur. Sjefene har vært strålende fornøyd med min innsats, fleksibilitet og lærevilje. Jeg har faktisk kjempegode skussmål fra allesammen! Kollegaene har likt meg også...

Men hva i allverden skal jeg gjøre nå?

Jeg orker ikke jobbe med transport stort lenger... Arbeidsdagen er lang og uforutsigbar. Jeg er i trafikken åtte timer hver dag, og jeg er helt alene i varebilen. Lønnen er fremdeles veldig lav.

Jeg er kjempesliten etter endt arbeidsdag. -Har ikke overskudd til noe som helst, og gruer meg til å stå opp om morgenen. Jeg mistrives, og det går ut over alle andre aspekter av livet mitt...

Er dette straffen jeg må tåle for mine tidligere feilsteg? Må jeg virkelig lide meg igjennom hver arbeidsdag?

Jeg vet ikke engang om jeg tør å slutte...

Hvordan i allverden skal jeg klare å få meg en ny jobb?

Jeg bør kanskje nevne at disse jobbene jeg har mistet tidligere, har alle innvolvert kassebetjening på et eller annet vis. Tror derfor at det er et arbeidsområde jeg bare kan skyte en "hvit pil etter"...

Dersom du nå var i mine sko.. Hva hadde du gjort? Hvordan ville du gått frem for å skaffe deg en ny, og bedre jobb?

Hvordan ville du skrevet søknaden? Hva hadde du sagt på et eventuelt interjuv? Hva slags jobber hadde du prøvd å søke på?

Håper på litt hjelp her...

Kanskje det er noen her i forumet som også har vært som meg tidligere?

Klem fra Fru Flau

Anjah

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk på at du på en måte har begynt på nytt fra og med den jobben du har nå. Du kan bruke kollegaer og sjef der som referanse. Det gjør det lettere å få ny jobb enn da du ikke hadde noen referanser og bare et stort hull i cv-en. Det er klart det er dumt du ikke har en full cv, men jeg tror at det betyr mest at du har vært/er i jobb i det siste og har gode referanser derfra. Bare (jaja, i noen bransjer gjelder dette de fleste) de som kan velge og vrake blant arbeidstakere kan legge mye vekt på at søkeren har et hull i cv-en langt tilbake i tid. Du har kanskje ikke så mange jobber å velge mellom som en som har en god cv hele veien, men etter hvert som tiden går vil det bety lite og ingenting, så lenge du oppfører deg godt.

Du kan og bør søke jobb før du sier opp den du har pr i dag, og dersom du synes det er ukomfortabelt å bruke sjefen som referanse kan du spørre kollegaer (nb - husk å spørre først ja).Når det gjelder typer arbeid så tenk over hva du tror du kan trives med, og hva som er helt uaktuelt. Ettersom du ikke har verdens beste papirer å vise til bør du antagelig ikke sikte altfor høyt, men tenke at i neste jobb er målene å trives litt bedre, gjøre ditt beste og bygge opp cv-en din videre. Du er fortsatt ung og har god tid til å få noe ut av arbeidslivet. Utfra måten du skriver på virker du også oppegående, så det er helt sikkert håp for deg - så lenge du ikke stjeler ;)

Ellers kan du høre med blant annet NAV om tips til søknadsprosess, søknadsskriving og typer jobb, de arrangerer jobbsøkerkurs (fortrinnsvis for arbeidsledige, men det er kanskje mulig å få noe tid og råd likevel).

Skrevet

Jeg ser rett og slett ikke helt problemet her... Du fikk jobben du har nå for tre år siden, er vel uansett den som er mest aktuell for referanse? Er jo bare å søke jobber å se?

Om du er i feil bransje får du bare sette deg på skolebenken å itdanne deg til det du vil bli da.

• 2 uker senere...
Skrevet

Slik jeg forstår det, ville altså begge dere to som til nå har svart på innlegget, ikke sagt noen ting?

Vil dette si at når jeg skriver min CV, så burde det ikke stå noen ting om mine tidligere ansettelser? Jeg burde bare bruke skolegangen min og min nåværende arbeidsplass?

Eller skal jeg ta dem med på CV'en og krysse fingrene for at interjuveren ikke ønsker å kontakte noen av disse?

Har jeg lov til å sette opp kun en referanse, f.eks tlfnummeret til min nåværende sjef?

Ja, helt klart, jeg ønsker å kontakte NAV. Håper at disse kan hjelpe meg å få orden på ting. Problemet er likevel at NAV kun har åpent når jeg er på jobb :sukk:

Jeg ser rett og slett ikke helt problemet her... Du fikk jobben du har nå for tre år siden, er vel uansett den som er mest aktuell for referanse? Er jo bare å søke jobber å se?

Om du er i feil bransje får du bare sette deg på skolebenken å itdanne deg til det du vil bli da.

Vil bare tilføye at det ikke er bare bare å sette seg på skolebenken. I dag er jeg jo en gift kvinne, jeg planlegger barn med min mann, og har lån på hus og bil som skal betjenes.

Anjah

Skrevet

Uff, føler ekstremt med deg... Jeg var slik jeg også, jeg er helt utrolig skamfull, utrolig skamfull og flau over min fortid! Jeg tok et oppgjør med meg selv jeg også, sverget på at jeg aldri skulle røre noe som ikke tilhørte meg, det var slutt på å være en skitten tyv, og jeg måtte gjøre alt for at det aldri skulle skje igjen. Jeg fikk meg et par lavtlønna "møkkajobber" etterhvert, og var i grunn bare glad til for det. Jeg ble ansatt ved stor flaks av noen jeg kjente fra før, som ikke kjente til tyveriene mine. Jobben var dog lange dager, tunge dager og det var til å svime når man kom hjem, penga nådde ikke stykket en gang. Men jeg var vanvittig glad, jeg så på det som en belønning for at jeg sverga på å aldri stjele igjen. Etterhvert fant jeg ut at nok er nok, orka ikke helt den jobben ( etter 4 år der ) så sa jeg opp, jeg fikk gode referanser av kollegaer og sjefer. Når neste arbeidsgiver spurte meg hva jeg hadde gjort i tomrommet mellom 18-22 år, så sa jeg at jeg ikke hadde gjort noe pga langvarig sykdom i nærmeste familie. Skal aldri mer stjele igjen!

Gjest Gjest_Lotta_*
Skrevet
Vil dette si at når jeg skriver min CV, så burde det ikke stå noen ting om mine tidligere ansettelser? Jeg burde bare bruke skolegangen min og min nåværende arbeidsplass?

Anjah

Selvsagt skal du skrive opp de andre jobbene dine, de som evt. vurderer å ansette deg har ikke lov til å bare ringe vilkårlig rundt. Det er bare lov å kontakte de du oppgir som referanser.

Skrevet

, de som evt. vurderer å ansette deg har ikke lov til å bare ringe vilkårlig rundt. Det er bare lov å kontakte de du oppgir som referanser.

Skrevet
Selvsagt skal du skrive opp de andre jobbene dine, de som evt. vurderer å ansette deg har ikke lov til å bare ringe vilkårlig rundt. Det er bare lov å kontakte de du oppgir som referanser.

Kan du referere til noe lov rundt dette?

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Dersom jeg hadde fått sparken, eller hatt en konflikt med en tidligere arbeidsgiver, hadde jeg ikke ført de opp på CVen.

Skrevet (endret)
Uff, føler ekstremt med deg... Jeg var slik jeg også, jeg er helt utrolig skamfull, utrolig skamfull og flau over min fortid! Jeg tok et oppgjør med meg selv jeg også, sverget på at jeg aldri skulle røre noe som ikke tilhørte meg, det var slutt på å være en skitten tyv, og jeg måtte gjøre alt for at det aldri skulle skje igjen.

Når neste arbeidsgiver spurte meg hva jeg hadde gjort i tomrommet mellom 18-22 år, så sa jeg at jeg ikke hadde gjort noe pga langvarig sykdom i nærmeste familie. Skal aldri mer stjele igjen!

Vet du, jeg ble litt lettet over at det ikke bare var meg her på forumet :klem: Godt å tenke på at du i allefall har fått deg en jobb du trives bedre i!

Angående det jeg har markert fra innlegget ditt med kursiv; jeg har vurdert dette selv. Det er jo en plausibel forklaring, som faktisk ikke er langt fra sannheten for midt vedkommende.

Er bare litt redd for at forklaringen skal være litt oppbrukt. Tenk om interjuveren ikke tror på meg!? :unsure:

Hvis det er slik som siste gjest her skrev, at arbeidsgiver ikke har lov til å ringe vilkårlig rundt til mine referanser, hadde jo det vært knall! Det ville sett så mye penere ut på cv'en min i allefall. Jeg lurer også på om dette kan referes til noen lov?

Og en annen ting: kan jeg f.eks bare oppgi min nåverende sjef som referanse og insistere på at denne blir brukt? Selv om jobbene jeg har hatt tidligere kanskje er mer relevant som bakgrunn for den nye arbeidsplassen?

Åhhh, jeg føler meg nesten litt sleip her jeg sitter, og graver etter finurlige løsninger...! :lete:

Men jeg er kjempetakknemlig for alle svarene jeg får altså! :Nikke:

Anjah

Endret av Anjah
Skrevet
Og en annen ting: kan jeg f.eks bare oppgi min nåverende sjef som referanse og insistere på at denne blir brukt? Selv om jobbene jeg har hatt tidligere kanskje er mer relevant som bakgrunn for den nye arbeidsplassen?

Ingen?

Lurer litt på dette, forstår dere.

Ville det sett underlig ut om jeg bare oppga nåværende sjef som referanse ved siden av mine andre jobberfaringer?

Anjah

Skrevet
Ingen?

Lurer litt på dette, forstår dere.

Ville det sett underlig ut om jeg bare oppga nåværende sjef som referanse ved siden av mine andre jobberfaringer?

Anjah

Jeg ville kanskje ikke reagert så mye på det alene at du bare oppga nåværende sjef - men jeg ville reagert dersom du gjorde et poeng ut av det og insisterte på at kun denne ble brukt. Har du noen andre referanser du kan bruke fra arbeidsplassene enn sjefene der? Eller evt referanser fra skole/fritid?

Skrevet (endret)
Jeg ville kanskje ikke reagert så mye på det alene at du bare oppga nåværende sjef - men jeg ville reagert dersom du gjorde et poeng ut av det og insisterte på at kun denne ble brukt. Har du noen andre referanser du kan bruke fra arbeidsplassene enn sjefene der? Eller evt referanser fra skole/fritid?

Tja, jeg har et halvårs helge-engasjement jeg kan vise til? Det har jeg faktisk papirer på også! :tommelsmil: Jeg har et papir som bl.a beskriver meg som et positiv og hyggelig medarbeider.

Når man sender inn jobbsøknaden, kan det da lønne seg å slenge med en kopi av denne i posten også? Eller sender man slike ting kun på forespørsel?

Ja, det ville kanskje blitt litt vittig å lage en scene av min ene referanse, hehe

Anjah

Endret av Anjah
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Flott at du ikke har tenkt å stjele igjen, men det kommer nok desverre til å kunne forfølge deg en stund.

Kommer du på intervju med hull i CVen vil du nok bli spurt om dette. En referanse ser ikke bra ut. Sjefen din er nødvendig i tillegg til en kollega i det firmaet du jobber i nå. Det er vanlig å ikke ringe flere enn du oppgir, men arbeidsgiver spør om flere eller andre referanser hvis de du har oppgitt ikke virker bra nok eller er tilstrekkelig nok.

Det finnes ingen lov om regulere det med referanser...

Hilsen arbeidsgiver

Gjest strykebrett
Skrevet

Det er lov til å ringe hvem man vil i et landet her.

Det er ikke vanlig å ringe de som ikke står på liste, men lovlig er det.

Gjest PatheticGirl43
Skrevet

Jeg tror faktisk aldri noen har vært interessert i å ringe flere av mine referanser. Det har holdt med den siste arbeidsplassen, selv om jeg har gitt dem flere.

Hvis du har en referanse på din siste jobb som er god, så tror jeg ikke de fleste vil synes det er nødvendig å kontrollere flere av de tidligere arbeidsplassene.

Et tips: I CVen eller på søknaden, skriv "Referanser: Ved forespørsel" eller noe sånt. Så kan du oppgi navn og telefonnummer til referansen din først når du er på intervju :)

Jeg skriver dette i mine selv om jeg ikke har noe å skjule, fordi jeg liker å ha muligheten til å ta kontakt med tidligere arbeidsgiver for å fortelle at noen kommer til å ringe og spørre etter referanse.

Og for å være sikker på at du ikke står uten jobb, søk mens du er i jobb og vent heller på en ny arbeidsplass som har tid til å vente til oppsigelsestiden din har gått ut.

Lykke til!

Skrevet
Kommer du på intervju med hull i CVen vil du nok bli spurt om dette. En referanse ser ikke bra ut. Sjefen din er nødvendig i tillegg til en kollega i det firmaet du jobber i nå. Det er vanlig å ikke ringe flere enn du oppgir, men arbeidsgiver spør om flere eller andre referanser hvis de du har oppgitt ikke virker bra nok eller er tilstrekkelig nok.

Det finnes ingen lov om regulere det med referanser...

Hilsen arbeidsgiver

Jeg visste virkelig ikke at man skal bruke en kollega som referanse i tillegg til sjefen. -Nyttig informasjon å få. Takk skal du ha!

Jeg tror forøvrig jeg vil følge tipset jeg fikk av PatheticGirl43; om å skrive "referanser: ved forespørsel"i CV'en. På den måten vil jeg få en viss "kontroll" :enig:

Hva tenker dere om å bare forklare arbeidsgiveren hele situasjonen under intervjuet? Å bare være helt ærlig om alt sammen?

Dersom du var arbeidsgiver, hadde du tatt sjansen på meg?

Anjah

Skrevet
Jeg visste virkelig ikke at man skal bruke en kollega som referanse i tillegg til sjefen. -Nyttig informasjon å få. Takk skal du ha!

Jeg tror forøvrig jeg vil følge tipset jeg fikk av PatheticGirl43; om å skrive "referanser: ved forespørsel"i CV'en. På den måten vil jeg få en viss "kontroll" :enig:

Hva tenker dere om å bare forklare arbeidsgiveren hele situasjonen under intervjuet? Å bare være helt ærlig om alt sammen?

Dersom du var arbeidsgiver, hadde du tatt sjansen på meg?

Anjah

NEI! Jeg er arbeidsgiver, i en liten målestokk i egen bedrift. Jeg ville ikke ha ansatt en jeg visste noe slikt om. Men jeg synes du er moden som jobber med svakhetene dine. Men, som en alkoholiker kan trekkes til og tenke på alkohol resten av livet, tror jeg at en bitteliten del av tidligere tyver/naskere alltid vil se seg om etter muligheter og at dette kan komme opp igjen senere i livet, f.eks hvis man går gjennom noe vanskelig. Så stå på, jobb med deg selv videre og ikke si noe om det. Det mest voksne er å legge det helt bak seg, man trekker ikke frem sine aller verste sider på et intervju, det i seg selv er dårlig dømmekraft synes jeg.

Selv om du er gift, TA UTDANNING! Du er bare 24 år. Veldig mange andre tar utdanning selv om de er gift og har barn, hvorfor skal du kun ha kjedelige/tunge/lavtlønte jobber resten av livet? Nei, tenk gjennom fremtiden din og ta en utdannelse, det kommer du aldri til å angre på.

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...