Gjest Icere Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Noen her som har linker til gode videotutorials for basic CSS? Og da mener jeg ikke noe man kan google seg frem til, men videoer man har sett og lært av selv! I mellomtiden får jeg surfe Youtube.
Zealuu Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Hvorfor trenger du videotutorials for noe du skriver? http://www.csszengarden.com/ er et greit sted å starte.
Gjest Icere Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Hvorfor trenger du videotutorials for noe du skriver? http://www.csszengarden.com/ er et greit sted å starte. Du tuller? OK, nå er kanskje ikke CSS sammenlignbart, men jeg lærte meg vlookup og pivot for å nevne noe, på Youtube. Videoopplæring er genialt, og det er mye enklere å forstå noe som man ser. Men takk for link, skal sjekke den ut.
Gjest Gjest_tips_* Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Her er det noen videoer om koding i HTML og CSS. Helt grunnleggende og ikke noe fancy greier, men en flott start, det er det. Er også med validering etter standard og greier. Når du har forstått syntax og basics, så er dette en sinnsykt bra ressurs innen mange programmeringsspråk. Den er på engelsk, men det er jo CSS også
Gjest Icere Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 Hei gjest, tusen takk! Kjenner til w3 fra da jeg lærte meg HTML, og hvis ressursene deres er like bra på CSS så har jeg nok funnet det jeg lette etter.
Gjest Gjest_tips_* Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 Ja, det er den. Godt ramme- og referanseverk der, og da er det jo ingen sak! Visste du forresten at det er nordmenn som står bak W3? Det er egentlig litt stort, for den siten er høyt ansett internasjonalt.
Colargol Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 Jeg ville også gått for W3schools. Det jeg kan om html, css, php, sql osv. har jeg lært der (pluss et par-tre bøker). De er supre som oppslagsverk også, og du kan teste direkte på deres side om du ønsker. Tutorials på video har jeg aldri sett helt poenget med når det gjelder grunnleggende koding, eller vel, jeg har brukt videotutorials for å lære meg Thesis sin "Open hooks" -men bortsett fra det så er det vel kun til photoshop/premier pro osv. og bilderedigering for min del.
Gjest Icere Skrevet 10. november 2009 #8 Skrevet 10. november 2009 Det visste jeg ikke! Så kult. Bra vi har noe annet å være stolt over enn binders og brunost.
Gjest Icere Skrevet 10. november 2009 #9 Skrevet 10. november 2009 Jeg ville også gått for W3schools. Det jeg kan om html, css, php, sql osv. har jeg lært der (pluss et par-tre bøker). De er supre som oppslagsverk også, og du kan teste direkte på deres side om du ønsker. Tutorials på video har jeg aldri sett helt poenget med når det gjelder grunnleggende koding, eller vel, jeg har brukt videotutorials for å lære meg Thesis sin "Open hooks" -men bortsett fra det så er det vel kun til photoshop/premier pro osv. og bilderedigering for min del. Gleder meg til å komme ordentlig i gang! Har Dreamweaver, så spørs om jeg skal bruke det. Noen tips på det? Ang. videoer så lærte jeg meg som sagt veldig mye på Excel via bl.a. Finney Learning Systems (svært bra videoer, mange gratis)og Youtube. Men grunnleggende koding skjønner jeg at man ikke trenger video for.
Colargol Skrevet 10. november 2009 #10 Skrevet 10. november 2009 (endret) Dreamweaver er et supert program, men det kommer litt an på hva du skal. Er poenget ditt å lære deg css helt fra grunn av så ville jeg starta med med vanlig tekstark-prøving først (notepad,notebook osv.) eller gjort det i Dreamweaver, men uten å bruke de hjelpemidlene som finnes gjennom programmet. Dreamweaver er nemlig et ypperlig program når man kan grunnleggende xhtml/css, men fordi programmet har funksjoner som ikke kan verifiseres i alle browsere enda så kan du ende opp med å måtte teste ut siden din gang på gang, finne feil, rette dem opp og da er du avhengig av å vite hva du gjør. Dreamweaver som de fleste programmer er dessverre ikke selvtenkende. Jeg brukte noen uker på å lære meg Dreamweaver før jeg kunne bruke det "på ordentlig" (og jeg kan som sagt litt mer enn grunnleggende css/html). Men når du først forstår og vet hva du gjør så vil Dreamweaver være et supert program for å strukturere websider, fikse design osv. (Er det DW CS4 du har forresten?) Må bare føye til: Alle mine "lærere", altså forelesere og nerdevenner, var sinnsykt plagsomme (jeg hadde mord i blikket) når de snakket om dette med å lære seg koding steg for steg uten programmer, bare med ren tekst. Men nå når jeg har gått igjennom det, og kom levende ut på den andre siden, så skjønner jeg hva de mente. Det handler rett og slett om pugging, prøving og feiling -ikke ta snarveier, det tjener du ikke på seinere. Dårlig kunnskap om koding blir et større og større problem dessverre. (Jepp, jeg har blitt nerde-plagsom selv!) Endret 10. november 2009 av Colargol
Gjest Icere Skrevet 10. november 2009 #11 Skrevet 10. november 2009 Tusen takk for input Colargol, det var veldig nyttig. Jeg har CS3, og har bare såvidt kikket på det. Tror jeg følger tipset ditt og lærer meg basic CSS først, og tar DW etter hvert. CSS here I come! :nerdesmilie:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå