Gå til innhold

Fete røtter, slitte tupper

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Martine_*
Skrevet

Hallo! Jeg har tykt langt hår, som er veldig slitt i tuppene. Jeg bruker balsam i tuppene hver dag i håp om at det skal hjelpe, men når jeg står opp neste morgen er det like ille. Det er flokete, tørt, knekt og splittet, men hodebunnen og røttene er fettete, så håret blir flatt. Håret mitt er med andre ord bare fint når det nettopp er vasket...

Jeg hadde en SOS slitte tupper fra Yves Rocher, og den hjalp litt. Etter jeg badet i et basseng med (MYE) klor, ble håret bare verre, og det har nesten ikke blitt bedre igjen. Jeg bruker hverken føner eller rettetang(mest fordi håret er slitt, for jeg har lyst).

Jeg kunne trengt en god balsam/kur, eller noe til å behandle slitte tupper...

Jeg har også litt fall/bølger i håret, og liker det best slik, men det meste av bølgene går bort etter noen dager når det blir mere fettete, og er mest synlig rett etter jeg har vasket/skylt det. Det blir også flatere når jeg bruker produkter som skal gjøre håret mykere/mer glansfult/etc. Jeg har hørt at man kan få fram mer bevegelse i håret ved å bruke produkter beregnet på krøller, hvis man allerede har fall/bølger. Er dette sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det lenge siden du har klippet tuppene?

Gjest Gjest_Martine_*
Skrevet

Ja, det begynner å bli en stund siden. Bor på en plass der jeg ikke har mulighet til det. Skal ut å reise snart, så jeg får vel dra til frisøren :)

Skrevet

Ja. Min erfaring med slitte tupper er at jeg kan bruke produkter som hjelper ganske lenge, men så må jeg klippe litt.

Og ja, produkter for krøllete hår får frem mere fall og bølger om du har det fra før.

Skrevet

Høres ut som at du har ganske likt hår som meg, bortsett fra at jeg ikke har spesielt fett hår, men veldig slitte tupper!! Jeg har blitt flinkere til å klippe meg ofte, prøver å klippe meg annenhver måned. For meg har det blitt veldig mye bedre :)

Gjest Gjest_Martine_*
Skrevet

Hmm... Får håpe jeg ikke må ta så mye :sukk: Men jeg får ta det som trengs

Skrevet

Hvis du går ofte nok trenger du ikke ta så mye hver gang :) Men kan hende du må ta mye første gangen. Det har jeg måttet gjøre alle gangene jeg har vært alt for treig til å komme meg avgårde.

Skrevet
Hmm... Får håpe jeg ikke må ta så mye :sukk: Men jeg får ta det som trengs

Er nok ikke så mye mer å gjøre enn å klippe de slitte tuppene. Når du blir kvitt de kommer håret også til å fort bli lengre, fordi det vil vokse sunt en stund, før det begynner å bli slitt og "spise" seg oppover om du skjønner.

Kurer du håret mye? Om du kurer mange ganger i uka vil håret bare bli fetere, så kur det maks to ganger i uka.

Fett hår kommer også veldig ofte av fet hodebunn, kjøp en shampoo og balsam og eventuelt kur mot fet hodebun.

Et annet problem kan være at du vasker det for ofte? Hvis du "trapper" ned på vasking med shampoo og balsam, og heller bare skylder det i vann, vil håret etterhvert bli vandt med å ikke bli vasket hver dag, og det vil da ta fler dager før det blir fett :)

Skrevet (endret)

I tillegg til å klippe deg regelmessig som nevnt her, så finnes det en god hårkur som heter Aussie, 3 min reconstructer. Den er veldig god, vet de har den på cubus.

Jeg blir også litt fet i hodebunnen, men det hjelper om jeg bare bruker balsam og hårkur i tuppene, og ikke inn mot hodebunnen.

Endret av #Angel#
Skrevet

Uuups, klarte visst å sitere et annet innlegg. Var ikke meningen!

Gjest Gjest_Martine_*
Skrevet

Jeg bruker ikke så mye shampoo, fordi jeg vet at håret blir fetere av det :) Men når jeg tenker på det, så brukte jeg shampoo hver dag i to uker når jeg var på gran canaria, så det har sikkert derfor det har blitt slik... Jeg bruker heller ikke balsam i hodebunnen :)

Takk for gode tips! Det blir vel en tur til frisøren, ja!

Gjest Gjest_Gina_*
Skrevet

* Har du prøvd tørrshampo? (batise eller kisby feks, fåes på vita til en billig penge) Spray den i hårrøttene der hvor håret er blitt fett og voila! Håret ser nyvasket ut.

* Det eneste som funker for slitte tupper er Å KLIPPE DEM AV. Det går ikke an å reparere knekte tupper. Du må klippe de av og heller begynne å forebygge ved å stusse jevnlig og bruke feks et serum i tuppene.

* Bruk bare balsam og hårkur i lengden, ikke i hodebunnen.

* Prøv å ikke vask håret for ofte.

* Jeg vet også at de har produkter som er for akkuratt dette problemet i frisørsalonger. Stikk innom der å invester i bra produkter. De gir mye mer næring enn butikkshampo.

* Bruk en naturbørste. Børster av plastikk gjør håret sprøtt, mens en naturbørste er mye mer skånsom.

* la rettetang og andre varmeverktøy ligge. Men husk å bruk varmebeskyttende om du mååå bruke det av og til ;)

Gjest Gjest_Martine_*
Skrevet

Takk, Gina! Kjempeflott svar ^^

Skrevet

Mener at Kerastase har en shampo og balsam for akkurat dette.

Skrevet

Strip/blek håret, og skaff deg en kortere, tøff frisyre.

Bleking tørker ut håret og gjør det også mye luftigere på toppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...