Gå til innhold

Kan jeg gi henne alibi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noen som har begått hærverk på eiendomen til en nabo her jeg bor.

Han vet ikke hvem det er, men han mener han så ei jente gå der i fra med langt brunt hår og ei rød jakke. Det var mørk så han fikk ikke sett ordentlig, men beskrivelsen kan være noe lik min min datter, langt brunt hår, rød jakke osv.

Men jeg kan ikke skjønne at hun skulle begå hærverk da hun er ikke akkurat den typen til å gjøre slik. Hun selv nekter jo også på dette og sier at hun heller ikke var på eiendommen til han mannen. Men hun var avlikevel ute da det skjedde så hun har jo ikke noe alibi heller.

Nå vet jeg selv at det er ei annen jente som har samme hårfarge som min datter og akkurat samme jakke. Det er også en gutt som bor i nærområdet som har langt hår og jeg har også sett han ha samme farge på jakka som min datter, men ikke lik. Så det er jo to andre som kan ha gjort det. Nå vet jeg ikke hvordan de er, men vet hun jenta har havnet i bråk tidligere og har også vært med på å jule opp ei annen.

Det er så vidt jeg vet ingen beviser eller noe mot noen av dem og naboen vil jo til buns i dette og vil vel at de eller den som har gjort dette skal rydde opp og mulig erstatte det de har ødelagt.

Men hva gjør jeg? Min mann vil at vi skal si at datteren vår var ute med faren sin. Men er det greit å gjøre det? Jeg vil jo ikke at noen uskyldige skal bli tatt for dette heller. Og de to andre som det kunne vært naboen så trenger jo heller ikke gjort det.

Noen som har noen forslag til hva jeg burde gjøre? Skal vi bare gi datteren vår alibi, selv om hun egentlig ikke har et?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal absolutt ikke gi din datter et falskt aibi.

Hvis noen har sett datteren din et annet sted blir du stilt i et veldig dårlig lys.

Hvis datteren din ikke har gjort dette kommer hun uansett ikke til å bli straffet for det.

Skrevet

Du skriver jo selv det du vet, at hun kan ha gjort det.

Og de færreste foreldre tror noe sånnt om sine barn. Andres barn kan gjøre det, men ikke egne...

Det som skjer hvis du gir henne alibi er at hun vil lære at å lyve til politiet er greit. Og hvis hun har gjort det så er det bare å lyve, så vil dere redde henne. For dere tror at alt hun sier.

Og hvis det blir oppdaget får dere som foreldre veldig mye mere straff enn datteren deres risikerer.

Jeg er mamma til en tenåring. Han er søt og snill og veldig grei. Men jeg VET at han er i stand til å gjøre ting som jeg ikke ville trodd om ham.

Så jeg tror ikke på alt han sier.

Det bør ingen tenåringsforeldre gjøre.

Skrevet
Du skriver jo selv det du vet, at hun kan ha gjort det.

Og de færreste foreldre tror noe sånnt om sine barn. Andres barn kan gjøre det, men ikke egne...

Det som skjer hvis du gir henne alibi er at hun vil lære at å lyve til politiet er greit. Og hvis hun har gjort det så er det bare å lyve, så vil dere redde henne. For dere tror at alt hun sier.

Og hvis det blir oppdaget får dere som foreldre veldig mye mere straff enn datteren deres risikerer.

Jeg er mamma til en tenåring. Han er søt og snill og veldig grei. Men jeg VET at han er i stand til å gjøre ting som jeg ikke ville trodd om ham.

Så jeg tror ikke på alt han sier.

Det bør ingen tenåringsforeldre gjøre.

Så det er jo to andre som kan ha gjort det

Nei, det jeg mente er at ut i fra beskrivelsen så er det minst to andre som kan ha gjort det.

Skrevet

Ja, det er minst tre som kan ha gjort det. Ta kontakt med politiet og si det til dem. De vet nok om det allerede, men ikke lyv.

Veldig viktig forskjell.

Skrevet (endret)

Nei jeg ville ikke gitt henne alibi. Hun får forklare hvor hun var og hva hun gjorde hvis det blir nødvendig, og dere får støtte henne.

Endret av Phaedra
Gjest brutal_mann
Skrevet

For all del, bare gå foran som et godt eksempel for deres datter og vis hvordan konfliktløsing skal foregå. Alle vet jo at sannheten er for tapere.

Skrevet

kan du ikke finne ut hvor hun faktisk var da?

hvor gammel er hun?

Skrevet
Du skal absolutt ikke gi din datter et falskt aibi.

Hvis noen har sett datteren din et annet sted blir du stilt i et veldig dårlig lys.

Hvis datteren din ikke har gjort dette kommer hun uansett ikke til å bli straffet for det.

Naiviteten lenge leve. Når folk blir uskyldig dmøt for betydelig verre saker, hvor stor rettsikkerhet tror du egentlig det er på slike saker?

Fordelen er riktignok at det er skjelden noen blir dmøt for noe slikt, skyldig eller ei.

Skrevet
Det er noen som har begått hærverk på eiendomen til en nabo her jeg bor.

Han vet ikke hvem det er, men han mener han så ei jente gå der i fra med langt brunt hår og ei rød jakke. Det var mørk så han fikk ikke sett ordentlig, men beskrivelsen kan være noe lik min min datter, langt brunt hår, rød jakke osv.

Men jeg kan ikke skjønne at hun skulle begå hærverk da hun er ikke akkurat den typen til å gjøre slik. Hun selv nekter jo også på dette og sier at hun heller ikke var på eiendommen til han mannen. Men hun var avlikevel ute da det skjedde så hun har jo ikke noe alibi heller.Nå vet jeg selv at det er ei annen jente som har samme hårfarge som min datter og akkurat samme jakke. Det er også en gutt som bor i nærområdet som har langt hår og jeg har også sett han ha samme farge på jakka som min datter, men ikke lik. Så det er jo to andre som kan ha gjort det. Nå vet jeg ikke hvordan de er, men vet hun jenta har havnet i bråk tidligere og har også vært med på å jule opp ei annen.

Det er så vidt jeg vet ingen beviser eller noe mot noen av dem og naboen vil jo til buns i dette og vil vel at de eller den som har gjort dette skal rydde opp og mulig erstatte det de har ødelagt.

Men hva gjør jeg? Min mann vil at vi skal si at datteren vår var ute med faren sin. Men er det greit å gjøre det? Jeg vil jo ikke at noen uskyldige skal bli tatt for dette heller. Og de to andre som det kunne vært naboen så trenger jo heller ikke gjort det.

Noen som har noen forslag til hva jeg burde gjøre? Skal vi bare gi datteren vår alibi, selv om hun egentlig ikke har et?

Men hvor var hun når dette skjedde da?

Om hun ikke var helt alene ute, må jo dem hun var med på det tidspunktet kunne gi henne alibi?

Om du lyver om dette, vil det ta seg dårlig ut om det kommer frem senere at hun var sammen med noen andre, og i verste fall,- om datteren din har vært med på dette, og noen av de medskyldige tilstår, slik at hun også blir avslørt,- da blir det dumt for din del om du allerede har løyet.

Hvis hun ikke har vært med på dette, er det bare å si dette som det er, og forklar hva hun gjorde/hvem hun var sammen med på dette tidspunktet. Løgner kan komplisere vanskelige situasjoner unødvendig.

Og om det skulle vise seg at datteren din har vært med på hærverk, er det kanskje til det beste at hun blir avslørt og straffet for dette, så gjentar det seg forhåpentligvis ikke?! For din og hennes del, håper jeg det viser seg at hun er uskyldig. Lykke til!! :)

Skrevet

Dere skal selvfølgelig ikke lyve for å gi datteren deres et alibi!! Som andre sier; et sted har hun vært, og med mindre hun var der helt alene har hun jo alibi..

Skrevet

Du må ihvertfall ikke være så naiv å tro datteren din helt betingelsesløst. Hvis hun sier at hun ikke har gjort det så trenger ikke det være sannheten. Går det ikke an å prate sammen og finne ut hvilket alibi hun egentlig har? Jeg syns det er rart du spør oss om du ev. skal lyve for å gi henne alibi, med det gjør du henne en stooor bjørnetjeneste. Har hun gjort noe må hun stå til ansvar for det så får dere foreldre heller svelge stoltheten og innse at datteren deres er akkurat som de fleste andre.

Jeg sier ikke at man ikke skal ha tillit til sine barn, men da er det bedre å få snakket ut om det om mulig. Kanskje hun innrømmer etterhvert? Kan også hende hun vet hvem som har gjort det, hva ville da skje dersom hun ga dere ett navn og dere ville ta det videre til politiet (dersom de er innblandet) Hvis datteren deres freaker ut da så vet hun at hennes navn trolig vil bli nevnt som en del av saken og da bli avslørt selv.

Men lyve om det? Uff...

Skrevet
Det som skjer hvis du gir henne alibi er at hun vil lære at å lyve til politiet er greit.

Kan ikke se at TS sier noe om politiet, men heller om at mannen vil til bunns i saken. Vet selvsagt ikke hva slags hærverk det er snakk om, men tviler på at politiet har ressurser til å gjøre noe. Så han kommer ikke til å komme langt med saken uansett så lenge ingen vil ta på seg skylden. Selvsagt ikke særlig morsomt å bli mistenkt, men jeg ville nok sagt til han (dersom han beskylder din datter for å ha gjort det)at det jo finnes minst to andre som passer til den beskrivelsen og at han får høre med dem.

Skrevet

Ikke gi henne alibi, men opplys om de andre som likner også.

Mine foreldre trodde heller ikke at jeg kunne gjøre noe som skjedde med eiendelene til vår nabo for mange mange år siden. Jeg var mistankt og nektet. De snakker enda om hvor glade de var for at det ikke var meg.

Men det var meg...

Skrevet

Det er mye mer mistenksomt om du lyver for henne og blir tatt i løgnen, enn at du lar saken gå sin gang.

Skrevet

Enig i dette.

Jeg tviler på at det blir noen sak av dette. Politiet har ikke engang tid til å etterforske voldssaker skikkelig. Hvis det blir etterforsket, det ikke kan bevises at det er henne, og hun ikke tilstår, blir saken henlagt. Sikkert fristende å ikke tilstå selv om man er skyldig. Det er noe grunnleggende galt med politi og rettsvesen i Norge. Jeg ville oppfordret henne til å si sannheten og ta de konsekvensene som kommer hvis hun har gjort det. En slik sak blir sannsynligvis løst i konfliktrådet og ikke i domstolen hvis det i det hele tatt blir en sak.

Dere har ikke lov til å lyve og gi henne alibi på den måten. Hvis det blir oppdaget vil dere få problemer. Politiet ser alvorlig på falske forklaringer (med mindre de kommer fra gjerningspersonen).

Skrevet

sier meg enig med de andre, ikke lyv for henne, du VET ikke hvem som har gjort det og kan heller ikke si med sikkerhet at det IKKE er din datter. Dersom du lyver for henne, og noen andre blir tatt for det, også ER det din datter... hvordan ville du følt det da? Og hva lærer du din datter ved å vise henne at å lyve i forhold til kriminelle handlinger er ok?

Mine foreldre trodde heller ikke at jeg kunne gjøre noe som skjedde med eiendelene til vår nabo for mange mange år siden. Jeg var mistankt og nektet. De snakker enda om hvor glade de var for at det ikke var meg.

Men det var meg...

Jeg gjorde også noen ting som min mor ALDRI ville trodd jeg kunne gjøre!! Det er ting jeg tror jeg aldri kommer til å fortelle henne, for jeg vet at det både vil sjokkere henne og såre henne å få vite at jeg kunne gjøre det, og lyve til henne om at jeg ikke gjorde det.

Tror vel egentlig de fleste har gjort NOE som foreldrene aldri ville trodd de var i stand til..

Det er overhode ikke sikkert det er din datter som har gjort det TS, men vær klar over at det er ganske stor sikkerhet for at hun GJØR noe du ikke vil tro hun gjør, selv om det ikke er sikkert det er dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...