superior Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Jeg lurte på om noen ville dele (gode) sparetips med en fattig student? Jeg føler pengene ikke strekker til, selv om jeg jobbet som en gal hele sommeren, og i tillegg har sparepenger fra før av. Har husleieutgift som eneste faste utgift, men med endel varierende som mat, mobil, bøker osv. Jeg hverken drikker eller røyker, og all trening foregår ute i naturen (løping og langrenn), så jeg sparer de kronene. Hva kan man gjøre for å spare penger? Alle tips mottas med takk.
mariesol123 Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Kjøpe billige pynteting og slikt på bruktsjapper (man kan finne fine ting av og til faktisk..) Kjøp klær på tilbud hos hm.com eller ellos.no Kjøpe first price produkter hos kiwi og meny, du kan spare inn masse på dette altså! De har bla kylling kjøttdeig,kylling filet, taco, pålegg(salami,ost,baconost,skinke), 2 liters appelsin juice, appelsin brus, champagne brus, servietter, baguetter, brød(men dette blir tørt etter en dag så det anbefaler jeg ikke), lomper, shampoo, tannkrem, dusjsåpe, håndsåpe, salt potetgull, paprika skruer og ringer, ostepop, tortillachips + dip,sjokoladeplate, bananer, appelsiner og epler i nett, gulrøtter, poteter, løk, paprika, frosne vårruller, frossen pytt i panne, OSV! masse godt å finne. I tillegg selger de også vaskemiddel, skuremiddel osv (kjøp alltid det billigste du finner av dette!) Cluet er at en butikk ikke har alle varene til first price, i tillegg må man leite litt i hyllene. Paprikaen f.eks er det noen butikker som "gjemmer" bakerst bak all den andre paprikaen. (ikke spør meg hvorfor.) Vi pleier å gå inn i butikken og ikke kjøpe annet enn first price eller superbillige varer, hvis de ikke har det vi skal ha i first price, så sorry mac, da går vi til den neste som har. Samboeren og jeg får virkelig mye for pengene når vi gjør dette. I begynnelsen synes jeg first price var litt jalla, men nå har jeg snudd helt om, man sparer jo så masse penger! Lykke til!
Yummy_Mummy Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Kjøpe billige pynteting og slikt på bruktsjapper (man kan finne fine ting av og til faktisk..) Kjøp klær på tilbud hos hm.com eller ellos.no Enda bedre sparetips: Ikke kjøp pyntegjenstander! (Du trenger det egentlig ikke, og det skaper rot og støv i hjemme ditt). Og ikke kjøp klær uten at du virkelig trenger det (se http://www.theuniformproject.com/ for tips om tilbehør. Denne dama har 1 kjole som utgangspunkt for antrekket i et helt år!). Ellers har mariesol123 gode tips om first price, kvaliteten er ofte like god som "vanlige" ting. Selv handler jeg "alltid" på Rema1000. De har lav pris i utgangspunktet, også har de også egne merker (Landlord og Nordfjordkjøtt f.eks.) Jeg liker ikke å bruke mye tid på å handle (tid er penger!), så jeg gidder ikke å gå fra butikk til butikk (det kan se fristende ut når man får reklame i posten, men sjansen er stor for at du plukker med deg litt ekstra når du først er der). Dersom du har frysemulighet, er det ingen grunn til å kaste middagsrester (mange nok smårester gir "tapas" senere). Brød er også greit å skjære opp å fryse ned, da tar du bare opp det du har behov for. Bøker kan gjerne lånes på biblioteket (men det er jo ikke like lettvindt da).
Pingting Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Paprikaen f.eks er det noen butikker som "gjemmer" bakerst bak all den andre paprikaen. (ikke spør meg hvorfor.) Hvorfor tror du? Fordi butikkene tjener mer penger på de vanlige merkene. Om de vanlige eplene er det første du ser, så tenker du kanskje ikke på kilosposen med Euroshopper-epler som ligger oppe i hjørnet. I tillegg har det noe med det visuelle å gjøre, mesteparten av frukt og grønt fra billigmerker er pakket inn, og det ser ofte ikke like innbydende ut. Det argumentet kan jeg ha litt mer sympati for. Andre fine sparetips: spis det samme du pleier, men mindre av det dyre. Spis halvparten så mye fisk eller kjøtt (som ofte er dyrt) og erstatt med billigere ting som grønnsaker, linser og bønner, egg osv. IKKE gå i butikken når du er sulten! Den regelen sparer meg for endel penger ihvertfall Tenk deg om tre ganger før du kjøper noe. Trenger jeg virkelig dette? Må jeg ha det? Ellers er det mange andre tråder på KG med gode sparetips.
Nelly Pelly Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 Det kan også hjelpe å bestemme seg for at denne uken så skal jeg bare bruke xxxkr. Har du ikke mer penger igjen, så har du ikke mer igjen, og du tenker deg om to ganger før du kjøper noe. Ha gjerne dette i kontanter, og legg kortet hjemme. Ta vare på alt av kvitteringer, gå gjennom og se hvor pengene forsvinner og hvor du kan spare inn. Sett et fast trekk til en sparekonto i nettbanken. Trenger ikke være et stort beløp, f.eks 300kr. Prøv å "glem" dette trekket Kutt ned på dyre varer som godis, potetgull og brus. Kjøp billige varer som linser, bønner, sesongens grønnsaker, kylling og kjøtt på tilbud. Saumfar frysedisken etter billig kjøtt som kan brukes til forskjellige gryter. Lag en stor gryte og frys ned i porsjonsstørrelser. Prøv å ikke kast mat. Kanskje du kan avtale en fast dag i uken da du lager mat lamme veninner og deler på utgiftene, der kan man spare en god del på allerede billig mat. Lykke til fra en som prøver å spare.
investor Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 Deltidsjobb, alle studenter bør få seg det.
superior Skrevet 10. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. november 2009 Jeg har deltidsjobb (frilansjournalist), men jeg har kuttet ned på jobbingen for å kunne lese mer, noe jeg tror lønner seg for meg i det lange løp. Jeg jobber også alle ferier og langhelger i butikk. Takk for mange gode tips
Gjest superstudent Skrevet 11. november 2009 #8 Skrevet 11. november 2009 Hei! Noen tips: * frys brødskiver * bruk så lite såpe som mulig - trenger du egentlig dussjåpe? (om du bruker dette). Jeg bruker Neutral Shampo og så bruker jeg balsam av og til, men jeg bruker generelt veldig lite såpe. Når jeg skal dusje uten å vaske håret, bruker jeg ingen såpe. Jeg bruker derimot to veldig gode parfymer, men de bruker jeg å få i gave. Det framhever dessuten lukten av parfymen om man ikke bruker så mye såpe, hårspray, kremer osv. Jeg bruker svært sjelden body lotion også. * sykle/gå om du ikke uansett må ha busskort * allier deg med slekt og venner når det gjelder middag * bak brød selv * slutt å spise kjøtt * handle sesonggrønnsaker * ha alltid vann og banan i veska * kutt ned på tyggisbruken (om du tygger mye tyggis), men ha heller med deg tannbørsten og tungeskrape samme hvor du er * kjøp kosmetikk på tax free * planlegg måltidene * ikke bruk mye penger på vaskemidler - doseer mindre enn det som står på flaska/pakningen når det gjelder klesvask og gulvvask. Du trenger egentlig ikke mye rengjøringsmidler - bruk edikk og vann Gulvet kan du vaske med en mikrofibermopp uten såpe. * slukk lys når du kan, skru av tv osv. helt * tipp lotto innimellom lykke til
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #9 Skrevet 11. november 2009 Hei! Noen tips: * frys brødskiver * bruk så lite såpe som mulig - trenger du egentlig dussjåpe? (om du bruker dette). Jeg bruker Neutral Shampo og så bruker jeg balsam av og til, men jeg bruker generelt veldig lite såpe. Når jeg skal dusje uten å vaske håret, bruker jeg ingen såpe. Jeg bruker derimot to veldig gode parfymer, men de bruker jeg å få i gave. Det framhever dessuten lukten av parfymen om man ikke bruker så mye såpe, hårspray, kremer osv. Jeg bruker svært sjelden body lotion også. * sykle/gå om du ikke uansett må ha busskort * allier deg med slekt og venner når det gjelder middag * bak brød selv * slutt å spise kjøtt * handle sesonggrønnsaker * ha alltid vann og banan i veska * kutt ned på tyggisbruken (om du tygger mye tyggis), men ha heller med deg tannbørsten og tungeskrape samme hvor du er * kjøp kosmetikk på tax free * planlegg måltidene * ikke bruk mye penger på vaskemidler - doseer mindre enn det som står på flaska/pakningen når det gjelder klesvask og gulvvask. Du trenger egentlig ikke mye rengjøringsmidler - bruk edikk og vann Gulvet kan du vaske med en mikrofibermopp uten såpe. * slukk lys når du kan, skru av tv osv. helt * tipp lotto innimellom lykke til Tviler ikke på at her spares det stort! Men, jeg vil helst beholde retten til å gnikke meg selv med såpe under rennende vann, og gulvet når det er skittent.
Yummy_Mummy Skrevet 11. november 2009 #10 Skrevet 11. november 2009 * tipp lotto innimellom Tja, sjansen er større for å bli truffet av lynet, så i en sparesituasjon er vel ikke akkurat det et godt råd.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #11 Skrevet 11. november 2009 Som nevnt lenger oppe så er det MYE å spare på First Price produkter. Vi pleier å kjøpe deres finebaguette pakker til 5,90, da de faktisk smaker bedre enn mange av de dyrere alternativene. Lag dere et budsjett og bestem deg på starten av måneden hvor mye penger du har tenkt å bruke som lommepenger. Blir veeeeeldig fort mye penger ut av å kjøpe en kaffekopp der, en kinobillett + snop der osv osv. Bruker dere mye strøm? Kan spare noen kroner bare på å senke temperaturen få grader. Du finner masse andre sparetips om du søker litt rundt på nettet og her på kvinneguiden. IKKE gå i butikken når du er sulten! Den regelen sparer meg for endel penger ihvertfall Skriver også under på denne hehe.
Samantha Skrevet 11. november 2009 #12 Skrevet 11. november 2009 Planlegg middagane for den neste veka, og handle kun ein gong per veke. Viss du er flink til å gjere dette, så sparar du MYKJE i småhandling.
lilleting Skrevet 11. november 2009 #13 Skrevet 11. november 2009 Unngå å handle hver dag. Skriv handleliste å holde deg til den når du handler mat og husholdninsartikler. er det vanskelig å handle kun en dag i uka så handle for uka og så på nytt igjen før helga =) Har bedret min økonomi betraktelig =)
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #14 Skrevet 11. november 2009 Planlegg middagane for den neste veka, og handle kun ein gong per veke. Viss du er flink til å gjere dette, så sparar du MYKJE i småhandling. Det er en sannhet med modifikasjoner. Om man handler kun én gang pr uke, risikerer man at noe at maten blir dårlig og må kastes før man får brukt det, særlig om man har en litt uforutsigbar timeplan. Det er kun de som impulshandler hver gang de er i butikken som sparer på å handle sjelden. For oss som holder oss til handlelisten er det likegyldig hvor ofte vi er i butikken. Planlegg måltidene slik at du får brukt opp alt du har i skapet, og aldri trenger å kaste noe. Skriv handleliste, og hold deg til den. Står det ikke på listen, har du ikke lov til å kjøpe det (altså, om du VET du er tom på dopapir men ikke husker det før du er i butikken, så er det selvsagt lov å kjøpe seg en pakke selv om du har glemt å føre det på listen...). Har du frys, kan du spare mye på å kjøpe store pakker av ting og fryse ned. F.eks. er 600 g pakkene med kjøttdeig billigere pr kg enn 300 g pakkene. Kjøp en stor pakke, del opp, og frys ned. Samme med kyllingfileter. Store pakker med frossen kylling er billigere enn topakningene med ufrossen kylling. Lag matpakke. Kantinen er djevelens verk. Selv om det er "studentpriser". Seriøst, her koster et horn med én osteskive og en halvvissen paprikastrimle 30 kr...Kaffe på termos hjemmefra er også billigere enn kaffe i kantinen.
Tante Skrevet 11. november 2009 #15 Skrevet 11. november 2009 Tenk etter to eller tre ganger om du trenger noe, før du kjøper det. Når du kjøper klær, tenk at det skal passe med plaggene du allerede har. Ta ut en liten sum på mandag, og la det være pengene du har den uken. Legg igjen kortet hjemme, med mindre du skal noe spesielt (lege, apotek e.l.) Benytt deg av gode tilbud og billigvarer. Kjøp heller i store kvanta av billig kjøtt og slikt når det er tilbud og frys. Ellos har ofte veldig gode tilbud på klær. Jeg handler også en del hos Fretex, der er det faktisk mye både nytt og pent! Det er god trim å gå den ekstra kilometeren til butikken med de laveste prisene Sjekk ut at du faktisk har det billigste telefonabonnementet, strømabonnementet osv. Spar strøm: slukk lys når du går ut av rom du bruker lite, sett på sparedusjhode, bruk heller en ekstra genser enn å fyre skikkelig (man skal ikke fryse, men man skal ikke bo i badstu heller:) Og invester i godt vaskeutstyr. Støtter faktisk superstudent, med (gode) mikrofiberprodukter trenger du minimalt med vann og såpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå