Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant dette interessant: http://www.obadja.no/18_profetibibelunikhet.htm

Sitat: “Den franske skeptiker, Volney, forteller at han har besøkt stedet og sett fiskerne bruke klippene som tørkeplass for garnene, akkurat slik profetien sa det kom til å skje.” (Esek. 26, 14, og Pro-fetien taler, s. 44/ Reiser II, s. 212). (sitat slutt)

Og:

Profetien mot byen Asjkalon kom fra Bibelens Gud gjennom profetene Se-fanja og Sakarja: “Asjkalon skal bli lagt øde.” (Sef. 2, 4). “Asjkalon skal ikke være bebodd.” (Sak. 9, 5)(...)Asjkalons frodige omgivelser burde tilsi at dette var en by som ville bli gjen-oppbygd. Men Bibelens beskrivelse av dette nå øde og ubebodde området hvor byen en gang lå, er direkte opp-fylt. Oppfyllelsen av denne profetien skjedde nesten 1500 år etter profetien ble gitt, og byen har nå ligget øde og ubebodd i 600 år som et vitne om Bibelens forutseende.(sitat slutt)

Spesielt det første avsnittet, men også det andre, finner jeg meget interessant med tanken på Bibelen og profetiske forutsigelser. Hva tenker dere om disse profetiene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Når vi først er inne på profetier, synes jeg denne artikkelen var veldig informativ og god i forhold til hvordan man skal tolke dem: http://www.mensviventer.no/mvv16/dyrogriker.htm

Og så er jeg helt enig i at det er svært interessant at Volney så nøyaktig det Bibelen på forhånd har beskrevet, da.

• 4 uker senere...
Skrevet

Det er en kjent sak at mange av profetiene i Bibelen er oppfylte, som ødeleggelsen av Babylon, oppdelingen av Grekenland, kivingen mellom Syria og Egypt som skjedde i kjølevann av dette etc.

Interessant nok, men ikke noe nytt, med andre ord.

Skrevet (endret)
Jeg fant dette interessant: http://www.obadja.no/18_profetibibelunikhet.htm

Sitat: “Den franske skeptiker, Volney, forteller at han har besøkt stedet og sett fiskerne bruke klippene som tørkeplass for garnene, akkurat slik profetien sa det kom til å skje.” (Esek. 26, 14, og Pro-fetien taler, s. 44/ Reiser II, s. 212). (sitat slutt)

Og:

Profetien mot byen Asjkalon kom fra Bibelens Gud gjennom profetene Se-fanja og Sakarja: “Asjkalon skal bli lagt øde.” (Sef. 2, 4). “Asjkalon skal ikke være bebodd.” (Sak. 9, 5)(...)Asjkalons frodige omgivelser burde tilsi at dette var en by som ville bli gjen-oppbygd. Men Bibelens beskrivelse av dette nå øde og ubebodde området hvor byen en gang lå, er direkte opp-fylt. Oppfyllelsen av denne profetien skjedde nesten 1500 år etter profetien ble gitt, og byen har nå ligget øde og ubebodd i 600 år som et vitne om Bibelens forutseende.(sitat slutt)

Spesielt det første avsnittet, men også det andre, finner jeg meget interessant med tanken på Bibelen og profetiske forutsigelser. Hva tenker dere om disse profetiene?

Den linken er jo rett og slett feil. For det første ble Tyr IKKE ødelagt av Nebuchadnezzar slik Esekiel sa. Nebuchadnezzar beleiret byen, men tok den ikke. Senere erobret Alexander den Store byen, men ødela den ikke. Tyr eksisterer i dag i beste velgående som en viktig handelsby med 117 000 innbyggere. Det at fiske er viktig for byen er da bare å vente fra en kystby.

I det hele tatt er profetien om Tyrus en uoppfylt profeti.

Endret av K.A.
Skrevet
Den linken er jo rett og slett feil. For det første ble Tyr IKKE ødelagt av Nebuchadnezzar slik Esekiel sa. Nebuchadnezzar beleiret byen, men tok den ikke. Senere erobret Alexander den Store byen, men ødela den ikke. Tyr eksisterer i dag i beste velgående som en viktig handelsby med 117 000 innbyggere. Det at fiske er viktig for byen er da bare å vente fra en kystby.

Såååå, Bibelen er altså dead wrong på dette punktet?

Har vi andre profetier som det aldri ble noe av? Denne var jo grei nok, siden Nebuchadnezzar nevnes eksplisitt, og det toget jo er gått, i og med at både han, hæren og riket hans for lengst er støv.

Hva sier dette egentlig om Bibelens troverdighet og enkelte kristnes godtroenhet?

Skrevet
Såååå, Bibelen er altså dead wrong på dette punktet?

Har vi andre profetier som det aldri ble noe av? Denne var jo grei nok, siden Nebuchadnezzar nevnes eksplisitt, og det toget jo er gått, i og med at både han, hæren og riket hans for lengst er støv.

Hva sier dette egentlig om Bibelens troverdighet og enkelte kristnes godtroenhet?

Det sier vel mer om hvor fordomsfull og rask til å konkludere Mann42 er ;)

Faller det deg overhodet ikke bemerkelsesverdig at innen den 'gamle' vitenskapen er Bibelen betraktet som en uvurderlig kilde til visdom? Ta Sir Isaac Newton for eksempel... Leonardo Da Vinci...

Hva i all verden er det DU vet som disse to ikke visste? Og da tenker jeg ikke på det teknologiske framskrittet mellom da og nå.

Skrevet

Faller det deg overhodet ikke bemerkelsesverdig at innen den 'gamle' vitenskapen er Bibelen betraktet som en uvurderlig kilde til visdom? Ta Sir Isaac Newton for eksempel... Leonardo Da Vinci...

Hva i all verden er det DU vet som disse to ikke visste? Og da tenker jeg ikke på det teknologiske framskrittet mellom da og nå.

Tja, jeg vet at bibelen er full av feil, blant annet. DaVinci ville nok tatt DET til seg, for han var en notorisk fritenker og stadig vekk på kant med de kirkelige autoritetene. Hadde han levd i dag, ville han vært ateist.

Skrevet
Tja, jeg vet at bibelen er full av feil, blant annet. DaVinci ville nok tatt DET til seg, for han var en notorisk fritenker og stadig vekk på kant med de kirkelige autoritetene. Hadde han levd i dag, ville han vært ateist.

Prøv å legg behovet for å rettferdiggjøre eller umuliggjøre TRO som et tema og anerkjenn Bibelen for det den er. Verdens eldste komplette samling av visdom :)

Skrevet
Prøv å legg behovet for å rettferdiggjøre eller umuliggjøre TRO som et tema og anerkjenn Bibelen for det den er. Verdens eldste komplette samling av visdom :)

Det finnes da virkelig skrifter som er både eldre og mer filosofisk anlagt enn bibelen, og atskillig midre preget av en blodtørstig gud, krigerske stammefeider og generell grusomhet.

Før jeg skulle dele bibelen en gang til, ville jeg ta en nærmere titt på de hinduistiske, buddhistiske og klassiske greske skriftene.

Skrevet (endret)

Hva har Newtons og da Vincis spirituelle tro med deres intellektuelle beskjeftigelser å gjøre? Isaac Newton prøvde iherdig å gjøre vitenskap av sin tro, men fikk det ikke til. Det er en grunn til at vitenskap og tro alltid har vært forskjellige sfærer. Og i dag er andelen ateister langt større blant vitenskapsmenn enn blant lekfolk.

Hva i all verden er det DU vet som disse ikke vet?

Og hva har dette med Bibelens feilslåtte profetier å gjøre?

Endret av K.A.
Skrevet
Hva har Newtons og da Vincis spirituelle tro med deres intellektuelle beskjeftigelser å gjøre? Isaac Newton prøvde iherdig å gjøre vitenskap av sin tro, men fikk det ikke til. Det er en grunn til at vitenskap og tro alltid har vært forskjellige sfærer. Og i dag er andelen ateister langt større blant vitenskapsmenn enn blant lekfolk.

Hva i all verden er det DU vet som disse ikke vet?

Og hva har dette med Bibelens feilslåtte profetier å gjøre?

Disse to mennene er eksempler på kloke hoder som anerkjente Bibelen som en samling av uutgrunnelig visdom, en oppfatning svært få ateistiske nordmenn deler med dem pr i dag. Dette uavhengig av profetier eller ikke.

Skrevet
Disse to mennene er eksempler på kloke hoder som anerkjente Bibelen som en samling av uutgrunnelig visdom, en oppfatning svært få ateistiske nordmenn deler med dem pr i dag. Dette uavhengig av profetier eller ikke.

Hvilken betydning har så det? Da kan jo jeg trekke frem Einstein som syntes Bibelen var noe tullball. Bare fordi en mann er intelligent betyr ikke det at han er mindre redd for sin egen dødelighet eller mindre lar seg styre av ønsketenkning. En person kan være lynende smart og likevel tro på Gud, eller dum som et brød og tro på Gud. Og om det er den moralske visdom du sikter til, har da intelligens overhodet ingenting med moralske synspunkter å gjøre. Kort og godt, hva man synes om Bibelens innhold har fint lite med intelligens å gjøre.

Skrevet
Hvilken betydning har så det? Da kan jo jeg trekke frem Einstein som syntes Bibelen var noe tullball.

Og Einstein forstod utvilsomt mer av universet enn DaVinci og Newton til sammen.

Skrevet (endret)

For så vidt både rett og galt. Tyrus er bebodd, men det er ikke noen viktig by lengre, slik det var før.

Men poenget mitt, var profetien om Asjkalon: Dette stedet skulle, sett i forhold til sine frodige omgivelser, ha vært bebodd. Bibelen forutsa, 1500 år før den opphørte å være bebodd, at den ville opphøre å være bebodd, hvilket altså har skjedd.

Endret av Hans72
Skrevet
For så vidt både rett og galt. Tyrus er bebodd, men det er ikke noen viktig by lengre, slik det var før.

Tja, sånn bortsett fra å være Libanons fjerde største by og administrasjonssete for regionen.

Men poenget mitt, var profetien om Asjkalon: Dette stedet skulle, sett i forhold til sine frodige omgivelser, ha vært bebodd. Bibelen forutsa, 1500 år før den opphørte å være bebodd, at den ville opphøre å være bebodd, hvilket altså har skjedd.

Nå er det nok ikke rare profetien å forutsi at en by vil ikke være lenger "en gang i fremtiden". Jeg kan forutsi her og nå at New York vil ligge i grus - en vakker dag. Jo lenger tid det tar før det skjer, jo mindre oppsiktsvekkende vil min "profeti" være. For at en profeti skal være spennende må den være helt konkret: hva som skal skje, og når det skal skje. Om "når" ikke skal være med, må de andre kriteriene være desto mer spesifikke. F.eks. vil en forutsigelse om at en spesifikk person kommer til å dø på en spesifikk måte være en gyldig profeti, uten at den behøver å spesifisere når det skjer. Og motsatt behøver ikke de øvrige kriteriene være så strenge om man har konkretisert "når". Jeg kan f.eks. si at Ford vil gå konk 23. januar 2014, og det vil være en gyldig profeti uten at jeg behøver å si noe om hvorfor. Men profetien må være spesifikk på et eller annet vis. Det er ikke nok å si "Ford vil gå konk en dag", for det er ikke rare spådommen.

Skrevet

Dere lærer mye ser jeg. Det med å bli ødelagt og bli beleiret er ganske så likt når det gjelder noen tusen år tilbake. Det med at Aleksander den store også angrep byen er jo en del av profetien, han rev forresten ned de høye murene byen hadde for å lage en vei fra øyen som Tyrus var til fastlandet som ble den nye byen, nå ser det ut som en hel ny by. Jesus selv dro jo til områdene rundt Tyrus og Sidon og forkynte der. Men man kan se ruinene i Tyrus hvor de ikke bygger som ligger ved klippene. Det kan man tenke er den originale byen hvor angrepene skal ha skjedd.

Det har skjedd mye angrep der fortelles det i wikipedia. Så profetiene er vel hårfine, alt etter om du ser det i at du tror på Gud eller ikke tror på profetiene. Må Gud fortelle deg det du virkelig ønsker å vite i Jesu navn, Amen.

“Derfor, så sier Herren Gud: Se, Jeg er imot deg, Tyrus, og Jeg skal la mange folkeslag komme opp imot deg, lik havet lar sine bølger komme opp. De skal ødelegge murene rundt Tyrus og rive ned hennes tårn. Jeg skal skrape støvet av hen-ne og gjøre henne til en naken klip-pe. Hun skal bli en tørkeplass for fiskegarn midt ute på havet, for Jeg har talt, sier Herren Gud. Hun skal bli til bytte for folkeslagene. Også hennes døtre i landet skal drepes ved sverdet. Da skal de erkjenen at Jeg er Herren.

For så sier Herren Gud: Se, Jeg skal føre Nebukadnesar, Babylons konge, mot Tyrus fra nord med hest-er, vogner og en hær med mange folk. Han skal drepe dine døtre i landet med sverdet. Han skal reise en skanse mot deg, kaste opp en voll mot deg og reise et vern mot deg. Han skal støte sine rambukker mot dine murer, med sine økser skal han rive ned dine tårn. Fra hans hær av hester skal støvet fra dem dekke deg. ... De skal røve din rik-dom og ta dine varer som bytte. De skal rive ned dine murer og ødeleg-ge dine herlige hus. Steinene, tøm-meret og støvet skal de legge midt i vannet.

Jeg skal gjøre slutt på larmen av dine sanger, og lyden av dine lyrer skal ikke høres lenger. Jeg skal gjøre deg til et nakent berg. Du skal bli en tørkeplass for fiskegarn, og du skal aldri bygges opp igjen, for Jeg, Herren, har talt, sier Herren Gud.” (Esek. 26, 3-14).

Skrevet

Kan jo nevne byer som Jesus forbannet, de ligger ganske så øde nå, og forteller at Tyrus og Sidon skal slippe lettere unna på dommens dag.

Mat 11,20-24

20 Da begynte Jesus å refse de byene hvor han hadde gjort de fleste av sine mektige gjerninger, fordi de ikke hadde vendt om: 21 «Ve deg, Korasin! Ve deg, Betsaida! Dersom de mektige gjerningene som er gjort hos dere, hadde skjedd i Tyros og Sidon, ville de for lenge siden ha vendt om i sekk og aske. 22 Men det sier jeg dere: Tyros og Sidon skal slippe lettere på dommens dag enn dere. 23 Og du, Kapernaum – skal du bli opphøyd til himmelen? Nei, til dødsriket skal du støtes ned! Dersom de mektige gjerningene som er gjort hos deg, hadde skjedd i Sodoma, ville byen ha stått den dag i dag. 24 Men det sier jeg dere: På dommens dag skal Sodoma-landet slippe lettere enn du.»

Man kan kanskje sammenligne byene med mennesker som får mye av Gud, men blir ikke noe bedree av det, de fortsetter sitt "avguderi" rikdom, makt, lyst, new age. Jaja, sånn var det med Israel i GT også, de vendte tilbake til avguder hver gang de hadde gått en tid mellom de store undergjerningene. Det forteller litt om hvor vi mennesker har lett for å glemme kjærligheten vi får i livet, og søker undergang istedenfor.

Skrevet

Matteus er jo kjent som en av de mer luftige forfatterne i det nye testamentet. Han lar bl.a de døde gjenoppstå i noen passasjer og vandre inn i Jerusalem, om jeg ikke er feilinformert.

Si meg, er det ANDRE av evangelieforfatterne som lar Jesus forbanne byer, eller er det bare Matteus?

Skrevet
Dere lærer mye ser jeg. Det med å bli ødelagt og bli beleiret er ganske så likt når det gjelder noen tusen år tilbake.

Dette stemmer da overhodet ikke. Det er jo hele poenget med bymurer, at en by IKKE skal bli ødelagt av beleiringer. Og det ble Tyrus vitterlig ikke da Nebuchadnezzar forsøkte seg. Tyr ble IKKE jevnet med jorden og kun et sted for fiskere å sette ut garn, slik som profetien sa.

Det med at Aleksander den store også angrep byen er jo en del av profetien,

Hadde Alexander vært del av profetien hadde han blitt nevnt.

han rev forresten ned de høye murene byen hadde for å lage en vei fra øyen som Tyrus var til fastlandet som ble den nye byen, nå ser det ut som en hel ny by.

Men profetien sa at for det første var det Nebuchadnezzar, ingen andre, som skulle ødelegge byen. For det andre skulle byen ALDRI bli gjenoppbygd. Og nå ødela heller ikke Alexander byen.

Jesus selv dro jo til områdene rundt Tyrus og Sidon og forkynte der. Men man kan se ruinene i Tyrus hvor de ikke bygger som ligger ved klippene. Det kan man tenke er den originale byen hvor angrepene skal ha skjedd.

De restene man ser i dag er kun en del av originalbyen. På samme måte som man ser deler av middelalderske bymurer i europeiske byer den dag i dag, eller til og med romerske og greske levninger.

Det har skjedd mye angrep der fortelles det i wikipedia. Så profetiene er vel hårfine, alt etter om du ser det i at du tror på Gud eller ikke tror på profetiene. Må Gud fortelle deg det du virkelig ønsker å vite i Jesu navn, Amen.

Profetien var spesifikk nok, men den gikk ikke i oppfyllelse. Profeti: Nebuchadnezzar skal ødelegge byen, og den skal aldri mer gjenoppstå. Virkelighet: Nebuchadnezzar beleiret byen, som greide å motstå ham, og den mest komplette raseringen fant sted nå nylig på 70-tallet. Likevel er Tyr den fjerde største byen i Libanon i dag. På ingen måte kan du si at profetien har gått i oppfyllelse.

“Derfor, så sier Herren Gud: Se, Jeg er imot deg, Tyrus, og Jeg skal la mange folkeslag komme opp imot deg, lik havet lar sine bølger komme opp. De skal ødelegge murene rundt Tyrus og rive ned hennes tårn. Jeg skal skrape støvet av hen-ne og gjøre henne til en naken klip-pe. Hun skal bli en tørkeplass for fiskegarn midt ute på havet, for Jeg har talt, sier Herren Gud. Hun skal bli til bytte for folkeslagene. Også hennes døtre i landet skal drepes ved sverdet. Da skal de erkjenen at Jeg er Herren.

Hvor mye av dette gikk i oppfyllelse? Og av det som gikk i oppfyllelse, hvor lang tid tok det?

For så sier Herren Gud: Se, Jeg skal føre Nebukadnesar, Babylons konge, mot Tyrus fra nord med hest-er, vogner og en hær med mange folk. Han skal drepe dine døtre i landet med sverdet. Han skal reise en skanse mot deg, kaste opp en voll mot deg og reise et vern mot deg. Han skal støte sine rambukker mot dine murer, med sine økser skal han rive ned dine tårn. Fra hans hær av hester skal støvet fra dem dekke deg. ... De skal røve din rik-dom og ta dine varer som bytte. De skal rive ned dine murer og ødeleg-ge dine herlige hus. Steinene, tøm-meret og støvet skal de legge midt i vannet.

Og dette skjedde beviselig ikke.

Jeg skal gjøre slutt på larmen av dine sanger, og lyden av dine lyrer skal ikke høres lenger. Jeg skal gjøre deg til et nakent berg. Du skal bli en tørkeplass for fiskegarn, og du skal aldri bygges opp igjen, for Jeg, Herren, har talt, sier Herren Gud.” (Esek. 26, 3-14).

Og dette skjedde ihvertfall ikke.

Skrevet
Kan jo nevne byer som Jesus forbannet, de ligger ganske så øde nå, og forteller at Tyrus og Sidon skal slippe lettere unna på dommens dag.

Men Jesus sa ikke at byene skulle legges øde. Han sa at de skulle lide på dommens dag. Om byene - som så mange andre av datidens byer - ikke lenger eksisterer i dag, det har da ingenting med det Jesus sa å gjøre. Han uttalte jo ikke noen proteti om deres undergang i menneskenes tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...