Gjest Gjest_J19_* Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Jeg lurte om dette er lov. Fordi jeg ble født i 90 og kjenner en jente som er norsk, men bodde mange år i afrika. På skolen hadde jeg sosialkunnskap og da kom et kapittel om barnemishandlig. Jeg er veldig opptatt av dette og jeg diskuterte det med venner. Denne venninnen sa da at hun fikk ris som barn og at hun syns det var helt greit. Nå hver gang vi diskuterer dette prater hun alltid om hvor normalt det er og jeg frykter at hun selv kommer til å bruke fysiskavstraffelse mot sine barn i fremtiden. Det er jo ikke normalt. Vi vokste opp på 90-tallet og selv om jeg kjenner mange som sier at de fikk en dask av og til så var det ulovelig. Men var det lovlig for min venninnes foreldre å gi henne ris ettersom de bodde i et afrikansk land hvor det er lov?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Ja. Om man ikke bor i Norge, så trenger man heller ikke følge norsk lov. Man skal holde de lovene som gjelder der man bor.
Gjest Gjest_J19_* Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 Ja. Om man ikke bor i Norge, så trenger man heller ikke følge norsk lov. Man skal holde de lovene som gjelder der man bor. Men om man er på ferie da. Om man ikke bor der, men bare er på ferie der en uke. Jeg leste en novelle om en mann som ble straffet for å slå sønnen sin. Da han fant ut at han ikke hadde kontrol over sønnen sin. Bestilte han flybiletter til hjemlandet sitt og tok med familien. Med en gang de kom av flyet begynte han å denge ned sønnen og ingen hjalp ham fordi faren hadde rett til å slå sin sønn. Dette var jo bare en novelle da, men foreldre kan vel ikke slå barna sine bare de er på ferie i et annet land vel.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 Ja. Om man ikke bor i Norge, så trenger man heller ikke følge norsk lov. Man skal holde de lovene som gjelder der man bor. Er man norsk statsborger, gjelder norsk lov samme hvor du bor/oppholder deg. Jevnfør sexkjøpparagrafen. Norske statsborgere har ikke lov til å kjøpe sex i utlandet (hvordan den skal håndheves, er jo en annen side av saken).
Chiyo Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 Huff. Tanken på at norske foreldre gjør slikt når de vet at det er ulovlig i Norge Norsk lov er norsk lov og at det er lov i landet en befinner seg i er ikke en unskyldning når det kommer til vold mot barn. Hmmm... js venninnen din bør nok passe seg. For visst hun bor i Norge i fremtiden også, så kan hun miste foreldreretten visst hun finner på å slå Vold løser ingenting!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Er man norsk statsborger, gjelder norsk lov samme hvor du bor/oppholder deg. Jevnfør sexkjøpparagrafen. Det er ikke helt riktig. Det er sant at enkelte lover gjelder for nordmenn i utlandet, blant annet sexkjøpsloven. Men ikke alle. Det gjelder som regel særlig alvorlige forbrytelser. "§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt: [...] 3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, [...] c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt" Den aktuelle paragrafen er § 228 første ledd om legemsfornærmelse, som står i kapittel 22. Den står altså ikke blant de kapitlene som får anvendelse i utlandet. Imidlertid kan forholdet som vi ser straffes dersom kroppslig refselse av barn også er ulovlig i landet der handlingen ble begått (selv om loven ikke håndheves der, som ofte er tilfelle). Jeg er ikke advokat, så hvordan dette vil bli ordnet i praksis vet jeg ikke.
Chiyo Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Det er ikke helt riktig. Det er sant at enkelte lover gjelder for nordmenn i utlandet, blant annet sexkjøpsloven. Men ikke alle. Det gjelder som regel særlig alvorlige forbrytelser. "§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt: [...] 3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, [...] c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt" Den aktuelle paragrafen er § 228 første ledd om legemsfornærmelse, som står i kapittel 22. Den står altså ikke blant de kapitlene som får anvendelse i utlandet. Imidlertid kan forholdet som vi ser straffes dersom kroppslig refselse av barn også er ulovlig i landet der handlingen ble begått (selv om loven ikke håndheves der, som ofte er tilfelle). Jeg er ikke advokat, så hvordan dette vil bli ordnet i praksis vet jeg ikke. ???
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. november 2009 #8 Skrevet 9. november 2009 ??? Altså. F.eks. lover som går på promillegrense vil jo avhenge fra land til land. Du finner både land med strengere og mer liberale regler enn Norge. Nordmenn i ulandet må i slike tilfeller følge lovene i det landet man oppholder seg. Norske lover til på ingen måte i alle tilfeller stå over lovene til det landet man oppholder seg i. Noe annet ville jo ha vært fullstendig galskap, om nordmenn kun forhold seg til norske lover uansett hvor de var. Da ville jo også en fra f.eks. Irak kunne bruke samme logikk og kun forholde seg til "sine" regler selv om de er i Norge.
Chiyo Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 Altså. F.eks. lover som går på promillegrense vil jo avhenge fra land til land. Du finner både land med strengere og mer liberale regler enn Norge. Nordmenn i ulandet må i slike tilfeller følge lovene i det landet man oppholder seg. Norske lover til på ingen måte i alle tilfeller stå over lovene til det landet man oppholder seg i. Noe annet ville jo ha vært fullstendig galskap, om nordmenn kun forhold seg til norske lover uansett hvor de var. Da ville jo også en fra f.eks. Irak kunne bruke samme logikk og kun forholde seg til "sine" regler selv om de er i Norge. Okay jeg forstår det med å respektere lovene i det landet en oppholder seg i. Men det er jo selfølgelig bare vanlig folkeskikk, i tillegg til loven. (Det var det du mente ikke sant?) :gjeiper: Men om noen er i et land og barna ikke oppfører seg så må ikke de slå dem bare fordi det er lov. De bør vite at i hjemlandet er dette ikke lov og at bare fordi de oppholder seg i et land hvor det er lov så er ikke det greit. Jeg mener om jeg hadde et barn og var på ferie i USA så er ikke det etisk riktig å denge ungen min med et belte bare fordi jeg kan Det hadde vært litt rart om strenge norske foreldre sa hver gang barna var ulydig.... "bare vent til vi skal på ferie!"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå