Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vet ikke hvor denne tråden skal plasseres helt, men er det feil må den gjerne flyttes.

Jeg forhåndsbetaler mine regninger på nett. Fakturaen kommer også senere på internett og ligger der gratis.

Siden jeg forhåndsbetaler regningene pr mnd så vet jeg at når utregningen pr mnd er regnet ut så ligger jeg alltid i forkant med økonomien.

Det gjorde jeg denne gangen og når an faktura dukket opp i postkassa mi.

På følgene faktura står det:

Kr å betale: 0 kr.

Tilgode: 500 kr.

Så ser jeg at dem har tatt seg betalt 40 kr å sende ut denne fakturaen som er på kroner 0, 00 øre!!!

Er dette lovlig å gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser den kan over på forbruker og økonomi visst :) Postet litt feil..

Men lurer fortsatt på om det er lov å gjøre dette?

Skrevet

Grunnlaget (kostnadene gebyret skal dekke) for gebyret er vel der uansett om regnigen er 0,- eller har en sum.

Tror nok det er lovlig, ja.

Men, har du ikke fått spørsmål om å få fakturaen kun elektronisk?

For å slippe å få fakturaen på papir?

Slike spørsmål ser jeg til stadighet....

• 4 uker senere...
Gjest 2fast4y
Skrevet
Grunnlaget (kostnadene gebyret skal dekke) for gebyret er vel der uansett om regnigen er 0,- eller har en sum.

Tror nok det er lovlig, ja.

Men, har du ikke fått spørsmål om å få fakturaen kun elektronisk?

For å slippe å få fakturaen på papir?

Slike spørsmål ser jeg til stadighet....

Bruk av fakturagebyr i tilegg til kjøpesum er vanlig. Jeg ser med mellomrom henvendelser fra mange som irriterer seg over fakturagebyr – og de lurer på om dette egentlig er lovlig? Ja, selger har anledning til å legge på fakturagebyr. Forutsetningen er at dette er avtalt på forhånd og at størrelsen på gebyret står i forhold til kostnadene ved utsendelsen.

Fakturagebyr er ment å dekke selgers omkostninger ved produksjon av faktura i forbindelse med kredittsalg, og ofte har selger tatt høyde for dette i sine tilbud og avtaler, men denne teksten er nok ofte å finne blant tekst som er skrevet med ”liten skrift”.

Gebyret må gjenspeile kostnadene ved utsendelsen, og det må være en hjemmel for det i kontrakten. I forbrukerkjøp blir dette regulert av Forbrukerkjøpsloven. Det finnes ingen tilsvarende lovregel for næringskjøp, men her er det sedvane for at selger kan forlange fakturagebyr, dersom dette er avtalt før levering. Har kjøper betalt fakturagebyr ved tidligere kjøp regnes dette ofte som en generell aksept av betingelsene. Mye enklere å kalkulere dette i prisen, så slipper man å få uoppgjorte regninger, hvor folk stryker/lar være å betale dette gebyret.

Skrevet

Alle som tar fakturagebyr skal tilby kontant betaling. Jeg husker ikke hvorfor, men jeg mener å huske det var for å ha et alternativ til å få fakturagebyret (og da bør jo forhåndsbetaling også holde for å ikke få fakturagebyr).

Helt ærlig får bedriften selv stå ansvarlig for utgiftene når de sender ut en faktura på 0,-!

Skrevet

Dette er helt vanlig. I telecomselskapet jeg jobber i kan kundene velge om de vil ha faktura sendt hjem i posten eller få det via nettbanken sin. Får de det kun på e-faktura betaler kundene ingenting, men ønsker de papirfaktura sendt hjem i postkassa må de betale for det.

Det er jo ikke så rart man tar seg betalt for det, det koster en del å trykke opp fakturaer og sende via post, i tillegg er det ikke akkurat bra for miljøet. Selskapet jeg jobber i ser helst at kundene bruker e-faktura, da det både er mer miljøvennlig og rimeligere for begge parter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ta kontakt med fakturaavsender og så ordner de sikker opp i dette. Sikkert bare noe som har gått automatisk. Feil kan skje :)

Skrevet
Hei! Vet ikke hvor denne tråden skal plasseres helt, men er det feil må den gjerne flyttes.

Jeg forhåndsbetaler mine regninger på nett. Fakturaen kommer også senere på internett og ligger der gratis.

Siden jeg forhåndsbetaler regningene pr mnd så vet jeg at når utregningen pr mnd er regnet ut så ligger jeg alltid i forkant med økonomien.

Det gjorde jeg denne gangen og når an faktura dukket opp i postkassa mi.

På følgene faktura står det:

Kr å betale: 0 kr.

Tilgode: 500 kr.

Så ser jeg at dem har tatt seg betalt 40 kr å sende ut denne fakturaen som er på kroner 0, 00 øre!!!

Er dette lovlig å gjøre??

Helt lovlig ja.

Gebyret er for utsendelsen/produksjonen av fakturaen. Enten den er på kr 0,-...Eller har et beløp.

Ta kontakt å få det elektronisk. Så slipper du gebyr (enn så lenge)

Denne diskusjonen om gebyr for papirfaktura gjennom post gjelder jo mange ting nå om dagen. Kommunale avgifter eksempelvis.

• 2 uker senere...
Skrevet

Og i Lindorff (tidligere Oslo Kommune, husbanklån) så må man betale fakturagebyr uansett om den er elektronisk eller ei.

Fikk som svar "summen er det vi tar betalt etter at vi overtok for Oslo Kommune".

Jaha liksom. Så at oslo kommune ikke kan/gidder sende ut regningene selv, så må JEG betale 40,- i mnd! Og dette kom 2,5 år etter at lånet ble gitt...

Skrevet
Dette er helt vanlig. I telecomselskapet jeg jobber i kan kundene velge om de vil ha faktura sendt hjem i posten eller få det via nettbanken sin. Får de det kun på e-faktura betaler kundene ingenting, men ønsker de papirfaktura sendt hjem i postkassa må de betale for det.

Det er jo ikke så rart man tar seg betalt for det, det koster en del å trykke opp fakturaer og sende via post, i tillegg er det ikke akkurat bra for miljøet. Selskapet jeg jobber i ser helst at kundene bruker e-faktura, da det både er mer miljøvennlig og rimeligere for begge parter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Ja, men så har man jo som kjent noe som heter driftsutgifter også da, når man driver et eller annet foretak. Det er først nå i "moderne" tid at det er blitt nærmest en selvfølge at det er kunden som skal betale utgiftene som selgeren har med å drive "butikk".

Etter min mening burde det helt klart være gratis å få betale det man skylder. Og i tillegg til fakturagebyr, så skal jo også banken ha sine gebyr, så det blir fort over en halv hundrelapp bare for å få betale en regning. Dette synes jeg er uhørt faktisk. Noen ting kan man jo ikke velge bort, men når det gjelder mer frivillige ting som f.eks. bokklubber, postordrebutikker o.l., så har man jo mulighet til å velge dem bort med begrunnelse at man ikke finner seg i å betale for å få lov til å betale.

Det er jo ikke alle som har internett, og som har mulighet til å velge. Og når det gjelder bedrifter, så trenger de fakturaene som bilag i regnskapet, og må likevel skrive dem ut. Da er det de selv som må koste papir, blekk og ikke minst tid. For noen bedrifter er det ganske mange fakturaer som kommer inn hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...