Gå til innhold

male noe som er lakket fra før

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal male noe som er lakket, med hvit panellakk.

Det rubbes/pusses lett ned.

Så tok jeg på grunning, men så sier noen at det bør tas kvistlakk på kvistene.

Må man det når det har vært lakket først? ( men selvsagt pusset litt på lakken for å få grunningen til å sitte )?

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

det viksigste er vel hvor gammelt det du skal male er og om det er mye kvist på det.

Skrevet

det er 10 år gammelt og det er noe kvist på det ja. Men siden det har vært lakket så har jo lakken stengt for kvisten og evt lekking.

Lurte på om det må kvistlakk på når man da har rubbet/pusset på lakken?

Gjest padawan
Skrevet

iløpet av alle de årene jeg jobbet i jernvarebransjen anbefalte jeg aldri folk å ta på kvistlakk på treverk som var såpass gammelt.

Skrevet
iløpet av alle de årene jeg jobbet i jernvarebransjen anbefalte jeg aldri folk å ta på kvistlakk på treverk som var såpass gammelt.

En kvist kan slå igjennom når den blir overmalt også på gammelt treverk.

En panellakk er mer som en beis, så den isolerer ikke kvisten.

Skrevet

så da mener du man bør ta kvistlakk på kvisten selv om det er panellakk på som man rubber ned.

Skrevet
så da mener du man bør ta kvistlakk på kvisten selv om det er panellakk på som man rubber ned.

JA!

Skrevet

Kvister kan "lekke" i mye mer enn 10 år, selvom det avtar med tiden. Jeg har hengt en del rundt på forskjellige fora, lest ganske mye om oppussing og interiør og fulgt mange oppussingsblogger gjennom årene. Da ser en at det finnes de som har 30 år gammel panel og eldre som har bitre erfaringer med hva som kan skje når en ikke bruker kvistlakk.

Panellakk forsegler ikke kvisten slik kvistlakken gjør, så det anbefales å gå over kvistene med kvistlakk selvom det er brukt panellakk tidligere, som flere andre også har sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...