Gå til innhold

Forhold med en eks rusmisbruker

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest20
Skrevet

Jeg er en Jente/Ungdame på 20år, og har en datter 1,5år..

I sommer møtte jeg en veldig kjekk og ung mann, som jeg med ett kom veldig godt overens med, vi var venner en god stund, og nå for en liten måned siden utviklet dette seg til noe mer. Jeg er stormende forelsket, og har det bedre enn jeg noen gang tidligere har hatt! Han er virkelig en fantastisk person.

Men! Han er tidligere narkoman, rettere sagt herion og amfetamin misbruker. Han har vært rusfri i 4år, med unntak av et tilbakefall for 2 år siden. Han bor på et Rehabilitterings senter for narkomane, hvor han har bodd i 1,5 år, der har han egen leilighet, og han avlevere tisseprøve 2 ganger i uken, han går også på subutex.. Han er åpen og ærlig, og forteller meg alt jeg vil vite, og han sverger og lover at dette er ikke noe liv han ønsker tilbake til, og at han ikke lengre fristes av tanken på å ruse seg, og at han har kalrt å takke nei ved tilbud om narkotiske stoffer flere ganger etter at han ble "klean"..

Dette er en noe vanskelig situasjon for meg, etter som jeg itillegg til meg selv, har ei lita ei å forholde meg til..

Kan denne fortiden hans bli et problem? Hvordan skal jeg forholde meg til det?

Er det noen her med lignende erfaringer?

Jeg er virkelig virkelig meget glad i han!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Løøøøøøøøp!

Selvfølgelig sier han at han ikke lenger er tiltrukket av rusmidler. Det sier "aktive" rusmisbrukere også. Dette er en egen rase mennesker som er verdensmestre i løgner og bedrag.

Du vil alltid måtte leve i frykt for at han skal ramle utpå igjen. Det valget kan du jo ta for deg selv, men det er innmari urettferdig å ta valget for datteren din.

Du kan virkelig ikke ha peiling på hva rusmisbruk innebærer når du faktisk vurderer dette. For din datters del bør du heller ikke sette deg i den situasjonen at du får peiling på det.

Endret av salma
Skrevet

Kjenner noen som har värt tunge rusmisbrukere, men som i dag lever helt normale og relativt problemfrie liv i dag.

Bl.a. ei som var heroinmisbruker og prostituert, som i dag eier sin egen leilighet, har barn m.m.

Når det kommer til rus så tror jeg at om man selv er innstillt på det, så kan man leve resten av livet rusfritt.

Det du evnt burde väre klar over er at det kan fölge med en del psykiske plager, som kanskje er kjempefint nå, men når dere har värt kjent over en stund (et år eller mer) så kan det gradvis synes bedre og bedre.

Vär forsiktig, men ikke velg han bort. Bare ta det rolig.

Flott at han er så åpen rundt dette som han er, det viser at han er reflektert og bevisst på sitt eget problem =)

Gjest Gjest20
Skrevet

Jeg vil heller ikke løpe.. Han er virkelig en veldig snill og omtenksom mann.. Han er og virker veldig innstilt på at dette er fortid, og noe han ikke ønsker å leve som. Vi har snakket en del, og han kommer til å fortsette å avlever tisseprøver selv etter at han er flyttet ut av rehabiliterings hjemmet, disse ønsker han at jeg skal motta resultatet av hver gang, og det er noe jeg har stilt som krav, en god stund framover. Han var ute av rusmiljøet før jeg traff han, så jeg vet at det er noe han ønsker av eget ingiativ, og ikke noe han gjør "for min del"... Han har også flyttet fra den byen og det miljøet han var i, for å ha muligheten til en ny start.

Takk for gode svar, håper på flere:)

Skrevet

Jeg kan love deg at idet lysten blir for stor så er "snill og omtenksom mot kjæresten min" ikke det som står fremst i pannebrasken på ham. Da er du glemt umiddelbart.

Du må jo gjerne ta dette valget for din egen del. Men da bør du også etter min mening innstille deg på at daglig omsorg for datteren din overføres til hennes far ved første sprekk. Du greier aldri å ta deg av en narkoman og et barn samtidig. Så da er det best for datteren din å ikke være en del av dette, hvis han sprekker.

Skrevet

Han virker da motviert når han avleverer urinprøver, og har erfart en sprekk (en erfaring som jeg ser på som en fordel og ikke et minus siden han la seg inn igjen).

Ingen har noen garanti for at kjæresten/samboeren/ektefellen ikke blir rusavhengig (alkhol, piller eller dop) i fremtiden. Du er foelsket og det er gjensidig. Gå for det, men ta tiden til hjelp slik at dere lærer hverandre å kjenne før dere evt flytter sammen.

Lykke til.

Gjest Gjest_Synne_*
Skrevet

Jeg er helt enig med Salma.

Du har ikke bare deg selv å tenke på, du har et barn.

Han har sikkert en masse "kamerater" som er i samme situasjon, kanskje fortsatt bruker narkotika. De vet ikke om noe annet.

Dette virker rosenrødt nå, men jeg tror du vil angre fryktelig på valget senere.

Skrevet

Hei du. Jeg vil bare si at jeg håper det ordner seg og ønsker deg lykke til. Jeg hadde ikke forlatt han hvis jeg var deg, vi alle fortjener en ny sjanse. Jeg har selv nylig brutt ut av en relasjon med en som er narkoman. Er i samme situasjon som deg, er mamma til ei jente på 4 år. Grunnen til at jeg valgte å gå var fordi at "min" ikke gjorde noe med problemene sine. Han sa han skulle og ville, dro på avrusning men, dro like fort derfra igjen osv... Etter å ha styra rundt sånn i et halvt år så orket jeg ikke mer og skjønnte som andre har nevnt her at man ikke klarer å passe på et barn og en narkoman. Jeg har aldri latt han møte datteren min pga dette og har bare vært sammen med han de dagene min datter har vært hos sin far (hun bor hos oss annenvær uke). Men, hadde han vært i samme situasjon som din kjæreste med å bo på rehabsenter og vært rusfri såpas lenge så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å være med han.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Han går på Subutex..gjennom LAR..dvs han er ikke rusfri..men han ruser seg i "ordnede" former...

Jeg ville tenkt med 2 ganger om da du kan få problemer med barnevern osv om du velger å bo sammen med denne personen...

Gjest Gjest20
Skrevet

Takk alle sammen:)

Han går på subutex ja, og jeg vet hva det innebærer, jeg mener det blir feil å si at han ruser seg i kontrollert form, har lest en del om dette, og snakket med hans primærkontakt på rehabsentret, han er på kraftig nedtrapping, og de er veldig positive til hans reaksjon og innstilling. Dette "medikamentet" hjelper han å takle abstinensene bedre og gjør prossessen hans i å bli 100% rusfri lettere. Han er en voksen man (med voksen mener jeg 31), med mye selv innsikt.

Er godt å få se og lese forskjellige meninger, og få hjelp til å se situasjonen fra flere vinkler:)

Skrevet

Et absolutt minimum bør være å kreve testing av overførbare sykdommer! Hepatitt,Hiv etc

Skrevet

jeg ser det som positivt at han har vært rusfri i 4 år.

men jeg er skeptisk til at han burker subutex, fordi dette egentlig betyr at man ikke er rusfri.

selv har jeg vokst opp med narkomane(som er 100%rusfrie idag), og jeg ville personlig aldri hatt en eks-avhengig som kjæreste, uansett hvor lenge de hadde vært rusfrie.

men dette handler om mine veldig kjipe opplevelser.

likevel synes jeg alle fortjener en ny sjangse:

først av alt: uansett hva han eller andre sier, så er subutex omstridt, også i ex-avhengig miljøene nettopp fordi man fortsatt er avhengig av noe, bare at det ikke er the drug of choice.

et annet absolutt krav jeg hadde hatt, og håper du har, er at han går jevnlig(og da mener jeg opptil flere ganger i uken) på NA møter(anonyme narkomane).

jeg mener dette er eneste måte å holde seg rusfri resten av livet. vil man ikke delta på disse møtene har man ikke motivasjon nok.

ingen jeg kjenner til i NA miljøet her bruker subutex eller andre substitutter. de er 100% rusfri.

jeg er også skeptisk til at han fortsatt han den bosituasjonen han har når han har vært rusfri i 4 år.(med unntak av den ene sprekken). det får meg til å tro at han undervurderer antallet sprekker, eller hvor lenge det varte.

som sagt, jeg kjenner til flere eks-narkomane i samme miljø, og de har alle enten fast jobb, eller har startet utdannelse ferskt eller omigjen og har egne boliger, gjerne i løpet av ett års tid etter avvenning.

det er ingen indikatorer på at de har vært tidligere rusmisbrukere bortsett fra at de ikke bruker rusmidler.

så ja, jeg er skeptisk til at han er 31 år, og fortsatt er i denne livssituasjonen med tanke på et fremtidig forhold til ei såpass ung jente med barn.

du må også være klar over muligheten for at han kan sprekke når som helst, og han vil aldri velge deg og eventuelle felles barn over avhengigheten.

han kan aldri garantere deg noe. du må vite at avhengighet gjør at man gjør hva som helst, stjeler hva som helst, og ødelegger hva som helst for å få neste dose, drink, eller spill.

det er en veldig god grunn til at tidligere rusmisbrukere skammer seg dypt over sin fortid, de har tross alt såret absolutt alle i sin nærhet.

med det sagt, hvis du fortsatt vil være med ham, så håper jeg han selv er voksen nok til å se at dere ikke burde bli seriøse før han har skaffet seg jobb og egen bolig som han har klart å beholde over tid.

og med over tid så mener jeg år....

husk at rusmisbrukere har gått glipp av et normalt liv, de har ikke hatt et følelsesliv mens de ruset seg - og et vanlig liv som vi andre lever, det er helt nytt for dem.

de må lære seg sosiale koder, praktiske ting, hvordan betale husleie, hvordan håndtere privatøkonomi etc.

og når de først blir forelsket så blir det ekstremt, de har jo hatt et bedøvet følelsesliv i lange tider. så bare husk på at når hverdagen kommer, da må dere jobbe ekstra for å beholde gløden.

kunne holdt det gående i evigheter med dette her, men kort sagt så er du nødt åvære enda mer kritisk enn alle vi her inne kan være - for du har et barn å ta deg av.

barnet skal komme først.

Gjest Gjest Merethe
Skrevet

Jeg har et barn selv, og ville aldri ha våget å gå inn i en relasjon til en eks-narkoman. Hvis du absolutt vil ha han, så vent iallefall med å gå inn i noe forpliktende til han har bevist at han kan bo i egen bolig og fungere normalt i arbeidslivet i et par år, minst!

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan man frivillig kan gå inn i noe sånt med åpne øyne, men noen tips med på veien som er helt nødvendige:

- Forbered deg på å håndtere økonomien alene. Sørg for at han ikke kan få tak i mer penger enn du har råd til å miste. Sørg for at både hans og din inntekt går inn på din konto, som han ikke har tilgang til.

- Sjekk jevnlig kontooversiktene for å sikre at sparepengene fortsatt står der. Ved den minste mistanke om at noe er galt, sjekk nærmere.

- Inngå en avtale med barnets far at barnet kan få komme til far umiddelbart ved en eventuell sprekk, selv om det skulle skje midt på natten. Og at barnet da kanskje må bli der over en lang periode.

- Gjør det klart for ham at ved en sprekk må han flytte ut umiddelbart inntil han er nykter igjen. Spesielt gjelder det hvis du har tenkt å ha datteren din der, men også av hensyn til deg selv.

- Ved en sprekk bør du skifte lås slik at han ikke kommer seg inn, for å unngå at han selger unna verdisakene deres (tømmer barnets sparebøsse, selger tv'er, datamaskiner osv).

- Ikke tro at du vil oppdage en sprekk av deg selv. Vær alltid mistenksom, og sørg for at han aldri har anledning til å lure deg på noen måter.

- Sjekk jevnlig toalettmappen hans og alle gjemmesteder du kan komme på. Ved det minste funn av noe mistenksomt må du reagere, ikke tro på noen bortforklaringer.

- Ikke la ham ha ansvar for små barn alene. Han bør ikke ha ansvar for dem før de er store nok til å ringe etter deg hvis han sprekker og de blir overlatt til seg selv.

Det høres kanskje pessimistisk ut, men er han så åpen og ærlig som du sier så er han den første til å innrømme at sånn er det å leve med en narkoman. For om man først er rusmisbruker, så slutter man aldri å være det, tørrlagt/nykter eller ikke. Folk har sprukket etter 15 år som nyktre.

Et siste råd: Ta aldri til deg løfter som du ikke tåler blir brutt. Da er det bedre å mistro ham, for så å bli positivt overrasket om han følger opp.

Jeg mener ikke å ødelegge lykkefølelsen din, men jeg tror du behøver en realitysjekk. Det fins en forening for narkomanes pårørende. Ta deg en prat med dem og forbered deg på hva du har i vente.

Lykke til til deg - men enda mer til datteren din.

Skrevet

Har dere som sier at TS bør komme seg langt unna denne mannen faktisk levd med en eks narkoman selv?

Ts, jeg har nå vært kjæreste med en eks narkoman i snart halvannet år. Faktisk har ikke rusen spilt noen spesielt stor rolle i livet vårt. Alle narkomane er faktisk ikke like. Om du lurer på noe, er det bare å spørre :)

Skrevet (endret)
Har dere som sier at TS bør komme seg langt unna denne mannen faktisk levd med en eks narkoman selv?

Ts, jeg har nå vært kjæreste med en eks narkoman i snart halvannet år. Faktisk har ikke rusen spilt noen spesielt stor rolle i livet vårt. Alle narkomane er faktisk ikke like. Om du lurer på noe, er det bare å spørre :)

Svaret er ja.

Halvannet år er ikke nødvendigvis lang nok tid til å bevise noe. Du så at ts sin kjæreste sprakk etter å ha vært rusfri i to år?

Endret av salma
Skrevet
Svaret er ja.

Halvannet år er ikke nødvendigvis lang nok tid til å bevise noe. Du så at ts sin kjæreste sprakk etter å ha vært rusfri i to år?

Jeg tror faktisk jeg kan bedømme det litt bedre enn deg. Som sagt så er ikke alle eks-narkomane identiske. Du vet ingenting om hvor lenge han har vært rusfri før han møtte meg heller. jeg synes du har vedlig bastante holdninger, dine opplevelse trenger ikke å gjelde for alle andre.

Skrevet (endret)
Jeg tror faktisk jeg kan bedømme det litt bedre enn deg. Som sagt så er ikke alle eks-narkomane identiske. Du vet ingenting om hvor lenge han har vært rusfri før han møtte meg heller. jeg synes du har vedlig bastante holdninger, dine opplevelse trenger ikke å gjelde for alle andre.

Jeg har heller ikke sagt at det er sikkert at mannen sprekker (DET hadde vært bastant), jeg sier bare at hun må innstille seg på at det KAN skje og da må hun ha en plan på hvordan hun skal håndtere det, spesielt med tanke på sin datter.

Er også noe usikker på hvor jeg har skrevet at mine opplevelser gjelder for alle.

Er i tillegg usikker på hvor jeg har skrevet at jeg kan bedømme kjæresten din bedre enn deg.

Endret av salma
Skrevet
Takk alle sammen:)

Han går på subutex ja, og jeg vet hva det innebærer, jeg mener det blir feil å si at han ruser seg i kontrollert form, har lest en del om dette, og snakket med hans primærkontakt på rehabsentret, han er på kraftig nedtrapping, og de er veldig positive til hans reaksjon og innstilling. Dette "medikamentet" hjelper han å takle abstinensene bedre og gjør prossessen hans i å bli 100% rusfri lettere. Han er en voksen man (med voksen mener jeg 31), med mye selv innsikt.

Er godt å få se og lese forskjellige meninger, og få hjelp til å se situasjonen fra flere vinkler:)

http://www.aypsite.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4373

I forhold til nedtrapping på subutex kan det være interesant for ham og deg å lese denne og evnetuelt også ta kontakt med ham som har skrevet det og høre mere om erfaringene hans med gruppen han har startet.

Skrevet

Selvsagt kan fortiden hans bli et problem, men den trenger ikke bli det. Det virker som du vet hva du gjør og går inn i forholdet med åpne øyne. Du trenger jo ikke forhaste deg, slik at dere rekker å bli godt kjent og at du blir trygg på han. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...