Gjest Gjest_Jannicke_* Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Gubben og jeg skal på en ukes ferie i mai (uten barn, tjoho) Vi lurer på Italia. Noen som har tips og ideer? Tenkte Roma, Milano og Venezia. Og kanskje leiebil mellom Milano og Venezia. Eller er det noen som sterkt kan anbefale noe annet?? Vi skal ikke på badeferie, lyst til å oppleve litt kultur, da vi ikke har gjort annet enn å skifte bleier de siste fem årene Og anbefalte nettsider for inspirasjon?
Gjest Gjest_Anéa_* Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Jeg har reist mye i Italia, og anbefaler landet på det sterkeste! Så mye å se, så mye å nyte! Men: skal dere bare være der én uke, tror jeg Roma-Milano-Venezia er litt for ambisiøst. Har dere en ukes ferie, vil jeg tippe at dere i praksis har fem hele dager i Italia. Da blir det ikke mye tid til hvert sted... Alle tre byene har masse å by på, så velg to av dem og hold dere til det. Så kan dere heller stoppe underveis, om dere har leiebil, og ta ting mer på sparket. Roma har behagelig temperatur store deler av året (juli er garantert varm, og januar kan være kald, men utover det er det ganske behagelig der). Sett av ihvertfall tre dager til denne byen. Spasér rundt i bydelen Trastevere, spis en god middag her, besøk høyden Gianicolo like ovenfor Trastevere når mørket senker seg. Besøk noen av de store klisjéene (Pantheon er helt obligatorisk, Colosseum er gøy, Vatikanet svimlende men nesten alltid fullt av folk). Og husk å kaste en mynt i Trevifontenen; da er du sikker på å en dag returnere til Roma! Milano er også en fin by, så sant det ikke er en stor messe i byen. Da er alle hoteller fulle og/eller overpriset. Sjekk at deres opphold ikke kræsjer med en av de store møbelmessene som pleier å være på den tiden av året. Milano er en poshy shoppeby, gøy å gå rundt og se. Men også gøy å vandre rundt i Sforza-parken, eller se Leonardos "Nattverd"-maleri i en eller uunseelig kirke. Det er også gøy å ta en spasertur på taket av den store, gotiske katedralen. Det er like svært som en fotballbane der oppe! Husk at Milano ligger mer mot nord enn Roma, med hakket kaldere klima. Det KAN være deilig i mai, men det kan også være kaldt og regnfullt. Venezia er.... alle klisjéers mor. En av mine favoritter i Italia, men også en som lever opp til alle fordommer. Bortsett fra rundt busstasjonen i enden av broa som kommer over fra fastlandet, er byen helt uten biler og knapt med sykler. Det som ser ut som en hovedgate, kan slynge seg rundt et hushjørne og ende midt i en kanal... Hovedveien viser seg å være en smal, mørk gate litt bortenfor... Halve moroa med Venezia er å vandre rundt og tillate seg selv å gå seg vill. Det er begrenset hvor på vidvanke man kan havne (byen er ikke SÅ stor), og det er befriende å spasere rundt på måfå. Man ser mye gøy på den måten! Kjøp tredagers kort til vaporettoen (bussbåtene), og hopp av og på som dere vil. Skulle jeg anbefalt noe annet, så ville jeg sagt den greske øya Chios. Den er nær renset for turister, og med masse å by på. I tillegg veldig nærme Tyrkia (man ser tyrkisk fastland fra øya), og det er lett å ta en svipptur over. Norsk nettside om Chios: http://www.chios-info.com/ Vil dere ha mer kultur og mindre hav, hva med Praha eller Budapest?
LilleBille Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 Mai er en deilig tid å reise til Italia. Ikke for varmt - men akkurat passe. Jeg ville anbefale Toscana - det er så utrolig mye å se (og smake på og oppleve) med Firenze og områdene rundt Sienna/Greve etc. Og da gjerne en natt eller to i en av de "skikkelige" middelalderbyene - feks. Volterra eller San Gimignano (som er noe helt annet etter at alle dagsturistene har dratt hjem. Luften/lyset og roen her er bare helt herlig. Det går jo også greit å kombinere med Cinque Terre - som er helt fantastisk nydelig. Ellers er Ravenna en utrolig koselig by - med helt fantastiske mosaikker. Dette er forøvrig en veldig artig side .. være litt turist før man drar er alltid ok.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 I Milano er det ei store katolsk kyrkje som heiter Duomo. Den er stor og gammal, utvendig er det mange statuar som det går å sjå på. Ellers så er det Lago di Garda, der er det ei gammal borg. Det er rester av ei anna gammal borg i Milano også. Vatikanet, Peterskyrkja og Colosseum kan nok også være noko.
Lille85 Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 Gubben og jeg skal på en ukes ferie i mai (uten barn, tjoho) Vi lurer på Italia. Noen som har tips og ideer? Tenkte Roma, Milano og Venezia. Og kanskje leiebil mellom Milano og Venezia. Eller er det noen som sterkt kan anbefale noe annet?? Vi skal ikke på badeferie, lyst til å oppleve litt kultur, da vi ikke har gjort annet enn å skifte bleier de siste fem årene Og anbefalte nettsider for inspirasjon? Vi var i Roma i begynnelsen av April i fjor.. Kan sterkt anbefales!!!! Jeg lengter sårt tilbake! =(
Gjest Gjest_Anéa_* Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 I Milano er det ei store katolsk kyrkje som heiter Duomo. Den er stor og gammal, utvendig er det mange statuar som det går å sjå på. Sånn ca. alle kirker i Italia er katolske... Og "duomo" betyr domkirke. Denne kirken er en av Italias få gotiske kirker, og et vakkert skue. De lokale kaller den spøkefullt for "nåleputen", fordi alle spir og tårn har en statue på toppen. Flott syn,s pesilt oppå taket!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå