Gå til innhold

Til Amsterdam i desember med barn

Anbefalte innlegg

Gjest Navnet mitt
Skrevet

Vi har vært så heldige å vinne en tur til Amsterdam. Vi har ikke noen til å passe barna våre, de er 2, 9 og 11 år. Vi har bestilt og betalt billetter til de og vi gleder oss masse til å reise sammen med de.

Er det dumt å ta barn med seg til en slik by? Noen forslag til hva vi kan finne på med de? Hvordan er prisene der? Hva er must å få med seg? Forslag til hotell eller steder å overnatte som er sentralt og ikke så dyrt?

Jeg kom over noen hotell med barnevakt, er det noen som vet hvordan det fungerer? Vet ikke om jeg tør la noen andre passe barna våre uansett hvor bra det virker på hotellet. Ser for meg at den barnevakordningen fungerer sånn at noen sitter med de mens de sover og ringer oss om noen av barna skulle våkne, sånn at vi drar kjapt tilbake til hotellet da. Vi kunne jo tenkt oss å vanre ute en tur om kvelden, men tenker at det sikkert ikke er bra med barna.

Takker for svar :)

Ja, en ting til. På hotellene står det ofte at det er Coffee shop er, er det disse berømte cooffe shopene som selger masse rart? Eller kan det godt hete Coffee shop og ikke innbefatte noe salg av rusmidler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koffiehuis (skrevet på nederlandsk altså) og café er steder du får kaffe. Coffee shops (skrevet på engelsk) selger noe helt annet..

Nærmere juletider pleier de å lage skøytebane på Dam og Leidseplein, skøyter leies på stedet. Romantisk. Synes jeg da :) Og med alle trærne på Leidseplein kledd med tusenvis av smålys...

I desember finner dere garantert boder som selger oliebollen og annet usunt fetende. Namm! Oliebol er nederlandsk krysning av smultring og rosinbolle, med dryssa melispulver på.

Sentrale steder som er greit å overnatte med barn er i nærheten av Dam, Spui, Rembrandtsplein eller Leidseplein. Sjekk hotels.nl, booking.com eller venere.com. Ville kanskje forsøkt å finni hotell som ikke ligger 'under 5 minutter fra Centraalstation' eller i gater som har noe med 'Oudezijds' (voor- eller achterburgvaal eller noe slikt) i navnet, da dere med dette med en viss sannsynlighet vil befinne dere midt i redlightdistrict. RLD er forøvrig ikke så ille som det var, masse studenter som bor der bl.a men det finnes mange andre hyggeligere strøk heller å overnatte i ;)

I RLD er det også et lite og koselig museum som heter 'Church in the addict'; et hus som er innredet som det var for noen hundre år siden, med butikk på gateplan, bolig i etasjene over og på toppen trer du plutselig inn i en toetasjes katolsk kirke, totalt skjult fra utsiden. En påminnelse om nederlandsk toleranse fra en tid som katolikkene var mislikt, men i Amsterdam fikk de lov å ha egne kirker så lenge de ikke gjorde vesen av seg. Dog ikke akkurat barnevognvennlig- trange bratte trapper, lik de fleste hus i A'dam.

Handlegågate som strekker seg fra Centraalstation (Niewendijk altså - parallellgate til Damrak, på høyre side), via Dam og inn i Kalverstraat som dere følger til Munttoren, (her ligger blomstermarkedet like ved), fortsett skrått over Muntplein inn i en ny gågate (husker ikke navn) som ender på Rembrandtsplein. På denne tida er kredittkorta gått varme og ungene har bedt om nye foreldre *hehe*

Spise: Pannekakehus finner dere med jevne mellomrom over hele byen. Med alt mulig fyll du trodde og ikke trodde var mulig. Mmm..

Rundtur med kanalbåt er obligatorisk.

Nydelig by, god tur!

Mvh, Gustav :)

Skrevet

I Amsterdam går det å være med på båttur på kanalane, gå på Anne Frank museet og Madam Tussaud voks museum.

Skrevet
...lite og koselig museum som heter 'Church in the addict';

Eh, skal vel være "attic":)

Amsterdam er en veldig koselig by, også fint med barn! Anne Franks hus vil nok gjøre inntrykk på de to eldste, men fortell gjerne litt før dere drar - og et tips er å kjøpe billettene på forhånd før dere drar, så slipper dere lang kø. I de små gatene vest for handlegata Kalverstraat og ut over de tre kanalene ligger det masse trivelige og små butikker, alt fra antikviteter til spill og brukte klær. Å vandre langs kanalene er supert og dersom ungene synes historie er spennende, så er det historiske museet ganske bra! Ellers finnes det jo både Madame Tussauds og Dungeons her (mulig det er 12-års grense?) dersom det er interessant

Skrevet (endret)

Amsterdam er veldig koselig by. Du har fått masse bra tips og jeg understreker det med at du bør kjøpe billetter til Anne Franks Hus på forhånd, det var en utrolig lang kø da vi var der. Ellers synes jeg at dyreparken er et must sted å dra til.

Endret av Tiarra
Skrevet

Ett tips ang overnatting:

Flere hoteller leier ut leiligheter rimelig. Vi bodde i en slik i sommer, kjempesentralt, nydelig leilighet og veldig rimelig! Perfekt for oss som reiser med barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...