Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
men hadde jeg sittet på grinileiren sommeren 1944, hadde jeg nok ikke likt at søstera mi sugde "de uskyldige soldatene" som satte meg inn.

Neppe, hadde du sittet på Grini hadde du vel heller lært litt om hva som er viktig her i livet. De jeg har snakket med som satt på Grini har ikke sett ned på tyskertøsene. Du vet at det er flere krigsseilere og motstandsfolk som har giftet seg med tyskertøser? Og her sitter du og aldri har opplevd krigen og høres småbitter ut. Det er faktisk ganske latterlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Neppe, hadde du sittet på Grini hadde du vel heller lært litt om hva som er viktig her i livet. De jeg har snakket med som satt på Grini har ikke sett ned på tyskertøsene. Du vet at det er flere krigsseilere og motstandsfolk som har giftet seg med tyskertøser? Og her sitter du og aldri har opplevd krigen og høres småbitter ut. Det er faktisk ganske latterlig.

Ja, nå har vi en venn av familien som overlevde Sachsenhausen og han hadde ikke mye godt å fortelle om nazi-sympatisører og kvinner som lå med tyskere. Han hatet alt som hadde med det gamle Nazi- Tyskland å gjøre.

Du har rett i at man må nok oppleve en krig for å bli sinna over at noen valgte tyskere. Likevel må det nå være lov til å mene at det ikke var klokt eller riktig å ta en slik beslutning.

Min bestefar, som var aktiv i Milorg, var vel heller ikke begeistret akkurat overfor nordmenn som hadde noe som helst med tyskere å gjøre bortsett fra å prøve å få dem fortest mulig bort fra dette landet til fordel for Kongen.

Endret av Elisabeth82
Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Det er vel ingen som mener at det tyskertøsene gjorde var moralsk riktig.

Ikke desto mindre er det et faktum at det ikke var, og ikke er, ulovlig. Da skal det litt til å forsvare fengsling, mishandling og tap av rettigheter for disse som altså bare har gjort noe moralsk betenkelig.

Det er også betenkelig at ingen form for straff ble tildelt de norske mennene som hadde fått barn med tyske kvinner, i Norge under andre verdenskrig.

Altså må det ses på som at kvinner ikke eier sin egen seksualitet, den tilhører staten Norge. Kvinner kan straffes, uten lov og uten dom, for det samme som menn ikke straffes for.

Flere hundre tusen norske menn arbeidet for tyskerne, uten å få straff for det. Norske prostituerte som jobbet for tyskerne fikk straff. Norske jomfruer som jobbet i tyske kantiner fikk straff. Norske motstandskvinner som hadde fraternisert for å få opplysninger ble jaggu straffet de også.

Finnes det noen annen konklusjon å trekke enn at norske menn skulle hevne seg? Og at norske menn i dag forsvarer denne hevnen sier meg noe veldig, veldig stygt om menns syn på kvinners seksualitet.

Skrevet
Finnes det noen annen konklusjon å trekke enn at norske menn skulle hevne seg?

Norske kvinner så like mye ned på tyskertøsene som norske menn og var i mange tilfeller med på overgrepene, så den må du lenger ut på landet med.

Det er vel ingen her som sier at det var moralsk riktig at de ble skamklipt eller utsatt for vold. Men i de senere årene har det kommet en strømning som går ut på at disse kvinnene var fullstendig uten skyld og nærmest bør betraktes som heltinner. Og det blir for dumt.

Fysiske overgrep som reaksjon på det de gjorde er å gå alt for langt. Men sosial fordømmelse er helt på sin plass.

Skrevet
Det er også betenkelig at ingen form for straff ble tildelt de norske mennene som hadde fått barn med tyske kvinner, i Norge under andre verdenskrig.

Altså må det ses på som at kvinner ikke eier sin egen seksualitet, den tilhører staten Norge. Kvinner kan straffes, uten lov og uten dom, for det samme som menn ikke straffes for.

Jeg synes kanskje du har et poeng ang. menns syn på kvinnelig seksualitet, men i dette tilfellet her hvor kvinnene fungerte som feltmadrasser, og tilbydde okkupantene en god hyggestund imens de var på invasjon i Norge, så vil jeg heller si at dette handler om mennesker som støttet tysk krigsinnsats.

Å ligge med noen sier ikke "kom dere ut av landet mitt", det gir tvilende soldater et hint om at Norge kanskje er noe å erobre allikevel. dermed, tyskertøser = forrædere. Ikke forrædere mot norske menn, men mot Norge og det norske folket i helhet.

Jeg synes ikke dette handler om å styre kvinners seksualitet.

Skrevet (endret)
Jeg synes det er litt rart jeg at nordmenn alltid skal bli sett på som noen uskyldige som gjorde alt de kunne mot okkupasjonen.

De russiske jentene kastet håndgranater og skøyt mot tyskerne. Lot ikke tyskerne ta dem i doggystyle i bytte mot champagne og melkesjokolade slik som de norske jentene.

En annen ting er at det var bare nordmenn (det vil si norske menn og kvinner) som hentet jødene og leverte dem til tyskerne. Ikke som i andre land, hvor tyskerne selv måtte finne jødene.

Forteller ikke det litt om hvordan det egentlig var, og ikke hvordan vi i dag skulle ønske det hadde vært?

En stor forskjell var vel at russerne var i krig, mens Norge var okkupert. I Norge artet krigen seg litt anderledes enn i øst, er du ikke enig? Tyskerne kom, så og vant, og overtok. Og ting har en tendens til å bli dagligdags. Når det er tyskere over alt, så er det ikke til å unngå at det blir fraternisering. Og over alt der folk møtes, vil det skje at de forelsker seg. Det er ikke til å unngå. Og ærlig talt: Hadde du spurt en hvermansen, f.eks våren 42, etter 3 år med okkupasjon, om de trodde at kongen og regjeringen ville komme tilbake, eller om Tyskland ville tape krigen, så tror jeg neppe særlig mange ville hatt særlig mye håp om noen av delene. All offentlig informasjon tydet på at tyskerne seiret på alle fronter, og frem til de rente huet i veggen i Stalingrad i 43, så var det så vidt jeg skjønner, også en sannferdig påstand.

Endret av Mann 42
Skrevet
Man kan ikke ligge med hvem man vil!!!!

om jeg forelsker meg i en hore fra nigeria som ikke har lovlig opphold i norge så er det uansett kriminelt for meg å pule henne uavhengig hvor forelsket jeg er. jeg ville fått en bot på titusen kroner eller måtte sone i tyve dager i fengsel.

Og det er i norge 2009.

Hvis du opplever sann og ekte kjærlighet med en hore fra Nigeria, og hun opplever det samme med deg, så er det ikke noe kriminelt med å ha sex med henne, forutsatt at det ikke er penger eller andre ytelser med i bildet. Det som ville vært kriminelt, var om du kjøpte sex av henne, men det er en helt annen skål, for da blir du horekunde, ikke elsker. Om påtalemakten ville godtatt din forklaring om at du elsket henne, er en helt annen sak. Du ville forøvrig fått akkurat samme straff om du kjøpte sex av Lotte fra Son.

Skrevet
Det var ikke det at hun fikk sex og å høre på radion? Lytte på radio luxenborg og de tyske sendingene? Den jevne nordmanns forståelse av engelsk under krigen var vel omtrent som nordmennes generelle forståelse av tysk i dag.

Selvsagt finnes det også idag narkomane jenter som suger en politmann for å slippe å bli ransaket. Men det er ikke noe kult om denne jenta tyster på ekstypen sin for at han skal få razzia, og hun slippe unna.

Alle vet jo at når kvinner har sex med menn de ikke er sammen med så handler det om at kvinnen viser makt.

Sendingene fra London gikk også på norsk...

Skrevet
Nå må du slutte å tulle. De dette var mest demotiverende for var de som gikk og knyttet hånda i lomma under krigen, de samme som var store i kjeften etterpå. De som faktisk var aktive i motstandsbevegelsen eller som var krigsseilere var stort sett ikke med på å mishandle noen etter krigen heller.

Tror jeg du har rett i. Ikke noe sinne er så glødende som det impotente.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet
Jeg synes kanskje du har et poeng ang. menns syn på kvinnelig seksualitet, men i dette tilfellet her hvor kvinnene fungerte som feltmadrasser, og tilbydde okkupantene en god hyggestund imens de var på invasjon i Norge, så vil jeg heller si at dette handler om mennesker som støttet tysk krigsinnsats.

Å ligge med noen sier ikke "kom dere ut av landet mitt", det gir tvilende soldater et hint om at Norge kanskje er noe å erobre allikevel. dermed, tyskertøser = forrædere. Ikke forrædere mot norske menn, men mot Norge og det norske folket i helhet.

Jeg er helt uenig.

Det fantes ingen lov, heller ikke den som omhandler forræderi, som forbød seksuell omgang med fienden. Altså var det ikke, juridisk, forræderi. Og hvordan kan du forsvare å dømme, straffe og frata noen deres borgerrettigheter uten lovhjemmel?

Dessuten, hvis man nå skal legge til grunn at seksuell omgang med fienden er forræderi, hvorfor ble da ikke de norske menn som hadde fått barn med tyske kvinner straffet, og hvorfor ble da norske kvinner som hadde arbeidet i tyske kantiner, straffet?

Til sist: De hundre norske menn som, med norske myndigheters støtte, arbeidet med å bygge Værnes flyplass, mens norke styrker enda kjempet mot tyskere på Hegra, en mil unna, de ble aldri straffet for å støtte fiendens krigsinnsats. De hundre tusen norske menn som arbeidet for tyskerne gjennom krigen fikk heller ikke straff.

De som fikk straff var kveget som sviktet sine herrer. Den barske norske mann som lempet bomber i flyene som bombet engelske skip ved Narvik, de fikk lov til å arrestere, mishandle og voldta i 1945.

Gjest Bianca26
Skrevet
Hvis du opplever sann og ekte kjærlighet med en hore fra Nigeria, og hun opplever det samme med deg, så er det ikke noe kriminelt med å ha sex med henne, forutsatt at det ikke er penger eller andre ytelser med i bildet. Det som ville vært kriminelt, var om du kjøpte sex av henne, men det er en helt annen skål, for da blir du horekunde, ikke elsker. Om påtalemakten ville godtatt din forklaring om at du elsket henne, er en helt annen sak. Du ville forøvrig fått akkurat samme straff om du kjøpte sex av Lotte fra Son.

det er da virkelig forskjell på en hore og en soldat

Gjest Bianca26
Skrevet

åja så mennene tilbød ikke de tyske kvinnene de lå med en hyggestund da de hadde sex med dem? det blir jo akkurat det samme. Men grunnen til at det var bare kvinnene som fikk straff var vel datidens kvinnesyn. som tydelig henger litt igjen ennå som det høres ut på innlegget ditt

Gjest Bianca26
Skrevet
Norske kvinner så like mye ned på tyskertøsene som norske menn og var i mange tilfeller med på overgrepene, så den må du lenger ut på landet med.

Det er vel ingen her som sier at det var moralsk riktig at de ble skamklipt eller utsatt for vold. Men i de senere årene har det kommet en strømning som går ut på at disse kvinnene var fullstendig uten skyld og nærmest bør betraktes som heltinner. Og det blir for dumt.

Fysiske overgrep som reaksjon på det de gjorde er å gå alt for langt. Men sosial fordømmelse er helt på sin plass.

jeg er enig i at de ikke var helter. men sosial fordømmeløse nå, 70 år etter er da virkelig ikke nødvendig.

Gjest Bianca26
Skrevet
Ja, nå har vi en venn av familien som overlevde Sachsenhausen og han hadde ikke mye godt å fortelle om nazi-sympatisører og kvinner som lå med tyskere. Han hatet alt som hadde med det gamle Nazi- Tyskland å gjøre.

Du har rett i at man må nok oppleve en krig for å bli sinna over at noen valgte tyskere. Likevel må det nå være lov til å mene at det ikke var klokt eller riktig å ta en slik beslutning.

Min bestefar, som var aktiv i Milorg, var vel heller ikke begeistret akkurat overfor nordmenn som hadde noe som helst med tyskere å gjøre bortsett fra å prøve å få dem fortest mulig bort fra dette landet til fordel for Kongen.

jeg skjønner at han som satt på sachsenhausen hatet tyskertøsene, men jeg er sikker på at han hatet alle de andre som var på tyskernes side også. og dette var ikke BARE kvinnene. som sagt tidligere av andre var det også norske menn som samarbeidet med tyskerne som ikke fikk noe straff og de var da virkelig like ille som tyskertøsene, om ikke verre

Skrevet
jeg skjønner at han som satt på sachsenhausen hatet tyskertøsene, men jeg er sikker på at han hatet alle de andre som var på tyskernes side også. og dette var ikke BARE kvinnene. som sagt tidligere av andre var det også norske menn som samarbeidet med tyskerne som ikke fikk noe straff og de var da virkelig like ille som tyskertøsene, om ikke verre

Og det var disse mennene som samarbeidet med tyskerne som som var de ivrigste hårklipperne etter krigen.

Skrevet
åja så mennene tilbød ikke de tyske kvinnene de lå med en hyggestund da de hadde sex med dem? det blir jo akkurat det samme. Men grunnen til at det var bare kvinnene som fikk straff var vel datidens kvinnesyn. som tydelig henger litt igjen ennå som det høres ut på innlegget ditt

Vis en ser på historien så blir ikke en soldat som ligger med kvinner fra fienden fordømt. Det er en del av krigen å ydmyke fienden

Kvinnen blir fordømt om det skjedde frivillig eller under tvang

Gjest Bianca26
Skrevet
Vis en ser på historien så blir ikke en soldat som ligger med kvinner fra fienden fordømt. Det er en del av krigen å ydmyke fienden

Kvinnen blir fordømt om det skjedde frivillig eller under tvang

er ikke akkurat rettferdig. Dessuten ser jeg ikke hvordan en norsk soldat ydmyker en tysk dame ved å ligge med henne hvis hun er med frivillig

Skrevet

Jeg for min del vil ikke dømme verken tyskertøsene eller de som reagerte mot dem. Som andre her i tråden sier - det var et helt annet samfunn på den tiden. Om man levde i en liten bygd langt borte fra storbyer og storpolitikken og etterhvert fikk følelser for den tyske unggutten som var stasjonert der, så er det en situasjon jeg ikke kan fullt ut forstå.

På den annen side, hadde min bror blitt torturert og drept i en konsentrasjonsleir og min far rett foran øynene mine, så hadde ikke jeg sett med blide øyne på nabojenta som hadde sex med en tysker.

Det er umulig for meg å virkelig sette meg inn i hvordan det var på den tiden, for noen av "partene". Det er lett for meg å ha bastante meninger her jeg sitter bedagelig i sofaen i dag.

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg for min del vil ikke dømme verken tyskertøsene eller de som reagerte mot dem. Som andre her i tråden sier - det var et helt annet samfunn på den tiden. Om man levde i en liten bygd langt borte fra storbyer og storpolitikken og etterhvert fikk følelser for den tyske unggutten som var stasjonert der, så er det en situasjon jeg ikke kan fullt ut forstå.

På den annen side, hadde min bror blitt torturert og drept i en konsentrasjonsleir og min far rett foran øynene mine, så hadde ikke jeg sett med blide øyne på nabojenta som hadde sex med en tysker.

Det er umulig for meg å virkelig sette meg inn i hvordan det var på den tiden, for noen av "partene". Det er lett for meg å ha bastante meninger her jeg sitter bedagelig i sofaen i dag.

ja sant det da. men likevel tyskertøsene (noe som er jævlig stygt å kalle dem forresten, og faktisk litt rasistisk i og med at ikke alle tyskere var "slemme) Uansett de fortjente ikke så streng straff som de fikk. da sank vi jo på en måte ned på naistenes sitt nivå som jeg har sagt tidligere

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Dette kan jeg si meg enig i. Det er vanskelig å forestille seg hvordan det var da, hvilke følelser folk hadde.

Det jeg reagerer på er dette: Disse kvinnene ble straffet av en mobb, uten lovhjemmel og uten rettsak, og med myndighetenes støtte.

Det var ganske tilfeldig hvem som ble snauklipt og internert, avhengig av hvem som hadde myndighet i et område. Det interessante er at bare et fåtall ble dømt for noe, og da oftest angiveri. (I tillegg til mishandlingen som tyskertøs)

Likevel ble mange (udømte) kvinner straffet hele sitt liv.

De som forsvarer denne mishandlingen av tyskertøser, vet de dette? Tror de at det var ulovlig å ha sex med tyskere? Tror de at tyskertøsene ble dømt for noe?

Tenk dere denne sammenligningen:

Det er ikke ulovlig å være utro, men det er ansett som umoralsk. Dersom du blir mistenkt (det er nok å være mistenkt!) for utroskap vil du bli hentet med tvang av en mobb, mishandlet i full offentlighet, snauklipt, voldtatt og arrestert. Du får ingen rettssak, ingen dom. Din versjon blir ikke hørt. Du settes i arbeidsleir, hvor hensikten er å lære deg moral. Når du er blitt moralsk nok slippes du ut i samfunnet, til spott og spe. Deretter fratar norske myndigheter deg dine borgerrettigheter.

Jeg mener det er en skam for Norge at det var dette man brukte freden til. Det verste er at myndighetene godtok og forsterket overgrepet. Hevnlyst og frustrasjon kan da ikke forsvare gatejustis og lovløshet, uansett hvor umoralsk du har vært?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...