Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Når det er krig handler det om å overleve. Vil ikke akkurat si at man trenger å ligge med okkupasjonsmakten for å overleve. Men når man lever i en verden med tyske okkupanter på alle sider kan det jo få en til å tvile på at Norge skulle klare å slå Tyskland. Da er det vel like greit å menge seg litt med det man tror blir vinnerlaget?

Jeg regner med at dette er ironi, for dette er noe av det verste jeg har sett innen eksempler på medgangssupportere.

Hvis dette er tankegangen din er du etter normal definisjon en tøs.

Når du da velger den tyske okkupanten, er du en tyskertøs. Hvis dette var tankegangen fortjener de virkelig kallenavnet sitt.

Dette er tankegangen til en person som melder seg ut av samholdet med resten av samfunnet som lider under krigen, og jeg ser derfor ingen grunn til at samfunnet skal ønske dem tilbake når medgangen går i deres vind.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg regner med at dette er ironi, for dette er noe av det verste jeg har sett innen eksempler på medgangssupportere.

Hvis dette er tankegangen din er du etter normal definisjon en tøs.

Når du da velger den tyske okkupanten, er du en tyskertøs. Hvis dette var tankegangen fortjener de virkelig kallenavnet sitt.

Dette er tankegangen til en person som melder seg ut av samholdet med resten av samfunnet som lider under krigen, og jeg ser derfor ingen grunn til at samfunnet skal ønske dem tilbake når medgangen går i deres vind.

Var slettes ikke ironi. Og ser heller ingen grunn til å ønske dem inn i varmen med det første.

Endret av Elisabeth82
Gjest Gjest_Mann38_*
Skrevet

Det er galt å kalle såkalte tykertøser for landsforædere. De viste det som kan kallest en lite nasjonal holdning, men det er langt fra det til landsforæderi. Da er det langt verre å ha arbeidet på tyske flyplasser eller havneannlegg. Likevell synes jeg det har vært en tendens de siste årene til å gjøre "tykertøsene" til romantiske antihelter alle sammen. Mange av dem var nok det, en det er ikke hele sannheten. Bestefaren min fortalte denne historien:

I bygda bodde det en kvinne som var gift med en krigsseiler. At hun var gift og mannen var ute på "verdens verste reise" affiserte henne ikke. Hver helg tok hun slede tilden tyske leiren og festet og var utro med offiserne. Gutten hennes satt ute på sleden og frøs og gråt helt til de menige soldatene syntes synd på han og lot han sitte ved bålet og få mat.

Skrevet

Jeg undres meg på de som kan sette seg til å fordømme unge jenter på dette viset. Om de har den fjerneste anelse om hvordan det faktisk var den gangen? Det synes meg som om de ikke makter å se at det er MENNESKER det er snakk om.

Det fantes ikke internett, mobiltelefon, tvkanaler, media. Kun avisa som for en stor del var jævlig lokal.. og der fritid bestod av femt timers dansing etter trekkspill på brygga lørdag kveld.

Norge hadde ingen store byer, ingen metropoler. Svært svært lite kontakt med verden der ute, og ingen penger! Dette var FØR olja.

Sier dette noe om hvem og hva MENNESKENE den gangen var? Soldatene som kom hit var ikke amerikanske superutdannede SAS parachuters eller CIA med muskler som belgisk blå. De var tyske unge bondesønner, på utenlandstur for første gangen vekk fra mor.

Å fordømme disse menneskene for noe som helst er så ondskapsfullt, så lite innsiktsfullt, så nedrig! Og sier KUN en eneste ting; At NESTE gang det skjer.. Så er DU og like svak, jævlig, utsatt, sviker, eller overgriper selv!! For du har ikke lært en jævla ting fra den gangen.

Skrevet
Stakkars jenter sier nå jeg. Herre gud de dro dem med seg og kuttet av dem håret i all offentlighet. Jeg skjønner at folk var sinte på tyskerene, men herre gud folk må da få lov til å ha sex med de de vil. Og de stakkars tyskerbarna :tristbla: Slikt gjør meg flau over mitt eget folk. At de kunne finne på å behandle folk på den måten.

Man kan ikke ligge med hvem man vil!!!!

om jeg forelsker meg i en hore fra nigeria som ikke har lovlig opphold i norge så er det uansett kriminelt for meg å pule henne uavhengig hvor forelsket jeg er. jeg ville fått en bot på titusen kroner eller måtte sone i tyve dager i fengsel.

Og det er i norge 2009.

Skrevet
De var tyske unge bondesønner, på utenlandstur for første gangen vekk fra mor.

ja jeg skjønner. Disse tyske unge uskyldige bondesønnene som første gang utenlands fra mor la bare 80% av europa under okkupasjon??

Det tyske nasjonalsosialistiske parti var faktisk valgets vinner. Ikke glem at nazistene var demokratisk valgt, og nazipartiet hadde aldri vunnet om ikke folkemengden var med. (det vil si mor, far og bondesønnene).

Da tyskerne kom til norge (de var 800 tyske soldtater, dvs 4/5 av vaktholdet som skal passe på obama når han kommer) var nok til å holde hele norges land under okkupasjon!! Beviser ikke dette en viss velvilje fra den norske befolkning? Ordførere som kommer ut for å hilse på de tyske sersjantene med norske flagg sammen med hakekorset og norske damer som motiverte tyskerne med å ligge med dem...

Skrevet
Drive med sånnt igjen. Hadde det i dag vært krig i Norge og noen jenter hadde hatt sex med fienden hadde vi nok ikke mishandlet dem på den måten. Det håper jeg da virkelig ikke.

Så du håper at hvis det blir krig nå så bør vi ikke nevne til norske jenter at det er demotiverende for befolkningen at dere har sex med fienden?

Skrevet
Så du håper at hvis det blir krig nå så bør vi ikke nevne til norske jenter at det er demotiverende for befolkningen at dere har sex med fienden?

Nå må du slutte å tulle. De dette var mest demotiverende for var de som gikk og knyttet hånda i lomma under krigen, de samme som var store i kjeften etterpå. De som faktisk var aktive i motstandsbevegelsen eller som var krigsseilere var stort sett ikke med på å mishandle noen etter krigen heller.

Norge er ett av de landene som har behandlet tyskertøsene dårligst, og når jeg leser denne tråden ser jeg jo hvor det kommer fra. Det fantes ingen regler mot å ha ett forhold til en tysker, men likevel ble disse jentene internert i egne leire etter krigen. Og de som senere har giftet seg med krigsseilere har blitt økonomisk straffet helt opp til i dag.

Det verste er likevel at barna deres har blitt straffet. Nordmenn adopterte Hitlers raseteorier, og mange var etter krigen redd for at disse barna var potensielle landssvikere, og behandlet dem deretter.

Gjest Bianca26
Skrevet
Nå må du slutte å tulle. De dette var mest demotiverende for var de som gikk og knyttet hånda i lomma under krigen, de samme som var store i kjeften etterpå. De som faktisk var aktive i motstandsbevegelsen eller som var krigsseilere var stort sett ikke med på å mishandle noen etter krigen heller.

Norge er ett av de landene som har behandlet tyskertøsene dårligst, og når jeg leser denne tråden ser jeg jo hvor det kommer fra. Det fantes ingen regler mot å ha ett forhold til en tysker, men likevel ble disse jentene internert i egne leire etter krigen. Og de som senere har giftet seg med krigsseilere har blitt økonomisk straffet helt opp til i dag.

Det verste er likevel at barna deres har blitt straffet. Nordmenn adopterte Hitlers raseteorier, og mange var etter krigen redd for at disse barna var potensielle landssvikere, og behandlet dem deretter.

ja det er helt forferdelig. nordmenn sank jo ned på nazistenes nivå etter krigen

Gjest Bianca26
Skrevet

kanskje det er demotiverende, men den straffen de jentene fikk var ekstremt overdrevet

Gjest Bianca26
Skrevet
ja jeg skjønner. Disse tyske unge uskyldige bondesønnene som første gang utenlands fra mor la bare 80% av europa under okkupasjon??

Det tyske nasjonalsosialistiske parti var faktisk valgets vinner. Ikke glem at nazistene var demokratisk valgt, og nazipartiet hadde aldri vunnet om ikke folkemengden var med. (det vil si mor, far og bondesønnene).

Da tyskerne kom til norge (de var 800 tyske soldtater, dvs 4/5 av vaktholdet som skal passe på obama når han kommer) var nok til å holde hele norges land under okkupasjon!! Beviser ikke dette en viss velvilje fra den norske befolkning? Ordførere som kommer ut for å hilse på de tyske sersjantene med norske flagg sammen med hakekorset og norske damer som motiverte tyskerne med å ligge med dem...

men de ble TVUNGET til å velge. hitler gjorde statskupp. hva tror du han gjorde med de som IKKE stemte nazipartiet? dessuten var tyskland fattige da hitler kom til makten og han kom og lovte gull og grønne skoger. hva hadde du gjort i deres situasjon?

du tenker veeldig svart hvitt. De var tyske soldater = de var slemme

helt feil å tenke sånn mener jeg

Skrevet

For det første var det ikke hitler som skapte det tyske nasjonalsosialistiske arbeiderparti, og for det andre var det 43.9 av den tyske befolkning som stemte på hitler og nazipartiet i mai 1933.

Hvorvidt man er slem eller ikke om man er nazist er egentlig uinteressant, - men hadde jeg sittet på grinileiren sommeren 1944, hadde jeg nok ikke likt at søstera mi sugde "de uskyldige soldatene" som satte meg inn.

Skrevet

Mange norske jenter falt for de tyske soldatene fordi de var mye høfligere og omtenksomme enn de norske guttene. Jentene var ikke vant til slikt, og mistet vel derfor litt av dømmekraften.

Skrevet
kan du henvise til noe litteratur ang det med at de lå seg til champange og melkesjokolade?

Kan du henvise til noe der det står at det var Norske menn og kvinner som overleverte jødene til tyskerne?

..

Norsk jødedeportasjon er den største skampletten i Norsk historie.

Det var nordmenn som stod bak....noen hederlige untak som grenselosene som smuglet noen over til Sverige. Slå opp hvilket som helst historisk verk fra krigen..

Over 760 jøder ble deportert i desember 1942..bare noen og tredve overlevde.

Deler din opplevelse av at det var såkalte gode nordmenn etter krigens slutt som var de som behandlet tyskertøsene dårligst.

De samme folkene jeg har hørt flere krigseilere og aktive motstands folk beskrive som de farligste under krigen fordi de ikke viste hvor de hadde dem. Nazister og ns folk viste de hvor de hadde.

Gjest Gjest_Hallo_*
Skrevet
Da tyskerne kom til norge (de var 800 tyske soldtater, dvs 4/5 av vaktholdet som skal passe på obama når han kommer) var nok til å holde hele norges land under okkupasjon!! Beviser ikke dette en viss velvilje fra den norske befolkning?

Eh, hvor i all verden har du 800 tyske soldater fra?!? Den tyske invasjonsstyrken besto av seks divisjoner. En tysk divisjon under 2.vk besto av ca. 10 000 mann. Da 9. April 1940 var omme sto det 16 000 tyske soldater på norsk jord. Under okkupasjonen var det plassert ca 400 000 tyske soldater i Norge, det tilsvarte på den tiden bortimot alle norske menn i vernepliktig alder.

Men tilbake til topic. Når man våkner opp til nyheten om at fiendtlige styrker har inntatt landet ditt. Man hører flyalarmen og man ser bombeflyene fly over hodet. Man opplever og hører historiene om norske soldater og sivile som faller i kampene. Man hører historiene om bortføringer, tortur og henrettelser. Hverdagen forandres, landets overskudd går til Tyskland og alt rasjoneres. Viser man da god dømmekraft ved å til sengs med de som er årsak til alt dette? Det er særdeles respektløst ovenfor de landsmenn som risikerte livet sitt og de som faktisk falt som offer for okkupasjonsmakten.

De brude skjønne at dette kunne medføre konsekvenser. Når de satt igjen skamklipt, utstøtt av familie og folk med en unge på armen hvems far var sendt tilbake til Tyskland, så hadde de ingen andre enn seg selv å takke.

Gjest andrassy
Skrevet
De brude skjønne at dette kunne medføre konsekvenser. Når de satt igjen skamklipt, utstøtt av familie og folk med en unge på armen hvems far var sendt tilbake til Tyskland, så hadde de ingen andre enn seg selv å takke.

men hva med alle som var medlem av NS?

Alle som jobbet på diverse tyske annlegg under krigen? Alle som samarbeidet i smått og stort med okkupasjonsmakten?

INGEN av disse gruppene ble straffet så hardt som de jentene som var kjæreste med de tyske soldatene.

Grunnen til det er selvsagt enkel, noe mange av innleggene her og viser: Dette var den svake part. Det var lett å "ta" jentene for det de hadde gjort, mye letter å skamklippe og ydmyke de, enn de lokale pampene som hadde tjent seg rike på den tyske okkupasjonen.

En annen grunn er selvsagt den konsekvente mannlige underlegenheten: de andre skal ikke ta "våre" damer. Som om menn eier damene i et land/område.....

Det denne tråden til fulle viser er en skrikende mangel på historiekunnskap, ikke minst fra trådstarter. Det er kvalmende måten han som vanlig forsøker å framheve seg selv ved å tråkke på andre.

Skrevet

ja min feil. 800 gestaposoldater skulle det være.

Hvorfor er tråstarter "kvalmende"?? At hundretusen damer ble "kjærester" med tyskerne, er det på noen som helst måte min feil?

Tyve millioner russere ble drept under annen verdenskrig, kanhende kvinnene i kursk og stalingrad var litt mer politisk bevisste?

Skrevet

Dere som synes jentene fikk grusom straff. De ble klippet av håret. I frankrike ble de hengt i lyktestolper i Paris.

Klart de var forædre, mange norske kvinner ofret livet i motstand. Veldig mange levde i angst men trosset den for å hjelpe de som sloss. Derfor virker det som en dårlig unnskyldning at tyskerjentene hadde ett hardt liv og det var fint med trygget. De jentene som ofra seg for landet hadde vel ett like hardt liv.

Det blir feil å sitte å dømme når man ikke har opplevd krig. Det man kan gjøre er å lese hva f.eks Max Manus skrev om tyskerjentene i bøkene sin.

Skrevet
men hva med alle som var medlem av NS?

[...]

INGEN av disse gruppene ble straffet så hardt som de jentene som var kjæreste med de tyske soldatene.

Tuller du eller? Norge straffet nazipartimedlemmer strengere enn noe annet land i Europa. Man fikk ubetinget fengselsstraff for bare å ha vært medlem av partiet, og loven fikk tilbakevirkende kraft. At disse ikke ble straffet hardt er ren løgn.

Det man kan gjøre er å lese hva f.eks Max Manus skrev om tyskerjentene i bøkene sin.

Nøyaktig hva var det han skrev?

Uansett er det ikke til å komme bort fra at det er svært kritikkverdig å gå til sengs med fienden i krig. Til og med en naiv tenåring skjønner det veldig godt.

Skrevet

hvor mange menn var det som fikk dødsstraff for å ha samarbeidet med tyskerne? tyve stykker? hvor mange fikk lange fengselsstraffer?? mange hundre??

Hvorfor er det ingen menn som forklarer quisling med at han bare var forelsket og betatt av tyskerne, og dermed uskyldig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...