Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #81 Skrevet 17. november 2009 La meg fortelle en liten historie...om min mamma. Min snille, veloppdragne mamma som kom fra en familie hvis mor ikke brydde seg dusta og en far som hun antagelig ikke så noe særlig til i sin barndom. vokst opp med 4 brødre, som var verdt noe og ble misbrukt av den eldste. Min mamma... som tidlig fikk høre at hun ikke betydde noe, ikke var verdt noe, ikke var pen nok og ikke ville klare å finne seg en mann. Denne mammaen min ble, som 16 åring, forelsket i en gutt som bare var noen få år eldre.. og ganske riktig, en tysk soldat. Se dere rundt idag, opplev hvordan en 16 årig jente og en 19 årig gutt som forelsker seg i hverandre, oppfører seg. Det er antagelig ikke noe særlig anderledes enn det min mamma og hennes kjæreste oppførte seg, bare at det hadde så mange andre konsekvenser for dem fordi det var krig. Min mamma ble gravid, soldaten reiste hjem og min mamma sto alene med ansvaret for en bitteliten uskyldig jente, som under oppveksten fikk unngjelde for hva hun var et produkt av, men heldigvis ikke så mye som mange andre. Min mamma fikk ikke raket av seg håret. Hun traff tilslutt min kjære pappa og fikk en ny familie, men mistet den eldste datteren til sine foreldre. Det var mormor som bestemte og jenta ble hos henne. Min mamma fikk flere barn og hun snakket aldri om tiden under krigen. Pappan min tok seg av oss alle sammen og han lot sa aldri noe om at min mamma hadde en "tyskerunge" Jeg har en mamma som jeg er utrolig glad i, en storesøster jeg er uendelig stolt av og til dere som mener at det er landsforæderi... Jeesus christ.... Trenger dere noe mer...enn den lille historien om min mamma og hennes opplevelse av å være 16 år og forelsket...landsforæderi!!!
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #82 Skrevet 17. november 2009 Trenger dere noe mer...enn den lille historien om min mamma og hennes opplevelse av å være 16 år og forelsket...landsforæderi!!! Når man er 16 år er man i stor grad ansvarlig for sine handlinger. Å ha sex med fienden i krig er moralsk sett forræderi, ja. Det betyr ikke at man aldri skal tilgis, men et minstekrav må være at man tar ansvar for sine handlinger og ikke prøver å late som om man ikke gjorde noe galt.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #83 Skrevet 17. november 2009 Når man er 16 år er man i stor grad ansvarlig for sine handlinger. Å ha sex med fienden i krig er moralsk sett forræderi, ja. Det betyr ikke at man aldri skal tilgis, men et minstekrav må være at man tar ansvar for sine handlinger og ikke prøver å late som om man ikke gjorde noe galt. Er det noen som sier at de ikke tok ansvar for sine handlinger da? Jeg har ikke hørt om noen som ikke har gjort det i den grad de var i stand til å se rekkevidden av det de gjorde. Bare det at når man er 16 år, så gjør man ofte ikke det. Men du har kanskje aldri vært 16 år og forelsket eller så tror du at om det hadde vært deg, så hadde du ALDRI tenkt tanken en gang. Jeg vil gjerne påpeke det....å være 16 år.... er ikke å være fornuftig og se konsekvensen av ting man gjør alltid, særlig ikke når man er forelsket. Den som sier noe annet har rett og slett ikke peiling!!!!!
Gjest Bianca26 Skrevet 17. november 2009 #84 Skrevet 17. november 2009 Er det noen som sier at de ikke tok ansvar for sine handlinger da? Jeg har ikke hørt om noen som ikke har gjort det i den grad de var i stand til å se rekkevidden av det de gjorde. Bare det at når man er 16 år, så gjør man ofte ikke det. Men du har kanskje aldri vært 16 år og forelsket eller så tror du at om det hadde vært deg, så hadde du ALDRI tenkt tanken en gang. Jeg vil gjerne påpeke det....å være 16 år.... er ikke å være fornuftig og se konsekvensen av ting man gjør alltid, særlig ikke når man er forelsket. Den som sier noe annet har rett og slett ikke peiling!!!!! enig. er man forelsket lever man på en rosa sky og ser ikke konsekvenser av sine handlinger selv om man er eldre enn 16 også mener jeg
Étaín Skrevet 18. november 2009 #85 Skrevet 18. november 2009 Tenk deg at du blir voldtatt, og så blir søsteren din sammen med voldtektsmannen. Det er sånn det føltes. Et komplett svik. Og det spiller faktisk ingen rolle om den tyske soldatan hadde en slik eller sånn personlig overbevisning. Når han hadde på seg den tyske uniformen var han et symbol på Tyskland og alt det de gjorde i Norge. Er du også av den oppfatning at dersom en innvandrer voldtar så vil det være et totalt svik og innlede et forhold til en innvandrer? Eller får pipa en helt annen lyd da... Ikke for å begynne og debattere innvandring, men for å få litt perspektiv. Eller la oss si at din snille og søte lillebror var utstasjonert i et annet land i krig. Han forelsket seg i en av jentene i landet og innledet et forhold til henne. Ville du ansett henne som en tøs? Ingen bryr seg om "ikke de var slemme" når det gjelder sånne ting. Hadde det vært krig i Norge tror jeg de ville fått en verre behandling om kvinner gjorde sånt en gang til, tror jeg faktisk. De var snille med dem dengang i forhold til hva man ville gjort med dem i dag. Handler ikke om hvem som var slemme og snille. Handler om hvem som vant og hvem som tapte. Tror ikke så mange ville hatt sex med Hitler hvis han banka på døra? Død og greier... Hitler? Herregud... Bestefaren min fortalte denne historien: I bygda bodde det en kvinne som var gift med en krigsseiler. At hun var gift og mannen var ute på "verdens verste reise" affiserte henne ikke. Hver helg tok hun slede tilden tyske leiren og festet og var utro med offiserne. Gutten hennes satt ute på sleden og frøs og gråt helt til de menige soldatene syntes synd på han og lot han sitte ved bålet og få mat. Og den dama ville antakelig vært utro og en dårlig mor uansett, enten det var tyskere i området eller ikke. Hva er poenget? Jeg undres meg på de som kan sette seg til å fordømme unge jenter på dette viset. Om de har den fjerneste anelse om hvordan det faktisk var den gangen? Det synes meg som om de ikke makter å se at det er MENNESKER det er snakk om. Mangel på evnen til å kunne sette seg inn i andres situasjon. Norske kvinner så like mye ned på tyskertøsene som norske menn og var i mange tilfeller med på overgrepene, så den må du lenger ut på landet med. Det skulle ikke forundre meg det minste om kvinnene var hakket verre enn mannfolka på dette området. man ser det jo på kvinnelige jurymedlemmer i voldtektssaker i dag også. De er raske til å dømme ofrene og la gjerningsmannen gå fri. Moralisme er en forkastelig ting.
Eplefe Skrevet 18. november 2009 #86 Skrevet 18. november 2009 Tror ikke så mange ville hatt sex med Hitler hvis han banka på døra?Godwins law.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #87 Skrevet 18. november 2009 Er du også av den oppfatning at dersom en innvandrer voldtar så vil det være et totalt svik og innlede et forhold til en innvandrer? Eller får pipa en helt annen lyd da... Ikke for å begynne og debattere innvandring, men for å få litt perspektiv. Jeg skjønner ikke hvorfor du nevner det en gang; det er en helt annen situasjon. Innvandrere i Norge er ikke en organisert hær som planmessig okkuperer landet vårt etter å ha drevet regjeringen på flukt. Eller la oss si at din snille og søte lillebror var utstasjonert i et annet land i krig. Han forelsket seg i en av jentene i landet og innledet et forhold til henne. Ville du ansett henne som en tøs? Jeg ville skjønt det godt hvis lokalbefolkningen hadde blitt forbannet på henne, ja.
waco Skrevet 18. november 2009 Forfatter #88 Skrevet 18. november 2009 Det å bli kåt på en som overgriper deg er vel kvinnenes mantra. Under krigen ble menn som hadde sex med menn sendt til konsentrasjonsleir. Gjett hvem som anga mennene? I mange eksempler var det kvinner. At de samme kvinnene som anga jøder og homoer og siden hadde sex med kapteinen som sendte de til donau, ja for meg så kan jeg godt se sammenligningen, fortvilelsen og sinnet etterpå.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 18. november 2009 #89 Skrevet 18. november 2009 Det å bli kåt på en som overgriper deg er vel kvinnenes mantra. Under krigen ble menn som hadde sex med menn sendt til konsentrasjonsleir. Gjett hvem som anga mennene? I mange eksempler var det kvinner. At de samme kvinnene som anga jøder og homoer og siden hadde sex med kapteinen som sendte de til donau, ja for meg så kan jeg godt se sammenligningen, fortvilelsen og sinnet etterpå. Et fåtall av tyskertøsene var angivere. Disse ble, gjennom rettssak og domstol, dømt for angiveri. Fordi angiveri var, og er, ulovlig og straffbart. Mener du virkelig at norske myndigheter, i fredstid, skal straffe folk for umoral, uten lovhjemmel og rettssak? Jeg gjentar: Tyskertøsene gjorde ikke noe ulovlig. De fikk ingen rettssak, men ble straffet av en mobb, deretter av myndighetene.
waco Skrevet 18. november 2009 Forfatter #90 Skrevet 18. november 2009 Det var vel ikke lov til å ha sex utenom ekteskap før 1972? Da homolovene ble opphevet? Eller når mener du det ble tillatt?
Gjest Gjest_P_* Skrevet 18. november 2009 #91 Skrevet 18. november 2009 Forbudt å ha sex utenfor ekteskapet? Om det fantes en slik lov i 1945 var den i hvert fall i høyeste grad sovende. Du tenker kanskje på konkubineparagrafen som forbød ugifte kvinner og menn å være samboere? Sovende under krigen den også, er jeg redd. Men at tyskertøsene ble straffet kun for å ha sex utenfor ekteskap? Det strander på sin egen urimelighet, av to årsaker: Langt fra alle tyskertøser hadde sex med tyskere, og en del av dem som ble straffet var faktisk gift med en tysker. I tillegg har vi dette at tyskertøsene aldri ble dømt for noe, annet enn de få som gjorde noe straffbart i tillegg. NS-medlemmer, angivere, krigsprofitører osv, disse ble arrestert, fikk en rettssak og ble dømt evt frikjent. Tyskertøsene ble internert og satt i tvangsarbeid rent administrativt og tilfeldig , uten rettssak og uten dom. Deretter, og til dels lenge etter, ble de fratatt sine borgerrettigheter, fortsatt uten å faktisk være dømt for noe! Det er ikke vanskelig å forstå at tyskertøser ble uglesett, heller ikke at mange nordmenn var bitre og ønsket hevn. Men uten lov og dom? Med mishandling og voldtekt? Det er ikke en rettsstat hvis hevnlyst skal være alt som behøves for å straffe folk.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #92 Skrevet 18. november 2009 Det er ikke vanskelig å forstå at tyskertøser ble uglesett, heller ikke at mange nordmenn var bitre og ønsket hevn. Men uten lov og dom? Med mishandling og voldtekt? Det er ikke en rettsstat hvis hevnlyst skal være alt som behøves for å straffe folk. Dessverre er det sånt som skjer i krig, når folk vil ha hevn. Det var jo ikke bare tyskertøsene det gikk ut over. På tampen av krigen vedtok man en lov som gikk ut på at det var ulovlig å være medlem av NS, selv om man ikke hadde foretatt seg noe konkret utover medlemskapet. Loven ble gjort gjeldende for hele krigsperioden, til tross for at grunnloven forbyr å gi lover tilbakevirkende kraft. Når man sitter i godstolen og tenker over det er det jo klart at dette ikke var juridisk eller moralsk holdbart, men det er så lett å dømme i ettertid. Når man faktisk var der og led seg gjennom krigen opplevdes nok det hele ganske annerledes. Jeg tror ikke vi ville vært så mye bedre selv hvis det samme skjedde i dag.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 18. november 2009 #93 Skrevet 18. november 2009 Dessverre er det sånt som skjer i krig, når folk vil ha hevn. Det var jo ikke bare tyskertøsene det gikk ut over. På tampen av krigen vedtok man en lov som gikk ut på at det var ulovlig å være medlem av NS, selv om man ikke hadde foretatt seg noe konkret utover medlemskapet. Loven ble gjort gjeldende for hele krigsperioden, til tross for at grunnloven forbyr å gi lover tilbakevirkende kraft. Når man sitter i godstolen og tenker over det er det jo klart at dette ikke var juridisk eller moralsk holdbart, men det er så lett å dømme i ettertid. Når man faktisk var der og led seg gjennom krigen opplevdes nok det hele ganske annerledes. Jeg tror ikke vi ville vært så mye bedre selv hvis det samme skjedde i dag. Dessverre tror jeg du har rett i dette. Flokkdyret våkner nok i oss også, i en sånn situasjon. Kanskje særlig hvis slike forestillinger får stå, som at de som straffet tyskertøsene handlet rett og godt. Ikke fordi det er nettopp tyskertøsene, men fordi vi vil ha en rettsstat! Vi kan ikke godta brudd på rettssikkerheten, ikke fra staten. Derfor protesterer jeg når folk mener tyskertøsene fikk som fortjent. Et annet poeng er at dette jo faktisk foregikk i fredstid. Nettopp frigjøringsdagen og de nærmeste dagene etterpå skjedde vel mye utenfor myndighetenes kontroll, men interneringen av tyskertøser varte jo i måneder etterpå, med myndighetenes velsignelse. Borgerrettighetsbruddene og den økonomiske forfølgelsen varte i så mange tiår etter krigen at det er langt over streken. Det er mye av rettsprosessen etter krigen som var tvilsom, ikke bare NS-medlemmene og deres dom. Hvorfor ble så få dømt for krigsprofittering? Hvorfor ble Røde Kors-søstrene dømt, til tross for at Norge hadde underskrevet Genevekonvensjonen? Hva med politimennene som arresterte jøder for tyskerne? Hva med de som ble dømt for angiveri feks, bare på vitnemål fra en enkelt mann? Likevel, disse fikk tross alt en rettssak og en dom. Tyskertøsene var rettsløse.
Gjest Bianca26 Skrevet 19. november 2009 #94 Skrevet 19. november 2009 syns norge har så mye svinn på skogen som har blitt hysjet ned. jeg blir flau over å være norsk når jeg leser denne tråden her
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå