Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #21 Skrevet 10. november 2009 Tenker på alt mulig i grunnen, alle personer som historien husker navnet på. Muhammed, Jesus, Isaac Newton, Buddha, st. Paul, Albert, Einstein, Aristotles, Darwin, Moses, Jomfru Maria, Julius Caesar, Karl Marx, Hitler, Beethoven, michelangelo, simon bolivar, Asoka, dronning Isabella og elizabeth den første, kennedy, peter den store, Francis Bacon, Mao, Ford, Jefferson,... OSV OSV OSV. Muhammed: levde på en tid hvor menn hadde helt andre muligheter og en helt annen status i samfunnet i kraft av å kun ha noe dinglende mellom beina, derfor var kvinner og menn på langt nær likestilte. Det blir derfor komisk uintelligent å anta at en kvinne hadde like store muligheter som nevnte mann å "skaffe seg et navn". Jesus: ditto Newton: ditto Buddha: ditto Einstein: ditto Aristoteles: definitivt ditto (den godeste A skrev jo lange utgreininger om hvordan kvinner var slaver av naturen og måtte holdes vekke fra det offentlige rom fordi de hadde en vagina og dermed kunne føde barn) Darwin: ditto Moses:ditto Caesar: ditto Marx: ditto Hitler: ditto Beethoven: ditto Michelangelo: ditto Bacon:ditto Ford:ditto Jefferson:ditto Og man kan faktisk ogsi si: Stoltenberg: ditto Obama:ditto Samfunnet er vant til å se menn i maktposisjoner. Om en kvinne hadde vært akkurat som Obama bortsett fra at hun så ut som en kvinnelig variant og hadde en vagina, hadde hun likevel ikke endt opp som president. Fordommer står sterkt i samfunnet vårt den dag i dag. Men for våre døtres døtre vil nok tilværelsen se ganske annerledes ut, med faktisk likestilling, ikke overflate-likestilling.
Gjest Bianca26 Skrevet 10. november 2009 #22 Skrevet 10. november 2009 Muhammed: levde på en tid hvor menn hadde helt andre muligheter og en helt annen status i samfunnet i kraft av å kun ha noe dinglende mellom beina, derfor var kvinner og menn på langt nær likestilte. Det blir derfor komisk uintelligent å anta at en kvinne hadde like store muligheter som nevnte mann å "skaffe seg et navn". Jesus: ditto Newton: ditto Buddha: ditto Einstein: ditto Aristoteles: definitivt ditto (den godeste A skrev jo lange utgreininger om hvordan kvinner var slaver av naturen og måtte holdes vekke fra det offentlige rom fordi de hadde en vagina og dermed kunne føde barn) Darwin: ditto Moses:ditto Caesar: ditto Marx: ditto Hitler: ditto Beethoven: ditto Michelangelo: ditto Bacon:ditto Ford:ditto Jefferson:ditto Og man kan faktisk ogsi si: Stoltenberg: ditto Obama:ditto Samfunnet er vant til å se menn i maktposisjoner. Om en kvinne hadde vært akkurat som Obama bortsett fra at hun så ut som en kvinnelig variant og hadde en vagina, hadde hun likevel ikke endt opp som president. Fordommer står sterkt i samfunnet vårt den dag i dag. Men for våre døtres døtre vil nok tilværelsen se ganske annerledes ut, med faktisk likestilling, ikke overflate-likestilling. ikke nevn hitler da hans "storhet" er ikke en positiv ting selv om han var en historisk person. han er bare en historisk person pga sine grusomheter og det med kvinner og makt. det var ikke langt unna at hillary clinton kunne blitt president. jeg vil forresten nevne hillary clinton som en viktig kvinne men det er vel sant som du sier alt det andre
Gjest gjestdeluxe Skrevet 10. november 2009 #23 Skrevet 10. november 2009 Hvorfor er det slik? Hvem vil dere si er de kvinnene som har betydd mest i verdenshistorien? Fordi kvinner og menn er forskjellige. Det er menn som driver verden fremover i form av teknologiske nyvinninger, investeringer og som fronter verdenspolitikk. Menn og kvinner må ikke gjøre de samme tingene. Naturen har bestemt det. Samfunnet kan ikke overstyre det.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #24 Skrevet 10. november 2009 Naturen har bestemt det. Samfunnet kan ikke overstyre det. Dette må du nesten utdype.
Gjest Bianca26 Skrevet 10. november 2009 #25 Skrevet 10. november 2009 Fordi kvinner og menn er forskjellige. Det er menn som driver verden fremover i form av teknologiske nyvinninger, investeringer og som fronter verdenspolitikk. Menn og kvinner må ikke gjøre de samme tingene. Naturen har bestemt det. Samfunnet kan ikke overstyre det. naturen har ikke bestemt det. flere kvinner hadde kunnet drive verden framover med teknologiske nyvinninger hadde de bare fått muligheten. kvinner har blit ansett for ikke å ha evne til slike ting pga blant annet kristendommen. kristendommen har stått bak undertrykking av kvinner i flere år, noe som har hengt igjen leenge etterpå. Fins eksempler på kvinner som har kommet med teknologiske nyvinninger, slik som marie curie
Gjest gjestdeluxe Skrevet 10. november 2009 #26 Skrevet 10. november 2009 Dette må du nesten utdype. Dette er kun synsing/meningsytring/subjektiv personlig mening uten belegg: Jeg tror ikke kvinner som "gruppe" har det i seg å fronte teknologiske nyskapinger, investere, etc. Selvsagt er kvinner intelligente og dyktige, og det jobber kvinner i alle slags stillinger: statsministre, bedriftsledere, professorer, aksjemeglere osv. Det er ikke kvinner som står i bresjen for nyinitiativ, som produserer biler, eller driver imperier. Også innen diverse kunstbransjer er det færre profesjonelle kvinner enn menn, som lever av sin næring.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 10. november 2009 #27 Skrevet 10. november 2009 Fins eksempler på kvinner som har kommet med teknologiske nyvinninger, slik som marie curie Marie Curie kan da ikke stå som det ene eksempelet som verden bruker til alle tider? Mulig kristendom og oppdragelse/holdninger kan ta en del av "skylden", som du sier. Generelt: jeg tror ikke kvinner har det i seg i like stor grad som menn: det å drive noe fremover å tenke stort, og å ta risiko og sjanser.
Gjest Bianca26 Skrevet 10. november 2009 #28 Skrevet 10. november 2009 Marie Curie kan da ikke stå som det ene eksempelet som verden bruker til alle tider? Mulig kristendom og oppdragelse/holdninger kan ta en del av "skylden", som du sier. Generelt: jeg tror ikke kvinner har det i seg i like stor grad som menn: det å drive noe fremover å tenke stort, og å ta risiko og sjanser. hva vet vel du om det? alle har hatt den holdningen i hundrevis av år og kvinner har blitt oppfostra til å høre at "du er kvinne dette kan du ikke", dermed har ikke kvinner fått troen på seg selv til at de kan klare dette her er kvinnelige maktpersoner og. ikke bare menn
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #29 Skrevet 10. november 2009 Dette er kun synsing/meningsytring/subjektiv personlig mening uten belegg: Jeg tror ikke kvinner som "gruppe" har det i seg å fronte teknologiske nyskapinger, investere, etc. Selvsagt er kvinner intelligente og dyktige, og det jobber kvinner i alle slags stillinger: statsministre, bedriftsledere, professorer, aksjemeglere osv. Det er ikke kvinner som står i bresjen for nyinitiativ, som produserer biler, eller driver imperier. Også innen diverse kunstbransjer er det færre profesjonelle kvinner enn menn, som lever av sin næring. Du argumenterer mot deg selv. Det finnes ikke noe mennesket ikke kan forandre på, det er ikke noe som bestemt av naturen, det er bestemt av mennesker.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 10. november 2009 #30 Skrevet 10. november 2009 Du argumenterer mot deg selv. Det finnes ikke noe mennesket ikke kan forandre på, det er ikke noe som bestemt av naturen, det er bestemt av mennesker. Nei, gjør ikke det. Naturen/gud/X-faktoren har bestemt at kvinner og menn er forskjellige (utseende, form, hormoner, andre målbare forskjeller, etc.) Mennesket kan selvsagt bestemme selv hva det vil gjøre, selv om mennesket er inndelt i to kjønn.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 10. november 2009 #31 Skrevet 10. november 2009 Kvinner har det livet og den friheten menn tillater dem å ha, så enkelt er det bare. Jammen glad jeg er mann Det var da også en måte å si det på. Modent. Du har tydeligvis ikke et positivt inntrykk av kvinner?
Gjest gjestdeluxe Skrevet 10. november 2009 #32 Skrevet 10. november 2009 hva vet vel du om det? Jeg forstår ikke spørsmålet ditt her. Jeg kom med et synspunkt. Du er velkommen til å ikke være enig.
Skywalker Skrevet 10. november 2009 #33 Skrevet 10. november 2009 Hvem vil dere si er de kvinnene som har betydd mest i verdenshistorien? Eva. Uten henne hadde Adam ikke kunnet formere seg. Hvor hadde alle disse betydningsfulle mennene vært da, da?
investor Skrevet 10. november 2009 Forfatter #34 Skrevet 10. november 2009 (endret) Eva. Uten henne hadde Adam ikke kunnet formere seg. Hvor hadde alle disse betydningsfulle mennene vært da, da? Er Gud en mann eller kvinne? Hvis mann, Er vi like langt... Tullete svar. Det trengs også menn i denne prosessen med å formere seg...vertfall meg bekjent.. så hele svaret faller på sin egen urimelighet. Endret 10. november 2009 av investor
Gjest dødball Skrevet 10. november 2009 #35 Skrevet 10. november 2009 Var Gud en mann eller kvinne? Hvis mann, Er vi like langt... Tullete svar. Det trengs også menn i denne prosessen med å formere seg...vertfall meg bekjent.. så hele svaret faller på sin egen urimelighet. Hvem bestemmer at Gud er en mann? Hvem bestemmer at det eksisterer en Gud i det hele tatt? Vi er nok mye nærmere en framtid hvor menn er overflødige enn motsatt, mht. reproduksjon. Og menn er ikke fysisk sterkere.. Menn har svakere fysisk helse og dør tidligere sammenlignet med kvinner. Fysisk styrke kan måles langs så mange forskjellige dimensjoner. Det finnes dessuten flere dumme menn enn det finnes dumme kvinner.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 10. november 2009 #36 Skrevet 10. november 2009 Hvem bestemmer at Gud er en mann? Hvem bestemmer at det eksisterer en Gud i det hele tatt? Det er ingen som bestemmer det, det er et premiss som du godtar eller ikke godtar. Du må ikke godta det selv om andre gjør det.
investor Skrevet 10. november 2009 Forfatter #37 Skrevet 10. november 2009 dødball: Det er opp til deg selv å bestemme hvilket kjønn og om Gud finnes. Men velger du at det er en mann. Så er man like langt. Begynner å minne om hønen å egget diskusjon. Hvem kom først mann eller kvinne. Det var det jeg påpekte. Jeg skal være enig med deg at det er overflod av menn på jorden. Også kvinner. Jeg hadde helst sett en reduksjon av verdens befolkning med 80-90 %.
Gjest Cipheria Skrevet 10. november 2009 #38 Skrevet 10. november 2009 Samfunnet er vant til å se menn i maktposisjoner. Om en kvinne hadde vært akkurat som Obama bortsett fra at hun så ut som en kvinnelig variant og hadde en vagina, hadde hun likevel ikke endt opp som president. Fordommer står sterkt i samfunnet vårt den dag i dag. Men for våre døtres døtre vil nok tilværelsen se ganske annerledes ut, med faktisk likestilling, ikke overflate-likestilling. Det tvilar eg faktisk på (sistnemnte). Eg ser no at mange av min eigen generasjon fortsatt har gamle "menn er sånn og kvinner er sånn"- haldningar. Dette ligg begravd i personen heile tida og vil til ein viss grad styre handlingane dens. Og det blir ført vidare til neste generasjon. Som sagt, eg merkar sjølv at når eg ser ein bilist som tabbar seg ut i trafikken, tenkjer eg automatisk at det er ei dame. Sjølv om eg har sett mang ein mann tabbe seg ut. Slik er det mange som tenkjer, og mange greier ikkje skilje mellom det dei trur dei ser og det som faktisk er røynda. Folk er meir opptatt av å behalde sine subjektive verdsoppfatningar uansett korleis realiteten er. I tillegg har menneskjer ein forkjærleik for å sette seg over andre. Eg ser det ikkje som sannsynleg at vi kjem til å bli stort betre med det første. Så, kvinner og menn vil fortsette å velje tradisjonelt, fordi det er det dei ser rundt seg gjennom heile oppveksten. Det er dei rollemodellane som blir presentert.
Phaedra Skrevet 10. november 2009 #39 Skrevet 10. november 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Phaedra, mod
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #40 Skrevet 10. november 2009 Av kvinner med makt, som kunne bruke den Kleopatra av Egypt Nåja Kleopatra hadde bare makt fordi Romerene tillot det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå