Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 8. november 2009 #1 Del Skrevet 8. november 2009 Ja, det er rett og slett bare noe jeg lurer på ang. ateistene og(mange av)deres verdensanskuelse: Dere mener, så vidt jeg har skjønt, at livet oppstod for ca. 4 milliarder år siden. Spørsmålet mitt, er da: Hvorfor ble livet til akkurat da? Og hvorfor ble det bare til denne ene gangen, og aldri hverken før eller siden? Det er jo nemlig en kjennsgjerning at ingen noensinne har observert at liv har oppstått fra ikke-liv, og abiogenesisen hevder, så vidt jeg har forstått, at dette bare ble til den ene gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lumê Skrevet 8. november 2009 #2 Del Skrevet 8. november 2009 Fordi alle forhold må ligge til rette for at det skal dannes liv, og dette ikke skjer så ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 9. november 2009 #3 Del Skrevet 9. november 2009 Ja, det er rett og slett bare noe jeg lurer på ang. ateistene og(mange av)deres verdensanskuelse: Dere mener, så vidt jeg har skjønt, at livet oppstod for ca. 4 milliarder år siden. Spørsmålet mitt, er da: Hvorfor ble livet til akkurat da? Og hvorfor ble det bare til denne ene gangen, og aldri hverken før eller siden? Det er jo nemlig en kjennsgjerning at ingen noensinne har observert at liv har oppstått fra ikke-liv, og abiogenesisen hevder, så vidt jeg har forstått, at dette bare ble til den ene gangen. Hvorfor? Det skjedde da det skjedde fordi det kunne skje da. Det skjedde ikke en gang til, fordi det livet som da oppstod og utviklet seg til å bli mer og mer avansert, ville ha vært en for sterk konkurrent til evt andre former for selvreplikerende nesten-liv som kunne ha oppstått senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 9. november 2009 #4 Del Skrevet 9. november 2009 Hvorfor? Det skjedde da det skjedde fordi det kunne skje da. Det skjedde ikke en gang til, fordi det livet som da oppstod og utviklet seg til å bli mer og mer avansert, ville ha vært en for sterk konkurrent til evt andre former for selvreplikerende nesten-liv som kunne ha oppstått senere. For alt hva vi vet kan det ha vært flere "false starts" i begynnelsen, hvor tidlige selvreplikatorer døde ut av en eller annen grunn før de fikk særlig fotfeste. Tror ikke disse ville ha etterlatt særlig mye spor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 9. november 2009 #5 Del Skrevet 9. november 2009 Evolusjon handler som kjent ikke om livets opprinnelse, kun om artenes forandring. Etter det jeg kan se, stemmer det at vi ikke har empiri for hvordan livet startet, vi vet heller ikke hvor mange ganger det eventuelt har oppstått. Feltet vi snakker om heter abiogenese, hvis du googler det finner du mye interessant. At livet er oppstått er vi vel alle enige om, enten vi tror på Gud eller ikke. Ingen av oss vet hvordan det oppstod, så mitt svar er "vet ikke". Det finnes ikke empiriske grunner til å tro at vi ble skapt. Noen tror at Gud nøyde seg med å skape det første liv, noe som er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #6 Del Skrevet 9. november 2009 Evolusjon handler som kjent ikke om livets opprinnelse, kun om artenes forandring. Etter det jeg kan se, stemmer det at vi ikke har empiri for hvordan livet startet, vi vet heller ikke hvor mange ganger det eventuelt har oppstått. Feltet vi snakker om heter abiogenese, hvis du googler det finner du mye interessant. At livet er oppstått er vi vel alle enige om, enten vi tror på Gud eller ikke. Ingen av oss vet hvordan det oppstod, så mitt svar er "vet ikke". Det finnes ikke empiriske grunner til å tro at vi ble skapt. Noen tror at Gud nøyde seg med å skape det første liv, noe som er mulig. Helt klart ikke! Jeg mener - når man er blind.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå