Gjest Glør Skrevet 8. november 2009 #1 Skrevet 8. november 2009 Finnes det noen gode sauser (til kjøtt) uten mel og melk, eller bør man bruke soyamelk/kokosmelk ol?
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2009 #2 Skrevet 8. november 2009 Du kan lage sjysaus, eller sauser med alkohol (bruker vel gjerne sjyen også); rødvin, whisky og sikkert andre ting. Du kan jevne med maizenna, og krydre med passende urter. Ofte blanker du løk og/eller hvitløk i kjelen først også. Lenge siden jeg har lagd slik saus til kjøtt, så har ingen hele oppskrifter i hodet, men det blir i hvert fall stort sett veldig godt. Du kan vel lage brun saus også uten hvetemel, hvis du jevner med maizenna, så strengt tatt finnes det veldig mange muligheter uten melk og mel.
Gjest Gjest_SmallTalk_* Skrevet 8. november 2009 #3 Skrevet 8. november 2009 Jeg anbefaler havremelk til matlaging. Den har bedre kosistens enn soyamelk og er ikke så søt som rismelken. Det burde være mulig å lage jevning med potetmel eller noe.
Gjest Frid Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 (endret) . Endret 18. november 2009 av Frid
Gjest Emera Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Jeg anbefaler havremelk til matlaging. Den har bedre kosistens enn soyamelk og er ikke så søt som rismelken. Helt enig i det.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Noen tips her: http://dinmat.aftenposten.no/content/view/full/33547 Vet ikke helt hva du kan erstatte smør med dersom du ikke tåler det (vet at endel med melkeintoleranse tåler smør, men ikke melkeallergikere?), det kan antagelig gå greit med f eks rapsolje, men smaken blir jo ikke helt den samme.
Gjest SmallTalk Skrevet 9. november 2009 #8 Skrevet 9. november 2009 Noen tips her: http://dinmat.aftenposten.no/content/view/full/33547 Vet ikke helt hva du kan erstatte smør med dersom du ikke tåler det (vet at endel med melkeintoleranse tåler smør, men ikke melkeallergikere?), det kan antagelig gå greit med f eks rapsolje, men smaken blir jo ikke helt den samme. Man får kjøpt melkefri margarin. Blå Soft er fullt brukbar til matlaging.
Tante Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 Blå soft egner seg vel ikke til saus? Mest til brødskive? Synes jeg ihvertfall. Det finnes en "tre pepper" saus på rema som er melke- og hvetefri.
tinygirl Skrevet 9. november 2009 #10 Skrevet 9. november 2009 Det finnes Melange uten salt og melk, har den i de fleste dagligvarebutikker.. Blå soya funker fint til matlaging den også Ellers er jeg enig i at havremelk er best til matlaging, evt havrefløte.. du kan egentlig lage de fleste sauser uten melk, bare du bruker fantasien (og melkefrie produkter) :gjeiper:
Tante Skrevet 9. november 2009 #11 Skrevet 9. november 2009 Havremelk tykner ikke på samme måte som vanlig melk
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #12 Skrevet 9. november 2009 Jeg sier meg også enig med de andre i forhold til havremelk, eller fløteerstattninger på havre (de er tykkere enn havremelka). Ellers er utenmelk.no en god side for allergioppskrifter, ogå uten mel, egg etc. Her er det også et forum hvor du lettere kan få info fra likesinnede kanskje? Det er en oppskriftside og en side over allergivenndlige produkter og erstattningsprodukter. Jeg er selv veldig glad i rødvinssaus. La den koke lenge!
tinygirl Skrevet 9. november 2009 #13 Skrevet 9. november 2009 Havremelk tykner ikke på samme måte som vanlig melk Ikke den lettvarianten nei.. du må bruke den havremelk pluss, med 1,5%fett.. eller havrefløte... de tykner fint
Gjest Glør Skrevet 9. november 2009 #14 Skrevet 9. november 2009 Mange gode tips her, takker og bukker.
venus_ Skrevet 9. november 2009 #15 Skrevet 9. november 2009 (endret) Synes soyafløte funket fint jeg. Men den beste sausen er jo ordentlig glace. Lag kraft fra bunnen av, med litt rødvin i, og kok helt inn til passe sauskonsistens. Nydelig Kan varieres med div urter, portvin, bringebær osv. Endret 9. november 2009 av venus_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå