Vixenia Skrevet 8. november 2009 #1 Skrevet 8. november 2009 Kan man bare gå på apoteket og kjøpe dette, eller må man ha noe fra dyrlegen som tilsier at katten trenger det? Vet det er reseptfritt, men svigermor hadde visst fått beskjed om at hun fysisk måtte ha med katten så de kunne se at den hadde mark...
kms Skrevet 8. november 2009 #2 Skrevet 8. november 2009 Man må ha resept fra dyrlegen for å få ut markkur nå, reglene har blitt endret :-)
Miss moneypenny Skrevet 8. november 2009 #3 Skrevet 8. november 2009 Jøss... det er jo helt på vidda. Markkur skal jo gis 3-4 ganger i året, men nå skal man ta med pus til veterinær 3-4 ganger hvis man ønsker å gi kur så ofte? Så det blir 500 kr dyrere hver gang?! Utrolig hva de finner på.
Gjest Marlo Skrevet 8. november 2009 #4 Skrevet 8. november 2009 Jøss... det er jo helt på vidda. Markkur skal jo gis 3-4 ganger i året, men nå skal man ta med pus til veterinær 3-4 ganger hvis man ønsker å gi kur så ofte? Så det blir 500 kr dyrere hver gang?! Utrolig hva de finner på. For det förste så burde man ikke gi markkur mer enn 2 ganger i året, og for det andre så må man jo ikke fysisk til veterinären for å få en resept da.
Vixenia Skrevet 8. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2009 Takk for raske svar Da ringer jeg veterinæren og hører om pus kan få en resept imorgen.
Gjest Glør Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Jøss... det er jo helt på vidda. Markkur skal jo gis 3-4 ganger i året, men nå skal man ta med pus til veterinær 3-4 ganger hvis man ønsker å gi kur så ofte? Så det blir 500 kr dyrere hver gang?! Utrolig hva de finner på. Grunnen til at de har endret det er at folk har gitt markkur alt for ofte. Det skal kun gis dersom man har indikasjoner på at katten har mark. Ingen av dyrlegene jeg har vært til har krevd at man har med katten. Jeg har bare forklart hvorfor jeg tror katten har mark, også har jeg fått resept. Noen steder koster det en femtilapp, andre steder er det gratis.
Miss moneypenny Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Grunnen til at de har endret det er at folk har gitt markkur alt for ofte. Det skal kun gis dersom man har indikasjoner på at katten har mark. Ingen av dyrlegene jeg har vært til har krevd at man har med katten. Jeg har bare forklart hvorfor jeg tror katten har mark, også har jeg fått resept. Noen steder koster det en femtilapp, andre steder er det gratis. Åja, da er det ikke så ille. Jeg reagerte bare veldig på det, fordi at her er jeg bor er veterinærene helt vrange. De skal se dyret før noe gjøres uansett hva det gjelder, og det koster 500 kr. Selvom eieren selv vet diagnosen. Så de er litt firkanta her, og oppsatt på å tjene penger der de kan!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #8 Skrevet 9. november 2009 Åja, da er det ikke så ille. Jeg reagerte bare veldig på det, fordi at her er jeg bor er veterinærene helt vrange. De skal se dyret før noe gjøres uansett hva det gjelder, og det koster 500 kr. Selvom eieren selv vet diagnosen. Så de er litt firkanta her, og oppsatt på å tjene penger der de kan! Ville sjekket om dette gjaldt markkur også. Hos oss er det slik at vi kan dra innom klinikken (uten katt) og kjøpe med oss en kur, da de selger det der. Eller vi kan ringe og be om resept som de sender til apoteket, det koster ca en hundrelapp ekstra. Dersom veterinæren krever at du skal ha med katten hver gang for noe slikt ville jeg påpekt at det praktiseres annerledes mange steder og at det egentlig burde være unødvendig dersom ikke ting tyder på at du overforbruker slike kurer.
Phaedra Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Phaedra, mod
Megana Skrevet 10. november 2009 #10 Skrevet 10. november 2009 For det förste så burde man ikke gi markkur mer enn 2 ganger i året, og for det andre så må man jo ikke fysisk til veterinären for å få en resept da. Merkelig, veterinæren min har sagt at man kan gi inntil 3-4 ganger i året om katten er aktiv ute. Jeg prøver å begrense kurene jeg gir min hannkatt, men han får dessverre "altfor ofte" mark da han trolig koser seg stort ute (Eller misforsto jeg deg om du mente at det er "normalen" med 2 ganger i året?)
Gjest Marlo Skrevet 10. november 2009 #11 Skrevet 10. november 2009 De årene jeg har jobbet på dyreklinikk, så har jeg alltid fått höre at 2 ganger er mer enn nok for katter. Dette vil si at man gir på våren og hösten. Gir man oftere kan de ofte bli "immune" mot kurene. Alle katter har mark året rundt - man blir aldri kvitt all mark, man bare tar "toppene" et par ganger i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå