Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor masse ligger ca. startlønnen på i butikkyrker?

Er det forskjellig fra butik til butikk? Er det noen minstelønn der?

Håper noen kan svare meg på dette, og kanskje har noen erfaringer fra butikkyrket å dele :)

Lillian

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i hine hårde dager da jeg første gang ble praiet til en mellomlederstilling ble jeg lokket med 180000 i året. (wow)

Da var jeg 18.

Lønna varierer veldig fra butikk til butikk.

Send meg en pm da vet du hvis du hadde noe spesielt i tankene så kan det hende at Myagimor har litt info om akkurat det du lurer på. :blunke:

Skrevet

Jeg hadde sommerjobb i matbutikk for noen år siden, og da fikk jeg 90 kr timen. Tror det er ganske vanlig begynnerlønn fremdeles.

Amarone

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har jobbet i samme butikk i over 5 år og har nå kommet opp

i ca.230 000 i året,lurer på om dette er bra eller dårlig?

Skrevet

De jeg kjenner som jobber i butikk har timelønn.

De har mellom 95 og 130 kroner i timen, men som regel har de jobbet en stund før de har kommet opp i 130 kroner.

Jeg tror at du kan regne med en begynnerlønn på +/- 100 kroner. Men du får sikkert mulighet til å jobbe mer enn 38 timer i uka.

Skrevet

Det er alt etter hvilke ansvarsområder(feks låseansvar og personalansvar?) og arbeidstider(kveld/helg?) du har.

Jeg hadde 250000 som begynner lønn i en butikk jeg jobba i, men det innebar endel ansvar og ca 50 timer i uka. Syns det var lite jeg!

Jeg vil anbefale deg å lese litt rundt på Handel og kontor sine nettsteder for å finne mer info, og få hjelp dersom du lurer på noe!

vilde

Skrevet

Jeg er bokhandler. I min yrkesgruppe er startlønnen relativt lav, rundt 200.000,-/år. I tillegg kommer evt. overtidstillegg o.l., men her er det også meget vanlig at man avspaserer overtid. Avhengig av om du har en eller annen type lederstilling; seksjonsleder eller avdelingsleder, ligger lønningene på ca. 240.000,-. En butikksjef tjener som regel mellom 300.000-350.000,-.

Alt i alt er det avhengig av hvor gammel du er, hva slags erfaring/skolegang du har o.l. som til slutt avgjør hvor mye du begynner med. Min generelle anbefaling er at man evt. går med på en noe lavere lønn i prøveperioden (vanligvis 3 måneder) og så forhandler opp lønn etter det. Da har man mer å gå på og har bevist hva man er god for.

Uansett, startlønn for folk med cand.mag eller bachelor ligger sjelden på over 260.000,-, for det meste på mindre enn det. Hvis man satser på jobb i butikkyrket er det plenty utdannelse man kan få tatt ved siden av jobben hvor arbeidsgiver kan være med og sponse. Og har du ikke med deg 300.000,- i studielån så kan du som regel leve godt på 240.000,- i året! :wink:

Det varierer selvfølgelig etter hvor i landet du bor, det som er tatt med over gjelder kun bokhandel og i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...