Gjest Tiit Skrevet 19. august 2003 #1 Skrevet 19. august 2003 Ååååå, jeg er så arg! Har hatt skolestart og start på SFO nå, og det var en blandet fornøyelse... Skolen ble jeg kjempeimponert av! Vel forberedte lærere, flott opplegg, ungene tatt veldig godt imot. De virket å finne seg godt tilrette. SFO etter skoletid derimot... Vi har fått ingen (ingen!) informasjon om SFO på forhånd. Vi fikk ingen (ingen!) informasjon da vi kom med barna. De som jobbet der presenterte seg ikke for barna, og forklarte dem ikke noe om hva SFO er, eller hva de skulle gjøre når... De ansatte virket usikre og utrygge. Det virket som om de ikke hadde forberedt noenting. Visste ikke hvor mange barn som kom, og hvem disse var. Ingen navneskilt, ingenting... Vi foreldre måtte gå rundt og spørre hele tiden, og det ble sagt rett ut at de ikke hadde tid til å svare på spørsmål, for de måtte ta seg av barna. Jeg hadde en skikkelig dårlig magefølelse da jeg forlot barnet mitt, følte meg IKKE trygg på at hun hadde det bra der.. Det var varmt, men ingen tenkte på å sørge for at ungene fikk noe å drikke, eller at de hadde kopper for å hente seg vann, bla. Jeg må si: alt er bedre enn dette. Finner jeg andre løsninger for barnet mitt, så tar jeg dem. Noen som har noen gode SFO-erfaringer? Eller ligner de våre?
Gjest Poirot Skrevet 19. august 2003 #2 Skrevet 19. august 2003 Har jobbet på SFO. Navneskilt brukes ikke, men barna blir introdusert. Bemanningen er liten pga økonomi. Infoskriv sendes ut. Barna får vann når de er tørste, og mat /drikke ved et eget måltid. Flinke folk med fagkunnskap som jobber der og er glade i barn. Men dette er jo den skolen jeg har erfaring med, da.
Montezuma Skrevet 19. august 2003 #3 Skrevet 19. august 2003 Datteren vår går på en fantastisk bra skole, og vi er akkurat like fornøyde med SFO som med skolen for øvrig! Men det er store variasjoner når d gjelder SFO, vi var ikke så heldige på den forrige skolen hun gikk, og flere venninner av meg kan vise til "skrekk"-historier. Foreslår at du ber om en samtale med rette vedkommende slik at du får luftet dine bekymringer, og slik at de kan gi deg grundig informasjon.
Mitsi Skrevet 20. august 2003 #4 Skrevet 20. august 2003 Hei Så trist å høre om dine opplevelser av SFO. Vi må huske på at SFO ikke er det samme som en barnehage, de er færre voksne per barn, ofte mindre arealer osv. Likevel synes jeg det virker som om din skolens SFO hadde dårlige rutiner. Da vår eldste sønn skulle begynne på skolen og SFO, fikk vi brev fra SFO om sommeren, der de ønsket min sønn velkommen, og vi voksne fikk masse info. I tillegg delte de opp oppstaten, slik at ikke alle begynte på samme tid. Her har man plass i SFO fra 1.aug. De hadde da delt opp de nye barna i grupper, å de enkelte gruppene begynte på forskjellige dager, slik at det ikke alle var nye på en dag. Disse gruppene ble etterhvert satt sammen med en gruppe som bestod av barn fra andre klassetrinn, og hver gruppe hadde sin egen primærkontakt, som vi foreldre og kunne forholde oss til. Barna blir alltid hentet i klasserommet, for opprop og registrering og deretter fulgt til SFO basen. De har også et veldig greit system, for å til enhver tid vite hvor det enkelte barn oppholder seg. De har laget et oppheng for vært klassetrinn, hvert barn har sin egen lomme (som en adventskalender). Så har de laget lapper som har sine egne "koder", så viss et barn går fra SFO basen og heller vil være ute (alltid en voksen ute) skifter de lapp i sin lomme, dette funker veldig greit, og barna er flinke til å følge opp. Dette er forresten en stor skole, med 80 barn som har plass i SFO. Dette ble langt, og hjelper igrunnen ikke deg, men jeg vil bare få frem at SFO ikke trenger være dårlig. Føler at SFO ordningen har et veldig dårlig rykte flere steder, men det er vel det samme her som på de fleste steder som har med mennesker å gjøre, det kommer mye ann på de ansatte. Jeg synes du skal ta dette opp med lederen for SFO, og rektor på skolen, slik at det kan bli en forandring, slik at du og andre kan føle dere trygge når dere har barna i SFO. Lykke til
Gjest Hilde K S Skrevet 20. august 2003 #5 Skrevet 20. august 2003 Vi får info skriv om rutiner hver høst vi. Også er vi veldig fornøyd mes sfo åp skolen vår. På morgenen er alle samlet på basen, mens på ettermiddagen helt fram til 16 er 1. klassingene på egne klasserom og i 2. er de på egne klasserom til 15.30. Personalet er hyggelige og imøtekommende.
Mathias Skrevet 20. august 2003 #6 Skrevet 20. august 2003 En god grunn til å kreve pedagogisk ledelse på sfo i kommunen man bor i... Blir fort ustrukturert, tilfeldig og lite gjennomtenkt både når det gjelder hvordan man møter barn og opplegg om man bare har assistenter der. Ikke noe galt i ass, men en trenger ofte en som kan trekke i trådene; en som ikke har jobben kun fordi det var en ledig jobb der.... (ja, jeg VET det er mange dårlige pedgoger rundt om...) Poenget er at kommunen er de som bestemmer hvilken kvalitet de vil ha på sfo, og det avhenger av hvor stor bemmaning det er i forh til barn, pris og innhold/retningslinjer.
Gjest Poirot Skrevet 20. august 2003 #7 Skrevet 20. august 2003 Lasse v: vil bare si at mange assistenter har fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Disse får direkte opplæring om SFO og har ofte praksis der. Så ikke alle jobber der kun fordi de ikke har annen jobb....
Mathias Skrevet 20. august 2003 #8 Skrevet 20. august 2003 .... Var redd for en slik kommentar.... Les en gang til... da ser du at jeg er veldig klar over det!.... Saken er at det er flere assistenter som er der kun for å ha en jobb enn pedagoger. Fagbrev er ok, men de går også under betegnelsen assistenter, og med all respekt... Det er forskjell på en høyskoleutd og et fagbrev... Hvordan jeg vet det?... Jo, jeg har vært sensor bla for dem....(fagprøve)...
Gjest Poirot Skrevet 20. august 2003 #9 Skrevet 20. august 2003 Det er forskjell på en høyskoleutd og et fagbrev... Selvfølgelig. Men den SFO jeg har jobbet på bærer preg av at det er forskjell på de som ønsker å jobbe med barn, og de som egentlig gir blaffen. Og det er ikke alltid avhengiog av utdannelse. Med fare for å tråkke noen på tærne; jeg tror ikke alltid fagbrev er nødvendig heller. Som vikar har jeg selv gjort en bedre jobb enn assistenter og lærlinger på SFO. Det kreves mindre enn i en barnehage, da oppholdene der er kortere. Det jeg mener er viktige egenskaper er: kreativitet (til å finne på opplegg), struktur (ha gode rapporteringsrutiner og evne til å holde støynivået nede), empati. Da kommer man langt.
Gjest Poirot Skrevet 20. august 2003 #11 Skrevet 20. august 2003 I den kommunen jeg her refererer til er det krav om førskoleutdanning for å være leder. Dame som er flink med barn, men elendig til struktur... Det jeg lurer på (for jeg kan ikke noe om det) er hva slags pedagogisk personell kan jobbe i SDO hvis man ikke skal ha assistenter? Førskolelærere er vel ikke eksperter på 3/4 klasse, og lærere ønsker vel ikke slik jobb. Finnes det flere egnede yrker? Og har kommunene råd....? (Nei)
Mathias Skrevet 20. august 2003 #12 Skrevet 20. august 2003 Førskolelærere har sitt fagfelt til 4. klasse ja... Kan jobbe i skolen til 4. ser du... Andre er faglærere, musikk, forming, idrett, og andre fagfelt som barnevernspedagoger eller hva de nå heter... Kommunene har råd ja.. Bare snakk om prioritering det.. Er mange som har dem i stilling, ergo går det...
Gjest Poirot Skrevet 20. august 2003 #13 Skrevet 20. august 2003 Har førskolelærere fag til 4 klasse? Hm. Ja da passer de jo godt inn i SFO. De søker vel ikke, da , siden de ikke ansettes. noe av problemet med SFO er jo arbeidstiden. Tror allikevel ikke barnevernspedagoger er så mye flinkere enn en assistent pga utdannelsen. Heller pga personligheten. Jeg vet jo at kommuenen HAR råd, da, men de tar seg sjelden råd. Akkkurat som at en ufaglært er alene på nattevakt på sykehjem med 100 gamle...
Mathias Skrevet 20. august 2003 #14 Skrevet 20. august 2003 Mange kommuner har ikke pedagoger i lederst. fordi de ikke tar seg råd... Er ikke probl å få tak i folk ser du... Arb tiden blir da 7,5 timer som vanlig, med administrasjon midt på dagen... Er uenig i b.v ped. vs assistent!... Tror de har mye å bidra med i et samfunn der snart alle barn har spesielle behov...
Gjest Tiit Skrevet 20. august 2003 #15 Skrevet 20. august 2003 Ho, ho, må bare kaste meg inn i diskusjonene igjen... For jeg er fortsatt like opphisset over tilstandene! I dag hadde vi ordnet oss med bestemor til henting etter skoletid, for jeg orket rett og slett ikke bekymringen med å overlate barnet vårt til de folkene der... Og jeg må bare si; jeg er ikke noen hysterisk hønemor! Jeg har vært bekymret for dette med SFO ei stund, fordi vi ikke har sett eller hørt om noen plan for hva SFO skal være og er... Ingen rutiner for foreldrekontakt og oppfølging, ingen plan for hva de tenker om at SFO skal være... overhodet ingenting.. OG så vet vi at de har tatt bort daglig leder-funksjonen på SFO, altså er rektor daglig leder..... og han bryr seg ikke om SFO (min og andres tolkning) Jeg opplevde og opplever at de som jobber der også mener at det er et dårlig tilbud de leverer, men "trøstet" oss foreldre og seg selv med at "det går seg nok til etterhvert". Så klart planlegger vi å gi tilbakemelding. Til rektor. Om at dette er helt uakseptabelt, og at vi forlanger et bedre system på SFO. Om det hjelper....?? Vi må iallefall gjøre det.. Donpedro: Selvfølgelig er det store variasjoner på motivasjon, interesse og personlig egnethet for mennesker som innehar ulike stillinger, uansett hva de jobber med. Men vi kan ikke se bort fra at folk som har tatt ei fagutdanning har tilegnet seg formell kompetanse som de ufaglærte ikke har. Jeg tror heller ikke at hverken bv.pedagoger eller førskolelærere er spesielt mye dårligere skikket til sine jobber enn noen andre. Tvert imot, er min erfaring. De har ofte stor interesse av sitt arbeidsfelt, og er veldig glad i jobbene sine, til tross for ei skral lønn for å gjøre det viktigste av alle jobber. Å sørge for at barn får en god oppvekst. I vår SFO er det ingen med formell kompetanse. Her er det folk som trenger jobb, og denne jobben var tilfeldig ledig. Ikke vil jeg si at de virker spesielt interessert i barn, eller glad i barn heller.... Jeg får frysninger av hele opplegget. Og det er mitt hjertespråk. Så trist er det.
Mathias Skrevet 20. august 2003 #16 Skrevet 20. august 2003 Ta det opp med rektor ja. Nytter ikek det, gå til skolestyret eller et foreldreutvalg...
'Lilly' Skrevet 22. august 2003 #17 Skrevet 22. august 2003 Førskolelærere har sitt fagfelt til 4. klasse ja... Kan jobbe i skolen til 4. ser du... Det er kun de som har 5 - 10 års pedagogikk!! Mange førskolelærere tar denne utdanningen etter endt førskolelærerutdanning.
jamjam Skrevet 22. august 2003 #18 Skrevet 22. august 2003 Vel.. en barne- og ungdomsarbeider og en assistent er i utgangspunktet ikke en og samme stilling.. Forskjellige instrukser faktisk,selv om mange kommuner jukser med det.. Førskolelærere må ta 6 til 10 års pedagogikk for å kunne ha 2,3 og 4 klasse.. Er en videreutdanning altså. SFO skal ha ett info skriv til foreldre,og det vil man vel helst ha for sin egen del også.. SFO plikter ikke å ha en plan for foreldrekontakt,rektor er skole OG SFO sin øverste leder,og har du ikke fått beskjed om noen andre tar du kontakt med han/hun. Jeg ville nok vært glad for at voksne var opptatt av barnas ve og vel,i stedet for å svare meg på spørsmål om eksempelvis skiftetøy. Og heller spurt om de kunne undersøke mulighetene for å lage ett skriv. SFO plikter ikke å ha noen plan over sin virksomhet på samme måte som skolen,de administrerer barnas fritid,og det bør jo foregå på barnas premisser. Jeg har jobbet mange år i SFO,på 6 ulike skoler,og aldri gitt ett barn en kopp til vann som det første jeg gjorde. Første skoledag er en kaotisk dag for både foreldre,barn og ansatte i skoleverket. Og innkjøring i rutiner og ting tar gjerne ett par uker,(også i skolen,men der er rammene mer satt,så det ser jo bedre ut..)min erfaring er at ingen har vært skadelidende men man må ta tiden til hjelp. Men,SFO er ett frivillig tilbud,ingen barnehage,de har og skal ha friere rammer og mer ansvar på barna.
Madammen Skrevet 22. august 2003 #19 Skrevet 22. august 2003 For å svare på det denne tråden egentlig handler om: Vi var på foreldremøte i begynnelsen av juni etter at førskolebarna hadde hatt to besøksdager på skolen. Til stede på dette møtet var rektor og SFO-lederen. Der var det anledning til å stille spørsmål ang. SFO og andre ting man lurte på i forbindelse med skolestart. Jeg satte startdato på SFO til en uke før skolestart så barnet skulle rekke å gjøre seg litt kjent før alle "de store" barna var tilbake. Vi ble tatt godt i mot av SFO-leder og de ansatte kom bort og hilste og sa navnet sitt. De henvendte seg først og fremst til barnet og ikke til meg. Han fikk hilse på dem han kjente igjen fra barnehagen og ble spurt om hva han hadde lyst til å gjøre. Han syntes det var litt skummelt og uvant de første dagene, og det sa jeg fra om til de som jobber der, og dette tok de hensyn til ved bl.a holde et øye med ham om han hele tiden hadde noen og leke med, eller om han trengte hjelp til noe. Etter to uker på SFO er jeg, ihvertfall så langt, fornøyd.
Gjest Coolaid Skrevet 22. august 2003 #20 Skrevet 22. august 2003 Kan godt forstå maktesløsheten over de dårlige SFO opplevelsene dine. Det viktigste er at foreldregruppen setter krav til kvalitet. Dette er jo en tjeneste som dere faktisk betaler for. Prøv å etabler et forhold til de andre foreldrene og bli enig om konstruktive måter å ta opp dette med leder for SFO, og rektor. Dersom foreldregruppen står sammen og engasjerer seg kan man komme langt, bare husk på å gjøre det på en positiv måte. Ønsker deg og barnet ditt lykke til med skoleåret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå