h/k Skrevet 8. november 2009 #1 Skrevet 8. november 2009 Hvorfor velger man å gifte seg? Positive/negative sider med å gjøre det/ikke gjøre det? Hilsen forlovet, men kanskje aldri gift.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2009 #2 Skrevet 8. november 2009 Hvorfor velger man å gifte seg? Positive/negative sider med å gjøre det/ikke gjøre det? Hilsen forlovet, men kanskje aldri gift. Da må jeg komme med et motspørsmål: Hvorfor i all verden er du forlovet, men du vet ikke om du noen gang blir gift? Vet du i det hele tatt hva det betyr å forlove seg?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 Hvorfor velger man å gifte seg? Positive/negative sider med å gjøre det/ikke gjøre det? Hilsen forlovet, men kanskje aldri gift. Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor dere er forlovet (har lovet hverandre å gifte dere), dersom du ikke vil??? For min del er fordelene ved å være gift mest av praktisk betydning, f.eks. arv, når en får barn osv. Også er det koselig å kunne feire sammen med familie og venner det at en vil dele livet sammen.
Cæmis Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 Noen er vel forlovet som en uformel måte å si til andre at man skal dele livet sammen, kanskje se på det som "løfteringer" på en måte. Det er mange som er "forlovet" men aldri gifter seg. Sånn jeg ser det er fordelene * Øknomisk trygghet (med de nye samboerkontraktene er det ikke t must å gifte seg lenger, men det er praktiske betydninger som teller for) * Fint å få barn i et forhold som sier "vi har valgt å være sammen og har gjort noe stort for å vise oss selv og andre det" * Romantisk * Fint å feire et kjærlighetsforhold sammen med familie og venner hvor man sier "ja, da er det oss for alltid" * vanskeligere å gå fra hverandre, gir kanskje et ekstra push til å prøve terapi el. om forholdet skulle skrante * "tygghet" for barna. Mange barn synes det er godt at foreldrene er gift Ulemper: *Dyrt om man skiller seg, mye arbeid...med mindre man har særeie, noe osm forsovidt gjelder med ugifte samboere og. *separasjonstid 1 år Ellers ser jeg ingen andre ulemper..hehe
lilleGrethe Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 For meg er det både tradisjon og trygge rammer rundt forholdet og fremtidig familie. Jeg elsker min kjære over alt i verden, og vet jeg vil dele livet mitt med ham, så da er å gifte seg riktig, føler jeg. Jeg synes også det er romantisk, og har vel alltid tenkt at jeg skal gifte meg en gang, så det er nok småjentedrømmer også.
Tante Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Vi skal gifte oss neste år. Vi synes det er naturlig når man har funnet den man vil dele livet med. På den måten kan vi si foran Gud, familie og venner at vi vil høre sammen. Vet det er mange som ikke ser det som oss, og synes bryllup er fjasete og unødvendig, men vi er nå engang vant med ekteskap. Alle i våre familier er gifte. Og så har ektepar flere rettigheter enn samboere, ihvertfall forløpig.
Thinkerbelle Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Jeg vil mer enn noe annet "være kona til mannen min" - oi som jeg elsker han! For meg er det vel det at det er fantastisk å kunne stå foran familie og venner og feire at vi skal være sammen for alltid. Bryllupet er jo en feiring for kjærligheten, og det er jo ganske så fint:) I tillegg er det som mange har nevnt mange praktiske fordeler også.. Håper du finner ut av det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå