Gå til innhold

Avskaffelse av arveretten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare en tanke folkens, hva tror dere om å avskaffe arveretten? Ikke 100% så klart, det skal fortsatt være lov å arve barndomshjemmet, eller familiehytta. Men ikke penger, eller andre former for investerte verdier. Dette går det sikkert an å få et ryddig regelverk rundt, slik at ting som har affeksjonsverdi går i arv, mens ren rikdom går tilbake til folket.

Slik vil vi komme enda nærmere et samfunn der alle uansett bakgrunn stiller likt, og har like muligheter. Pengene som går inn til staten her kan jo også komme fellesskapet til gode i form av bedre skole, og et flatere skattesystem (slik at en slipper å betale 48% av inntekten din om du gjør det bra/jobber hardt).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil vel bli likt som nå. De med mye penger finner smutthull, de med mindre taper på det.

Det vil nok bli mange som kommer til å kjøpe et stort hus for pengene barna skulle arvet. Så kan barna arve huset, og selge det etterpå.

Da har de jo arvet alt allikevel.

Så jeg tror ikke det ville fungert, desverre.

Men du skal ha for forsøket. :)

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Bare en tanke folkens, hva tror dere om å avskaffe arveretten? Ikke 100% så klart, det skal fortsatt være lov å arve barndomshjemmet, eller familiehytta. Men ikke penger, eller andre former for investerte verdier. Dette går det sikkert an å få et ryddig regelverk rundt, slik at ting som har affeksjonsverdi går i arv, mens ren rikdom går tilbake til folket.

Slik vil vi komme enda nærmere et samfunn der alle uansett bakgrunn stiller likt, og har like muligheter. Pengene som går inn til staten her kan jo også komme fellesskapet til gode i form av bedre skole, og et flatere skattesystem (slik at en slipper å betale 48% av inntekten din om du gjør det bra/jobber hardt).

Unnskyld meg - men :ler:

Ja, for all del - la det lønne seg å bruke opp alle pengene og ikke spare noe.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Det vil vel bli likt som nå. De med mye penger finner smutthull, de med mindre taper på det.

Det vil nok bli mange som kommer til å kjøpe et stort hus for pengene barna skulle arvet. Så kan barna arve huset, og selge det etterpå.

Da har de jo arvet alt allikevel.

Så jeg tror ikke det ville fungert, desverre.

Men du skal ha for forsøket. :)

Hva i himmelens navn var så bra med det forsøket?

Gjest Raptuza
Skrevet

Heldigvis kjem aldi sånne idear til å gå i gjennom. Såpass respekt har trass alt politikarane.

Skrevet

Selv om hensikten er god så ville de som har minst tapt mest på dette. Vi ser jo hvor godt inntekt- og formueskatten fungerer, hvor de som har absolutt mest står som nullskatteytere osv. Et klasselikt samfunn er verken mulig eller ønskelig å oppnå, man burde heller fokusere på like rettigheter og likhet for loven.

Skrevet

Blir folk aldri lei av å leke kommunister? :fnise:

Rikdom i seg selv er ikke negativt, det er det fattigdom som er.

For mange er det å sikre videre slektsledd velferd og de beste forutsetninger viktig. Ta fra de rike attituden kommer skjelden fra genuint fattige. De vet hvordan skoen trykker, og unner andre å unnslippe den. Det er stort sett bare latsekker som vil nyte fruktene av andres svette, uten å yte noe for det.

Tar en bort drivkreftene og insentivene for å skaffe seg velstand,fjernes også lysten. Dermed blir ordningen kortvarig. Samtidig som at halvparten av småarbeidsplassene forsvinner.

At kommunister ønsker å rive ned familie- og slektsbånd er gammelt nytt. Ideelt sett burde alle småbarn på obligatorisk barnehjem med inndoktrinering for å fjerne bindingen til foreldrene, og bygge opp lojaliteten til staten. Sant?

Riv i stykker kjernefamilien og alle felleskapsbånd, og styr ved hjelp av kaos, der det ikke finnes flertall nok til å ta makta. Kjente toner?liknerbfælt på "Internasjonalen".

Skrevet

Heldigvis har vi ikke så mange kommunister her i landet. Det er arveavgiften som bør avskaffes.

Skrevet

Arveavgiften kunne godt vært avskaffet. Den er riktignok en god melkeku for staten, men den fører til noen pussige scenarier:

- hvis man har lite penger eller mye gjeld, har man ikke råd til å arve annet enn penger; arver man f.eks. sitt barndomshjem, må man kanskje selge det for å betale arveavgiften

- som privatperson kan man gjøre hva man vil med pengene siden, f.eks. gi dem vekk til andre, med mindre mottaker også er en livsarving; da skal det betales arveavgift

I tillegg kunne man godt fjernet automatikken i arveretten for myndige personer, og krevd at det måtte finnes et testamente. Jeg kan ikke se at jeg har en selvfølgelig rett på å få mine foreldres penger og verdier når de dør, det burde vært opp til dem å bestemme.

Hvis mine foreldre ville gjøre meg arveløs til fordel for en annen person eller organisasjon, så burde de kunne gjøre det. Man kan jo i praksis gjøre dette også idag, ved simpelthen å bruke opp pengene. Arveloven beskytter bare etterkommerne av de virkelig rike.

Skrevet
Hvis mine foreldre ville gjøre meg arveløs til fordel for en annen person eller organisasjon, så burde de kunne gjøre det. Man kan jo i praksis gjøre dette også idag, ved simpelthen å bruke opp pengene. Arveloven beskytter bare etterkommerne av de virkelig rike.

Dette regelsettet var opprinnelig skrevet for å beskytte eiendomsretten og odelsretter i en økonomi der trygdekassen ikke var opfunnet, og det var en selvfølge at en skulle sikre kommende generasjoner best mulig. Lovverket gjenspeiler dette, selv om vårt nåtidige økonomiske regime kan gi enkelte pussige utfall av reglene.

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Feil. Pliktdelsarven kan begrenses til 1 million pr. livsarving. Arveloven er dermed ikke til hinder for at de virkelig rike kan testamentere masse penger til andre enn livssarvinger, så lenge disse får 1 million hver.

Endret av Elastica
Skrevet

Helt greit. Innføres dette, gir jeg jo bare vekk alt til ungene mine mens jeg enda lever. Setter bankkontoene mine i deres navn og får disposisjonsrett for eksempel.

Ikke noe problem å finne smutthull i et slikt system.

Med mindre det skal bli forbudt å hjelpe sine barn med pengegaver også da...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...