Gå til innhold

Se opp for Pick Up Artist

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Jenter, der kanskje vil passe dere for disse gutta.

Det er et voksende fenomen med gutter/menn som bruker teknikker og triks kjent fra "The Game" o.l. for å få kvinner de treffer på byen med til sengs.

Gutter og jenter har ofte forskjellige ønsker når de går ut og treffer noen av det motsatte kjønn. Jentene ønsker gjerne noe mer seriøst og langvarig. Vi er selvfølgelig seksualle vesner og kan like gjerne som gutta gå ut på byen for å "få oss noe", men da bør det skje under rette forutsetninger og ikke med en gutt vi kanskje ikke ville bli tiltrukket av hvis han ikke bruke disse manipulasjonsteknikkene.

Det er et voksende miljø for "gaming" i Oslo, og gjennom en bekjent av meg som er åpen til oss i venneflokken om at han holder på med dette har jeg forstått at gutta ofte fører "poeng", enten for seg selv eller med andre. Han jeg kjenner prøver å øke sin prosentuelle andel treff, han prøver å få "napp" hver ca hver fredag og lørdag.

Han har også fortalt om at han har klart å få napp med flere på en kveld, rett etter hverandre på samme utested. Jeg lurer på hva disse jentene ville følt om de visste dette.

For å lese mer om hvilke teknikker de bruker kan du google "pick up aritst" eller "pua".

Jeg vet at det er mange av disse som bruker Fridays i Karl Johan som sin "hjemmebane" (det er et pluss for gutta å finne ett sted der de føler at de er på hjemmebane og blir tryggere i spillet).

Er det noen som vet om flere steder man bør unngå (eventuelt løpe rett til neste fredag hvis det er lenge siden sist :fnise: ) ?

Skrevet

Himmel, jeg håper inderlig at dette fører til at the game-guttene ikke får seg noe. Jenter faller jo fremdeles for de dyktige PUA-ene, og jeg synes det er strålende greit, det er artig å være pivot for kompiser. Spesielt når man ser hvordan jentene faller for de samme cold readingene som jenta før, og hun før det ...

Skrevet

Det er et voksende miljø for "gaming" i Oslo, og gjennom en bekjent av meg som er åpen til oss i venneflokken om at han holder på med dette har jeg forstått at gutta ofte fører "poeng", enten for seg selv eller med andre. Han jeg kjenner prøver å øke sin prosentuelle andel treff, han prøver å få "napp" hver ca hver fredag og lørdag.

For å lese mer om hvilke teknikker de bruker kan du google "pick up aritst" eller "pua".

Vet at det er et voksende marked i Bergen også. Leser en på blogger på vg.nett, er der noen som forteller om fenomenet der, samt at de har lagt ut linker til "opplærinssider" om pua-temaet.

Kan være greit å vite for å kjenne igjen teknikkene - det hele virker ganske lett å gjennomskue etter min mening.

Skrevet
det hele virker ganske lett å gjennomskue etter min mening.

(Kompisen din og VG-duden virker som tragiske PUAs, gode PUAs har som oftest slagordet "Leave a girl better than when you found her", så å bruke og kaste jenter har ingenting med PUA å gjøre, men noe med gutters selvfølelse og misogyni å gjøre)

Og nei, en god PUA kan ikke gjennomskues av at du kan "teknikkene" The Game og lignende bøker beskriver, når man blir en PUA er det snakk om selvutvikling, å slippe grenser som dukker opp av sjenerthet og dårlig selvtillit, og kanskje komme seg igjennom noen av de barrierene jenter setter opp når de er på byen.

"Æsj, jeg vil ikke bli sjekket opp av en som gjør akkurat det samme som alle andre som sjekker meg opp - men om han gjør noe originalt er han sikkert en pick-up artist, og da vil jeg i hvert fall ikke ha noe med ham å gjøre!"

JENTER!

Skrevet
Jenter, der kanskje vil passe dere for disse gutta.

Det er et voksende fenomen med gutter/menn som bruker teknikker og triks kjent fra "The Game" o.l. for å få kvinner de treffer på byen med til sengs.

Gutter og jenter har ofte forskjellige ønsker når de går ut og treffer noen av det motsatte kjønn. Jentene ønsker gjerne noe mer seriøst og langvarig. Vi er selvfølgelig seksualle vesner og kan like gjerne som gutta gå ut på byen for å "få oss noe", men da bør det skje under rette forutsetninger og ikke med en gutt vi kanskje ikke ville bli tiltrukket av hvis han ikke bruke disse manipulasjonsteknikkene.

Han har også fortalt om at han har klart å få napp med flere på en kveld, rett etter hverandre på samme utested. Jeg lurer på hva disse jentene ville følt om de visste dette.

Jeg vet at det er mange av disse som bruker Fridays i Karl Johan som sin "hjemmebane" (det er et pluss for gutta å finne ett sted der de føler at de er på hjemmebane og blir tryggere i spillet).

Er det noen som vet om flere steder man bør unngå (eventuelt løpe rett til neste fredag hvis det er lenge siden sist :fnise: ) ?

Holde seg unna Luux, Lipp og Stravinsky (vet ikke om stravinsky finnes lenger men) kanskje? Høy, billig bimbofaktor.

Emil og samuel begynner vel å bli ganske forsøplet også.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
(Kompisen din og VG-duden virker som tragiske PUAs, gode PUAs har som oftest slagordet "Leave a girl better than when you found her", så å bruke og kaste jenter har ingenting med PUA å gjøre, men noe med gutters selvfølelse og misogyni å gjøre)

Og nei, en god PUA kan ikke gjennomskues av at du kan "teknikkene" The Game og lignende bøker beskriver, når man blir en PUA er det snakk om selvutvikling, å slippe grenser som dukker opp av sjenerthet og dårlig selvtillit, og kanskje komme seg igjennom noen av de barrierene jenter setter opp når de er på byen.

"Æsj, jeg vil ikke bli sjekket opp av en som gjør akkurat det samme som alle andre som sjekker meg opp - men om han gjør noe originalt er han sikkert en pick-up artist, og da vil jeg i hvert fall ikke ha noe med ham å gjøre!"

JENTER!

Hehe, nei kom igjen a, jeg vil gjerne bli sjekket opp, enten fyren er orginal eller ikke, men jeg vil ikke at han skal ha sjekking som hobby!

Møter man mennesker er det greit å ha et nogenlunde likt utgangspunkt og syn på vilke relasjoner man er ute etter, og disse PUA'ene er jo tydelig ute etter å få det til å virke som om de ikke er ute etter å "bruke og kaste".

Jeg er for å kunne ha det gøy med så mange man vil osv, men det er noe med å være åpen om hvem man er, og det gjør man ikke hvis man lurer mennesker på denne måten.

"leave the girl better than you found her" er et absurd slogan - det viser litt av hva disse gutta synes om seg selv! Ekstremt kynisk og selvsentrert oppførsel.

Skrevet

Vet at det er et voksende marked i Bergen også. Leser en på blogger på vg.nett, er der noen som forteller om fenomenet der, samt at de har lagt ut linker til "opplærinssider" om pua-temaet.

Kan være greit å vite for å kjenne igjen teknikkene - det hele virker ganske lett å gjennomskue etter min mening.

Det er nok ikke alltid like lett å gjennomskue, men kan være greit å være obs på. Noen metoder og triks har blitt såpass vanlige at de har måttet slutte å bruke dem. F.eks "negging", som går ut på å komme med små negative/mobbende/nedsettende kommentarer til en jente for at hun skal ønske å motbevise at hun er sånn og sånn og få henne til å ville hevde seg i hans øyne.

Et annet og mer uskyldig triks heter "jalous girlfriend" eller noe lignenede, der det går ut på å ta kontake med en gruppe jenter og åpne med å spørre om man får høre en kvinnes syn på en problemstilling en kompis har i forhold til en sjalu kjæreste. Utrolig oppbrukt og gjennomskubart.

Andre, mer subtile metoder er nok ikke like lette å gjenkjenne. Det gjelder vel for oss jenter å være litt på vakt og ikke være lettlurte, dersom vi vil unngå denne typen menn.

Gjest Mann_28
Skrevet

"Se opp for Pick Up Artist

, Menn som bruker manipulasjonsteknikker for å forføre kvinner"

"Menn", hahahhaahahhahahahahahahaha.

Allerede utifra vokubaluret tror jeg de fleste skjønner at dette er småbarn som prøver å gjøre virkeligheten til et dataspill.

Skrevet

Det er sånne "damegutter" det. Med utstudert frisyre som er ment å se tilfeldig ut, skikkelig dressa og oppjåla! :fnise:

For å unngå dem kan man rett og slett sjekke opp en fyr selv! Om det var det man var ute etter.

Eller ta med den fyren man alt har. For eksempel er min 182cm 110 kilo tunge smukke ektemann ikke så verst til å få sånne pipstælker til å skvette unna! :skratte:

Mulig jeg er for gammal. Men jeg får aversjoner mot menn som snakker som kvinner. "Negging" til meg ville medført automatisk total avsky og taushet mot ham resten av livet.

Hm. Ja. Jeg er nok for gammal! :sjenert:

Skrevet (endret)
Mulig jeg er for gammal. Men jeg får aversjoner mot menn som snakker som kvinner. "Negging" til meg ville medført automatisk total avsky og taushet mot ham resten av livet.

Hm. Ja. Jeg er nok for gammal! :sjenert:

Jeg er ung, og vil alltid være ung, så dette har ingenting med alder å gjøre. Dette har med smak og behag å gjøre. Selv finner jeg de guttene du refererer til svært lite tiltrekkende og kan føle en liten aversjon eller hundre mot de selv. Noen av de ser jo ut som jenter også.

Hilsen meg som har en lekker, brunøyd deilig mannemann ved min side, og ikke en liten puslete pysefant med "tilfeldig (jente)sveis".

Endret av Snasen
Skrevet
Hehe, nei kom igjen a, jeg vil gjerne bli sjekket opp, enten fyren er orginal eller ikke, men jeg vil ikke at han skal ha sjekking som hobby!
Det er fryktelig mange jenter som har det å bli sjekket opp som hobby, så de fyller vel hverandre ut, enten de vet om det eller ikke. Dessuten ser jeg ikke hva som er gale med å perfeksjonere sosiale ferdigheter, det er ikke alle som bruker PUA på en kynisk og kjip måte for å få kjøtt på kølla, noen bruker det for å kvitte seg med sosial angst, bryte egne grenser og (gasp!) bli kjent med nye mennesker.

Møter man mennesker er det greit å ha et nogenlunde likt utgangspunkt og syn på vilke relasjoner man er ute etter, og disse PUA'ene er jo tydelig ute etter å få det til å virke som om de ikke er ute etter å "bruke og kaste".
Jeg har aldri vært borti noen jeg ville kalt for en PUA som ikke er åpen om sine hensikter. Man later ikke som om det blir champagne og jordbær i paris "neste sommer" når man egentlig vet at man sniker seg ut før frokost dagen etterpå. Det er ikke PUA, det er drittsekk.

Jeg er for å kunne ha det gøy med så mange man vil osv, men det er noe med å være åpen om hvem man er, og det gjør man ikke hvis man lurer mennesker på denne måten.
Hvorfor er det lureri? Det er sosial øvelse, og sosiale ferdigheter som følger et mønster, litt som etikette, samtalekunnskaper og så videre, og så videre. Bare fordi det ikke er like integrert i hverdagen vår betyr ikke det at det er lureri.

"leave the girl better than you found her" er et absurd slogan - det viser litt av hva disse gutta synes om seg selv! Ekstremt kynisk og selvsentrert oppførsel.
Jenter er og kyniske og selvsentrerte, og mange av dem har slett ikke vondt av å bli dradd ned på bakken i blant, men det er ikke det PUAs gjør. "Slagordet" deres har ingenting med at de skal forbedre en jente å gjøre, det er rett og slett en påminnelse på at man ikke skal bruke og kaste, man skal ikke gå inn for å såre noen, man skal rett og slett sørge for at uansett om man puler jenta eller ikke (og jeg nekter å bruke fagsjargong som f-close, number-close og target) så skal ikke hun våkne dagen etterpå og føle seg kjipt behandlet.
Skrevet

Men hvorfor bare sosiale ferdigheter som omhandler sjekking?! Om det var de sosiale ferdighetene, så burde de også gjelde andre arenaer enn å samle telefonnummer fra jenter/kvinner.

Dessuten, skillet mellom innbildt casanova og drittstøvel er det opp til jenta det gjelder å sette. Føler hun seg lurt, så er hun lurt.

Nei være seg selv! :enig:

Skrevet (endret)

Fakta er at samme hva jenter sier her på internett så vil de ikke HA guttene som "er seg selv", de vil ha guttene som vifter med visakortet og spanderer drinker, eller bolegutten, eller han som ignorerer dem fullstendig, og alle disse tre er fullstendig klar over at jenter vil ha dem. Guttene som faktisk VIL være seg selv kommer så nærme som det er mulig med sjekkekunst. Dere skjønner det nok om dere observerer dere selv og andre jenter på byen.

Dessuten er det ikke nødvendigvis kun der de sosiale ferdighetene en utvikler ved PUA kommer til gode. Det er bare der de fleste biter seg merke i det.

Endret av Eplefe
Skrevet
Fakta er at samme hva jenter sier her på internett så vil de ikke HA guttene som "er seg selv", de vil ha guttene som vifter med visakortet og spanderer drinker, eller bolegutten, eller han som ignorerer dem fullstendig, og alle disse tre er fullstendig klar over at jenter vil ha dem. Guttene som faktisk VIL være seg selv kommer så nærme som det er mulig med sjekkekunst. Dere skjønner det nok om dere observerer dere selv og andre jenter på byen.

Dessuten er det ikke nødvendigvis kun der de sosiale ferdighetene en utvikler ved PUA kommer til gode. Det er bare der de fleste biter seg merke i det.

Nei, ALLE vil ikke ha gutter som vifter med visakort eller boler seg og ALLE damer er ikke kyniske

Annonse
Skrevet

Haha, dette vet du jo at bare er tull. Det handler om å hoppe i senga med så mange som mulig. Du vet det, jeg vet det, og de fleste andre vet det.

Gjest Mann_28
Skrevet
Fakta er at samme hva jenter sier her på internett så vil de ikke HA guttene som "er seg selv", de vil ha guttene som vifter med visakortet og spanderer drinker (...)

Evt. så vil de ha drinkene som blir spandert?

Du har selvsagt rett i at det er nok av jenter som vil bli sjekket opp og gjerne få pulings ut av det. Det er ikke noe galt med det, men det gjør ikke folkene som sjekker dem opp til en "artist" av noe som helst slags slag. I Norge holder det stort sett å ha normalt bra utseende og normale sosiale ferdigheter - for å rett og slett snakke med nok jenter.

Det som gjør "PUA"er latterlige er ikke at de sjekker opp jenter, men at de prøver så utrolig hardt. Og at de innbiller seg at det finnes noen regler (utover helt vanlige sosiale ferdigheter) som garantert kan gi dem det de vil ha.

Skrevet

Ærlig talt! Jeg håper da inderlig ikke at det finnes jenter som tror at gutta på byen en fredagskveld er interesert i noe annet en å få seg mest mulig!?!?

Hvor naiv går det egentlig ann å bli? :skratte:

Gjest Gjest_Gutt_*
Skrevet
Ærlig talt! Jeg håper da inderlig ikke at det finnes jenter som tror at gutta på byen en fredagskveld er interesert i noe annet en å få seg mest mulig!?!?

Hvor naiv går det egentlig ann å bli? :skratte:

hehe, det stemmer.

Det er veldig få gutter som blir kjæreste med ei jente de får i senga etter en kveld på byen.

Skrevet

De aller fleste sjekke"artistene" i Norge er ikke så veldig proffe, da. Så man merker fort hva de driver med. Er vel som oftest de som driter seg ut...

Men altså, hvis noen gutter føler de må lære seg forskjellige sjekketriks og måter å oppføre seg på for å komme i kontakt med jenter, så ser jeg ikke problemet med det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...