Cata Skrevet 8. november 2009 #1 Skrevet 8. november 2009 Vet ærlig talt ikke helt hvor jeg skal legge dette spørsmålet så moderator får bare flytte etter ønske. Jeg har en Philips Wake Up Light vekkerklokke som jeg i utgangspunktet er godt fornøyd med, men den ser ut til å leve sitt eget liv. For noen måneder siden så slo klokkeradioen seg på da jeg skulle til å legge meg. (Bruker aldri radioen på den til vekking men en av ringelydene + lyset selvsagt.) Måtte slå det av to ganger før den reagerte og lot meg få sette tilbake til lyden jeg vanligvis bruker. Siden det har det ikke skjedd noe rart så jeg antok det var et engangstilfelle. I dag da jeg kom tilbake fra søndagstur hørte jeg stemmer i min tomme leilighet. Det var ganske riktig klokkeradioen som sto på - med volumet på maks. (Jeg pleier stille inn på ca 5 tror jeg. Jeg sover lett så jeg trenger ikke froskekvekk på full styrke for å våkne ) . Lyset sto på maks. (Jeg pleier stille inn på ca 4). "Vekketidspunkt" har stilt seg om fra 05:55 til 00:00. Jeg slo av vekkefunksjonen fredag kveld og merket ikke noe uvanlig i går. Nå er spørsmålet selvsagt om noen andre har opplevd noe liknende med denne klokka? Kan det være at batteriet er dødt (er vel et års tid siden jeg kjøpte den og har ikke byttet enda) og at det har vært et lite dipp i strømmen slik at klokka på en eller annen måte har nullstilt seg når strømmen kom tilbake? Men vil den da stille seg på maks lyd og lys for det? Jeg ville tro den gikk tilbake til innstillingene den hadde før et evt. strømbrudd - lydvolum og lysstyrke stilles jo med de to "dreiehjulene". For dem som måtte lure så er det klokka avbildet på bilde 2 i denne linken jeg har. Er blitt litt redd for å bruke den nå, for med 100W pære så blir det jo fryktelig varmt hvis klokka slår seg på på ukurante tider når jeg ikke er hjemme, så jeg er rett og slett redd for brannfare.
Pupsilure Skrevet 8. november 2009 #2 Skrevet 8. november 2009 Jeg har ikke opplevd det, men derimot går klokken feil. Må stille den en gang i mnd kanskje, da har den blitt flere minutter feil.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. november 2009 #3 Skrevet 8. november 2009 Her har jeg og har hatt problemer med at sikringene slår seg ut regelmessig med det resultat at Wake-up'en også mister strøm. Den kommer imidlertid på igjen med riktige innstillinger, så det er nok ikke et "dipp" i strømmen som skal til. Vil heller tro det er flatt batteri. Jeg har imidlertid også opplevd "stemmer på soverommet" og trodd at det var meg selv som hadde glemt å slå av riktig. Har aldri opplevd "flombelysning" til feil tildspunkt. Har hatt klokken i snart et år og er veldig fornøyd med den.
Cata Skrevet 8. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. november 2009 Her har jeg og har hatt problemer med at sikringene slår seg ut regelmessig med det resultat at Wake-up'en også mister strøm. Den kommer imidlertid på igjen med riktige innstillinger, så det er nok ikke et "dipp" i strømmen som skal til. Vil heller tro det er flatt batteri. Jeg har imidlertid også opplevd "stemmer på soverommet" og trodd at det var meg selv som hadde glemt å slå av riktig. Har aldri opplevd "flombelysning" til feil tildspunkt. Har hatt klokken i snart et år og er veldig fornøyd med den. Jeg liker også klokken godt, men det med flombelysningen liker jeg som sagt dårlig pga. at jeg er redd for brann. Batteriet tror jeg skal "bufre" for sånne små strømutfall, så jeg får prøve å bytte det før jeg får panikk. Klokka skal jo tåle sin egen pære håper jeg og jeg har ikke gardiner eller noe rett ved den.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2009 #5 Skrevet 8. november 2009 Det virker som det er noe dårlig "programmering" i den? Vi har også en slik, en litt eldre modell, og den gjør også rare ting. Jeg har trodd det er fordi vi er trøtte om morgenen og kanskje trykker på feil knapper, men det virker egentlig som den skifter litt på hva den synes vi skal trykke for å få den til å gjøre det vi vil
Cata Skrevet 8. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. november 2009 Etterforsker mysteriet videre. Har nå røsket ut støpsel og kontaktet Philips kundeservice for å høre. Tror muligens lampen trenger en fiks -tør i allfall ikke bruke den før jeg vet litt mer. Er bare et drøyt år siden jeg kjøpte den også så kanskje jeg får noe på garantien i så fall. Dette vil jeg ha kontroll på . Kan ikke ha selvsnakkende lamper i heimen. Lurer om det kan være en eller annen spenning på ville veier inni kretskort. Muligens noe som ikke er helt bra loddet eller noe? (Har ikke peiling på elektronikk dessverre, men vet at enkelte duppeditter kan gå litt amok så de må resettes.)
Gjest Blondie65 Skrevet 8. november 2009 #7 Skrevet 8. november 2009 Det virker som det er noe dårlig "programmering" i den? Vi har også en slik, en litt eldre modell, og den gjør også rare ting. Jeg har trodd det er fordi vi er trøtte om morgenen og kanskje trykker på feil knapper, men det virker egentlig som den skifter litt på hva den synes vi skal trykke for å få den til å gjøre det vi vil Haha ... Og så jeg som trodde det var bare meg som var trøtt om morgenen ...
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 Det virker som det er noe dårlig "programmering" i den? Vi har også en slik, en litt eldre modell, og den gjør også rare ting. Jeg har trodd det er fordi vi er trøtte om morgenen og kanskje trykker på feil knapper, men det virker egentlig som den skifter litt på hva den synes vi skal trykke for å få den til å gjøre det vi vil Åh! Det er ikke bare jeg som er trøtt, altså! Jeg har en som er et år eller to gammel. Et par ganger har den ikke villet slå seg av selv om jeg har trykket på snooze-knappen flere ganger, og plutselig spiller det ingen rolle hvilke og hvor mange knapper jeg trykker på, den spiller bare radioen høyere og høyere, og jeg får flere og flere irriterte dulter i siden fra samboeren... Jeg har også opplevd at den en gang slo seg på ca. kl. 23:15 og vekkingen sto på 06:30... Vi lurte på om det spøkte. :søvn:
Cata Skrevet 13. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. november 2009 Må innrømme jeg også begynte å tro på spøkelser et øyeblikk, men heller nå likevel til at mer naturlige fenomener er på gang. I morgen skal lampen leveres inn for "helsesjekk". Har med vilje røsket ut støpsel om dagen nå siste uka og når jeg da setter i støpslet og stiller den inn før jeg legger meg så er lyd og lys høyere enn det jeg pleier ha den på, så jeg lurer på om det kan ha vært et kortvarig strømutfall mens jeg var borte sist søndag.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #10 Skrevet 13. november 2009 Min lever også sitt eget liv. Har sluttet å bruke den som vekkeklokke, men har ikke kommet så langt at jeg har fått reklamert på den enda. Cata: Det er forskjell på garanti og reklamasjon. I forbrukerforhold er reklamasjonsfristen 2 eller 5 år. Skyldes problemet feil som forelå ved kjøpet, er det er reklamasjonssak. Lykke til:)
Cata Skrevet 13. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 13. november 2009 Min lever også sitt eget liv. Har sluttet å bruke den som vekkeklokke, men har ikke kommet så langt at jeg har fått reklamert på den enda. Cata: Det er forskjell på garanti og reklamasjon. I forbrukerforhold er reklamasjonsfristen 2 eller 5 år. Skyldes problemet feil som forelå ved kjøpet, er det er reklamasjonssak. Lykke til:) Jupp, var vel litt upresis i formuleringen. Tviler dessuten på at jeg får noe dekket for har klart å rote vekk garantipapirene og gidder ikke krangle, men skal nå høre om de finner en feil og hva det evt. vil koste å reparere. Liker ikke elektriske duppeditter som lever sitt eget liv. Strømførende ting og vann er noe jeg liker å ha orden på - uansett hva det er.
Cata Skrevet 14. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 14. november 2009 Sånn - nå er "ghostbusters" alarmert så forhåpentlig blir de elektroniske spøkelsene fjernet fra heimen. I klartekst: lampe er levert til sjekk og evt. reparasjon.
Rexina Skrevet 15. november 2009 #13 Skrevet 15. november 2009 Å så kjedelig da! At man ikke kan stole på sin egen vekkerklokke, er jo ikke noe særlig. Får håpe dne funker bedre etter repersjon da:) Har kjøpt en selv. Den virker presis, men er jo helt ny. Det er så utrolig deilig å våkne til denne i stedet for høy piping!
Cata Skrevet 15. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 15. november 2009 Min har også virka fint med tanke på vekking. Den har alltid vekket meg til riktig tid. Men den ble tydeligvis rabiat på fritida si.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #15 Skrevet 16. november 2009 Hadde akkurat de samme problemene som beskrives her. Var bare å kjøre en "reset" av lampen, så funket den igjen som den skulle. Mener å huske at det finnes en knappe eller lignende under den, hvor man kan nullstille klokken. Etter dette har den opppført seg normalt.
Cata Skrevet 16. november 2009 Forfatter #16 Skrevet 16. november 2009 Ja, det finnes en resetknapp, så jeg vurderte også å bruke den, men ble såpass bekymret for at lampens skulle gjøre det til en vane å slå på fullt lys at jeg valgte å sende den til sjekk. *høy pinglefaktor når det gjelder ting som kan medføre brannfare*
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. november 2009 #17 Skrevet 16. november 2009 Hos oss begynte plutselig lyset å streike når radioen skrudde seg på om mårran. For at lyset skulle funke igjen måtte vi dra ut kontakten hver dag. Men takk for tipset om reset-knapp, nå skal vi prøve det å se om det funker Den har stått brakk nå en stund for det ble for masete å tukle med lampa hver dag.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. november 2009 #18 Skrevet 16. november 2009 Ja, det finnes en resetknapp, så jeg vurderte også å bruke den, men ble såpass bekymret for at lampens skulle gjøre det til en vane å slå på fullt lys at jeg valgte å sende den til sjekk. *høy pinglefaktor når det gjelder ting som kan medføre brannfare* Jeg er helt med på "høy pinglefaktor når det gjelder ting som kan medføre brannfare". Er det noe jeg ikke tuller med så er det elektrisitet og ting som blir for varmt. Min har heldigvis ikke begynt "for seg selv" med lyset enda. Men jeg tror jeg må <tusle av sted for å finne reset knappen> sånn i tilfelle. DEN var jo godt merket ... selv om jeg ALDRI hadde kommet på å lete der ... Og ja bruksanvisninger - det er for pingle pingler.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. november 2009 #19 Skrevet 20. november 2009 Håper noen av dere abonnerer på denne tråden, så jeg får fikset det i morgen! Lyset i min vekkelampe har gått! Hvor får man ny pære og hvordan bytter man??? Jeg forsover meg til jobben :O
Cata Skrevet 20. november 2009 Forfatter #20 Skrevet 20. november 2009 Håper noen av dere abonnerer på denne tråden, så jeg får fikset det i morgen! Lyset i min vekkelampe har gått! Hvor får man ny pære og hvordan bytter man??? Jeg forsover meg til jobben :O Pære kan du vel få kjøpt overalt. Sikkerstikk er jo en elektroforretning, men mange større kolonialbutikker har jo også det. (Bare ta ut den gamle først så du er sikker på at du får den nye med riktig sokkel.) Når du skal åpne for å bytte pære så mener jeg du må trykke på en låsemekanisme først og så skyve det "sølvfargede" feltet på baksiden litt opp og så kan du vippe det tilbake. Da ser du pæreholderen. (Skal du ha det mer lettfattelig så håper jeg du har gjemt bruksanvisningen.) Ville trolig forklart det bedre hvis ikke lampen hadde vært inne til rep.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå