Gjest Gjest Skrevet 8. november 2009 #1 Del Skrevet 8. november 2009 ja hvor står det i bibelen om at du skal gi en tiende del til Gud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fisk Skrevet 8. november 2009 #2 Del Skrevet 8. november 2009 Det står nevnt flere steder, bl.a. her: 3. Mosebok 27,30: "All landets tiende av jordens utsæd og av tærnes frukt hører Herren til. Den er helliget Herren". Malaki 3,10: "Bær hele tienden inn i forrådshuset, så det finnes mat i mitt hus. Prøv meg på denne måten, sier Herren, hærskarenes Gud, om jeg ikke vil åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere i rikelig mål!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2009 #3 Del Skrevet 8. november 2009 Det står nevnt flere steder, bl.a. her: 3. Mosebok 27,30: "All landets tiende av jordens utsæd og av tærnes frukt hører Herren til. Den er helliget Herren". Malaki 3,10: "Bær hele tienden inn i forrådshuset, så det finnes mat i mitt hus. Prøv meg på denne måten, sier Herren, hærskarenes Gud, om jeg ikke vil åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere i rikelig mål!" Men dette var Moseloven som var gitt til de kjødelige jødene.Denne loven endte i år 70 e.v.t. Derfor har ikke slike bilaterale lover noen relevans for kristne. For kristne sier Bibelen at man skal gi "etter sitt eget hjerte" ettersom man har råd til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2009 #4 Del Skrevet 8. november 2009 Men dette var Moseloven som var gitt til de kjødelige jødene.Denne loven endte i år 70 e.v.t. Derfor har ikke slike bilaterale lover noen relevans for kristne. For kristne sier Bibelen at man skal gi "etter sitt eget hjerte" ettersom man har råd til. Hva i all verden har dette med saken å gjøre? TS spurte kun om hvor i Bibelen det står at man skal gi tienden. Det står forresten i Matt. 22, 21: "Gi da keiseren det som keiserens er, og Gud det som Guds er!". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 12. november 2009 #5 Del Skrevet 12. november 2009 Det er vel ikke uten grunn at geistligheten gjennom alle år har levd i luksus og velstand? Matteus 19,23 gjelder tydeligvis ikke for alle og enhver.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 21. november 2009 #6 Del Skrevet 21. november 2009 http://no.wikipedia.org/wiki/Tiende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå