Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Islam betyr fred.

Jeg kjenner mange muslimer og alle sier det samme. Dette er helt normale mennesker som praktiserer sin religion på en sunn måte og jeg er glad for å ha dem rundt meg.

Etter skytingen på militærbasen i USA før helgen vil jeg legge inn denne linken om temaet.

Jeg siterer imamen:

" Dette er ikke muslimsk lære, dette er ikke noen religions lære. Koranen lærer folk å være tålmodige. Den sier at hvis noen slår deg, kan du slå tilbake. Men ikke hardere. Hvis man sammenligner dette med hendelsen på Fort Hood..., sier en tydelig frustrert imam.

- Religion handler om fred. Folk som Nidal Malik Hasan ødelegger for alle muslimer."

Hvorfor er det legitimt i Norge (og mange andre land desverre) å skylde på islam og muslimer når én muslim gjør noe grovt? Denne handlingen reflekterer ikke hans religion, men hans forsvridde syn på virkeligheten. Det sier med andre ord alt om ham som person, og ikke noe om religionen hans.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Islam betyr fred.

Jeg kjenner mange muslimer og alle sier det samme. Dette er helt normale mennesker som praktiserer sin religion på en sunn måte og jeg er glad for å ha dem rundt meg.

Etter skytingen på militærbasen i USA før helgen vil jeg legge inn denne linken om temaet.

Jeg siterer imamen:

" Dette er ikke muslimsk lære, dette er ikke noen religions lære. Koranen lærer folk å være tålmodige. Den sier at hvis noen slår deg, kan du slå tilbake. Men ikke hardere. Hvis man sammenligner dette med hendelsen på Fort Hood..., sier en tydelig frustrert imam.

- Religion handler om fred. Folk som Nidal Malik Hasan ødelegger for alle muslimer."

Hvorfor er det legitimt i Norge (og mange andre land desverre) å skylde på islam og muslimer når én muslim gjør noe grovt? Denne handlingen reflekterer ikke hans religion, men hans forsvridde syn på virkeligheten. Det sier med andre ord alt om ham som person, og ikke noe om religionen hans.

Hvis vi fortsatt skal være blåøyd og godtroende.Ja da er jeg enig!

Sjekk denne:

http://antiislamistnorge.wordpress.com/200...nuses-innenfra/

Skrevet

Problemet med religion er, saann som jeg ser det, at alle tolker ting forskjellig. Man kan alltids finne noe i bibelen/koranen som stoetter ens eget syn. Men jeg er enig i at man burde ikke skjaere alle over en kam.

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Det finnes mange måter å tolke Koranen på, akkurat som det finnes mange måter å tolke f.eks. Bibelen på.

Man kan ikke gi alle som har den samme religionen, skylden for at noen innen denne religionen tolker den svært konservativt/ekstremt.

Alt i alt er det viktig å se folk som enkeltindivider, og skjønne at når f.eks. en muslim gjør noe galt, er det det enkeltindividet som gjør noe galt-ikke hele gruppen.

Skrevet
Det finnes mange måter å tolke Koranen på, akkurat som det finnes mange måter å tolke f.eks. Bibelen på.

Man kan ikke gi alle som har den samme religionen, skylden for at noen innen denne religionen tolker den svært konservativt/ekstremt.

Alt i alt er det viktig å se folk som enkeltindivider, og skjønne at når f.eks. en muslim gjør noe galt, er det det enkeltindividet som gjør noe galt-ikke hele gruppen.

Det er vel heller slik at når muslimer gjør noe "galt" så er det som regel med en gruppering i ryggen.

Skrevet (endret)

Men, ja, for det meste så må 1,2 milliarder mennesker stå ansvarlig for det èn person gjør og sier, bare fordi de deler samme religion.

Sitat fjernet, og deler av innlegg redigert

Mrs Shorty, mod

Endret av Mrs Shorty
Skrevet

Koranen er en ondskapfull bok. I motsetning til Jesus sier Koranen at man skal slå tilbake, veldig slik tann for tann, øye for øye. Den er ikke korrigert. Det er en skam at Islam er så fundamentalistisk da religionen oppsto 600 år etter Kristi fødsel. Fy skam!

Den sanne kristendommen dyrker det gode og nestekjærligheten. Islam er bare blind underkastelse. Kunne ikke konvertering vært en forutsetning for immigrasjonstillatelse?

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet
Koranen er en ondskapfull bok. I motsetning til Jesus sier Koranen at man skal slå tilbake, veldig slik tann for tann, øye for øye. Den er ikke korrigert. Det er en skam at Islam er så fundamentalistisk da religionen oppsto 600 år etter Kristi fødsel. Fy skam!

Den sanne kristendommen dyrker det gode og nestekjærligheten. Islam er bare blind underkastelse. Kunne ikke konvertering vært en forutsetning for immigrasjonstillatelse?

I NT står det da også at "Himmel og jord skal forgå før en bokstav i Moseloven skal oppheves". Som kjent er denne loven MEGET barbarisk, men de færreste kristne(eller jøder)lever da etter nevnte lov fordi om, ei heller har de noen ønske om at landet skal styres etter denne loven. Akkurat som de fleste muslimer ikke ønsker å innføre Sharia-lover.

Man kan finne akkurat like mye galskap i Bibelen som i Koranen, for øvrig, uten at det skal brukes som et argument mot kristne/jøder/muslimer.

Skrevet
I NT står det da også at "Himmel og jord skal forgå før en bokstav i Moseloven skal oppheves". Som kjent er denne loven MEGET barbarisk, men de færreste kristne(eller jøder)lever da etter nevnte lov fordi om, ei heller har de noen ønske om at landet skal styres etter denne loven. Akkurat som de fleste muslimer ikke ønsker å innføre Sharia-lover.

Man kan finne akkurat like mye galskap i Bibelen som i Koranen, for øvrig, uten at det skal brukes som et argument mot kristne/jøder/muslimer.

Nei, ikke like mye. Nå er det Kristi ord vi kristne følger da.

Skrevet

Kunne ikke vi ha kristnet Midtøsten på nytt? Det hadde vært konge. Islam er svært primitiv i forhold til kristendommen, som virker langt mer reflektert. Kristendommen er ikke det samme som moseloven, men Jesu Kristi ord og gjerninger.

Jeg er stolt av å være kristen :):):)

Skrevet (endret)
Men, ja, for det meste så må 1,2 milliarder mennesker stå ansvarlig for det èn person gjør og sier, bare fordi de deler samme religion.

Jeg er enig i dette, men samtidig synes jeg det er noe som skurrer når det gjelder muslimers forhold til Islam vs. kristnes forhold til kristendommen (for eksempel).

La oss si at en gal mann detonerte en bombe utenfor en moské eller synagoge, og påsto at det er Jesu vilje å utrydde de "vantro". Etterpå kommer en muslim (eller buddhist, eller hva som helst) til meg og sier "hva er det dere kristne driver med??"

Jeg ville ikke følt meg ansvarlig for mannens handlinger, men jeg ville samtidig hatt en viss forståelse for at utenforstående stilte spørsmålet. So far, so good. Deretter ville jeg sagt at jeg var helt uenig med denne mannens handlinger, og jeg ville også sagt at jeg ikke anså ham for å være kristen i noen betydning av ordet, og at han tvertimot bragte skam og vanære over min gud og religion.

Dette siste synes jeg har vært merkelig fraværende når det gjelder muslimer og Islam. Denne saken utmerker seg faktisk som et unntak, idet en imam har uttalt tydelig at har forstår hvilket inntrykk folk kan få, og at denne handlingen ikke på noen måte kan legitimeres ut fra religionen. All ære til ham for det.

Hvis det er så tydelig og klart i denne saken, der en enkeltperson skyter løs på amerikansk millitærpersonell, da er det vel like tydelig når en skole for jenter sprenges i luften i Afghanistan, når en bilbombe detoneres utenfor et offentlig bygg i Pakistan, eller en far forsøker å drepe sin egen datter fordi hun ikke vil gifte seg med rett person?

Selvsagt er ikke person A ansvarlig for det person B gjør, bare fordi de tilhører en felles gruppe, men når en høylytt, ekstrem gruppe (som f.eks. Taliban) hevder at deres handlinger er motivert utfra Islam, da må faktisk muslimer som er uenige i dette, markere sitt standpunkt tydelig. Det holder ikke å være unnvikende eller henvise til en imam, det blir oppfattet som bortforklaringer.

Tankeeksperiment: Hvis en ekstrem, "kristen" gruppe lanserte et nytt korstog mot Jerusalem, ville vestlige kristne finne det naturlig å svare "ingen kommentar", "snakk med presten" eller "kristendom er fred" hvis muslimer eller jøder ba om en uttalelse?

Sitat redigert

Mrs Shorty, mod

Endret av Mrs Shorty
Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet
Kunne ikke vi ha kristnet Midtøsten på nytt? Det hadde vært konge. Islam er svært primitiv i forhold til kristendommen, som virker langt mer reflektert. Kristendommen er ikke det samme som moseloven, men Jesu Kristi ord og gjerninger.

Jeg er stolt av å være kristen :):):)

Poenget mitt er at Jesus altså forsvarte Moseloven. Jeg bruker ikke dette som et argument mot kristne, men kristendommen har vitterlig blitt tatt til inntekt for veldig mye negativt oppigjennom, fra korsfarerkrigene, til krigene mellom protestanter og katolikker og til imperialismen(jepp, kirkens ønske om misjon spilte en betydelig rolle i den).

Skrevet
Poenget mitt er at Jesus altså forsvarte Moseloven. Jeg bruker ikke dette som et argument mot kristne, men kristendommen har vitterlig blitt tatt til inntekt for veldig mye negativt oppigjennom, fra korsfarerkrigene, til krigene mellom protestanter og katolikker og til imperialismen(jepp, kirkens ønske om misjon spilte en betydelig rolle i den).

Men uansett, du må da innrømme at Jesus virker langt mer godhjertet og sympatisk enn Muhammad?

Skrevet

Tråden er ryddet iht reglene

Mrs Shorty, mod

Skrevet

Dessuten, gjør ikke du den samme feilen som de som vurderer islam fra media? Du vurderer islam fra dine venner og bekjente. De er snille ergo er islam bra. Ikke akkurat gjennomtenkt fra noen av dere.

Skrevet

"Name for me a moral action or a moral statement ever made or committed or uttered by a believer, that a non-believer couldn't have made.

No-one's ever come up with one.

Name for me now a wicked thing done or an evil thing said because of their religion - you've already thought of one."

Mannen som drepte 13 mennesker i Texas var en muslim som hyllet Allah før han skjøt, frekventerte islamistiske nettsider og sa at han ikke ønsket å dra til Irak og drepe muslimer, og drepte heller sine medsoldater. Dette er et direkte resultat av hans underkastelse til en religion som har noen svært ondskapsfulle doktriner.

Skrevet

Det har kristendommen og, så vi er like langt!

Skrevet

-svært ondskapsfulle doktriner altså.

Skrevet
Det har kristendommen og, så vi er like langt!

Jeg er helt enig med deg der, men jeg vil ikke påstå at vi er like langt. Vi er en sekulær kultur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...