Gå til innhold

ta det som et ledd i utdannelsen eller?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har fått vikarjobb som assistent i småskolen og SFO. Var første dagen i dag, og må ærlig innrømme at det var gørr kjedelig. Var jo nesten ingenting å gjøre, fint vær og barna lekte med løpehjul, hoppetau ol. Som assisten satt jeg stille på en stol i 2 timer av 3 da lærer hadde vanlig undervisning der hun forklarte elevene ting og tang. har heldigvis bare et 14 dagers vikariat da jeg ikke liker meg på småskolen i det hele tatt. På telefonen snakket inspektøren om at jeg skulle også være assitent i en 6 klasse, og det gledet jeg meg til, men ble veldig skuffet da jeg fikk planen min som bare inneholdt 2 klasse.

Jeg er snart ferdig adjunkt og tenkte at dette kanskje kunne være en del av praksisen min, men er det egentlig det? hvem som helst kan arbeide i SFO, da de har søkt etter vikarer blant oss foreldre selv uten utdanning. Som assisten skal en hjelpe enkelte elever, emn det er klassestyrer som har ansvaret.

Hun jeg er vikar for har ingen utdannelse innenfor skole eller noen annet.

Bør jeg holde ut og ta dette som en del av praksisen min, slik at det kanskje kan være enklere å få arbeid senere eller kan jeg egentlig bare slutte når de to ukene er over? Trives ikke noe særlig i småskolen, da det er ungdomsskolen jeg har tenkt å sikte på. Jeg klarte ikke å si nei når inspektøren ringte siden han var i en knipe, og jeg har egentlig ikke så mye på meg akkurat nå.

hva ville dere ha gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om læreren har liten erfaring med bruk av assistenter. De jeg kjenner som er det har masse å gjøre. Forøvrig er jo skolen bare såvidt begynt, da.

Men hvordan kan dette være din praksis hvis du snart er adjunkt? SFO og lærer er to forskjellige ting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er stor forskjell på å jobbe som lærer og assisten i SFO, og siden de fleste timene mine er på SFO lurer jeg på om det har noen hensikt i det hele tatt å jobbe der?

Ikke trives jeg heller, blir surrete i hodet av all den hylingen og skrikingen på de barna, selvfølgelig er de søt også da, men som sagt ligger ungdomsskolen meg nærmere hjerte.

Det er ikke direkte praksis i skoleforbindelse, jeg får betalt som assistent, som også er dårlig betalt. men det jeg trodde var at det kanskje kunne hjelpe meg senere å ha med dette på papirene mine siden jeg ikke har praksis foruten den vi har som obligatorisk i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget mulig at det ser pent ut på cv. Har selv jobbet som assistent og på SFO, men synes ikke det var så ille som du her beskriver. Må vel være bedre å ha dette som jobb enn eks butikk?

Hvis barna skriker er det vel de som jobber der sin oppgave å hysje eller be barna leke ute? Og selv om du vil jobbe i ungd.skolen, så er det vel NOE du har lært som du kan få brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...