Gå til innhold

Feber...Når gi paracet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor høy feber før dere gir barna deres paracet? Har en liten gutt på 5mnd med nesten 39 i feber. Bør jeg gi han paracet eller vente å se det an? Han klager litt, men smiler hvis du "underholder" han.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet

Det kommer litt an på ungen vil jeg si.

Jeg har en som normalt har høy kroppstemp (37,4+) og lett får 40-41 i feber, og en som har veldig lav temp. (36,5-36) som er ganske dårlig når han har oppunder 39. Så se an allmenntilstanden. Det sies at små babyer tåler høyere temperaturer enn eldre barn og voksne, men det finnes selvfølgelig ingen fasit. Du kan jo høre hva legevakta sier?

Paracet eller ikke er det viktig å sørge for å lufte godt og ikke ha det for varmt inne, bare lette klær på. Og masse pupp/vann.

Skrevet

Jeg ville latt være, hvis det er et friskt barn ellers som ikke har tendens til feberkramper, og forutsatt at han får i seg væske. Det høres ut som han har det relativt bra, når han lar seg sjarmere. Paracet kan maskere forverring av sykdom, derfor kan man ha litt terskel for å bruke den, men man skal selvsagt ikke la ungen få ekstrem feber, ha mye smerter eller ikke orke en slurk vann.

Skrevet

Jeg gav han til slutt en paracet. Feberen gikk opp og han ble veldig sutrete. Var umulig å få fram et smil. Jeg har selv influensa, og hvis jeg hadde blitt nektet paracet slik formen min var i går så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Men han hadde helt tydelig vondt i kroppen. 10 minutter etter paracet sovnet han!

Skrevet
Jeg gav han til slutt en paracet. Feberen gikk opp og han ble veldig sutrete. Var umulig å få fram et smil. Jeg har selv influensa, og hvis jeg hadde blitt nektet paracet slik formen min var i går så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Men han hadde helt tydelig vondt i kroppen. 10 minutter etter paracet sovnet han!

Det var nok en riktig vurdering.

Jeg følger "regelen" om å ikke gi febernedsettende hvis ungene ikke er tydelig plaget. Feberen i seg selv er ikke farlig, den stiger for å hjelpe kroppen til å drepe sykdommen som herjer. Fjerner man feberen, kan man faktisk bli sykere.

Men når det er sagt, er det viktig å se ann almenntilstanden til barnet, og er det som sagt tydelig plaget - bør de få en paracet...

Skrevet

Jeg er temmelig imot tabletter og alt sånt. MEN om din sønn/datter har fantasier eller kramper så kan det faktisk være hjernecelle drepende. Jeg har tre barn selv og gir dem en tablett om de er veldig syke. Feks har en feber på 39. Men jeg overdriver aldri. For det er skadelig for leveren også.

Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg er selv heller ikke noen stor tilhenger av tabletter, men heller det enn å se på at min lille sønn har det vondt. Han er nå våken igjen og feberen har gått ned og han er mye gladere. Fortsatt litt sutrete, men håper han er på bedringens vei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...