Gå til innhold

Utålmodighetsboka!

Zia

Anbefalte innlegg

Takk for tips Susan - så faktisk en bambuslue forleden dag som virket fin, så kanskje vi skulle gå for den da...

Fremdeles i tvil om sommerdress - har ikke sett noen varianter i bomull enda,bare i fleece. De ser fine ut da, men usikker på om de blir for varme igjen... Men tror nok vi går for en slik en! :jepp:

Ta med soft-bag til babysvømmingen, våt baby er skummelt å bære, og det er greit å kunne pakke ham inn litt på vei fra bassenget til dusjen, samt når du dusjer. Ta med noe mat til deg selv også, og vann.

Soft bag hørtes lurt ut på babysvømming, Marmot, men det har vi ikke, så spørs om vi får bruke bilsetet, slik Cherry skriver. Det er visst veeeeeldig trang garderobe her og har jeg hørt, så regner med det blir en utfordring. Nå måtte vi bytte kurs da, så da får pappan og vært med, og i hans garderobe er det nok adskillig romsligere, så da kan han ta småen. Vi gjør nok som du skriver Cherry, vasker han ordentlig hjemme. Klarer ikke se for meg at det skal være mulig å vaske en såpeglatt baby i dusjen liksom... Forøvrig kjempelurt med flere håndkler i bilstolen osv - det tipset skal vi følge :tommelopp:

Men apropos det - til nå har han bare badet i rent vann. Men etter svømming må vi jo vaske han litt. Når vi da har litt såpe i badevannet hans, så må vi jo liksom skylle av han såpevannet og? Hva gjør dere? Dusjer han litt etter badet? Tapper i nytt vann? *forvirret*

Lucky - så fint å se flere som ikke er avskrekket av en liten en. Føler mange tror jeg lyver når jeg sier slikt - akkurat som jeg prøver å skryte på meg at jeg ikke er utslitt eller overveldet :roll:

Det er nok veldig forskjell på babyer, så noen er nok mer utfordrende enn andre tror jeg :jepp:

To tette gjør ikke noe her heller, men vil jo prøve å amme til han er 1 år iallfall, så da får vi ikke begynt på nr. 2 før det iallfall...

Vi skulle egentlig begynt babysvømming neste onsdag vi også, men pga for få påmeldte ble vi bedt om å bytte til et annet kurs, så da blir det oppstart i starten av mai i stedet. Her skal pappan som sagt også være med, så gleder oss veldig til litt skikkelig kosetid sammen :) Blir gøy å se hvordan mini liker det, og ikke minst gleder jeg meg til å se han i den søte badebuksen han må bruke :fnise: De tar undervannsfoto der på hvert kurs og, så blir artig med fine bilder av han i farta også :)

Spatula, takk for info om tran! Da er det ikke bare noe vi innbiller oss da kanskje, så da tror jeg at jeg prøver å slutte å ha dårlig samvittighet fordi han ikke får tran ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men apropos det - til nå har han bare badet i rent vann. Men etter svømming må vi jo vaske han litt. Når vi da har litt såpe i badevannet hans, så må vi jo liksom skylle av han såpevannet og? Hva gjør dere? Dusjer han litt etter badet? Tapper i nytt vann? *forvirret*

To tette gjør ikke noe her heller, men vil jo prøve å amme til han er 1 år iallfall, så da får vi ikke begynt på nr. 2 før det iallfall...

Ang vasking så har jeg brukt bare littegranne såpe og skylt det ut i badevannet etterpå. ikke skylt henne med rent vann igjen etter det og det har gått helt fint her ;)

Tror det er de første mnd det er viktigst å la huden jobbe selv uten såpe, så det skal nok gå helt fint nå vil jeg tro :)

Hva mener du med den andre setningen der? :klo:

Tenker du i forhold til amming som prevansjon?

Det gjelder bare så lenge man fullammer (KUN pupp, og det må aldri gå mange timer imellom hver amming)

http://ammehjelpen.no/artikkel/101/Amming-som-prevensjon-LAM

og i tilleg er det jo bare 97 % sikkert og noen må jo havne innen for de resterende 3 % også :fnise:

Jeg hadde ikke tenkt å gå på noe etter fødsel, men det ble litt for usikkert syns jeg, vil helst ikke ha så tett at det bare er et år imellom dem ;) Så får vi se når jeg dropper pillene igjen, hun er jo nesten 9 mnd nå :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Skjønner at det ble en rar setning om man ikke er inne i sliter-styret :fnise:

Man kan ikke begynne med ny runde hormoner etc før man er ferdig med amming (naturlig nok), og siden jeg har PCOS regner jeg det som relativt usannsynlig at vi skal få det til igjen uten hjelp. Jeg har jo bare mensen en gang hvert jubelår, så sjansen for at vi skal bli gravide helt av oss selv frem til vi selv bestemmer at vi aktivt prøver på nr 2 med hormonhjelp, er ganske så liten. Skulle det likevel bli sånn at naturen vil være greie med oss i andre runde er vi innstilt på at det er ok om det blir to supertette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ;)

Men nå vet jo kroppen hva den skal gjøre så det er jo lov å håpe :jepp:

:klemmer: Gooood søndag! :klemmer:

Endret av Cherrytomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart veldig forkjell på babyer, så tror nok vi har vært heldige med en rolig baby som er glad i å sove :) Føler meg ikke totalt utslitt, så det er deilig :)

Har jo også pcos, og ønsker jo å amme så lenge som mulig...hadde ikke tenkt på at man ikke kan ta hormoner mens man ammer jeg :sjenert:

Vi får se, kan jo være at gutta har staka opp systemet og at det går fortere for oss begge neste gang :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at systemet er staket opp her ja :fnise:

Altså, dette med amming og hormoner - jeg har bare antatt at det er derfor, men det kan jo være andre grunner kanskje. Vet iallfall at de på "mitt" sykehus har som kriterie at man ikke lenger ammer før man kan begynne med nye forsøk. :)

I dag har vi vært på barseltreff og mini har oppført seg eksemplarisk. Han satt bare og smilte til de andre babyene som gråt :fnise: Jaja, neste gang er det nok han som trenger et trøstende smil :fnise:

Noen som har vært på babysang? Vurderer å melde oss på, men usikker på om det er noe for oss, og om vi orker enda en fast avtale hver uke... :sjenert:

Og så trenger vi en bæresele til vi skal ut å reise i sommer. Vurderer Ergobaby fordi jeg mener å huske at flere her inne hadde gode erfaringer med den - noen som kan komme med anbefalinger?

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marmot

Babysang var kjempekoselig. Jeg anbefaler det!

Ang. bæresele anbefaler jeg Beco Butterfly 2 fremfor Ergo, frem til han blir stor nok til at du lett får han opp på ryggen alene i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også babysang! :jepp: Her er det Frelsesarmeen som arrangerer. Vi har gått sidan snuppa var 6 uker og hun elsker det! :jepp:

Jeg syns det er helt supert å komme meg ut av huset, så har vert med på mye hele veien :) Der må du bare kjenne på hva du orker ;)

Her koster ikke babysangen så mye (300 for hver sesong, altså 600 for et år) Så jeg har ikke hatt dårlig samvittighet om vi har holdt oss hjemme innimellom heller ;)

Bæresele har jeg ikke så mye å anbefale til de minste, brukte bare mobywrapen til hun ble ca 5-6 mnd. Kjøpte meg Manduca nå for noen uker siden, men den er best til større barn da, derfor jeg kjøpte den. skal bruke den til og fra barnehage i fremtiden siden vi har bare en kort tursti til barnehagen.

Er med spebarnsinnlegg, men er ikke optimalt har jeg lest.

Vi har allerede vert på fjellet med snuppa på ryggen i den og det var kjempekos! Hun var så avslappet at hun sovnet selv om hun hadde en god lur rett før vi begynte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og leser om dagene i Zia-heimen :rodmer:

Eksemplarisk liten tass. Godt at mage problemene gav seg når tranen ble kuttet. *noterer seg bak øret at tran kan skape magetrøbbel*

Det er riktig at det er pga av homonene at man ikke kan begynne på ny behandlingfør man er ferdig med å amme :) Her har vi alt snakket om når vi vil starte på nr to (det tok vi etter ordinær ul :fnise: ), vi kan jo ikke vente alt for lenge sånn med tanke på at det tok oss tre og et halvt år før lita var på plass i magen. To tette er ikke krise her heller, men tror neppe det blir pga kjæres kvalitet :sjenert: Jeg bare krysser alt jeg har for at den ikke skal bli enda dårligere før vi kommer i gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med en blid gutt på barseltreff :hjerte:

Vi har ikke prøvd babysang ennå, men er babysang her i byen hver torsdag så tenkte prøve oss på det etterhvert :) Mange som sier det er veldig koselig i allefall :)

Jeg kjøpte ergo sele, men ikke brukt den så mye egentlig, men vært veldig fornøyd de gangene jeg har brukt den :) Satser på at det blir mer utover våren og sommeren, synes det er litt vanskelig å bære ute nå når jeg ikke vet hvor mye klær han trenger å ha på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har båret mye!

Har en Manduca som ble kjøpt til mannen. Og har brukt den mest nå og da, for jeg er ikke like glad i den som "min" bæresele...

Har hatt en Jetpack selv. Den er vel mer en meitai med klips, egentlig. Men nå har klipsen på magebeltet gått istykker, så den må repareres...

Kom over en Ergo på loppis i helgen, og fikk den superbillig. :) Og den liker jeg bedre enn Manducaen. Men jeg har jo stort barn da... Vet ikke om jeg ville vært like fornøyd til et lite knøtt som du har. Min klatrer jo opp på ryggen om jeg setter meg på huk...

Støtter vel engentlig Beco forslaget, tror jeg. Selv om jeg aldri har prøvd den selv.

Den fremstår som ganske lik Jetpacken min, men med noen litt mer snedige detaljer.

Det beste til en så liten som din er jo uansett sjal da... (også om 3mnd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips - vi har jo Mobywrap, men ser for meg at det ikke er spesielt praktisk når man skal ut å reise. Det blir liksom litt klønete på flyet og slike steder der det er trangt, eller om jeg og mannen skal bytte på å bære f.eks...

Hmm, får tygge litt videre på det, og sjekke ut alle tipsene deres iallfall :)

Nå ligger han og sover så søtt, og jeg har fått dusjet og spist... Hva skal vi finne på nå da tro - husarbeid, eller noe mer moro? (tror jeg vet hvilket alternativ som vinner :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

MW blir tungt etterhvert. Jeg sluttet å bruke elastisk sjal da han var rundt 7 kg, i tillegg er det mer praktisk med bæresele på reise. Vevd sjal er veldig fint etterhvert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marmot, ja det var vel omtrent slik jeg tenkte og...

Forresten, sitter og googler sommerklær til knerten, og finner maaaaange søte sånne dresser med korte armer og ben. Nå er det jo ikke spesielt varmt i dette landet på sommeren sånn normalt sett, så hvor mye slike sommerlige plagg trenger man? Tenker da på plagg med korter armer og ben, evt bare en av delene, f.eks shorts eller kortarmet body.

Vi skal jo også sydover i sommer, og da trenger vi jo absolutt noe mer sommerlig, men f.eks hva bruker man på kvelder i sydlige strøk? Og hva gjør man egentlig med sola og de små? Leste et sted at de helst ikke skal ha på solkrem det første året, og selvsagt ville vi jo skjerma han fra sola så godt vi kan, men holder det da likevel uten solkrem?

Kjenner jeg er litt usikker på dette... Kan selvsagt bare vente og se ann med klær da, men det finnes jo så mye fint som snart blir utsolgt også, så gøy å kunne kjøpe noe liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal helst skjerme dem så mye som mulig fra sola første året. Og man kommer også langt ved å bruke tynne, løse, luftige og lyse heldekkende plagg. (Tynne hvite bodyer og hvite bukser i tynnt stoff. )

Vi har brukt mye bambus, og det har regulert veldig bra når det er litt varmt. Ved veldig varmt (som syden) må man nok kle av til kortermet eller til bare bleie. Og da er det viktig med solkrem. Les litt tester, og finn en god solkrem beregnet på de små, uten parfyme og parabener.

Ellers er jo parasoll eller et telt med UV beskyttelse bra å ha. ;)

Når de bader skal de jo helst ha sånn badedrakt med UV beskyttelse. Det finnes mange kule av de. Jeg sikler på den brune med gult på (fra Ej sikke lej?) Det kan nok være greit med to sett, så man kan vaske hvis det blir grisete...

Vi har brukt lite kortermet her i Norge. (Shorts har nesten ikke vært brukt. ) Men det er kjekt å ha når det er varmeperioder. Men å ha mer enn 7 her i Norge, det kan jeg ikke se at man trenger.

Vi har også hatt EN sånn dress med korte ermer og korte ben. Den har vært brukt som sommerpysj. Kunne sikkert hatt ett par til, men brukte bare kortermet body istedenfor.

Ellers har vi altså brukt vanlige bodyer og bukser.

Ikke kjøp for store mengder sommerklær. Tenk mer normale sommerdager/ varme vår/høst dager. Og kjøp fine klær til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Susan - du bekreftet vel det jeg tenkte - at det er greit å fokusere på normale sommerdager, for det er jo liksom de det er flest av. Samtidig må vi ha noe utvalg, siden vi skal sydover. Skal trolig en tur til varmere strøk også senere i år - mulig det blir tidlig høst, og da vil jo sommerklærene kanskje passe fremdeles. Blir det senere på høsten blir det værre - to sett sommergarderober :roll:

Men unnskyldning for mor til å shoppe da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare husk at sterk sol går igjennom tynne hvite bomullsklær! Er faktisk mulig å bli solbrent igjennom!

Så vil du bruke minst mulig solkrem i sydenland, ville jeg kjøpt en sånn badedrakt med ben og armer. Kan sikkert fint vere litt stor, så har du den til neste tur også :)

http://sunwear.no/ds_product_info.php/products_id/59

http://www.zunblock.se/no/

Trenger ikke bare bruke den når en bader, er behagelig og svalt å gå med ellers også :) Så kan en da bare smørre de delene som da ikke er beskyttet i drakten, og vips trenger en MYE mindre solkrem ;)

Så en sånn caps med skygge i nakken er alfa omega :)

http://lekmer.no/barneklar/badetoy/#!/block-1000382?mode=filter&current=level3category-id&level3category-id=1001982&level2category-id=1001494&level1category-id=1001310&pagesize=48&sort=IsNewFrom

En god vogn med stor og god kalesje, gjerne med ekstra solskjerm ville jeg hatt i syden. vi hardenne og den funker kjempebra! bare klipser den på kalesjen når en trenger den :)

Endret av Cherrytomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I syden ville jeg nok brukt mye soldrakt og solkrem, ja. Lyse,lette klær er mer for norsk sommer. Sola her er normalt ikke så sterk.

Uv-drakten jeg ville kjøpt... Småfolk

Ellers har vi også solskjermen fra teutonia. Er ett av de beste kjøpene jeg har gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom å får meg litt tips jeg også ;) Vi har arvet en hel masse og der i blant en del sommertøy i de minste størrelsene som vi neppe kommer til å få brukt til Lita pga landsdelen vi bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...