Gå til innhold

Utålmodighetsboka!

Zia

Anbefalte innlegg

Koselig å lese om dine dager med lillegutt :hjerte Tenk at han allerede er over en mnd gammel! Så knallskjønn som han var når han ble født så kan ikke jeg heller skjønne at det er mulig å bli skjønnere :fnise

Takk søte lollipopp :klemmer:

Vi bruker også libero's engangs stellematter. Kjøper dem på meny jeg altså... og ica også :filer

Her har vi dem oppå stelleputa, så slipper vi å vaske trekket på puta om det skulle være noe søl. Er sikkert litt miljø-fientlig :gjeiper og ute og overalt. Syns de er veldig greie :jepp: Bruker de om og om igjen, til de er enten tilsølt eller blitt til en eneste krøll :ler

Jeg hadde Medela elektrisk pumpe og er godt fornøyd med den. Har aldri prøvd manuell men ser ikke helt for meg å pumpe selv med en hånd i 10-15 min liksom... :sjenert

Det var jo enda et smart bruksområde for stellematten :fnise:

Tror jeg går for elektrisk pumpe, så får jeg bare finne ut av om jeg skal gå for Medela eller Avent sin. Det er vel ikke sikkert det er så stor forskjell på de to...

Så kjekt å få kjøpt billig ammetøy :) Det overrasket meg veldig... hvor mye jeg hadde som var upraktisk å amme i! Hvis jeg ikke ville vise hele magen liksom... :sjenert

Mye fint tøy i butikkene til de små også :rodmer: Må innrømme at jeg greide å "unnskylde meg" til å få handlet litt tøy på salg fra nettet. Bl.a. sensommermodeller fra Noa Noa og Molo, som jeg tenker frøkna kan bruke til sommeren! :nigo:

Hjemme går det jo fint uten ammetøy, men ute på sentre og når man er på besøk hos folk etc, så synes ikke jeg heller det er så stas å vise hele magen og mer av puppen enn nødvendig, så greit å iallfall ha noe ammetøy tilgjengelig :jepp:

Søren at du tipset meg om nettbutikker da - spørs om jeg må kikke litt der og da :fnise:

Lillegutt høres helt herlig ut :hjerte Har han begynt på str 62? Er utrolig mye fint i butikkene nå ja, ikke lett å la vær å handle...selvom han egentlig har fått nok klær :sjenert

Deilig å få til en skikkelig shoppingrunde da!

Vi driver egentlig akkurat og går over til 56. Jeg har bare målt på noen sparkebukser, og de har vært alt for lange hittil, så trodde ikke det var noen hast. Men tok på en 56-body i dag, og den var bare akkurat passe lang :overrasket: Ble litt stressa gitt - vi har jo masse fint i 56 som ikke er brukt i det hele tatt enda :sjenert:

Vi var ute igjen i går, ikke på shopping da, men besøk. Da gikk det ikke fullt så bra - hylgråt under hele besøket, snill som et lam rett før og rett etter.... :filer:

Synes ofte lillegutt virker litt småstresset ute blant mye bråk og mye folk. F.eks i familiesammenkomster og slikt, med mye barn og leven, så virker han ofte mer misfornøyd, og mye mer sliten etterpå.

Mulig det er tilfeldig også da, men er kanskje ikke så rart om det er tilfelle heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når de er så små kan de fort bli overstimulert av lyder, lys, og inntrykk generelt, og det er nok derfor at han sier i fra om at han er misfornøyd. Han er jo vant til å være inni den lune magehulen sin, og tanter som skal taffse og snuse på baby, kan bli rent for meget for en liten tass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke brukt de små klærne så mange ganger nei :( Hvor stor var han når han ble født igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren at du tipset meg om nettbutikker da - spørs om jeg må kikke litt der og da :fnise:

You are welcome ;)

Synes ikke det er rart at han blir litt slurvete.. Blir nok lett overstimulert da!

Håper dere får en fin helg!:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nesten så jeg får dårlig samvittighet av å ta han med ut små turer om det faktisk er slik at han overstimuleres. Men må jo liksom hilse på familie og slikt da...

Prøver iallfall å ha med vognbagen, så han kan ligge et lunt og beskyttet sted når vi er på besøk...

Lucky, han var 50 cm og 3500 da han ble født. Han har spist som en helt, så nå er han oppe i ca 5 kg :daane: Har prøvd å måle lengde, og han er MINST 56 cm. Likevel er mye i 56 fremdeles fort stort, og 62 er jo helt uaktuelt enda. Pussig :klo:

Tror kanskje lengdemålet var feil ved fødsel da - mistenker at han var mer 52, så da har han kanskje ikke vokst SÅ sykt mye i lengden :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha dårlig samvittighet :klemmer: bare gjør som du sier og la han få litt pauser innimellom all klemmingen og snusingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes de str er veldig forskjellige fra merke til merke....lillegutt bruker 56 og har brukt det hele veien, med unntak av noe i 50. I går hadde han en body i 62 og den passet veldig fint, mens han har mye i 56 som fortsatt er stort og mye i 62 som det er leeenge til kommer til å passe :klø: Ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VELDIG varierende størrelser ja!!! :sinna:

Name it sine nattdrakter er ihvertfall små. kjøpte 80 når 68 var knapt, og de kunne vi bare bruke i to-tre uker! Da var vesla bare 5-6 mnd!

(greit hun er lang, men det får da vere måte på! :fnise: )

Mens name it sine ullbodyer bruker vi fortsatt den vi har i 62 :fnise:

Skal på helsestasjonen på fredag og er spent på målene siden vi ikke har målt siden hun var 6 mnd og nå er hun 8 ;)

Ønsker dere en finfin uke :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver liksom å bruke to størrelser om gangen, for som dere sier så er det så utrolig store forskjeller, så man må overlappe litt, hvis ikke blir mye for smått før man får brukt det.

HM er mikro-lite - der passer han faktisk i enkelte 62-plagg, Polarn O Pyret er skikkelig store, så der går 50 fremdeles greit.

Synes Name It er varierende i samme størrelse. Vi kjøpte to pysjer i str 50, og den ene passet mye lengre enn den andre...

Lindex har store sprang mellom 50 og 56 - 50-bodyene fra Lindex var det første han vokste ut av, mens 56 fra Lindex er alt for stort. :roll:

Så spennende med måling Cherrytomat - hva målte hun ved 6 mnd?

Vi skal til 6-ukers kontroll denne uka - spent på vekten da også, for i følge vekta her hjemme har han ikke gått opp mer enn 200 gram på to uker, og omtrent ingenting siste uka - håper ikke det er riktig da - det er jo litt lite, og virker i såfall merkelig... :sjenert: Han spiser jo greit, gulper ikke mer enn før, har masse våte bleier hver dag, så alt ser greit ut...

Måler de lenge på 6-ukers kontrollen? Litt spent på det også - tror han er laaaaang...

Vi har vært på shopping igjen i dag, og endelig fikk vi kjøpt ammepute. Kjøpte på KID av alle steder - den var billig (249) og kjentes ganske fast ut, hvilket jeg håper den er. Skal teste den ut etterpå før vi klipper av lappen (riktig nok med håndkle over da, så vi ikke søler den til om den skal byttes ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også begynt med en del 62 plagg. Noe er aaaaltfor stort, mens endel er sånn "oisann! På tide å begynne å bruke denne hvis jeg skal få brukt den litt!" :overrasket:

De måler ikke lengde på 6ukers kontrollen her i byen. Gjør visst ikke det før ved 3 måneder... Vi synes frøkna vår også har strekt skikkelig på seg, og alle påpeker at hun er lang, men hun har "bare" vokst seg til 56 cm. Håper at vekta har gått fint opp for gutten deres. Vi strever litt med vekta på M, men vi har jo holdt på en stund med dette her! Det er helt normalt at det går opp litt i rykk og napp for de små :Nikke: Så ikke bekymre deg altfor mye ennå :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk målt, men husker ikke om det var oppsatt for det eller ikke ;) Men er et lite sted her så de har gooood tid ;)

Hun var 5,3 kg og 73 cm på 6 mndskontrollen ;)

EDIT hun var 8,3 kg :hoho:

Endret av Cherrytomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener angående størrelsene på klærne, Zia. Her begynner det meste i 50 å bli for smått, bortsett fra noen bodyer fra HM. Har ikke sjekket om det er noe i 62 som passer enda, men må vel gjøre det så vi ikke går glipp av å bruke noe :fnise:

Vi fikk målt lengde når vi var på 6 ukerskontroll i går :jepp: B var 56 cm, og 4590 gram, så det skal bli spennende å høre hvor stor gutten din er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid fått måle og veie på kontroller vi også, + at vi kan komme innom når som helst for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Her måler de lengde, hodeomkrets og vekt.

Jeg kjenner igjen alt dette klær som ikke passer, som er for stort og.. Ja. Vi har så mange forskjellige merker at vi går etter øyemål når vi skifter frøkna. Hu er såpass lang nå at 62-klærne fra de fleste merkene (med unntak av Polarn o Pyret) har blitt lagt i en søplesekk.. Så, nå har vi en full søplesekk pluss en til som fylles opp alt for raskt for en mamma å skjønne.

Gleder meg til å lese hvor lang lillegutt har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å se seg blind på størrelser, ja!

Noen klær er veldig små, andre veldig store. Noen har en passform som gjør at de aldri passer (lang i kroppen, kort i armene) Og noen har passform som gjør at de passer leeenge!

I tillegg er det forskjell i hvor strechy klær er. Noen passer, men er så stive at de er umulige å få på. Andre er så stretchy at de er kjempelette å få på, men får DIGRE åpninger rundt halsen o.l. (Sånn ala halsåpning ned til navlen...)

Etter hvert lærer man seg litt om enkelte merker. Pluss at man blir flinkere til å se om plagget er lite eller stort.

Husker jeg ble satt ut av at eldste fortsatt passet en ullgenser i str 86 da han i hovedsak brukte 98. (Og vi hadde brukt den siden han brukte 80.) Var helt sikker på at den var blitt for liten.

Lillebror bruker nå 86/92, men han har bodyer fra Lilleba i str 74/80 som fortsatt passer helt fint. (Men det gjør 86/92 fra Lilleba også...)

Ofte gjør ungene ett hopp over en eller annen størrelse da... Så det blir nok garantert klær dere ikke får brukt!

Begge mine hoppet vel nærmes over 68 tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cherrytomat; det var jammen meg litt snaut med 5,3 kg på 6-mnd-kontroll ja :fnise:

Susan, håper viiiiirkelig ikke lillegutt hopper over størrelser før han kommer til 74, for vi har allerede masse i 62 og 68 :sjenert:

Da er kontrollen unnagjort - liten vektoppgang de siste ukene, så han veier fremdeles rett under 5 kg, kun 60 gram opp på 2 uker. Han ligger likevel fremdeles over snittet i forhold til kurven han har ligget på etter fødsel, så ingen grunn til bekymring enda. Kan jo være han bare justerer seg inn litt, så da venter vi et par uker, og måler på ny. Han virker jo blid og glad, og blir jo tydeligvis mett, produserer bleier som bare det osv, så tar det med knusende ro så langt :)

Forøvrig var barnelegen veldig hyggelig og flink, og vi fikk masse skryt! Selvsagt går det rett inn i mamma-hjertet, selvom mamma-hjernen skjønner at legen nok smører på litt ekstra for å glede de stolte foreldrene :fnise:

Lengden måles heller ikke her før 3-mnd-kontroll, så vi får leve i uvisshet der. Prøver å måle han litt selv i blant, og han har iallfall vokst, det er det ingen tvil om :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det gikk fint på kontrollen :) Klart det er stas med skryt og legen mente nok alt han sa, ellers hadde han nok ikke sagt det ;)

Så lenge han er fornøyd så får han nok mat :) Vokser nok i litt rykk og napp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...