Gå til innhold

Utålmodighetsboka!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trenger nok litt øvelse for å få til de sjalene ja :) Kanskje jeg må begynne å øve snart jeg også :fnise:

Herlig med boksekamp da :hjerte:

Moro med strikkeprosjekt, deilig med hjemmestrikket :Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i full gang med strikke-prosjekt nr 2 nå, men gikk i minus i går, siden jeg bestemte meg for å rekke opp det jeg hadde gjort :roll: Men satser på å komme meg på pluss-sida igjen i dag da :fnise:

Forøvrig er formen grei enda - må si jeg er spent på hvor lenge det varer - kan jeg ha så flaks at jeg blir i grei form hele veien tro? :vetikke: Det er jo ikke lenge igjen til jul, og om jeg kommer meg dit, så nærmer jo permisjonsstarten seg med stormskritt... :overrasket:

Må nok storhandle i desember - artig med babyinnkjøp midt i julestria :fnise: Kanskje greit å vurdere å drøye noe til salget i januar i stedet ;)

Gjest Ruccola
Skrevet

Økonomisk sett er det veldig greit å fordele ting utover, eller ihvertfall begynne å spare til et storkjøp.

Vi brukte sikkert rundt 20.000 på utstyr :sjenert:

Seng, vogn, vognpose, madrasser, sengetøy, stellekommode, vippestol, lekematte, bilstol, ulltepper og litt klær........koster flesk!

Vi hadde ingen å arve ifra.

Vi valgte å spare opp og handle alt samtidig. da fikk vi veldig gode rabatter med butikken :)

Nå bruker jeg mye penger på ull. Syns det er vanskelig, for det er dyrt så jeg vil helst ha nøytrale farger som kan brukes av en evt gutt senere, men det er jo nesten umulig :sjenert: føler vesla ikke bare kan gå i naturhvitt heller :geipe:

Så det får heller blø i lommeboken. Vi er jo heller ikke garantert at nestemann kan bruke samme størrelsene om vi får på en annen årstid. Mye å tenke på gitt ;)

Nå har vi heldigvis fått arvet endel ull fra to venninner :) Ikke alt som er like pent lenger, men det er utrolig hva en nuppefjerner kan gjøre! :jepp:

Så da har jeg ikke så dårlig samvittighet for å handle litt innimellom ;)

Ha en fin dag Ziamor! :klemmer:

Skrevet

Det er dyrt med babyutstyr ja :jepp: Men vi har kjøpt nesten alt brukt, og så solgt det igjen når vi ikke trenger det mer, for samme prisen :fnise: Det ligger veldig mye fint ute på finn! Vi har kjøpt brukt Tripp Trapp stol (hvor blir det forresten av bordet?? :klo: ), babygym, vippestol, seng, kommode, skap, brystpumpe, hoppehuske, lekegrind, vogn og mye mer :) Men jeg har brukt mye penger på klær da :sjenert: Alt for mye klær! Vi vasker klær hele tiden uansett, så vi hadde nok ikke trengt mer enn 5-6 bodyer av hver str. Men har sikkert hatt nærmere 20 :daane: Og så blir det til at man får favorittplagg som blir brukt mye, så enkelte ting blir aldri brukt. Nå vet man jo ikke om man får en gulpeunge da, og da kan det gå med mange skift.

Etter å ha vært mamma i ett år, har jeg begynt å lære, og heller kjøpe få, men dyrere plagg, som jeg vet at han kommer til å bruke masse. Jeg bruker bare ullbodyer på han, så kan bare slutte å kjøpe bomull. Og jeg kjøper dem gjerne litt store. Han bruker bodyer i str 92 nå (2 år), og de passer helt fint i ermene, men litt lange i ryggen. Tror han har litt lange armer, for de blir alltid for korte. :fnise:

Skrevet

Det eneste man må huske på om man skal kjøpe brukt Tripp Trapp er at babysetet ikke passer på de eldre. Husker ikke når det ble endret, men kanskje 2007? Det står sikkert på Stokke sine hjemmesider. Ellers er det supert å kjøpe brukt altså, spesielt om man skal ha spesielle merker på barnevogn. F.eks. Bugaboo og Stokke tror jeg det lønner seg å kjøpe brukt, som regel får man solgt det igjen for det samme som man ga selv etter å ha brukt det et år.

Skrevet

Marmot: det var i 2003 de endret på stolen :)

Skrevet

:vinker:

På tide med en oppdatering - litt dramatikk før helgen, om man tar i litt da :fnise:

Vi skulle utenlands i helgen, og skulle etter planen dra lørdag morgen. På fredag ettermiddag på jobben så jeg plutselig brun utflod :overrasket: Først var det ikke mye, så da tenkte jeg bare at det var noe uskyldig, og stresset ikke så mye mer. Men etter kort tid kjentes det ut til å komme en del mer, og etter 10 toalettturer i timen var det veldig tydelig at det var en del utflod, som absolutt var brun i fargen! Ikke noe veldig hyggelig opplevelse i grunnen... :sjenert:

Dersom vi skulle ha vært hjemme i helgen, så ville vi likevel sett ann litt før vi evt kontaktet jm/lege, sånn for å ikke bli helt hysteriske.

Imidlertid fant vi ut at vi måtte sjekke det før vi dro, så vi visste om det var trygt å fly dagen etterpå. Ville jo ikke risikere at det var noe farlig/galt og at man plutselig befant seg på et fly eller i utlandet midt i alt...

Ringte så først fastlegens kontor, som ga beskjed om at hun måtte ringe tilbake når hun ble ledig. Ble utålmodig (siden folk tross alt begynner å gå hjem når klokken nærmer seg 15 på en fredag), og ringte jm. Hun måtte og ringe tilbake, så ringte føden. De sa at dette var HELT ufarlig - så lenge det ikke var friskt blod eller smerte, så var det ingenting farlig.

Jaja, ble beroliget med det - helt til legen min ringte tilbake. Fikk streng beskjed om at jeg IKKE skulle reise noen steder, og dra rett hjem og hvile. Ved minste tegn til økning, så skulle det bære rett av sted til legevakta. OI for en drama da - litt forvirret nå.

Så mens vi vurderte de to helt ulike tilbakemeldingen ringte jordmor. Der fikk vi skissert en god del ulike alternativer - alt fra ufarlig småblødninger, til fostervann. Fikk til og med en kondolasjon dersom det var fostervann - det var jo beroligende. :sjenert:

Ingen tilbud om undersøkelse fra noen, selvsagt, og ble egentlig bare henvist til legevakta senere på kvelden - ikke så imponerende :snurt:

Så da passerte 16, og vi var like rådville, og engstlige for om alt stod bra til, og hva som egentlig skjedde, så vi fant ut at vi ville ha en undersøkelse. Fikk HELDIGVIS time på utrolig kort varsel på en privatklinikk på kvelden. Traff der verdens hyggeligste gynekolog, som først sjekket med UL, og konstaterte at alt stod bra til. Masse fostervann, og tassen i full fart :hoppe: Deretter innvendig GU (artig når man er heeeelt uforberedt på GU den dagen, med alt det medfører av ubarberte legger/bikinilinje og ikke helt ferskt undertøy med dertil intimhygiene, siden man kommer rett fra jobb etter en hel dag :ironi:). Heldigvis fant gyn med en gang årsaken til alt - en liten blødning fra livmortappen, men kun helt ytterst, og sånn sett helt ufarlig.

Vi kunne HELT trygt dra av gårde på tur fikk vi beskjed om!

Puh - for en lettelse!

Synes det var en merkelig opplevelse det hele - for det første visste vi liksom ikke helt hvem vi skulle henvende oss til, og for det andre fikk man så ulike tilbakemeldinger, uten at noen ville undersøke noenting. Følte oss egentlig overlatt til oss selv, og vår egen fornuft. Ikke så allright når man ikke har noe kunnskap eller erfaring med slikt fra før - man bør jo kunne stole på fagfolk! Ille at man skal måtte betale 1400 kr for å få hjelp også.

Så vi har iallfall lært at vi neste gang skal stå mer på krava - nå var det jo litt spesielt, i og med at vi ikke kunne vente på time til neste dag. Men OM det hadde vært noe alvorlig, så kan jo også neste dag være for sent!

Håper vi slipper flere slike hendelser, men om det dukker opp noe mot slutten av svangerskapet, så skal jeg iallfall insistere på en ORDENTLIG undersøkelse :nikker:

Uansett står alt bra til med mini, og vi fikk en bonus-kikk på UL :strix: Vanskelig å se han nå, siden han begynner å bli stor. Blir liksom ikke lenger hele babyen på en gang, så man mister litt oversikten :fnise:

Han sitter med bena ned enda, og det har han for det meste gjort siden jeg begynte å kjenne han sparke. Håper han snart tar poenget, og snur seg... :sjenert:

Gyn målte han også, og konstaterte at det mest sannsynlig blir en liten bebis, altså et stykke under 3500 kg.

Har hørt mye om slike målinger, og hvor nøyaktige/unøyaktige de er, så tar det med en stor klype salt. Men OM han blir 3200 når han skal presses ut, så er det HELT greit, så lenge han er frisk og fin :fnise:

Skrevet (endret)

:vinke:

På tide med en oppdatering - litt dramatikk før helgen, om man tar i litt da :fnise:

Vi skulle utenlands i helgen, og skulle etter planen dra lørdag morgen. På fredag ettermiddag på jobben så jeg plutselig brun utflod :overrasket: Først var det ikke mye, så da tenkte jeg bare at det var noe uskyldig, og stresset ikke så mye mer. Men etter kort tid kjentes det ut til å komme en del mer, og etter 10 toaletturer i timen var det veldig tydelig at det var en del utflod, som absolutt var brun i fargen! Ikke noe veldig hyggelig opplevelse i grunnen... :sjenert:

Dersom vi skulle ha vært hjemme i helgen, så ville vi likevel sett ann litt før vi evt kontaktet jm/lege, sånn for å ikke bli helt hysteriske.

Imidlertid fant vi ut at vi måtte sjekke det før vi dro, så vi visste om det var trygt å fly dagen etterpå. Ville jo ikke risikere at det var noe farlig/galt og at man plutselig befant seg på et fly eller i utlandet midt i alt...

Ringte så først fastlegens kontor, som ga beskjed om at hun måtte ringe tilbake når hun ble ledig. Ble utålmodig (siden folk tross alt begynner å gå hjem når klokken nærmer seg 15 på en fredag), og ringte jm. Hun måtte og ringe tilbake, så ringte føden. De sa at dette var HELT ufarlig - så lenge det ikke var friskt blod eller smerte, så var det ingenting farlig.

Jaja, ble beroliget med det - helt til legen min ringte tilbake. Fikk streng beskjed om at jeg IKKE skulle reise noen steder, og dra rett hjem og hvile. Ved minste tegn til økning, så skulle det bære rett av sted til legevakta. OI for en drama da - litt forvirret nå.

Så mens vi vurderte de to helt ulike tilbakemeldingen ringte jordmor. Der fikk vi skissert en god del ulike alternativer - alt fra ufarlig småblødninger, til fostervann. Fikk til og med en kondolasjon dersom det var fostervann - det var jo beroligende. :sjenert:

Ingen tilbud om undersøkelse fra noen, selvsagt, og ble egentlig bare henvist til legevakta senere på kvelden - ikke så imponerende :snurt:

Så da passerte klokka 16, og vi var like rådville, og engstlige for om alt stod bra til, og hva som egentlig skjedde, så vi fant ut at vi ville ha en undersøkelse. Fikk HELDIGVIS time på utrolig kort varsel på en privatklinikk på kvelden. Traff der verdens hyggeligste gynekolog, som først sjekket med UL, og konstaterte at alt stod bra til. Masse fostervann, og tassen i full fart :hoppe: Deretter innvendig GU (artig når man er heeeelt uforberedt på GU den dagen, med alt det medfører av ubarberte legger/bikinilinje og ikke helt ferskt undertøy med dertil intimhygiene, siden man kommer rett fra jobb etter en hel dag :ironi:). Heldigvis fant gyn med en gang årsaken til alt - en liten blødning fra livmortappen, men kun helt ytterst, og sånn sett helt ufarlig.

Vi kunne HELT trygt dra av gårde på tur fikk vi beskjed om!

Puh - for en lettelse!

Synes det var en merkelig opplevelse det hele - for det første visste vi liksom ikke helt hvem vi skulle henvende oss til, og for det andre fikk man så ulike tilbakemeldinger, uten at noen ville undersøke noenting. Følte oss egentlig overlatt til oss selv, og vår egen fornuft. Ikke så allright når man ikke har noe kunnskap eller erfaring med slikt fra før - man bør jo kunne stole på fagfolk! Ille at man skal måtte betale 1400 kr for å få hjelp også.

Så vi har iallfall lært at vi neste gang skal stå mer på krava - nå var det jo litt spesielt, i og med at vi ikke kunne vente på time til neste dag. Men OM det hadde vært noe alvorlig, så kan jo også neste dag være for sent!

Håper vi slipper flere slike hendelser, men om det dukker opp noe mot slutten av svangerskapet, så skal jeg iallfall insistere på en ORDENTLIG undersøkelse :Nikke:

Uansett står alt bra til med mini, og vi fikk en bonus-kikk på UL :strix: Vanskelig å se han nå, siden han begynner å bli stor. Blir liksom ikke lenger hele babyen på en gang, så man mister litt oversikten :fnise: Livmorhalsen var fin, og nesten 4 cm - det var visst fin-fint :)

Han sitter med bena ned enda, og det har han for det meste gjort siden jeg begynte å kjenne han sparke. Håper han snart tar poenget, og snur seg... :sjenert:

Gyn målte han også, og konstaterte at det mest sannsynlig blir en liten bebis, altså et stykke under 3500 kg.

Har hørt mye om slike målinger, og hvor nøyaktige/unøyaktige de er, så tar det med en stor klype salt. Men OM han blir 3200 når han skal presses ut, så er det HELT greit, så lenge han er frisk og fin :fnise:

Endret av Zia
Skrevet

For et drama, hadde fått panikk jeg ja :bond: , utrolig godt at alt var bra :)

Menne du, 3500 kg er vel litt mye ;)

Skrevet

Uff da, kjip opplevelse. Dumt at dere skulle få så myeforskjellige tilbakemeldinger..Og kondolerer??? Hva er det for en ting å si? Dessuten så vil gutten mest sannsynligvis overleve dersom han blir født nå, så lenge han får hjelp.

Blir litt oppgitt jeg. Den ene gangen jeg har hatt behov for å ringe inn, så fikk jeg valget selv om jeg ville komme inn til sjekk, eller om jeg ville se det an. Valgte å se det an, og det viste seg fort at alt var i orden. Likevell så var det det med at jeg fikk valget som var så bra. Det samme burde jo du ha fått.

Brunlig utflod er i utgangspunket ikke farlig, men man kan jo bli bekymret fordeom. Men det var vel også dersom de ikke ba om at du skulle komme inn med en gang, at det ikke var friskt blod, og ingen smerter. Likevell synes jeg du ble dårlig behandlet.

Men bra at alt er i orden, da! Og vekstestimering er jo spennende! Her ble han estimert til 3400 g ved termin. Artig å se om det stemmer eller ikke. Han føles ikke så stor inni magen i alle fall, men en kan jo aldri vite. :)

Skrevet

3500 kg liten baby... :fnise:

Murmel ble estimert til mellom 3600 og 4000 (to forskjellige målinger) dagen før han ble hentet ut, og han var bare 3300, da tror jeg faktisk de "jukset" litt (ville ha fødselsvekten så høy som mulig siden de hadde hentet ham ut så tidlig). :sjenert:

Skrevet

:skratte:

3500 kg var jo ikke så liten nei!

Tror jeg hadde havnet i Guiness for den ja!

:skratte:

Skrevet

Nei, altså, det hele var litt sært. Vi var jo ikke veldige bekymret i utgangspunktet, men fordi det var mye/vannaktig utflod, og vi skulle reise dagen etter, så var det jo greit å få sjekket litt.

Men så ble vi jo bare MYE mer bekymret etter alle idiot-tilbakemeldingene, og uten noen mulighet til å få noe sjekket.

Og kondolasjonen synes jeg var helt fjern - herregud da, det kan jo være masse forskjellig, og uansett er det vel MEST sannsynlig at det er noe helt ufarlig. Om det så skulle være farlig, og det skulle ha gått galt, så hadde jeg neppe tenkt dårlig om jm som ikke kondolerte meg på forhånd liksom, så hun kunne ha spart seg for den :fnise:

Nå må det tilføyes at jeg har skrevet et innlegg om samme jm her før, og dette føyer seg jo bare inn i rekken av gullkorn derifra da :fnise:

Skrevet (endret)

Godt at det var helt uskyldig og at tassen har det strålende i magen :klemmer:

Endret av Småkjekset
Skrevet

Godt å høre at alt sto bra til med minsten etter dramaet!!

Unødvendig å skulle få så mange ulike forklaringer uten en eneste direkte beskjed om hvor man kan bli undersøkt. Jordmora var bare snodig (kondolerer?? :klo:) og legen kan ikke ha vært gravid selv eller hatt en gravid kjæreste - da vet man at en sånn beskjed ikke akkurat roer en ned!! Undersøkelse og samtale er det som må til...

Artig med en ekstra titt da! Skulle gjerne hatt en titt på frøkna vår.. Har en mage som ligger over gjennomsnittet på SF-mål, så jeg lurer på om hun er stor og lang av seg. Selv var jeg 4,5kg og 54 cm lang da jeg kom ut :sjenert:

Håper du har en fin onsdag! :klem:

Skrevet

Tutta, skjønner du blir nysgjerrig på størrelsen ja - det kan jo være jordmor sender deg til vekstestimering etter hvert, så kanskje dere får en bonus-kikk da? :jepp:

Vi skal på ny UL i uke 32, siden jordmor på ordinær UL var usikker på morkaken. Nå vet vi at den ligger helt fint, så da blir det bare en hygge-tur får vi tro :nigo:

Gyn vi var hos før helgen ville gjerne at vi skulle til en kontroll rundt samme tiden også, i og med at hun målte tassen litt mindre enn snittet. Greit å følge med på at han vokser greit etter sin egen kurve iallfall :)

Har faktisk hatt et nytt tilfelle av samme type utflod i dag, men nå vet jeg jo hva det skyldes, og ikke skal vi reise av sted heller, så da er det absolutt ikke skummelt.

Skal også til ny kontroll neste uke hos legen, så da får jeg evt undersøkt igjen om det skulle bli flere tilfeller :)

Tassen er iallfall i full fart, og sørger for hyppige toalettturer med blæresparking, så ingen problemer der i gården nei :fnise:

Skrevet

Godt det var helt ufarlig, og at gutten din har det helt fint :klemmer:

Må innrømme at jeg synes hun jordmoren din høres litt spesiell ut :sjenert: Unødvendig å komme med den kommentaren når hun ikke vet hva det er. Men bra dere fikk time til undersøkelse så dere fikk sett at det ikke var noe farlig i allefall. Synes det var dårlig at dere ikke fikk tilbud om undersøkelse av verken lege eller jordmor da. Ikke greit og måtte gå å være så usikker! :nei:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...