Lucky? Skrevet 5. oktober 2011 #2901 Del Skrevet 5. oktober 2011 For en ramptete liten gutt du har De begynner tidlig de mannfolka ja Den babygymen var fin Legger den til i mine favoritter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 5. oktober 2011 #2902 Del Skrevet 5. oktober 2011 Min babygym har kanter en kan brette opp. Det var supert når hun var helt nyfødt! Da lå hun bare å tittet på figurene på "veggene" og så ble det litt lunere å ligge på gulvet også Noa ala denne Vi har faktisk også en sånn helt enkel en. fikk den i gave og hadde tenkt å bytte den sien vi hadde den andre, men denne var genial foran vippestolen! liten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #2903 Del Skrevet 6. oktober 2011 Kanter er jo sikkert ikke så dumt da! Og den lille saken dere har, Ruccola, så også kjekk ut Får bare kikke litt til - det er jo ikke babygym som prioriteres akkurat, men jeg klarer jo ikke dy meg om jeg finner en fin en likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lollipop* Skrevet 6. oktober 2011 #2904 Del Skrevet 6. oktober 2011 Det er gøy å kikke og nå er det snart jul så kan dere ønske dere noe til ungen så det slipper å bli så dyrt. Mye lettere å få igjennom "duppeditter" hos mannen min hvis vi ønsker oss det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 7. oktober 2011 #2905 Del Skrevet 7. oktober 2011 Innom på litt oppdatering Blir til at jeg ikke skriver så veldig mye hos andre for tiden og heller ikke klarer å følge med på all skravlingen, tankene er helt andre steder God helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lollipop* Skrevet 12. oktober 2011 #2906 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hvordan er formen om dagen Ziamor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 18. oktober 2011 #2907 Del Skrevet 18. oktober 2011 . . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #2908 Del Skrevet 19. oktober 2011 Takk, Ruccola Formen er fin om dagen faktisk! Leste på sånn ukesoversikt på nett at man rundt denne tiden ofte ikke tenker lenger på at man er gravid - det bare er sånn. Og det stemmer jo egentlig godt her! Føler meg helt normal, bortsett fra at magen har en kul som er litt i veien i blant da Knerten i magen underholder oss jevnlig, og snart er det dags for første jordmor-time. Har glemt timekortet hjemme, og krysser fingrene for at timen ikke var i dag Kan man skylde på tidlig amme-tåke tro? Shoppinga til lille går så det suser - har jo bestemt oss for vogn, bilsete og stellebord. Bedside-crib er innkjøpt, og sprinkelseng skal kjøpes etter hvert. Kles-stablen vokser stadig, og mannen begynner å innbille seg at vi snart har nok (ikke i nærheten) Mammaklær har jeg til og med fått kjøpt litt mer av, så litt enklere å finne et antrekk hver morgen nå Kveldene er hektiske, med klargjøring av rom til lille, og diverse prosjekter på hjemmebane som vi vil ha i boks i god tid før jul og småens ankomst deretter. Kort fortalt: formen er fin og vi koser oss masse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 19. oktober 2011 #2909 Del Skrevet 19. oktober 2011 vi har fått 53 (!!!) barselsgaver fra venner og familie! (Telte i går til takkekort ) Det meste har vert klær i str 56 og 62, noe i 68 og ett sett i 50. Et par sengesett, mye sokker, noen kjoler og en og annen leke. Så min erfaring er at vi har måttet pakke bort mye som ikke engang har rukket å bli brukt, spesiellt i 50 og 56. Så om du har butikker nært deg, så kjøp heller litt etterhvert som du ser du trenger mer Her ble det omtrent bare brukt bodyer og strømpebukser i starten, gjerne med en sparkebukse utenpå. Så fine bukser og gensere (og kjoler) ble bare brukt til "pent" Nattdrakter fikk vi forresten ikke nok av, hadde vel 3 i hver størrelse. Ull går det myyyye av her har vert så heldig å arve endel, og kjøpte endel på salg i sommer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 19. oktober 2011 #2910 Del Skrevet 19. oktober 2011 Så bra at formen er fin! Hva slags vogn ble det på dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #2911 Del Skrevet 19. oktober 2011 Ruccola - takk for tips! Vi skal prøve å ikke kjøpe alt for mye, men iallfall slik at vi har et minimum, så kan vi heller kjøpe mer når vi ser behovet. I str 50 kjøper vi omtrent ingenting før etter han er født i tilfelle.. vi satser på anvendelige plagg, dvs body og bukse/strømpebukse, eller body og sparkebukse. Gensere kjøper vi ikke noe av selv - om han skal pynte seg til spesielle anledninger etter han kommer, så får vi heller evt kjøpe da. Synes det virker unødvendig klønete med genser til så små babyer. Pysjamaser merker jeg at lett blir nedprioritert, så vi får fylle opp litt fra "ta 3 betal for 2"-stativene på BabyShop og BarnasHus Ull er vanskelig synes jeg - usikker på størrelse. Kjøper vi 50, så blir det lett alt for smått. Men kjøper vi 56, og han blir liten, så vil han jo drukne i det den lille tida han bruker det før våren kommer... Tror vi kommer til å vente medå kjøpe til det nærmer seg, så får vi heller bytte når vi ser hvor stor han er Alabama - vi endte med Emmaljunga Edge Duo, med classic chrome understell Har dere noen ide om vogn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lollipop* Skrevet 19. oktober 2011 #2912 Del Skrevet 19. oktober 2011 Så koselig med babyshopping! Nydelig vogn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 19. oktober 2011 #2913 Del Skrevet 19. oktober 2011 Koselige dager i Zia-heimen ser jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 19. oktober 2011 #2914 Del Skrevet 19. oktober 2011 Fin vogn. Synes Emmaljungavognene virker så praktiske! Er litt usikker på det med vogn selv. Samboer vil helst ikke ta stilling til sånt før etter ordinær UL, men jeg synes det er så gøy å titte. Og så innbiller jeg meg at jeg tenker litt mer praktisk enn han når det gjelder vognvalg. Vi bor i blokkleilighet med vognparkering i kjelleren. Så vi må ha en vogn med bag som kan tas av og bære opp fire etasjer. Har tenkt på Emmaljunga city cross med hardbag som man putter inni sportsdelen, men tror jeg heller vil ha en vogn med bag som kan løftes rett av understellet og bæres opp. Den kan mao ikke være for tung og stor, må være enkel å løsne og må ha bæreseler. Så lurer jeg litt på om vi skal ha tre eller fire hjul.. Ikke lett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaV Skrevet 19. oktober 2011 #2915 Del Skrevet 19. oktober 2011 Ikke så lett det der med mengden barnetøy man skal kjøpe til førstemann, nei! Kjære synes vi også begynner å få nok nå, og jeg er vel forsåvidt enig. Vil tro det blir mye barselgaver, og nå har vi hvertfall et ok minimum! Har ikke kjøpt noe som helst i 50 jeg (har vel fått én body av kommende tante), kun kjøpt 56. Nå har ikke jeg tro på at vi kommer til å få en veldig liten frøken heller, så starter rett på 56 så man får brukt tøyet hvertfall en måneds tid! Ang. størrelse i ulltøy, så kjøpte vi fra Nøstebarn og her har de veldig kjekke størrelsesguider for hvert eneste plagg de selger! Det står bl.a. ting som "tenker du å bruke denne helt fra fødselen av anbefaler vi å kjøpe str ..." på en del av plaggene. Synes kanskje å kjøpe ull i str 50 hørtes veldig lite ut - for ull har jo en tendens til å krympe litt også! Godt å høre at formen er fin også - håper du har en nydelig høstdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #2916 Del Skrevet 20. oktober 2011 Alabama - Tror de fleste bager som du løfter med deg blir tunge (når du tenker duo-varianten). Kombibagene er jo mye mindre, og mer håndterlige. Vi vurderte å ha en quadrolift-bag i Emmaljunga Edge Duo-bagen. Da kan man både ta med seg hele duobagen ved behov, men også evt løfte den lille ut av duobagen i quadroliften (som er en mye mindre og nettere bag). Har ikke gått bort i fra det enda, men føler kanskje det er litt smør på flesk når vi ikke går en eneste trapp til vanlig Tutta - Vi har ingen plagg i str 50 vi heller. Har en del i 56, men mangler mye sånn basic bodyer og sokker, strømebukser etc. Må nok supplere til litt etter hvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 20. oktober 2011 #2917 Del Skrevet 20. oktober 2011 Herlig med planlegging til lille kommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 20. oktober 2011 #2918 Del Skrevet 20. oktober 2011 Det er vanskelig med mengde klær ja Min erfaring er at han brukte str 50 i ca 5-6 uker før vi gikk over til 56 (3570 gram og 49 cm ved fødsel), vi fikk mindre klær i barselgave enn jeg hadde trodd. Det var mye klær i større størrelser, og andre ting til babyen. Og at ull er veldig tøyelig og varer leeenge! Goffel er 14 måneder, 11 kg og over 80 cm, og han kan fortsatt bruke ullbody og ullbukse fra Polarn O. Pyret i str 62/68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 20. oktober 2011 #2919 Del Skrevet 20. oktober 2011 Vi fikk heller ikke mye gaver i 50 og 56. Begge deler ble brukt rundt 4-ukers tid på første. (2 uker på 50 på nr 2, han var større da han ble født.) Men vi hadde, og fikk ENORME mengder i 62. Som også bare har passet i 4-6uker hos oss. Rakk virkelig ikke å bruke særlig mye av det. 68 brukte vi en stund, mens 74 har vi nærmest hoppet over begge ganger. 80 har vart litt, men mye kortere denne gangen enn på storebroren. Det er jo der problemet med barneklær er. Man vet aldri hvilken størrelse man bør kjøpe, eller hva man selv syne er praktisk å ha av klær. Og alt er så individuelt, at råd fra andre egentlig er ubetydelige. Ull fra janus og safa er hvertfall skikkelig tøyelig. Vi bruker 70, 80 og 90 om hverandre for tiden. (Ungen er vel ca 80 cm.) Husker vi brukte 60 fra starten av med storebror. Og at den samme bodyen fortsatt passet da han var nesten 70cm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter #2920 Del Skrevet 21. oktober 2011 Det er så utrolig fint at dere deler erfaringer altså! Føler jeg får mye bedre oversikt, og blir litt tryggere på vi skal kjøpe/ikke kjøpe Settes stor pris på at dere gidder å legge igjen tips her Har nå vært på første jordmortime, og det ble vel (dessverre) som forventet. Jeg fryktet på forhånd at jordmor fort kunne bli litt sånn "belærende", og at jeg ikke helt ville finne kjemien. Kjente ikke til jordmor fra før, men bare innbilte meg det liksom Timen ble redusert til omtrent ingenting, fordi de hadde det så travelt og var bak skjema. Så for å hente seg inn igjen, så sa hun til og med at min time ble kortere, enda jeg egentlig skulle hatt dobbelt så lang time ved første besøk Den lille tiden til disposisjon gikk med til standard-tingene, som SF-mål og blodprøve. Utenom det, så snakket jordmoren i et vanvittig tempo om alt man skulle spise, hvordan man skulle trimme, og hvordan seksualliv man skulle ha (!). Kostholds-tips er liksom litt unødvendig når man er 25 uker synes jeg - de fleste har vel da for lengst satt seg inn i dette? I tillegg var det veldig fokus på å leve sundt, akkurat etter hennes målestokk. Dvs at man skulle spise så-så-mange gram brokkoli i uka, og drikke 4 glass biola i uka, spise kun den typen brød, kjøpe akkurat DET tilskuddet på helsekosten, osv... Alt hun ramset opp at man skulle ha i seg i løpet av en dag var jo nok til å fore en hel barnehage i en uke I stedet for å føle at jeg gjør så godt jeg kan, så fikk jeg mer følelsen av at jeg allerede er en dårlig mor fordi jeg ikke spiser fisk til middag 5 dager i uka Ellers lurte hun på om jeg "grudde" meg litt, og synes det hele var skummelt og overveldende. Jeg svarte at jeg ikke synes det, fordi vi har hatt så lang tid på å venne oss til tanken. Men det tror jeg ikke helt hun fikk med seg, for i stedet fikk jeg en tale om at alle trenger tid til omstillingen, og at det er naturlig å føle seg skremt nå, bla bla bla Og så da, prikken over i'en, når hun begynte å fortelle at nå måtte vi begynne å ha oss igjen, og at jeg som kvinnen måtte ta initiativ - kvinnene kunne ikke bare legge alt over på mennene Det føltes NOE pussig at hun legger ut som slikt ut i fra en merkelig fordom om hvordan ting er - hun kjenner da ikke forholdet til hvert par, og ikke er hun vel kvalifisert til samlivsterapeut heller. Og dette kom helt ut av det blå - det er vel en del av standardpakken deres... Med andre ord - så ville sikkert opplegget passet for andre enn meg. For min del ble det bare fjernt, og kjente meg ikke igjen av noe av det hun kom med. Hun spurte ikke EN gang om JEG hadde spørsmål eller lurte på noe. Og ikke slapp jeg til heller Vet at jeg heller kan velge legen til slike kontroller, men jeg føler jordmor er mye mer fødsels-rettet, og hadde egentlig litt tro på at det kunne bli bra, så får gi det en sjanse til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå