Zia Skrevet 9. september 2011 Forfatter #2781 Skrevet 9. september 2011 Hehe nå trodde jeg du skulle få gutt da du skrev tassen i boka til Becky. Lenge siden jeg har vært innom og gurimalla du nærmer deg jo halveis Tassen har visst blitt litt unisex her i gården Og ja, tiden flyr fort altså - får du vet ordet av det er det en baby på utsiden når du leser her Nesten før jeg vet ordet av det også Rart å tenke på - halveis liksom God helg til dere alle - jeg sitter oppe sent og surfer på vogner - mannen ga opp å sette seg inn i virr-varet
Teriyaki Skrevet 10. september 2011 #2782 Skrevet 10. september 2011 Heihei! Skal si tiden flyr her inne! Snart er du jammen meg halvveis, ja! Og plutselig er du 30 uker, også sitter du plutselig og kjenner på alt av vondter i uke 40 og håper fødselen er i gang Er bra mange vogner å kikke på. Jeg var rimelig bestemt på at det skulle være Emmaljunga ganske tidlig, men tok litt tid å bestemme seg for type. Nå får vi endelig vognen i neste uke! Blir vel enda mer virkelig da Har du noen favoritter så langt?
Gjest Ruccola Skrevet 10. september 2011 #2783 Skrevet 10. september 2011 Mitt beste tips er å gå i butikken og se på vogner Zia Vi ble helt surrete av å titte på nettet, men det var mye enklere med en gang man så dem selv, og snakket med dem som jobbet der Vi gikk for Teutonia Prestige, og er superfornøyd! Stabil 4-hjuling som er god og stabil å kjøre (Vi trenger ikke svinghjul siden vi ikke er noe kjøpesenter-folk mest veier og landeveier det går i her )
Zia Skrevet 10. september 2011 Forfatter #2784 Skrevet 10. september 2011 (endret) Teriyaki, hvilken Emmaljunga har dere? Skal inn i boka di og snoke litt Så langt sliter jeg litt mellom valget mellom kombi eller duo - jeg tror jeg heller mot duo, for bedre plass, og litt lettere vogn. Har sett på Simo, både kombi og duo, og Emmaljunga edge duo, og city cross'en med city bag. Synes alle ser fine ut, og det er plusser og minuser med alt, så vi må nok ut og se på vognene, som du sier Ruccola Vi har vært et par turer ute og kikket, men da synes jeg at jeg FØRST måtte på nett, for å få en minimumskunnskap Om man ikke vet noenting i butikken, så blir det jo bare til at man suser rundt, og ikke vet opp ned på noe - iallfall er vi sånn Teutonia har jeg ikke sett så mye på, men kikket så vidt innom på nettsidene deres i går, og så Prestige. Vi trenger heller ingen storbyvogn - i all hovedsak kommer vi til å ferdes litt landligere. Det blir nok litt senter-trilling, men satser på at det går greit med en stor vogn der likevel. Har hørt flere som sier at disse svingbare forhjulene ikke er særlig enkle på vinterføre, så selvom de i mange tilfeller ser kjekke ut, så tror jeg ikke det passer helt her vi bor. Men vogna kommer til å tas mye ut og inn av bil, så hadde jo vært kjekt med en som ikke veier et tonn heller... Derfor jeg kikker på city crossen... Plassmessig er det ikke noe stress i bilen, så der spiller det mindre rolle hva vi velger... Har skjønt at Bugaboo er veldig populært for tiden. Vi kikket så vidt på en i butikken, men synes den virket veldig ustabil og usolid. Mulig vi fikk feil inntrykk, men synes den så litt "billig" ut, sammenlignet med f.eks Simo og Emmaljunga... Ser at det ene understellet på Emmaljunga har sånt teleskop-håndtak som man kan dra opp og ned i lengde, i stedet for type håndtak som vippes mer opp/ned i vinkel (om noen skjønte det). Noen som har erfaring med teleskop-varianten? Tar GJERNE i mot tips om vogner altså, så bare å kjøre på! Endret 10. september 2011 av Zia
Gjest Ruccola Skrevet 10. september 2011 #2785 Skrevet 10. september 2011 Vi valgte duo vogn fordi min søster anbefalte det Hun hadde kombi, og syns det var så trist når hun da fikk nr to, og måtte bruke den samme kalesjen til den nye babyen, for den hadde blitt slitt og falmet av solen etter to års bruk med førstemann. Hun ville så gjerne at den skulle vere ny og fresh til nyebabyen Skjønner godt tanken, derfor har vi en fashionbag med egen kalesje. Som da bare vil bli brukt i noen mnd og er ny og fin til nestemann Kjempepraktisk bag, fordi det er håndtak i kalesjen så man kan bære bagen i, litt sånn som det er på bilstolene Litt kortere enn mange bager, men det går seg nok til. Det går uansett an å legge sittedelen helt flat, så jeg er ikke bekymret om jeg må over på den allerede i vinter Hvordan går det ellers Zia? Begynt å få noe særlig mage? Savner en sånn statusrapport her inne hos deg
Zia Skrevet 10. september 2011 Forfatter #2786 Skrevet 10. september 2011 Ja, det var jo et poeng med duo vs kombi som jeg ikke har tenkt på - kjedelig med skikkelig sliten kalesje-del når nr 2 kommer. Statusrapport? Er det en sånn spesiell variant som er en gjenganger ? Status er iallfall kjedelig - ingen særlig mage, men begynner å bli umulig å trekke inn den magen som ser der, så det tyder jo på at det egentlig ER en mage der, men at den bare ikke har poppet veldig ut enda Kjenner tassen nesten hver dag - i sted romsterte den inni der, så tror det var et hint om at den ville ha litt lunsj
Teriyaki Skrevet 10. september 2011 #2787 Skrevet 10. september 2011 Jeg synes også Bugaboo ser litt billig ut, på en måte..Vil ikke fornærme noen som har den, men..Den falt ikke så veldig i smak hos meg i alle fall. Dessuten så trenger vi en vogn med fire sollide hjul. Jeg tror det er ganske greit å ha duo slik at man ikke må bruke samme kalesjen hele tiden. Dessuten kan det vel ikke være så god plass i disse softbagene som man legger oppi vogna, dersom man ikke har seperat bag?
Zia Skrevet 10. september 2011 Forfatter #2788 Skrevet 10. september 2011 Men det slo meg plutselig en ting - er det to ulike kalesjer på Edgen fra Emmaljunga? På en av videoene til Emmaljunga klikker de jo kalesjen av bagdelen og fester den på sportsdelen - kanskje det bare er en kalesje? Synes også det ser ut til å bli trangt i lengden med bare en softbag, men kanskje ikke?
Becky1 Skrevet 10. september 2011 #2789 Skrevet 10. september 2011 Nytt kklestips jeg skulle ønske jeg tenkte på mot slutten av gravidteten: Da magen min var kjempehøy og så ut som en ball var det utrolig ubehagelig med spilene på Bh'en som stakk nedi magen. At jeg ikke tenkte på å kjøpe en BH uten spiler, som f.eks en amme-BH. Det hadde jeg jo trengt uansett. Som regel så kasta jeg BH'en med en gang jeg kom hjem fra jobb. Orka ikke ha den på. Finnes flere amme-BH'er som er behagelige. De fleste er desverre så tynt stoff at brystvorta synes igjennom. Det kan ikke jeg fordra. Da går det an å legge ammeinnlegg imellom som kamiflerer litt. Ellers har Triuph en BH med tjukt stoff. Den er helt greit behagelig, i likhet med andre Triumph-BH'er (og mange andre), me sitter veldig fint på. Bruker den mye. Mest sannsynlig så må du etterhvert kjøpe i flere størrelser. Du kommer til å gå ned i cm rundt bysten siden du går ned i vekt etter fødsel. Den jeg brukte mot slutten av graviditeten er alt for stor nå f.eks. Ang. vogner, så har vi Stokkevogna. Digger den, men synes ikke sportsdelen fungerer å sove i. Vi kjøpte da en Simovogn til 500 kr som hun sover i. Den skal hun senere ha i barnehagen + at den kan vi bruke ute hvis vinterværet blir for tøft. Stokkevogna er helt super å trille tur med når hun er våken og det er stort sett det vi gjør. Vet at Marmot har prøvd mange forskjellige vogner og har en hun er superfornøyd med. Husker ikke hvilken det er, men du kan jo høre med henne.
Gjest Ruccola Skrevet 11. september 2011 #2790 Skrevet 11. september 2011 Statusrapport? Er det en sånn spesiell variant som er en gjenganger ? Status er iallfall kjedelig - ingen særlig mage, men begynner å bli umulig å trekke inn den magen som ser der, så det tyder jo på at det egentlig ER en mage der, men at den bare ikke har poppet veldig ut enda Kjenner tassen nesten hver dag - i sted romsterte den inni der, så tror det var et hint om at den ville ha litt lunsj Tenkte på en sånn her jeg (Klippet ut den siste jeg hadde skrevet i min bok ) Følte for en slik en igjen! På vei: 36+5 Igjen til termin: 25 dager Kjønn: Det vet vi ikke. Tipper på gutt selv, men mange rundt oss tipper også jente. Utålmodig? Ikke så veldig egentlig, har det veldig fint for tiden selv om mye såklart er tungt Har Hodet ned: Ja, har hatt det en stund nå, så håper det fortsetter! :hoppe Usikkerhet om det er helt festet, men var ikke langt ifra ihvertfall! (Var til legen, da jordmor har ferie) Aktivitet i magen: Ikke store sparkene, men liv er der hele tiden! Et og annet Ninjaspark som får meg til å hoppe litt, men de er svært sjeldne. Får tro Ruccoliten kommer til å vere like rolig på utsiden Navn: Har noen besteforeldrenavn vi liker, både gutt og jente, men vi har ikke bestemt noe som helst. Vektøkning: Lagt på meg 10 kg Vann i kroppen: Såvidt innimellom men ikke mye. Følger godt med da jeg kjenner jeg har litt panikk for dette. Humør: Merker ikke så mye til det. Hadde meg et par dager der jeg følte meg veldig apatisk og uttrykksløs uten å kunne forklare det helt, men er over nå. Barnerom: Er fortsatt gjesterom. Kommer ikke til å lage det til før vi skal ha babyen på eget rom - forhåpentligvis rundt 4 månedersalder, men vi får se. Utstyr: Har bestilt barnevogn, bilstol og vippestol, og butikken er så grei at de lagrer det frem til fødsel! :hoppe Ellers har vi kjøpt det meste standarutstyret. Seng skal vi få med min bror, men er ikke kommet i hus enda Har kjøpt ny madrass i vuggen, og den står klar i stuen med nydelige engelske blonder på sengesettet Strekkmerker: Ikke et eneste, og er veldig spent nå fremover! Vet de kan komme så sent som under fødselen, så tar ingenting for gitt men hååååper på det beste Magen: Stor og fin Ligger omtrent på normalen på grafen. Har planer om å ha en liten fotoshoot en dag, så vi får foreviget magen i sort/hvitt :jepp Melk i brystene: Nei Tanker om fødsel: Satser på uten epidural, men tar det som det kommer. Lystgass kan sikkert vere en fordel sier mamma men vi får ta det når vi er der, for ingen vet vel hva slags fødsel en får Skal på omvisning på føden nå uti uka håper vi, så spent på om de har kuttet lystgassen, sammen med flere andre sykehus på grunn av lekkasjer ut i rommet! Kosthold: Prøver å få i meg mer melk, så blir et glass oboy her og der og mye frokostblanding. Spiser også mye frukt. Dyrt, men heller det en å bruke formuer på chips og sjokolade Det jeg har i hus det spiser jeg, så prøver å aldri gå på butikken sulten! Andre kroppslige fenomener: Lei, lei, lei av å tisse hele tiden Elles så har jeg hatt litt symfyseplager i det siste, og ble sykemeldt for en uke siden. DET gjorde godt, for nå styrer jeg dagene mine selv og har mye mindre vondt enn etter jobb. Slet virkelig med å gå til tider, og det å skulle komme seg ut av sengen på natten, var et mareritt! Har dager enda der jeg sliter, men kan ikke sammenlignes med det jeg hadde forrige helg. (Var så redd for å skulle måtte gå sånn de siste ukene, så er sjeleglad for at det ar sluppet såpass!) Neste kontroll: Skal inn i uke 38 til samme turnuslegen jeg var til i 36. Han var grundig og flink, så ser ikke mørkt på det Alt i boks med NAV: Absolutt ikke! :fnise Jobber med papirene nå, så satser på å ha dem klare til innlevering i løpet av uka. Det i kursiv her er det jeg hadde skrevet på forrige sånn status, som var uke 35 eller noe... Og jeg har glemt det!!!!! Har faktisk GLEMT å levere papirene til nav! :hakeslepp BLIR så sløv av å gå hjemme!!!! Skal ta å slenge meg i bilen just nu, og dra ned dit faktisk!!!!! Er det mulig å vere større SURREHODE!!??!!!! :sjenert
Neala Skrevet 11. september 2011 #2791 Skrevet 11. september 2011 Vet at Marmot har prøvd mange forskjellige vogner og har en hun er superfornøyd med. Husker ikke hvilken det er, men du kan jo høre med henne. Brio Happy! Anbefaler den på det sterkeste! Lett, stabil og flott vogn
Zia Skrevet 11. september 2011 Forfatter #2792 Skrevet 11. september 2011 Takk for gode tips Becky og Chico Kikket så vidt på Brio på nett i går, men synes ikke det var så mye info på sidene deres. Får huske å sjekke den ut bedre i butikk Stokke har jeg slått fra meg, synes den har litt for bypreg for oss - vi bor litt landlig til, så da innbiller jeg at det passer bedre med noe litt større og kraftigere på en måte. Men vogna er lekker da Synes allerede BH'er er noe slit å ha på, så lav terskel for å gå BH-løs her også - blir nok ikke bedre med tida, så skal huske tipset ditt Becky. Men BH uten spiler er jo helt håpløst å finne om dagen - kanskje lettere blant amme-BH'er?
Susan Sto Helit Skrevet 11. september 2011 #2793 Skrevet 11. september 2011 Vi har hatt samme kombivogn til begge ungene. Teutonia. Med softbag. Og da jeg vasket vognstoffene før minsten, og tok de på, trodde mange vogna var ny. Så kallesjen har ikke falmet noe. Softbagen var hovedpoenget vårt. Vinterbaby trengte ikke stor plass i vinterpose, og den bagen var fantastisk god og lett å bære, selv med 6 mnd baby i. Brukte den som soveplass inne, og savnet ikke stivere kanter eller bredere bag. Duobagene var blytunge i seg selv, og ikke noe å bære med seg. Ei venninne med stokkevogn måtte kjøpe vinteregnet vogn i vinter. Stokke var rett og slett ikke trillbar i snø. Og slitsom i løvfallsperioden.
Klematis Skrevet 11. september 2011 #2794 Skrevet 11. september 2011 (endret) Jeg fant en veldig god, spileløs BH på Lindex. Den har litt trekanta cup'er, litt som på en bikini. Formsydde cup'er med et tynt lag padding som gjør at den støtter godt og brystvortene ikke synes gjennom. Sort med blonder, men finnes også i hvit, magenta og mørk grå. Veldig myk og god, perfekt for meg som har så ømme brystvorter at jeg synes alle andre BH'ene mine er ubrukelige. Endret 11. september 2011 av Klematis
Zia Skrevet 11. september 2011 Forfatter #2795 Skrevet 11. september 2011 (endret) Låner denne fra deg da Ruccola - har tenkt på den før, men ante ikke hvor jeg skulle finne den På vei: 18+6 (19+0 i følge UL-termin) Igjen til termin: 150 dager - en hel evighet Kjønn: Lever i uvissthet - den usamarbeidsvillige tassen nektet å vise seg frem. Men vi skal nok få lurt den snart ja Utålmodig? Nei, egentlig ikke - den kan jo ikke komme nå, for vi har jo ingenting i orden. Men når alt er på plass, DA skal den komme når jeg knipser Har Hodet ned: Opp, ned, sidlengs, på skrå - den er over alt - en aktiv turner med god plass så langt! Aktivitet i magen: Ja Endelig har jeg begynt å kjenne litt liv der nede. Morkaken er på fremre vegg, så blir nok snytt for litt av moroa, men kjenner rett som det er små bevegelser og dult Navn: Vi har et par på lur, men får vurdere andre også - men har ikke snakket om det, så venter vel til vi vet kjønn, evt til nærmere termin om den virkelig ikke vil samarbeide med oss Vektøkning: På stedet hvil - kanskje en kg opp, men det varierer litt fra dag til dag. Dårlig matlyst og ikke-samarbeidende mage har skylda Vann i kroppen: Nei, det er vel litt tidlig? Humør: Stort sett som før, men kanskje litt lettere for å ta til tårene? Tror iallfall ikke jeg er noe hormontroll så langt Barnerom: Fremdeles kontor - får vel så snart begynne å rydde unna ting og tang. Vi vil ha det klart til den lille kommer, selvom den skal sove hos oss i starten Har en viss ide om hvordan vi vil ha det der inne iallfall. Men fordel å vite kjønn der også, selvom vi absolutt IKKE skal ha veldig jente-rom eller gutte-rom. Ingen rosa eller blå vegger her i gården Det er fint det altså, men går heller for tilbehør i gutte og jente-farger, så blir det mindre styr Utstyr: Har ikke kjøpt en eneste ting. Det eneste baby-relaterte her i huset er strikking av pledd. Ellers ikke så mye som en liten body en gang. Får vel snart begynne, men så var det dette med kjønn igjen da... Strekkmerker: Ingen, og det er da enda godt - hadde ligget dårlig ann i så tilfelle Magen: Har vært ikke-eksisterende frem til nå, men enten har den poppet litt frem de siste dagene, eller så er det bare en luft-i-magen-fase. Gjenstår å se Melk i brystene: Nei, kjære vene, det er vel litt tidlig Tanker om fødsel: Fortrenger det enn så lenge. Har alltid hatt fødselsskrekk og tenkt KS, men nå som jeg omsider er gravid, og har lest litt om fødsler og KS, så er det ikke så skummelt med fødsel lengre. Vil heller det enn KS nå iallfall... Men skal bli greit med en ordentlig prat med en JM om dette Kosthold: Ikke-eksisterende - har hatt mer enn nok med å få i meg mat og få det til å bli nede. HVA jeg spiser blir da uviktig dessverre, så lenge det har sjans til å holde seg i magen Ørlite bedring siste uka, så lever i håpet om det endelig skal bedre seg! Andre kroppslige fenomener: Tja, ikke så mye nå lenger... Mer luft i magen, og mye mer ustabil mage enn noen gang før. Ellers ikke så mye rart... Neste kontroll: Uhm - husker ikke helt Tror det er jormor-kontroll i midten av oktober Alt i boks med NAV: Eh, neeeeei, har vel ikke en gang tenkt på permisjon. Virker så håpløst forvirrende å sette seg inn i... På tide det og vel... Endret 11. september 2011 av Zia
Zia Skrevet 11. september 2011 Forfatter #2796 Skrevet 11. september 2011 Takk for vogntips og BH-tips - veldig nyttig å høre erfaringer altså. Føler at vogna er av de vanskligste tingene å bestemme seg for. Når bør man egentlig kjøpe amme-BH? En før fødsel kanskje, og så vente for riktig str?
Klematis Skrevet 11. september 2011 #2797 Skrevet 11. september 2011 Når bør man egentlig kjøpe amme-BH? En før fødsel kanskje, og så vente for riktig str? Jeg kjøpte vel tre-fire amme-BH'er før fødselen sist. Og fikk god bruk for alle. Lakk utrolig mye melk i de første mnd, så de måtte skiftes ofte. Kjøpte et par som hadde litt stiv cup som var litt for store når jeg kjøpte dem (noen mnd før fødsel) og en topakning med noen ganske billige fra H&M i helt tynt stoff som dermed var ganske fleksible i størrelsen. Alle disse BH'ene passet fint de første dagene, og etterhvert. Men når melka kom for alvor etter 2-3 dager så ble puppene som bowlingkuler! Da måtte jeg ut å kjøpe en ny BH allikevel. Og da måtte jeg på spesialbutikk for å finne stor nok, og betalte vel 600 kr for den. Den passet kanskje en ukes tid, før den var aaalt for stor igjen...
Tinio Skrevet 11. september 2011 #2799 Skrevet 11. september 2011 Innom og oppdaterer meg litt! Gøy å lese statusrapport!
Gjest Marmot Skrevet 12. september 2011 #2800 Skrevet 12. september 2011 Den vogna vi har nå, er den 4. vi har prøvd, og for første gang føler jeg at jeg absolutt ikke på noen måte ønsker meg ny vogn. Jeg elsker den! Som Chico sier, Brio Happy. Bugaboo var jeg veldig glad i, men de små hjulene er håpløse. Sittedelen er perfekt, men det trenger ikke du bekymre deg for på lenge ennå. Som bagvogn er den helt utrolig lav, og med den bøylen oppå synes jeg den var veldig knotete også. Pluss for at den blir ekstremt liten sammenslått. Før den hadde vi Brio Go, og den likte jeg godt, bortsett fra sittedelen. De små hjulene forran var veldig fine, og den var høy og fin som bagvogn. Anbefaler den om man vil ha svingbare hjul, men det ser jeg jo at du ikke vil. Den aller første vi hadde var en Basson, den var fæl. Tung og ekkel, helt grusom i fjæringen sammenliknet med Brioen. Ang. teleskop- eller "knekk"-håndtak må du nesten teste. Jeg foretrekker utvilsomt knekk-håndtak, men det er nok bare en smakssak. Du har jo heldigvis god tid på deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå