Zia Skrevet 15. august 2011 Forfatter #2661 Skrevet 15. august 2011 Men, jeg ser det er flere som sier de sluttet å bruke dyne fordi babyen bare sparket den av. Ikke for å kuppe dagboken din Zia, men kan jeg spørre hva dere da bruker? Kupping settes stor pris på, så bare kupp i vei Er det noe du lurer på, så lurer helt sikkert jeg også, så bare bra om du spør om ting jeg ikke har tenkt på Hmm, jeg har jo egentlig astma, og en del allergier. Mannen sin side er forskånet. Kanskje vi burde være føre var da, og styre unna dun - vanskelig Får tygge litt til på det - forhåpentligvis kommer det flere salg før lille bebis melder sin ankomst, og hvis ikke var det ikke SÅ dyrt med sånne små-dyner og slik. Becky - takk for tilbud om å evt kjøpe fra dere - skal huske det om vi bestemmer oss for de Det er så mye å sette seg inn i når man ikke har barn fra før altså - godt man har 9 måneder på seg, for kjenner at jeg trenger det til å få med meg alt
Susan Sto Helit Skrevet 15. august 2011 #2662 Skrevet 15. august 2011 Mitt beste sparetips er fortsatt å ikke kjøpe mer enn en dyne første året. (Dvs. kjøp kun "vogndyne") Ettåringen min ligger fortsatt i den aller minste dyna, og når vinteren kommer, går han rett over i juniordyne (100x140) Dyna er ikke for liten, den dekker han fint.
Becky1 Skrevet 15. august 2011 #2663 Skrevet 15. august 2011 Vi bruker teppe, men hun sparker dette av seg og, så som regel så ligger hun uten noen ting. Til vinteren får vi kjøpe en "dyne-pose" (som jeg ikke husker hva egentlig heter)hvis hun fortsetter å sparke vekk dyna/teppet. Alternativt kan man bare ble på ungen godt Holder på å selge litt ting på fb nå, så hvis noen melder seg først der, så selger jeg dyna til de
Zia Skrevet 15. august 2011 Forfatter #2664 Skrevet 15. august 2011 Ja, du må for all del bare selge den til førstemann, Becky Er det noen babyer som i det hele tatt vil ha på dyne? Synes alle skriver at de bare sparker den av jeg Får kikke litt på størrelsen i butikken, men godt tips Susan, og rett og slett begynne med minste, og så bare se ann
Gjest Ruccola Skrevet 15. august 2011 #2665 Skrevet 15. august 2011 Snuppa mi ligger ihvertfall foreløpig helt i ro når hun sover Når vi legger henne for kvelden kan hun sove 4-5 timer før hun våkner og vil ha mat, og da ligger hun akkurat i samme tilling som hun gjorde da vi la henne Ligger faktisk så stille at vi må kjenne etter at hun puster innimellom :gjeiper: Vi tuller henne i teppe, slik de gjorde på sykehuset, for hun sover så inderlig godt da! Og så er hun god og varm selv om vi flytter henne over i kald seng etter amming
Pupsilure Skrevet 15. august 2011 #2666 Skrevet 15. august 2011 Vi prøvde IKEA sin sovepose til han, men han ødela den etter noen få dager Han sparket den istykker. Har en hissig og bestemt gutt Nå bruker han ingenting. Bare pysj. Frem til han var ca 4 mnd swaddlet vi han, så da lå han i et tynt teppe utenpå pysjen. Men skulle ønske han kunne bruke dyne snart Syns det ser ukoselig ut uten, men han sover godt om natta, så det er nok ikke noe problem for han.
Susan Sto Helit Skrevet 15. august 2011 #2667 Skrevet 15. august 2011 Ja, du må for all del bare selge den til førstemann, Becky Er det noen babyer som i det hele tatt vil ha på dyne? Synes alle skriver at de bare sparker den av jeg Får kikke litt på størrelsen i butikken, men godt tips Susan, og rett og slett begynne med minste, og så bare se ann Begge mine har ligget mest pent under den lille dyna si...
Neala Skrevet 15. august 2011 #2668 Skrevet 15. august 2011 Er det noen babyer som i det hele tatt vil ha på dyne? Synes alle skriver at de bare sparker den av jeg Snuppa her har alltid ligget pent med dyna på
Tinio Skrevet 15. august 2011 #2669 Skrevet 15. august 2011 Mine bare ruller, sparker og fjaser, så her er det ikke snakk om å ligge pent under dynene sine nei! Vi prøvde å la dem sove med en liten hodepute for en stund siden, det var heller ikke noe vits. Gogutten sin fant jeg nede i fotenden neste morgen, i tillegg hadde han tatt av putetrekket. Helt i begynnelsen swaddlet jeg dem, og så hadde de en liten babydyne over beina sine i tillegg dersom det var kaldt. Fra de var 4 måneder har de brukt dyneposer, og det gjør de fortsatt.
Zia Skrevet 15. august 2011 Forfatter #2670 Skrevet 15. august 2011 Godt å se at det finnes babyer som trives under dyner også da Det er jo helt umulig å vite hva slags unge man får, så man må vel bare kjøpe og feile Det er jo uansett ikke så ille pris for disse små dynene, så overlever vel om det blir bomkjøp Gleder meg til å bli kjent med tassen - det kan bli en sprellende galning, som pappan (som riktignok var rolig som liten, men ikke fullt så rolig nå ), eller et dovent murmeldyr, som mamman
Lucky? Skrevet 16. august 2011 #2671 Skrevet 16. august 2011 Ikke lett å vite hva man skal velge nei, men vil jo tro at de fleste produktene til barn er veldig allergi sikret Satser på at du får et murmeldyr som liker å ha dyna over seg
Zia Skrevet 16. august 2011 Forfatter #2672 Skrevet 16. august 2011 Sitter og ser på diverse nettsider for ferie-shopping, og det er SÅ mye fint! Her f.eks: Babesta, og ikke minst her: Giggle Og masse fine mammaklær også, som her: A pea in the pod Gleder meg til shopping ja! Vi må nok ta med ekstra koffert
Gjest Marmot Skrevet 16. august 2011 #2673 Skrevet 16. august 2011 Murmel bruker også dyne. Når det er ekstra kaldt bruker jeg sovepose, men det er bare fordi jeg løfter ham inn og ut av sengen om natten og ikke vil legge ham tilbake i kald seng. Han er, som sin mor, avhengig av å ha noe over seg, så da det var som varmest i sommer, brukte han bare dynetrekket..
Zia Skrevet 18. august 2011 Forfatter #2674 Skrevet 18. august 2011 Kom til å tenke på en ting her forleden dag, med spedbarn og gråting... Jeg kommer helt sikkert til å synes det er hjerteskjærende å høre den lille gråte, og fristelsen til å gjøre alt man kan for å få den til å slutte blir sikkert fryktelig stor. Man vil vel helst at den bare skal ha det fint hele tiden! Men så tenkte jeg egentlig litt over dette... Hvorfor kan ikke babyen gråte? Altså, ikke misforstå, man må jo forsøke å finne ut om den har vondt, er sulten, syk osv. Men det er vel ikke alltid at det er slike grunner til at de gråter? Kan det ikke være f.eks at de synes det ble litt tomt uten mammas kropp å ligge inntil i 10 minutter? Er det da noen krise om den lille gråter i de ti minuttene det f.eks tar å få i seg litt mat? Har en nabo som har en liten en, og hun virker jo helt hysterisk for at den skal gråte i 15 sekunder uten at hun løfter den opp. Kan det ikke gå andre veien også - at babyen etter hvert blir bortskjemt? Og bare vil opp hele tiden, hvis ikke blir det nigråt? Håper ikke jeg høres brutal ut nå, og jeg bli helt sikkert like tussete som naboen vår selv når den lille kommer Bare lurte litt på dette, og hva som er lurt på lang sikt - vil jo ikke gjøre mini helt avhengig av kroppskontakt og byssing for å ikke skrike heller...
Susan Sto Helit Skrevet 18. august 2011 #2675 Skrevet 18. august 2011 Ang. barn og gråt, så kan du sikkert lese litt rundt det selv. Men det står litt, bl.a. på sovlillebaby.no Når baby gråter, så øker stressnivået, og det har negativ virkning på hjernen. Og det er faktisk ikke sånn at små babyer gråter uten grunn. De TRENGER kroppskontakten med mammaen, de har kanskje vondt, uten at du som voksen ser helt grunnen der og da. Barn som slipper å gråte blir visst i snitt tryggere og mer utadvendte som voksne, enn barn som må gråte mye. Selvfølgelig er det ikke de 10min det tar det å få i deg mat som er avgjørende her. Verden er ikke helt svart-hvit. Men istedenfor å irritere deg over at baby gråter, og du må bære hele tiden, kjøp bæresjal! Da har du hendene fri, og kan spise mat, samtidig som baby har kroppskontakt og kanskje til og med sover? Man kan aldri gi barn for mye nærhet og kos. Og det er faktisk sånn at de som får behovet sitt oppfyllt uten å måtte mase om det fra de er bittesmå, blir mindre masete og klengete jo større de blir. Fordi de får nærheten de trenger uten å mase om den. (I motsetning til de som lærer at de må mase seg til kos og oppmerksomhet.) Dessuten er det utrolig kos med liten baby på magen... Så lenge man samtidig har armene og hendene fri til å kunne gjøre andre ting. Litt rotete innlegg, ser jeg, men, men...
Zia Skrevet 18. august 2011 Forfatter #2676 Skrevet 18. august 2011 Takk for masse info Susan! Jeg virker sikkert bra dum nå, men jeg spør jo rett og slett siden jeg ikke har aning. Vil jo det beste for den lille jeg og. Her i huset er det nok mannen som er mest skeptisk til å "skjemme" bort, så greit å ha noen slående argumenter ovenfor han også, så han ser at det er gode grunner for mye bæring, annet enn at barnet da blir bortskjemt. Det er ikke meg i mot og bære på den lille 24 timer i døgnet tror jeg - kommer uansett bare til å sitte og niglane på den hele tida likevel Men kjekt da å vite litt mer om vitenskaplige grunner til at barn ikke bør gråte når de er så små
Zia Skrevet 18. august 2011 Forfatter #2677 Skrevet 18. august 2011 (endret) Fant litt info her også: Mammanett - Tror jeg skal vise dette til mannen jeg. Han henger nok litt igjen i en gammeldags holdning til dette, og ikke leser han noe ny litteratur heller, så da får jeg opplyse han, nå som jeg også er mer opplyst Endret 18. august 2011 av Zia
Gjest Ruccola Skrevet 18. august 2011 #2678 Skrevet 18. august 2011 Her får hun lov å sutre litt uten at vi løper til, men når hun hylgråter blir hun tatt opp ganske kjapt. Hun sliter mye med luft i magen nå stakkar, så når vi da tar henne opp kommer en rap eller en promp, og da blir alt straks så mye bedre Da kan vi som regel bare legge henne rett ned igjen Når jeg dusjet i går, lå hun så pent og sov. Når jeg slo av dusjen ilgråt hun stakkars! Da hadde mammahjertet mitt litt vondt av henne! For jeg hadde vel vert i dusjen i 6-7 minutter, og om hun begynte å gråte med en gang har hun jo grått en stund Kommer nok til å ha henne i vippestolen på badet fremover, såsant hun ikke sover godt da. Men kommer nok til å slå av dusjen innimellom så jeg hører om hun gråter eller ikke. Man lærer hele tiden Snakket med ei her en dag, som mente at nærhetsbehovet til babyer ofte ikke kommer før de er ca 2 uker gamle. Stemmer egentlig her med oss, for hun er mye vanskligere å legge for seg selv nå, enn hun var de første to ukene De sier babyer ikke kan bli bortskjemte, men jeg har nå tro på at rutiner ikke kan komme for tidlig jeg da Jeg tror alle bare må føle seg frem. Jeg er egentlig overrasket over hvor raskt man lærer seg å høre de forskjellige typene gråt, om hun har luft i mageneller ikke, og generellt når ting avviker fra "normalen" Allerede de første dagene kjente vi igjen mange av uttrykkene hennes, og hun har da trutemunn når hun skal bæsje/har luft i magen Du har å glede deg til Zia Selv om det klart er slitsomt innimellom, er det helt fantastisk å tenke på at vi har laget henne! At hun er vår lille, perfekte datter
Zia Skrevet 18. august 2011 Forfatter #2679 Skrevet 18. august 2011 Det høres ut til at dere har det så koslig og harmonisk Ruccola! Det er umulig å ikke glede seg når man leser i boka di (Nå gleder vi oss MYE likevel da, men du tar poenget ) Bare to og en halv uke til ordinær UL nå
TuttaV Skrevet 18. august 2011 #2680 Skrevet 18. august 2011 Det med gråting er veldig omdiskutert og det kommer stadig ny forskning som heller den ene eller andre veien. Det som er helt sikkert er at de aller minste barna ikke skriker uten at det er et reelt behov, enten det er mat eller bare nærhet. Men så kommer spørsmålet om hvor går grensen? Når kommer overgangen til at de sutrer fordi de et øyeblikk kanskje trengte kos, før de i neste øyeblikket kjenner varme fra en dyne, får øye på noe interessant og så fyller hjernen sin med andre gode inntrykk? Og egentlig ikke trenger voksenkos, men heller lærer seg selvstimuli? Jeg har tro på, som Ruccola sier, at rutiner ikke kan komme for tidlig. Selvsagt må man se barnet sitt an, se an situasjonen og omgivelsene og føle seg frem. Men det er jo det som er jobben! Spørsmålet er bare når man vil ta "kampen". Jeg vil prøve å velge før heller enn siden. Men jeg vil igjen absolutt ikke si noe bastant, for ungen er foreløpig bare i magen min og får alt det den trenger der, og jeg vet jo ikke hvordan dette vil bli når h*n kommer til verden. Og selvsagt skal barn overøses med kjærlighet og kos, men forskning har også vist at barn med rutiner og klare linjer også er mer fornøyde (og "vellykkede" i voksen alder) enn de uten. Jeg har altså ingen klare anbefalinger, men jeg har en idé om hvordan min egen strategi skal være. Så et lite innspill fra meg Håper du har en fin dag
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå