Gå til innhold

Jentelek og guttelek?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har to barn, ei jente og en gutt. Hva hadde du lagt størst merke til; jenta som leker med biler alene, eller gutten som leker med dukker?

Er det kjønnsbestemte leker i barnehagen og i hjemmene? Kan vi motvirke dette? Vil du motvirke det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to jenter og en gutt. De alle leker med biler, dukkevogner og dukker. Reagerer hverken på det ene eller det andre. De leker og koser seg, thats it. :)

Min sønn hadde tilogmed rosa støvletter i fjor etter min datter. Ingen (som jeg vet) reagerte på det for nå til dags går jo gutter i rosa skjorter og alt mulig. Husker en mor i barnehagen fortalte meg at hennes sønn ELSKET rosa.Bare koselig det. :)

Skrevet

Jeg må rette litt på dette. Han hadde rosa vintersko, ikke støvletter.

Min sønn hadde tilogmed rosa støvletter i fjor etter min datter.
Skrevet

Ville ikke reagert på noen av delene tror jeg.

Ja, det er kjønnsbestemte leker både i barnehagen og i hjemmene. De dukker opp ganske tidlig. Men de er ikke utelukkende på at barna krysser over til det vi tradisjonelt forbinder med "den andre siden".

Kan vi motvirke det? Sikkert. Ved å være helt likestilte hjemme, så barna ikke oppfatter at noen ting er mammating/jenteleker og andre oppgaver pappating/gutteleker. Vi må nok begynne med oss selv, for barn kopierer voksne.

Vil jeg? Nei. Jeg syns barna kan leke som de vil, så lenge de ikke føler seg presset til det. Syns det er viktig at en gutt får løpe rundt i ballkjole i barnehagen om han vil, og at en jente får leke med dukker uten å bli dømt som kjønnstereotyp. Jeg vil bare gi dem muligheten - og ha både biler og dukker på rommene så de kan velge.

Skrevet

Jeg ville ansett begge deler som helt naturlig.

Synes bare det er koselig at ungene lærer seg forskjellige verdier. Og det med dukker og være snill mot babyer er vel en fase de aller fleste barn går gjennom, spesielt om de blir storesøsken?

Har hvertfall kjøpt dukke til gutten min. Det er ikke hans prioriterte leke, men det hender han finner den og leker litt med den.

Skrevet

Jeg tror at en del av den skjeive fordelingen i barnehagen kommer av at vi som voksne har internalisert normer om hva de ulike kjønn skal leke med og ha som oppgaver. Dette har jeg sett i barnehagen, der også kvinnene legger oppgaver som fiksing av praktiske ting, reparering og "basing" med ungene som en del av de oppgavene kun menn skal gjøre, om det er menn representert i barnehagen.

Jeg synes dette er så feil, som sagt før i tråden, hermer barna etter voksne, og om vi lar et kjønnsbestemt lekemiljø herske i barnehagen så tror jeg ikke samfunnet videre kommer til å utvikle seg i riktig retning av likestilling.

Jeg har en tanke som kommende førskolelærer å fjerne kjønnsbestemte leker i barnehagen for en periode, og så senere introdusere lekene kun som leker, uten kjønnstilknytning. Og at jeg som pedagogisk leder skal leke med lekene også med barna for å fremme leketøyets muligheter. Hva er din tanke om dette?

Skrevet
Jeg tror at en del av den skjeive fordelingen i barnehagen kommer av at vi som voksne har internalisert normer om hva de ulike kjønn skal leke med og ha som oppgaver. Dette har jeg sett i barnehagen, der også kvinnene legger oppgaver som fiksing av praktiske ting, reparering og "basing" med ungene som en del av de oppgavene kun menn skal gjøre, om det er menn representert i barnehagen.

Jeg synes dette er så feil, som sagt før i tråden, hermer barna etter voksne, og om vi lar et kjønnsbestemt lekemiljø herske i barnehagen så tror jeg ikke samfunnet videre kommer til å utvikle seg i riktig retning av likestilling.

Jeg har en tanke som kommende førskolelærer å fjerne kjønnsbestemte leker i barnehagen for en periode, og så senere introdusere lekene kun som leker, uten kjønnstilknytning. Og at jeg som pedagogisk leder skal leke med lekene også med barna for å fremme leketøyets muligheter. Hva er din tanke om dette?

Mine tanker om dette er at du kjemper mot vindmøller. Det er ikke lekene som avgjør hvordan barn opptrer. Det er biologi og menneskene rundt dem. Om lekene hadde noen innvirkning så ville jo min generasjon (1970) vært ferdig nøytraliserte...ALLE drev på med "kjønnsnøytrale" opplegg den gangen. Min generasjon er fremdeles mor i 50% stilling som hjelpepleier og far borte på anlegg.

Jeg har både gutter og jenter hjemme. Gutta leker robot, rakett og racerbil med dukkevogner og barbie. Jentene bygger lego og lager hus med mor far og barn. De planlegger gardiner og interiør... bruker pinner som baby og ønsker seg leppestift i julegave (5 år)

Jeg har til gode å høre gutta mine snakke om at de skal ha sånne pupper som meg og få baby når de blir store. De vil ha gravemaskin!

Jeg tror at det er viktigere med individ enn med masseprodusering av pedagogiske opplegg. Hvert enkelt individ må bli møtt på sin måte. Om EN jente foretrekker å leke med lastebiler, så skal hun møtes på det. Om EN gutt vil ha rosa støvler, helt ok. Men å forsøke å nøytralisere noe så grunnleggende og viktig i alle, det ser jeg på som et overgrep.

Skrevet
Mine tanker om dette er at du kjemper mot vindmøller. Det er ikke lekene som avgjør hvordan barn opptrer. Det er biologi og menneskene rundt dem.

Jeg tror at det er viktigere med individ enn med masseprodusering av pedagogiske opplegg. Hvert enkelt individ må bli møtt på sin måte. Om EN jente foretrekker å leke med lastebiler, så skal hun møtes på det. Om EN gutt vil ha rosa støvler, helt ok. Men å forsøke å nøytralisere noe så grunnleggende og viktig i alle, det ser jeg på som et overgrep.

Ja, jeg vil kjempe mot vindmøller. Det fordi at vindmøller leder vinden i én bestemt retning. Og jeg tror heller ikke det kun er lekene som avgjør hvordan barn opptrer, selvfølgelig vil jeg legge inn mye arbeid om bevisstgjøring av de normene og verdiene vi i barnehagen viderefører til barna. Om vi forventer at barna skal oppføre seg på en bestemt måte, så vil de det.

Det er heller ikke snakk om noen masseprodusering av pedagogiske opplegg her. Mitt poeng er å sette inn et tiltak som fungerer kollektivt for å observere eventuelle endringer i barnas adferd. Forsøke å arbeide for likestilling i barnehagen på barnas plan. Selvfølgelig skal man se individet i dette her. Hele barnehagens arbeid bygger på å styrke barnet som et individ som finner tilhørlighet i et eller flere samfunn. Og barnet skal styrkes og støttes i leken som oppstår uten kjønnsbestemte leketøy. Og når leketøyet som tidligere var kjønnsbestemt introduseres på nytt skal vi også støtte og styrke barnets lek og utvikling. Jenter skal få være jenter, gutter skal få være gutter, men deres valg av væremåte skal ikke styres på samme måte som det gjør mange steder i dag, direkte og indirekte.

Det er overhodet ikke snakk om å nøytralisere noe viktig i mennesker, men å nøytralisere holdninger og forventninger jeg ser på som hemmende for barnets frie utvikling.

Skrevet
Du har to barn, ei jente og en gutt. Hva hadde du lagt størst merke til; jenta som leker med biler alene, eller gutten som leker med dukker?

Er det kjønnsbestemte leker i barnehagen og i hjemmene? Kan vi motvirke dette? Vil du motvirke det?

Jeg har en av hvert kjønn i tett alder, og har alltid behandlet dem likt. De har omtrent det samme av leker. Men jeg ser en klar tendens til at gutten er mest interessert i å leke med typiske gutteleker. Lekeverktøy, biler osv. Jenta er mer begge deler og syns ofte "gutteleker" er mye morsommere fordi de er mer tekniske. Jeg prøver ikke å påvirke dem i noen retning, tar dem som de er.

Skrevet

Prisverdig forsøk. Men jeg tror ikke leker har noe som helst å si for barns frie utvikling. Barn vil i første omgang forholde seg til sine foreldre. Kanskje du burde begynne med dem istedet..

Skrevet
Prisverdig forsøk. Men jeg tror ikke leker har noe som helst å si for barns frie utvikling. Barn vil i første omgang forholde seg til sine foreldre. Kanskje du burde begynne med dem istedet..

Hvordan tenker du at en som førskolelærer skal fortelle foreldrene i barnehagen om hvilke holdninger de skal overføre til barna sine da? Dette blir jo en klar krenkelse av foreldrenes mandat. Barnehagen er et tilbud som skal komplimentere foreldrenes syn på oppdragelse. Da blir det umulig riktig at vi skal fortelle dem om hvordan de skal oppdra barna sine.

Derfor tror jeg det er best å komme med et tiltak rettet mot barna, og jobbe med holdningene til personalet i barnehagen, som også utgjør signifikante andre for barna.

Gjest nybakt mor
Skrevet

Jeg ble så stolt da jeg fikk gutt. Husker som lita at jeg alltid så opp til guttene og at de var så mye bedre enn oss. Har vel egentlig hatt den holdningen hele livet, så vil nok ikke la han leke med kjole og barbie etterhvet som han blir gammel nok :) Vil at gutten min skal bli en mann :)

Syns ikke vi bare skal kaste kjønnsrollene på dør. Hvertfall ikke mannsrollen, da det er den som er nytenkende og samfunnsbyggeren :)

Men ble jo oppdratt av en litt manssjåvenistisk far da he he, og min mann er vel også litt manssjåvenistisk :) Men jeg liker det bare, greit å ha MENN også :)

Skrevet
Syns ikke vi bare skal kaste kjønnsrollene på dør. Hvertfall ikke mannsrollen, da det er den som er nytenkende og samfunnsbyggeren :)

Oi. Her er jeg skikkelig uenig med deg. Nå må du forklare meg: hvis mannsrollen er den som er nytenkende og samfunnsbyggende, hva er kvinnerollen da? HVilken plass har kvinnen i samfunnet?

Skrevet
Oi. Her er jeg skikkelig uenig med deg. Nå må du forklare meg: hvis mannsrollen er den som er nytenkende og samfunnsbyggende, hva er kvinnerollen da? HVilken plass har kvinnen i samfunnet?

Familien

Skrevet

Ja, det er "kjønnsbestemte" leker i barnehagene. Men de fleste barnehager jeg kjenner til går mer og mer bort i fra det fordi det er "verksted"barnehager som er in. Konstruksjons lek. Ispinner, plastkorker, lysbrytere, plastrør, treklosser, plastbeger, sandpapir, silkepapir, farget papir, tøystykker, trådsneller osv.... Alle skal bli ingeniører :) Positivt/negativt... Ja takk begge deler...

Skrevet
Familien

Familien? Hva legger du i det? Er det kjernefamilien du prøver å referere til?

Skrevet

Barn leker jo på så mange forskjellige måter, og å bare leke konstruksjonsleker tror jeg ikke dekker behovene deres. Mye av det de leker er rollespill, som selvsagt kan bli veldig kjønnsbestemte, men som gjerne lekes til en viss og varierende grad av begge kjønn også. I barnehagen hvor jeg jobbet gikk gjerne noen av de tøffe gutta rundt med barnevogn og baby innimellom sjøslagene, og jentene lekte med biler, selv om jeg også la merke til at MYE var litt stereotypt - men det skyldes antagelig i mindre grad tilgangen på leker (det var veldig mye forskjellig og mye som burde være forholdsvis kjønnsnøytralt) enn barnas interesse/motivasjon/behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...