Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #1 Skrevet 7. november 2009 Jeg skal henge opp et bilde på gipsveggen på soverommet(ca. 1,5 x 1 meter på lerret, altså ikke så tungt). Var innom Clas Ohlson i går, men der er det flere typer skruer å velge mellom. Hva anbefales for å henge opp et bilde som ikke veier så alt for mye? Det blir nok ikke hengende der i all evighet, så det hadde vært en fordel hvis skruene var mulig å få ut etterpå (eventuelt ved å borre litt i veggen) uten kjempestore hull. Hjelp meg, jenter! Noen som har gjort dette før?
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #2 Skrevet 7. november 2009 Du bør kjøpe gipsplugger. Borr et hull i veggen, dytt inn pluggen, skru inn en skru og heng opp bildet. Gipsvegger er forferdelig å henge opp ting på.. Uten gipsplugger risikerer du å finne bildet på gulvet en dag..
Gjest ~Milla~ Skrevet 7. november 2009 #3 Skrevet 7. november 2009 Merke vil det alltid bli siden det er en gipsvegg. Men det aller aller beste for å henge alt fra bilder, hyller, gardinstenger etc på gipsvegger er å bruke skikkelig gipsanker http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=143389388 og så må man ha en slik gipsankertang til å feste de med http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135131957 . Da henger det som støpt
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #4 Skrevet 7. november 2009 Hvis det passer med plasseringen av bildet, så skru i en stender. Det er det enkleste;)
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #5 Skrevet 7. november 2009 Du kan prøve disse små hvite plastkrokene med 4 små stifter. De lager ikke merke i veggene i det hele tatt. Kanskje du renger to ved siden av hverandre for å fordele vekten. Selv har jeg hengt opp et ganske stor bilde med glass i rammen med kun to stålstifter slått på skrå nedover. Bildet hang trygt i flere år og etterlot seg bare to små hull da jeg flyttet.
generalen Skrevet 7. november 2009 #6 Skrevet 7. november 2009 Du kan prøve disse små hvite plastkrokene med 4 små stifter. De lager ikke merke i veggene i det hele tatt. Kanskje du renger to ved siden av hverandre for å fordele vekten. Selv har jeg hengt opp et ganske stor bilde med glass i rammen med kun to stålstifter slått på skrå nedover. Bildet hang trygt i flere år og etterlot seg bare to små hull da jeg flyttet. Det er risikabelt, og du må være helt sikker på at gipsen er hel rundt spikern! Sånn hvit plaskrok med 3-4 stålstifter er ment for mur, hvis vi tenker på det samme. Du vil aldri finne gipsbeslag eller festeanordninger for gips med stift eller spiker. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135132377 Den er mye enklere enn gipsanker, fordi du ikke trenger å borre. Når du tar den ut vil du ha et smalt snitt i gipsen med en svak forhøyning, om du har brukt den riktig. Du trenger forøvrig ikke gipsankertank for å feste et gipsanker (som linket til over). Hvis du bare skal feste noen få så bruker du bare skrutrekker, fort og enkelt.
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 7. november 2009 #7 Skrevet 7. november 2009 Jeg har hengt opp massevis av bilder på gipsvegger, både tunge og lette .. har også hatt en profesjonell til å hjelpe meg noen ganger. Vi har aldri brukt noe annet enn standard bildekroker som du ser her. De holder selv de tyngste bildene og merkene etterpå er minimale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå