Gå til innhold

Vann i kroppen etter trening/aktivitet

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg har trent, eller vært litt ekstra aktiv i hverdagen, samler jeg vann i kroppen.

Jeg trente på tirsdag, onsdag og torsdag hadde jeg "hviledager", og da jeg veide meg i går morges viste vekten 67,4 kg.

Dagen i går ble brukt til trening, rengjøring, og arbeid på kjøkkenet... i dag kjente jeg at jeg var stiv og hoven i ansikt, fingre og ben, og veide meg igjen... 68,3 kg.

Dette skjer hver eneste gang jeg er aktiv utover normal hverdagsaktivitet.

Etter en "hviledag" eller to, går hevelsene ned, men kommer tilbake med en gang jeg øker aktiviteten igjen.

Er det noen som vet hva dette kan skyldes, og hva jeg kan gjøre for å unngå å samle vann i en slik grad?

Det er veldig ubehagelig å hovne opp slik hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å samle vann er veldig ubehagelig, ja!

Som du selv skriver så hjelper det med hviledager, så det bør du fortsette med, selv om det ikke alltid lar seg gjøre.

Å drikke masse er også viktig; vann skal vann fordrive.

Når du sitter/ligger, ha bena høyt slik at væsken kan få hjelp av tyngdekraften til å bli ført mot nyreområdet.

Te og kaffe virker til en viss grad vanndrivende. Jeg synes selv at spesielt te kan virke positivt inn.

Og: ikke vei deg så ofte. Det bidrar kun til økende frustrasjon.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og råd. :)

Jeg gjør allerede det du råder meg til, men det er godt med bekreftelse fra andre på at jeg gjør det rette.

Jeg drikker 1,5-2 l vann pr dag, + 2-3 kopper grønn og/eller hvit te, pluss annen drikke, så totalt drikker jeg mellom 2-3 liter væske hver dag.

He-he, jeg veier meg ikke så ofte som jeg ga uttrykk for i første innlegg.

Jeg veide meg på fredag, da var det 3-4 uker siden sist, og jeg veide meg på lørdag fordi jeg kjente at jeg hadde mye vann i kroppen, og jeg ville se hvor mye...

Ja, jeg skal fortsette med hvile, væske og hevede føtter, men væakeansamlingene er faktisk så ubehagelige at jeg gruer meg for å trene, og jeg får lyst til å gi opp selv om jeg egentlig liker å være aktiv.

Det blir tungt å puste fordi halsen kjennes så trang, når jeg smiler kjenner jeg at kinnene er stive og væskefylte, fingrene er stive, ringene må jeg ta av, klokkeremmen kjennes plutselig for stram...

Jeg tror jeg skal bestille time hos legen for å finne ut av dette, for slik kan det ikke fortsette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal bestille time hos legen for å finne ut av dette, for slik kan det ikke fortsette...

Det høres ut som en god idé!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som faller meg inn er å høre med legen din. Blodtrykk og nyrefuksjon er bare to stikkord. "å legge seg slik at blodet kommer til nyrene" er bare tull - nyrene har sin egen autoregulering som har til hensikt å holde blodtrykket i nyrene stabilt uansett blodtrykk ellers i kroppen. Du skal ha veldig lavt blodtrykk før noe slikt har en funksjon og det du nevner om vannopphopning har nok mer med for høyt enn for lavt blodtrykk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som faller meg inn er å høre med legen din. Blodtrykk og nyrefuksjon er bare to stikkord. "å legge seg slik at blodet kommer til nyrene" er bare tull - nyrene har sin egen autoregulering som har til hensikt å holde blodtrykket i nyrene stabilt uansett blodtrykk ellers i kroppen. Du skal ha veldig lavt blodtrykk før noe slikt har en funksjon og det du nevner om vannopphopning har nok mer med for høyt enn for lavt blodtrykk å gjøre.

Her må jeg si meg uenig med deg.

Ved å ligge med bena høyt bidrar du aktivt til (sammen med tyngdekraften) at den ekstra-cellulærevæsken finner vei til nyreområdet der det skal bli skilt ut med urinen.

Blodtrykk har ikke jeg mye kjennskap til når det gjelder å samle væske, bortsett fra at dette er noe jeg har vært mye plaget med, og jeg har lavt, ikke høyt blodtrykk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må jeg si meg uenig med deg.

Ved å ligge med bena høyt bidrar du aktivt til (sammen med tyngdekraften) at den ekstra-cellulærevæsken finner vei til nyreområdet der det skal bli skilt ut med urinen.

Blodtrykk har ikke jeg mye kjennskap til når det gjelder å samle væske, bortsett fra at dette er noe jeg har vært mye plaget med, og jeg har lavt, ikke høyt blodtrykk. :)

Ødemer, som er væskeansamling i vev/stort ECV-volum, er så vidt jeg vet et vanlig resultat av høyt (blod)trykk i gjeldende vev som presser store mengder plasma over kapillærveggene. Det kan også ha noe med mengde molekyler i ECV eller dårlig lymfedrenasje å gjøre.

Når du sier at du har det ved lavt blodtrykk vil jeg da tenke at trykket er så lavt at du får stuvning av blod i venene i underekstremitetene (f.eks. i føttene/anklene), men ved fysisk aktivitet så vil muskelpumpen og blodtrykket være tilstrekkelig til at ikke DET skulle gi ødem.

Det er uansett noe for en lege. Slikt er absolutt ikke normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det slik i en periode jeg startet med nye p-piller. Sluttet raskt med de, men legen sa aldri noe om at dette var veldig unormalt. Målte heller ikke blodtrykk, men fikk vanndrivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. :)

Interessant å se ordvekslingen, det satte igang litt tankevirksomhet hos meg... :sjenert:

Jeg begynte å se på ulike årsaker til ødem, og fant ut at lakris kan være en grunn, noe som igjen førte til at jeg søkte opp andre stikkord, og "bingo"... mangel på kalium er en ting jeg skal ta opp med legen.

Jeg spiser stort sett sunt, men har en forkjærlighet for lakris.

Selv om jeg ikke spiser mye av det, kan det i kombinasjon med en del andre ting virke inn negativt på balansen mellom natrium og kalium... som igjen kan gi ødem.

Dette er bare en av mange teorier, men det er i alle fall verd å finne ut av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det slik i en periode jeg startet med nye p-piller. Sluttet raskt med de, men legen sa aldri noe om at dette var veldig unormalt. Målte heller ikke blodtrykk, men fikk vanndrivende.

Jeg går ikke på p-piller eller andre hormonpreparater, så det er dessverre ikke en mulig årsak hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...