Gå til innhold

Venn av barnet mitt slår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja hva gjør man når denne vennen slår barnet mitt? Barnet selv sier ifra at vennen ikke får lov til å slå, men kvier seg for å si fra til de voksne rundt, fordi det føles som sladring og h*n kommer i lojalitetskonflikt der.

Hvordan burde jeg som forelder gå frem for å si ifra om dette? Burde jeg ta det opp med SFO og skole og navngi denne vennnen, eller burde jeg ta det opp med foreldrene først? Hvordan kan jeg ta det opp uten å tråkke på noen tær der?

Jeg kommer til å la barna leke sammen hjemme hos oss isteden for hos dem, for hos oss slår ikke barnet (jeg er intolerant mot all vold her hjemme). De er forøvrig gode venner til vanlig, og trives godt sammen, utenom denne slåingen. Burde jeg ta det opp med vennen selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sett vennen slå barnet ditt?

Har noen andre sett barnet ditt bli slått?

Hvor gamle er barna?

Er det hard slåing eller knuffing?

Blåmerker el. på barnet?

Hvor godt kjenner du foreldrene til vennen?

Hvor lenge har barna vært venner?

Har barnet ditt andre venner?

Om jeg hadde sett barnet slå mitt barn, ville jeg sagt noe der og da. Siden ditt barn antagelig har fotalt om dette til deg, ønsker nok barnet å få en slutt på det og ber om hjelp. Hva med å servere noe og lage til noe drikke og prate sammen over kjøkkenbordet?

Jeg ville evt snakket med foreldrene til barnet. Om det ikke hjalp, ville jeg snakket med lærer/sfo ansatte.

Dersom barnet ikke ville sluttet å slå, ville jeg anbefalt at barnet mitt ikke lekte med "vennen" sin den dagen pga slåingen. Fortsetter det videre; ville jeg utvidet lekeforbudet.

Skrevet

Jeg ble så lei av å si ifra til min sønns venn at jeg ba min sønn til slutt, å slå tilbake. Og det gjør han. Det fikk en stopper på det hele. Man skal ikke gå og ta imot dritt fra andre uten å ta igjen.

Skrevet

min datters venninne kan slå eller være annen type voldelig. Jeg bruker å ta det opp med moren til venninnen med en gang jeg hører noe, jeg forteller det jeg vet rett ut og hører om hun selv har hørt noe eller hva hun tenker om dette. Jeg sier også klart i fra at jeg bare har hørt en side av historien, at det kan være andre ting som mitt barn eller andre har gjort, som jeg ikke får vite.

Så tar jeg det også opp med lærer eller SFO, spørs når det har skjedd om det er friminutt eller skole, om hva som føles mest relevant. Ser jeg barnet slå eller gjøre andre ting tar jeg det alltid opp med barna der og da.

Men det er ikke så lett å være foreldre, verken for de som slår eller blir slått, så jeg forsøker alltid å være mest mulig åpen og ikke bebreidende, forsøker å se det fra den som slår sin vinkel. Jeg ønsker jo ikke å komme med kant med foreldrene heller fordi disse tingene skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...