Gjest Donna Skrevet 19. august 2003 #1 Skrevet 19. august 2003 Grrrr !!! Nå er jeg så frustrert og irritert fra før av at å skrive et innlegg på en ordentlig måte er omtrent umulig ..går bare og freser etter en utblåsningi dagboken min - men jeg MÅ bare spørre fordet om Altså - hvorfor i heiteste huleste må det lukte så infernalsk grusomt i marsvinburet??? Jeg er så drittlei den drittlukten ! De tisser og møkker til noe aldeles forferdelig -! Prøver å ikke gi for mye å spise heller - men han hyler så fælt og jeg er redd de som jeg leiger hos skal oppdage ham - så jeg må stoppe munnen på han ...Å kjefte hjelper jo ikke for det er jo deres språk - så da må jeg legge inn noe spiselig da .........Burde nok sultet de litt ...sundt å faste - for dyr har ikke godt av å være feite - da er det bedre å være litt tynne men spreke.. men det var jo ikke det jeg skulle spørre om - hvordan får jeg bort den drittlukten?? Hvilket strø er bra?? Jeg har prøvd det meste med varierende resultat. Hva gir LITE avfall og LITE LUKT??? herlighet - det går ikke an å ha sånn lukte inne altså! :-? renser ut det våte hver dag ...... Huff ....alternativet er å putte de inn på et annet rom men der er det fryktelig varmt pga det er vaskerommet og varmtvannstanken står der. ...men da får jeg iallefall lukten bort fra leiligheten .... Sukk ..blir så oppgitt - får bare lyst å gi de bort ....... :-? deter flaut med sånn lukt - og jeg prøver jo å bå den bort også kanskje jeg bør rasjonere vannet så de tisser mindre? (ok ..tuller ....greide bare ikke å la være ....for jeg er så irritert ...) hjeeeeelp!! huff ...beklager sur tone i innlegget ....... :oops: :-?
Gjest Liten Skrevet 19. august 2003 #2 Skrevet 19. august 2003 Har ingen råd å gi deg, men ble sittende igjen med et spørsmål: Hvorfor har du egentlig marsvin? Har aldri hadd slike selv, ettersom jeg synes de bare lager bråk og lukt og ikke er noe selskap i, og det virker det nesten som om du synes også.
Tomita Skrevet 20. august 2003 #3 Skrevet 20. august 2003 Hos enkelte dyrebutikker (Tropehagen Zoo) har de noe som heter "Rent i buret". Har ikke prøvd dette selv, men det skal visst nøytralisere vond lukt - det er kanskje verdt et forsøk. Tenker du innerst inne ALDRI kunne tenke deg å gi vekk kjæledyret ditt!!!
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2003 #5 Skrevet 20. august 2003 Hakke peil på marsvin - men må de ha et strø spesielt for dem? Tenkte bare på den kattesanda jeg har som ikke lukter i det hele tatt, selv om det er både stort og smått der.... Det våte blir bare til klumper som jeg putter i søpla (ikke i do....)
Johanna Skrevet 20. august 2003 #6 Skrevet 20. august 2003 Bytt på buret minst en gang pr uke, bruk rikelig med sagflis. Da lukter det ikke så snart. Har selv to marsvin. Har et stort bur til de og bruker ca. 1,5 kilo med sagflis til de. Jeg bytter en gang i uka, vasker buret med såpe og tørker det før jeg har ny flis i.
Ulrikke Skrevet 20. august 2003 #7 Skrevet 20. august 2003 Hmmm... Høres rart ut... Vi har tre gutter i samme bur, og jeg synes det tar en stund før det lukter noe derfra. Er fornøyd med å bruke sagflis i buret, men har du prøvd miljøstrø, ToaLätt eller Yesterdays News som kanskje absorberer lukt enda bedre? Synd at du skal irritere deg så fælt over grisene dine, for det er jo nydelige dyr da!
Gjest Donna Skrevet 20. august 2003 #8 Skrevet 20. august 2003 Var nok litt sur og uggen da jeg skrev innlegget mitt :oops: Men altså ærlig talt - jeg forstår ikke hvorfor det lukter sånn !! jeg bruker nå vanlig sagflis som er balndet med noe som lukter godt ...Pine trea eller hva det nå heter ...noe slags rødbrunt sagspon som koster flesk i dyrebutikken. Jeg tar ut av hjørnene og der de har tisset hver dag. Så skraper jeg det som ligger igjen ut i hjørnene ....og fyller på nytt i midten ... Dagen etter gjrø jeg det samme .....så egentlig kan man si at alt blir skiftet ut annenhver dag.. Men det lukter !!! Guffen lukt .... :-? Når jeg kommer hjem fra jobb så stinker det .....og det er lite trivelig ...pleier å skifte da - som det første jeg gjør ......men skal jeg ha besøk må jeg flytte hele sulamitten inn på et annet rom ....og det er det mye arbeid med. jeg forstår ikke at ikke dere plages med lukt. Og så blir det jo sååååå mya avfall å kaste i dunken ....noe jeg prøver å gjøre diskret så de ikke skal se at det er spon jeg kaster de jeg leiger hos ...men med de mengdene er det håpløst å kamuflere det :-? Biostrø er sånne pellestser sant? har prøvd for - og følte det virket bedre ja .....mulig jeg må til å kjøpe inn sånt igjen ,, Forstår bare ikke at det lukter sånn :-?
Fakse Skrevet 20. august 2003 #9 Skrevet 20. august 2003 Vasker du bunnen med jevne mellomrom? Det setter seg jo lukt der...
Gjest Donna Skrevet 20. august 2003 #10 Skrevet 20. august 2003 Buret er så stort og uhamselig at jeg har nok ikke vært så flink med å demontere og dra det med ut på badet for å vaske det ....trodde liksom strøet dekket over den jeg ...kan det være derfor det lukter altså? ...synes ikke den lukter nemlig når jeg en sjelden gang vasker det .....
lillesol20 Skrevet 20. august 2003 #11 Skrevet 20. august 2003 Dyrebur bør vaskes grundig minst en gang i uka. Ellers er det IKKE rart at det stinker. Jeg har hatt hamster i flere år, så dette kan jeg. (Når den siste hamsteren døde orket jeg ikke å ha mer, men da mest fordi de bråkte sånn om natta når de var våkne... Gnage på buret, løpe i hjul, krafse i spon og høy, tygge frø og frukt... You name it.)
Gjest lurven Skrevet 20. august 2003 #12 Skrevet 20. august 2003 Har ingen råd å gi deg' date=' men ble sittende igjen med et spørsmål: Hvorfor har du egentlig marsvin? Har aldri hadd slike selv, ettersom jeg synes de bare lager bråk og lukt og ikke er noe selskap i, og det virker det nesten som om du synes også.[/quote']ah marsvin er faktisk veldig bra selskap... :evil:
Kira27 Skrevet 21. august 2003 #13 Skrevet 21. august 2003 Buret må vaskes minst en gang i uka...sånn er det å ha dyr :-? Vil anbefale deg å kaste all sagflis og vaske buret godt en gang i uka. I tillegg er det kanskje lurt å kjøpe et dohjørne til dine marsvin...da tisser de ikke direkte i sagflisa som ligger i burbunnen, men bruker isteden dohjørnet som du da lett kan ta ut og skifte på nytt strø og vaske. Et slikt dohjørne fåes kjøpt på dyrebutikken, og da kan du jo ha strø som tar bort lukt bare i denne og vanlig sagflis i resten av buret Lykke til med vaskingen :D
supersurfer ;-) Skrevet 21. august 2003 #14 Skrevet 21. august 2003 Jeg har selv to marsvin. de er helt fantastiske, men dessverre så er de noen ordentlige "drittunger" bokstavelig talt! Jeg vil absolutt anbefale å bruke miljøstrø i buret, den begrenser lukt MYE bedre enn sagflisen! dessuten må man ikke være så sparsom med mengden av sagflis/miljøstrø i buret, jo mindre mengde jo mere lukt... Og, ja, buret MÅ vaskes hver uke!! jeg har et ganske stort kaninbur til mine to, men det går greit å bruke en liten spade til å spa ut alt det gamle strøet. Deretter setter jeg buret opp mot veggen i dusjen og skrubber det med en gammel oppvaskkost og jif skurekrem. Hvis du i tillegg fortsetter å være flink til å renske opp litt i buret til daglig, fjerne gammelt nedtisset høy og litt av de våte hjørnene bør lukten bli levelig!
Gjest Donna Skrevet 21. august 2003 #15 Skrevet 21. august 2003 hehe sånn tissehjørne er prøvd .....der LIGGER de ...... :-? Skal skaffe miljøstrø .....det er bare det at det er så grusomt tunft å bære ....og butikkhjelpene vil jo ikke hjelpe til ... har ikke høy i bunnen. Får bli flinkere å vaske også ....men er redd sluket i dusjen skal gå tett for det renner nesten ikke ned der når jeg dusjer ....
Fakse Skrevet 21. august 2003 #16 Skrevet 21. august 2003 Kjøp et tisse-hjørne til, og sett det i det hjørnet det vanligvis pleier å være våtest i. Når det gjelder dusjen... flytende plumbo!!! Følg bruksanvisningen på flasken. Dessuten er det jo greit å passe på å få ut mest mulig flis og sånn FØR du vasker da...
Gjest Donna Skrevet 23. august 2003 #17 Skrevet 23. august 2003 I går vasket jeg buret med jif og vaskekost - og skal si det var på tide ! *ler*...kjøpte miljøstrø - sånne pelletser ...88 kr skulle da ha for 8 liter :-? og halvparten gikk med i går - så det skal sannelig bli dyrt dette ........en sånn sekk i uken sikkert ........ MEN - det lukter ikke vondt lenger .! det lukter litt sånn trelastlager her da ..men ikke drittlukt - og takk og pris for det ! ... så nå er de bare søte i buret sitt *ler*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå