Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #1 Skrevet 7. november 2009 Hei! Altså.. Her er saken.. Jeg sliter med treg mage og fikk i dag duphalac for å "klare litt opp i systemet". Jeg og en venninne satt å snakket litt om dette, og om folk som misbruker avføringsmidler. Har nå noen spørsmål: 1) Tar dere det før mat eller etter mat? - tenker.. Tar man det før mat, så er det vel ute av systemet før maten kommer, og etter mat så har vel kroppen tatt til seg litt før virkningen kommer. 2) Er det ikke slitsomt på jobb, skole, o.l? - tenker.. Er vel kanskje litt pinlig med rennerumpe på jobb, skole, osv? 3) Er det ikke kompliser i.h.t venner og kjæreste? - Måtte løpe på do og bæsje etter hvert måltid (om det funker som bullimi?). Til slutt må det påpekes at mitt avføringsmiddel er skrevet ut for forstoppelse, og forstoppelse only.
Gjest Niema Skrevet 7. november 2009 #2 Skrevet 7. november 2009 (endret) Om man tar avføringsmidler før eller etter mat spiller ingen rolle, maten tas opp i kroppen i begge tilfeller. Det eneste som kommer ut er fordøyd mat hvor alle næringsstoffere allerede er tatt opp. I lys av dette så er det i grunn bare idiotisk å benytte seg av slike virkemidler, men det er vel kanskje psykisk. Man vil jo faktisk se et lavere tall på vekta etter å ha tømt seg, men det er utelukkende pga mindre vann og rester i systemet (noe som vil komme tilbake så fort man spiser og drikker). Man har like mye fett på kroppen. Endret 7. november 2009 av Niema
Wildy Skrevet 7. november 2009 #3 Skrevet 7. november 2009 Duphalac virker ved å gjøre avføringen bløtere, den påvirker ikke tarmens aktvtet. Det er derfor et mildt tarmregulerende mddel Det samme gjelder Laxoberal. Avførngsmdler som påvrker tarmens bevegelse; f.eks Toilax, kan lengden være skadelige ford tarmens naturlige bevegelsesmønster blir ødelagt. Men opptaket av næringsstoffer fra maten påvirkes ikke, det er i tykktarmen disse midlene virker. Så det er ingen hensikt å bruke slike midler ift slanking. Duphalac tas jevnlig, morgen og\eller kveld. Det er viktig med rikelg med drikke siden Duohalac binder væske.
Periwinkle Skrevet 7. november 2009 #4 Skrevet 7. november 2009 Jeg vurderte det - den gang jeg hadde spiseforstyrrelser, men jeg så litt de samme problemstillingene som du beskriver, og vel... det høres ikke så trivelig ut Men jeg tror det er mye av det samme med oppkast også. Man får aldri opp alt, men det er på en måte et tvangsritual som gjør mer skade enn godt.
Gjest hagen Skrevet 7. november 2009 #5 Skrevet 7. november 2009 kan ikke svare på det egnentlige sp.målet ditt da jeg aldri har hatt sf, men jeg fikk tips om et liknende middel av en lege for de periodene jeg sliter med magen. jeg valgte å droppe det, og heller ordne opp med mat. har du prøvd å eks drikke smoothoie hver dag, spise cultura med linfrø etc? på daglig basis, samt hiolde seg konsekvent unna hvitt brød/mye melkeprodukter? problemet med slike midler er jo at de roter mer i fordøyelsen, og det blir vanskelig å skape balanse. selv hadde jeg forsøkt å legge om kostholdet til å inneholde daglig fiber, mye vann(veldig viktig for forstoppelse) og en real kur med melkesyrebakterier kjøpt på helsekost.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå