Gjest Styrern Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Vi er et lite sameie på bare syv enheter. Det har vært mye "gjennomtrekk" i sameiet, det mangler papirer og mye er muntlige avtaler. Husleien er én av disse. Når man flytter inn får man vite at husleien er så og så mye og skal betales inn minst hver tredje måned. Man får deretter et kontonr til å sette inn penger på, ingen regninger eller purringer. Enkelte betaler hver måned (vår husholdning, f.eks), andre betaler én gang i året. Jeg syns lite om sistnevnte, for husleien blir holdt lavest mulig, og det er lite formue å snakke om, så det er lite å gå på. Jeg har prøvd å ta opp at vi må ha regning hver måned og purring osv., men har ikke fått gjennomslag for dette. Så problemstillingen. En mann har nettopp flyttet. Han er den som har betalt husleien en-to ganger i året, og skyldte da han flyttet over 10 000 kroner. Dette nekter han nå (på et veldig søkt grunnlag) å betale. Spørsmålet er hva vi kan gjøre? Jeg ønsker (i rollen som styrer) å ringe ham og gi ham en siste sjanse til å betale. Gjør han ikke det i løpet av en veldig kort frist, vil jeg sende ham en purring på hele beløpet. Jeg syns dette blir et prinsipp, vi er et veldig lite sameie, og 10 000 er for oss mye penger. Vi må vel ant. bruke et inkassobyrå, og om det koster 10 000 å innkreve de 10 000, så får det så være. Kan vi gå helt til inkasso (som jeg mistenker at det vil) når vi ikke har noen kontrakt eller regninger? Jeg mener at han har akseptert den muntlige avtalen når han faktisk tidligere (i mange år, han er en av de som har bodd her lengst) har betalt inn husleien. Dettte må da holde, rettslig sett? Noen som kan noe om dette? Setter pris på så mange svar som mulig, jeg har tenkt å ringe ham i morgen
Hanselot Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Står det ingenting om det i en eller annen vedtekt? Hvis ikke annet tror jeg ikke han har så mye sjanse. Har dere regnskapsfører så kan dere høre litt med ham/henne. Kjør den formelle veien og send purring, så tar du det til inkasso om mulig. Om de krever penger fra dere eller fra han som skylder penger er jeg usikker på.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. november 2009 #3 Skrevet 7. november 2009 Vi er et lite sameie på bare syv enheter. Det har vært mye "gjennomtrekk" i sameiet, det mangler papirer og mye er muntlige avtaler. Husleien er én av disse. Når man flytter inn får man vite at husleien er så og så mye og skal betales inn minst hver tredje måned. Man får deretter et kontonr til å sette inn penger på, ingen regninger eller purringer. Enkelte betaler hver måned (vår husholdning, f.eks), andre betaler én gang i året. Jeg syns lite om sistnevnte, for husleien blir holdt lavest mulig, og det er lite formue å snakke om, så det er lite å gå på. Jeg har prøvd å ta opp at vi må ha regning hver måned og purring osv., men har ikke fått gjennomslag for dette. Så problemstillingen. En mann har nettopp flyttet. Han er den som har betalt husleien en-to ganger i året, og skyldte da han flyttet over 10 000 kroner. Dette nekter han nå (på et veldig søkt grunnlag) å betale. Spørsmålet er hva vi kan gjøre? Jeg ønsker (i rollen som styrer) å ringe ham og gi ham en siste sjanse til å betale. Gjør han ikke det i løpet av en veldig kort frist, vil jeg sende ham en purring på hele beløpet. Jeg syns dette blir et prinsipp, vi er et veldig lite sameie, og 10 000 er for oss mye penger. Vi må vel ant. bruke et inkassobyrå, og om det koster 10 000 å innkreve de 10 000, så får det så være. Kan vi gå helt til inkasso (som jeg mistenker at det vil) når vi ikke har noen kontrakt eller regninger? Jeg mener at han har akseptert den muntlige avtalen når han faktisk tidligere (i mange år, han er en av de som har bodd her lengst) har betalt inn husleien. Dettte må da holde, rettslig sett? Noen som kan noe om dette? Setter pris på så mange svar som mulig, jeg har tenkt å ringe ham i morgen Dere opererer uten husleiekontrakter? Da tror jeg ikke dere kommer langt i jussen assa...
Gjest Styrern Skrevet 7. november 2009 #4 Skrevet 7. november 2009 Jeg kjenner da litt til dette her, og vet at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Problemet er ofte å bevise at det da foreligger en avtale. Dette mener jeg er dekket av det faktum at han ikke har unnlatt å betale husleien før (=han går med på avtalen). Noen andre? Pliiiiis!
Gjest dama Skrevet 7. november 2009 #5 Skrevet 7. november 2009 En inkasso skal i utgangspunktet ikke koste deg noe som helst da den summen de ønsker for tjenesten blir dekket av salær. Du får til og med renter av beløpet du krever. Hvis innkassoen ender med rettslige skritt, vil dette koste deg litt. Men ikke så mye. Det er i utgangspunktet de som har kravet på seg som betaler for dette. Del lønner seg å sjekke opp ulike inkassobyrå. De opererer med litt forskjellige priser. Privat har jeg brukt et byrå i Bergen. Og de fleste inkassobyråer hjelper deg med et varsel som du skal sende ut til den som skylder penger, for på den skal det stå at så og så mye renter påløper og at frist for purring er det og det. I mitt tilfele dreide det seg om 5000 kroner. Og jeg tapte ikke noe som helst, for jeg sendte ut varsler (før jeg eventuelt måtte ty til inkasso) og det hjalp. Hadde saken gått lenger, ville jeg ikke ha tapt på dette heller. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #6 Skrevet 7. november 2009 1. Hvis du er styrer i dette sameiet så begynn med å få orden i sakene. Innkall til møte, få vedteker på plass (hvis dere ikke allerede har det), og begynn med å sende ut faktura på husleien. Send purring etter x-antall dager/uker etter forfall. Er du styrer så er det ditt ansvar at ting fungerer som det skal, noe det helt klart ikke gjør. Sørg for at du holder ordentlig regnskap, og sendt ut årsoppgave hvert år slik at alle beboerene vet hvordan ting ligger ann. 2. Ring til han som ikke har betalt, og gi han frist på seg til å betale. Gjør det klart at saken vil bli sendt videre hvis han ikke gjør opp for seg. Betaler han ikke så send en rekomandert purring. Videre prøv å finn et inkassoselskap som er villig til å ta saken. Joda, en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig en, men langt mer vanskelig å bevise. Hadde han betalt leie punktlig måned for måned burde det ikke være noe problem å bevise at han er klar over husleien osv, men hvis alt har gått muntlig og han i tillegg betaler når det passer han, en gang eller to i året, kan det faktisk bli vanskelig for deg å bevise at han er klar over hvor mye han skylder. Han kan f.eks. argumentere for at han sist betalte for x-antall måneder. At du står på din side og sier at han har betalt for færre - vel, vanskelig uten noe som helst skriftlig og systematisk innbetaling.
Hanselot Skrevet 7. november 2009 #7 Skrevet 7. november 2009 Det er vel det minste problemet i verden å bevise om når han har betalt og ikke... kontoutskrifter duger vel fortsatt?
Gjest Styrern Skrevet 7. november 2009 #8 Skrevet 7. november 2009 Vi har selvfølgelig bevis i form av kontoutskrift. Vi har bodd i dette sameiet i et par år, og har ved hvert møte foreslått å få orden på fellesutgiftene, men har ikke fått gjennomslag for dette. Jeg vurderer nå å innkalle til ekstraordinært møte for å få en orden på dette, én gang for alle. Tusen takk for all hjelp så langt! *bukker og neier* Noen som vet noe mer?
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #9 Skrevet 7. november 2009 Å bevise hva han har betalt er selvsagt ikke noe problem. Problemet er vel heller å bevise hva han skulle ha betalt. Hvis han f.eks. betalte 2000,- hver måned for så plutselig slutte med det er det ganske klart at han skylder 2000xantall mnd uten betaling. Er det imidlertid ingen struktur på innbetalingene og det gjøres mer eller mindre vilkårlig, og det ikke eksisterer kontrakter, så kan det gjerne være litt værre å dokumentere hva som faktisk er avtalt at husleien skal være.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #10 Skrevet 7. november 2009 Vi er et lite sameie på bare syv enheter. Det har vært mye "gjennomtrekk" i sameiet, det mangler papirer og mye er muntlige avtaler. Husleien er én av disse. Når man flytter inn får man vite at husleien er så og så mye og skal betales inn minst hver tredje måned. Man får deretter et kontonr til å sette inn penger på, ingen regninger eller purringer. Enkelte betaler hver måned (vår husholdning, f.eks), andre betaler én gang i året. Jeg syns lite om sistnevnte, for husleien blir holdt lavest mulig, og det er lite formue å snakke om, så det er lite å gå på. Jeg har prøvd å ta opp at vi må ha regning hver måned og purring osv., men har ikke fått gjennomslag for dette. Så problemstillingen. En mann har nettopp flyttet. Han er den som har betalt husleien en-to ganger i året, og skyldte da han flyttet over 10 000 kroner. Dette nekter han nå (på et veldig søkt grunnlag) å betale. Spørsmålet er hva vi kan gjøre? Jeg ønsker (i rollen som styrer) å ringe ham og gi ham en siste sjanse til å betale. Gjør han ikke det i løpet av en veldig kort frist, vil jeg sende ham en purring på hele beløpet. Jeg syns dette blir et prinsipp, vi er et veldig lite sameie, og 10 000 er for oss mye penger. Vi må vel ant. bruke et inkassobyrå, og om det koster 10 000 å innkreve de 10 000, så får det så være. Kan vi gå helt til inkasso (som jeg mistenker at det vil) når vi ikke har noen kontrakt eller regninger? Jeg mener at han har akseptert den muntlige avtalen når han faktisk tidligere (i mange år, han er en av de som har bodd her lengst) har betalt inn husleien. Dettte må da holde, rettslig sett? Noen som kan noe om dette? Setter pris på så mange svar som mulig, jeg har tenkt å ringe ham i morgen Man inngår ike muntlige avtaler i et sameie. Dere har et styre som ike har skjønt hva dette går ut på. Det er vel vedtekter osv i laget deres? Og har dere ikke en som har foretningsførselen? Er alt annet i laget like rotete,somdet du beskriver`? Når leiligheten selges,så blir skyldig husleie trukket ifra. Og hvordan iall verden kan dere ha en ordning med betaling hver 3 mnd? Har dere tatt høyde for uforutsatte utgifter? fremtidige utgifter? Søk hjelp med en gang. Og hvordan ordner dere med faste utgifter,som kommunale,forsikring når det er på lykke og fromme om de betaler hver 3 mnd? Er det du som styremedlem som fører regnskapet? hvordan gjør du det? Regnskapet skal godkjennes før hver genmeralforsamling hvert år,hvem foretar det. Her er det så mye rot,og styret kan bli stevnet for dårlig arbeid,foretningsførsel osv. At beboere skal besemme at husleie skal betales hver 3 mnd er helt på jordet. Hvorfor har dere styre egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #11 Skrevet 7. november 2009 (endret) Innlegget er slettet iht. KGs regler. For annonsemuligheter kontakt salgsavdelingen. Helen, mod. Endret 7. november 2009 av Helen
Helen Skrevet 7. november 2009 #12 Skrevet 7. november 2009 Tråden er ryddet iht. KGs regler. Helen, mod.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #13 Skrevet 7. november 2009 Vi er et lite sameie på bare syv enheter. Det har vært mye "gjennomtrekk" i sameiet, det mangler papirer og mye er muntlige avtaler. Husleien er én av disse. Når man flytter inn får man vite at husleien er så og så mye og skal betales inn minst hver tredje måned. Man får deretter et kontonr til å sette inn penger på, ingen regninger eller purringer. Enkelte betaler hver måned (vår husholdning, f.eks), andre betaler én gang i året. Jeg syns lite om sistnevnte, for husleien blir holdt lavest mulig, og det er lite formue å snakke om, så det er lite å gå på. Jeg har prøvd å ta opp at vi må ha regning hver måned og purring osv., men har ikke fått gjennomslag for dette. Så problemstillingen. En mann har nettopp flyttet. Han er den som har betalt husleien en-to ganger i året, og skyldte da han flyttet over 10 000 kroner. Dette nekter han nå (på et veldig søkt grunnlag) å betale. Spørsmålet er hva vi kan gjøre? Jeg ønsker (i rollen som styrer) å ringe ham og gi ham en siste sjanse til å betale. Gjør han ikke det i løpet av en veldig kort frist, vil jeg sende ham en purring på hele beløpet. Jeg syns dette blir et prinsipp, vi er et veldig lite sameie, og 10 000 er for oss mye penger. Vi må vel ant. bruke et inkassobyrå, og om det koster 10 000 å innkreve de 10 000, så får det så være. Kan vi gå helt til inkasso (som jeg mistenker at det vil) når vi ikke har noen kontrakt eller regninger? Jeg mener at han har akseptert den muntlige avtalen når han faktisk tidligere (i mange år, han er en av de som har bodd her lengst) har betalt inn husleien. Dettte må da holde, rettslig sett? Noen som kan noe om dette? Setter pris på så mange svar som mulig, jeg har tenkt å ringe ham i morgen Vedtekter for [lagets navn] Vedtatt på generalforsamling, den [dato] § 1 Lagets navn Lagets navn er [lagets navn]. Forretningskontor er i [...] kommune. § 2 Selskapsform [lagets navn] er et andelslag med begrenset ansvar. Andelseierne er overfor tredjemann ikke personlig ansvarlig for lagets forpliktelser, men svarer bare for sin andel. § 3 Formål Andeslagets formål er å forestå opparbeiding og drift av lagets eiendom(er), som er fellesareal for andelseierne, har dessuten til formål å forvalte og vedlikeholde de private felles veier og vann- og avløpsledninger som er anlagt av [utbygger] for boligfeltet. Anleggene fremgår av eget kartbilag. § 4 Medlemskap Alle huseiere innen boligfeltet [lagets navn], har rett og plikt til medlemskap i andelslaget. Andelen kan bare overdras sammen med eiendomsrett til boligeiendom innen boligfeltet. § 5 Andelslagets vedtak Andelslagets medlemmer er bundet av de vedtak som treffes av lagets generalforsamling og styre innenfor lagets vedtekter. § 6 Styre Lagets styre skal bestå av 5 medlemmer med like mange varamedlemmer, som velges av blant andelseierne. Styret og styrets leder og nestleder velges av generalforsamling for 2 år om gangen. Styret er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er tilstede. Ved stemmelikhet har styrets leder dobbeltstemme. Andelseierne er forpliktet til å motta valg til styret. men er ikke forpliktet til å motta gjenvalg når de sitter i styret. Styret leder lagets virksomhet og representerer det utad. Styrets leder og ett av de øvrige styremedlemmene tegner i fellesskap lagets bankkonto. Styret kan meddele prokura. § 7 Revisjon Lagets regnskap revideres av en revisor som velges av generalforsamlingen. § 8 Generalforsamling Ordinær generalforsamling holdes hvert år innen utløpet av april måned etter skriftlig innkalling som sendes alle andelseiere hvis adresse er kjent, senest 14 dager før generalforsamling avholdes. Saker som andelseier ønsker behandlet på ordinær generalforsamling, må være styret i hende senest 4 uker før generalforsamlingen. Ekstraordinær generalforsamling innkalles når styret eller minst 3 andelseiere skriftlig forlanger det og oppgir hvilke saker som ønskes behandlet. Den innkalles på samme måte som ordinær generalforsamling, men med 8 dagers varsel. Bare de saker som er nevnt i innkallelsen kan behandles. § 9 Saker for ordinær generalforsamling På ordinær generalforsamling skal behandles: 1. Årsberetning og revidert regnskap 2. Anvendelse av overskudd eller dekning av tap 3. Meddelelse av ansvarsfrihet for styre. 4. Budsjettforslag og fastsettelse av medlemskontigent 5. Valg av styre, leder og nestleder jfr. §6. 6. Valg av revisor 7. Andre eventuelle saker som uttrykkelig er nevnt i innkallelsen. § 10 Stemmerett På generalforsamlingen har hver andelseier en stemme. Andelseierne kan møte personlig eller ved skriftlig fullmakt la seg representere av en annen andelseier. Andelseier kan bare møte med en fullmakt. Alle valg og avgjørelser på generalforsamlingen treffes ved alminnelig flertall, med de unntak som fremgår av § l1 og § 12. Ved stemmelikhet har leder dobbelt stemme. Votering skal skje skriftlig hvis en eller flere stemmeberettigede forlanger det. § 11 Kontigent m.v. Andelseierne betaler lik årlig kontingent og deltar i nødvendig finansiering av lagets oppgaver. Kontingentens størrelse fastsettes av generalforsamlingen. Generalforsamlingen kan også med vanlig flertallsbeslutning fastsette et nærmere beløp, begrenset oppad til 2 ganger kontingenten pr. år, som skal betales av medlemmene når det er nødvendig for å dekke ekstraordinære utgifter til tiltak innenfor formålets ramme. Generalforsamlingen kan videre med 2/3 flertall vedta låneopptak og pantsettelse/salg av lagets eiendom, samt pålegge andelseierne økonomiske forpliktelser ut over det beløp som er nevnt ovenfor. § 12 Endring av vedtektene Endringer i vedtektene kan bare vedtas på generalforsamling og krever 2/3 flertall. § 13 Oppløsning Laget kan ikke oppløses uten at det på grunn av endret regulering eller av andre grunner ikke er istand til å oppfylle sitt formål. Vedtak om oppløsning kan bare fattes av to på hverandre følgende generalforsamlinger med minst 14 dagers mellomrom. Den ene skal være en ordinær generalforsamling. På begge generalforsamlinger kreves at minst to tredjedeler av de avgitte stemmer er for oppløsning Legger ved eks. på vedtekter i et sameie. Ser ut som det er et styre som har tatt på seg en jobb de ikke har forutsetninger til. Du skriver at dere har prøvd i to år å få orden på utgiftene,hvilken unnfallenhet. Det er styrets plikt til å ha orden i papirene. det er faktisk lover og forskrifter dere SKAL følge. Hvem godkjenner regnskapet deres? Ikke store overskuddet skriver du,men setter dere av penger til fremtidige utgifter? uforutsette utgifter? Hva gjør dere med faste utfgifter om kassa er tom. Vet du hva, dere har så mye rot at dere bør be om help. At det har gått så lenge som to år, er meg ufattelig. Dee skal ha mæte for å få orden på økonomien,men skjønner du ikke at det er styre sin jobb? Dere skal ikke spørre om å få inn husleien hver mnd. Å flytte inn med kun muntlige avtaler??? vet du, dere er sånn på bærtur at det kan ikke beskrives. Dere bør sette bort økonomidelen til dde som kan det, vet ikke hvor du bor,men kansje obos er der du er. eller andre boligsameier med komtor. Skulle likt å få forklaring hvordan dere drifter stedet. I andre lag,så skal husleien inn hver mned. Foretningsfører venter ikke med å sende ut purring. Dels for om noen henger etter, desto verr e er det å ta igjen. Et lite lag med små midler kan ikke bruke av den kontoen.
Gjest Styrern Skrevet 9. november 2009 #14 Skrevet 9. november 2009 Legger ved eks. på vedtekter i et sameie. Ser ut som det er et styre som har tatt på seg en jobb de ikke har forutsetninger til. Du skriver at dere har prøvd i to år å få orden på utgiftene,hvilken unnfallenhet. Det er styrets plikt til å ha orden i papirene. det er faktisk lover og forskrifter dere SKAL følge. Hvem godkjenner regnskapet deres? Ikke store overskuddet skriver du,men setter dere av penger til fremtidige utgifter? uforutsette utgifter? Hva gjør dere med faste utfgifter om kassa er tom. Vet du hva, dere har så mye rot at dere bør be om help. At det har gått så lenge som to år, er meg ufattelig. Dee skal ha mæte for å få orden på økonomien,men skjønner du ikke at det er styre sin jobb? Dere skal ikke spørre om å få inn husleien hver mnd. Å flytte inn med kun muntlige avtaler??? vet du, dere er sånn på bærtur at det kan ikke beskrives. Dere bør sette bort økonomidelen til dde som kan det, vet ikke hvor du bor,men kansje obos er der du er. eller andre boligsameier med komtor. Skulle likt å få forklaring hvordan dere drifter stedet. I andre lag,så skal husleien inn hver mned. Foretningsfører venter ikke med å sende ut purring. Dels for om noen henger etter, desto verr e er det å ta igjen. Et lite lag med små midler kan ikke bruke av den kontoen. Vi har selvsagt vedtekter! Sameiet (ikke borettslag, så Obos har ingenting med dette å gjøre) er tyve år gammelt, så "husleien" (fellesutgiftene) ble satt da det ble opprettet(da var den på kr 250 pr. mnd *fnise* ). Jeg driver og leter i papirene for å finne papirer på at husleien er vedtatt økt. Det er selvsagt vedtatt i ordentlige møter osv., men det har som sagt vært en del gjennomtrekk i sameiet, og papirene er noe mangelfulle. Jeg skriver IKKE at vi har prøvd i to år å få orden på utgiftene, les innleggene én gang til, er du snill! JEG har bodd i sameiet i to år (og har nylig overtatt styrevervet, nettopp for å prøve å ta litt ansvar og få ting gjort)og har prøvd å få gjennomført en del ting, men det hjelper lite når ikke jeg får flertallet med meg. Jeg er enig med dere som sier at man ikke inngår muntlige avtaler osv, og jeg har prøvd å få en orden på dette. Problemet er at vi er bare syv enheter og det er ikke så lett å få overtalt de andre. Uansett, jeg kommer til å fortsette å prøve å få orden på ting, men det var ikke det jeg spurte om råd om. Er det noen som har noen flere råd til meg?
Gjest Mirre Skrevet 11. november 2009 #15 Skrevet 11. november 2009 Skal dere kjøre inkassosak så må dere dokumentere overfor inkassoselskapet dere skal bruke at dere har fremmet et krav og purret på dette i.h.h. til reglene for dette. Det skal sendes faktura, purring og inkassovarsel til personen før du kan sende saken til inkasso.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå