Lilith Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Vi har en gutt på 15 mnd, og han drikker utrolig mye vann i perioder. Hjemme legger vi i grunnen ikke så godt merke til det, for her står koppen hans fremme hele tiden, men med en gang han kommer hjem fra barnehagen, feks, vil han ha vann. Han blir ganske hysterisk om han ikke får koppen sin med en gang. Jeg har ganske lenge tenkt at det sikkert ikke er noe unormalt, men i går påpekte også svigermor at han hadde vært veldig tørst mens han var hos dem, og da de kom hjem med ham ville han også ha vann med en gang. Nå lurer jeg på om han kanskje kan ha diabetes? Bortsett fra at han er mye tørst, er gutten vår også ganske liten og tynn. Om han tisser mer enn normalt, vet jeg i grunnen ikke - han bruker jo bleie. Jeg skal ta en telefon til legekontoret på mandag, men i mellomtiden lurer jeg på hvordan dere som har små barn med diabetes oppdaget at barnet hadde sykdommen? Hvilke symptomer bør man være obs på? Er det andre ting som bør sjekkes ut? Eller er gutten rett og slett bare en tørst type?
Gjest No wonder woman Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Sånne er min jente også. Hun har ikke diabetes, da jeg har målt blodsukkeret hennes. Men snakk med legen hans du?
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Det finnes små barn med diabetes som har prøvd å drikke vann fra doskålen... Er du sikker på at han drikker unormalt mye? Og at han ikke bare er flink til å kjenne sin tørste, og ikke har like lett tilgang på vann i barnehagen, eller glemmer å drikke nok der? Drikker han en kopp når han får den, eller fem på rappen? Diabetikere mister mye væske fra kroppen, og blir dehydrerte selv om de drikker og drikker. De blir unormalt slappe. Mister vekt. Diabetesen oppdages gjerne ved at de er så syke at foreldrene tar dem på legevakten, og da har de høye blodsukker. Jeg synes det høres fredelig ut slik du beskriver situasjonen i dag.
Cata Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 Hm, sønnen til noen venner av meg fikk diabetes og de sa de la merke til at urindråper som han sølte var klissete. (Han var noe større enn det din er, så han gikk på do selv.) I tillegg drakk han mye og tisset ofte.
Lilith Skrevet 6. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. november 2009 (endret) Tusen takk for svar Jeg vet altså ikke om han virkelig drikker unormalt mye, jeg har bare reagert på hvor desperat han blir når han ikke får (nok) vann, og det samme har blant annet svigermor. Men han er ellers frisk og rask og sover og spiser godt. Forhåpentligvis er han frisk som en fisk ... men jeg skal fremdeles snakke med legen på mandag, for sikkerhets skyld. Endret 6. november 2009 av Lilith
Cata Skrevet 6. november 2009 #6 Skrevet 6. november 2009 Alltids lurt å få slike ting sjekket, så slipper du å bekymre deg.
Umuriel Skrevet 6. november 2009 #7 Skrevet 6. november 2009 Sånn var gutten vår også en periode. Løsningen ble å be barnehagen tilby ham vann oftere. Han er fremdeles tørst når han kommer hjem fra barnehagen, særlig om han har vært mye ute, men ikke like desperat etter vann som før.
Kara W Skrevet 6. november 2009 #8 Skrevet 6. november 2009 Gutten vår drikker også veldig mye. Jeg har tenkt at det har noe med at "vann" (eller "bam" som han sier) er det eneste ordet han kan skikkelig, og at han dermed eksperimenterer med språk ved å se hva som skjer når han sier forskjellige ting. Men har stusset litt over at det er hans første ord. Fortell oss hvordan det går hos legen! Gutten vår er frisk og glad og legger på seg godt, så er ikke egentlig bekymret, men greit å høre om andres erafringer.
Lilith Skrevet 7. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 7. november 2009 Hmm ... hvor ble det av svaret jeg skrev? :klø: Uansett - takk for alle svar! Umuriel - jeg skal snakke med barnehagen. Jeg tror ikke de blir tilbudt vann der utenom måltidene, og det er jo tydeligvis ikke nok for gutten vår. Takk for tips! Kara W - jeg skal oppdatere tråden når jeg har snakket med legen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå