Gå til innhold

Noen som har saluki (hunderase) her?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Lurer på om noen her har saluki, eller kan mye/noe om rasen? Har prøvd å søke litt rundt på nettet, men finner for det meste bare rasestandarden, og det er ikke utseendet jeg egentlig er mest nysgjerrig på. Mentalitet og aktivitetsbehov (som jeg vet er stort) er veldig jeg veldig interessert i å vite mer om!

Har nemlig begynt å forelske meg totalt i rasen ( :yvonne: ), og selv om jeg ikke kommer til å skaffe meg hund på mange år enda, så skader det ikke å drømme og undersøke litt. ;)

Noen? :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var temmelig nær å få meg en saluki, og en venninne av meg hadde to. Mange som har mynder finner et jorde eller lign. så de kan løpe løs på - det er en form for aktivisering av mynder som dekker deres behov for fri-løping.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg har vært hundepasser for en saluki, hvis det tells :fnise: De får ikke mye ut av å gå langt i bånd, de trenger å få "løpt fra seg" hver dag, ellers en god tur i skogen løs noe de setter godt pris på.

De har jaktinstinkt og vil nok jage alt som rører på seg, siden de jakter med synet. "Ute av syne, ute av sinn" er en fin beskrivelse. Er bare å lære de en god innkalling og ikke ha de løs der du ikke har oversikt og der du veit det er rådyr, etc.

Skrevet

Spennende. Har sett på youtube en del videoer der de tilfredsstiller jage-lysten. Det er visst en sport, har jeg skjønt...? De slipper hundene etter en "greie" festet på en lang line, som fyker av gårde, med skarpe svinger og alt. Det virket helt fantastisk genialt, egentlig. :jepp:

Har dere noe mer å fortelle? Personlighet, oppførsel mot andre hunder, oppførsel inne, lydnivå...?

:skravle:

Skrevet

Lure coursing er en populær myndesport, ja :) Ikke så veldig utbredt i Norge enda, men det kan du lese litt mer om her:

http://www.lc-norway.com/?page_id=2

Så kan du se om det er miljø for det noen steder i nærheten av deg. Genial måte å la myndene få løpe og få utløp for jaktinstinktet :)

Skrevet

Fantastisk! Takk!

Kjenner jeg bare blir mer og mer giret nå. Tenker jeg må sette på bremsene snart. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...