Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Hva foretrekker du å bruke? Våtservietter eller vann og såpe ved hvert stell?
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Vi brukte klut og vann ved tissebleier og tørrservietter og vann ved bæsjebleier
Susan Sto Helit Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Ingen såpe og ingen våtservietter. Tørrservietter med vann eller kluter med vann. Evt. litt olje på de tøffeste flekkene.
Arkana Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 Vi bruker bare klut og vann, ingen såpe. Tørrservietter bruker vi ikke, men tørker kanskje litt med toalettpapir først. Våtservietter brukes kun når vi er ute på tur.
Sissan Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 Vann ved tissebleier, og vann med såpe ved bæsjebleier etter start på fast føde. Våtservietter på tur.
*Joyce* Skrevet 6. november 2009 #6 Skrevet 6. november 2009 Vi bruker bare klut og vann, ingen såpe. Tørrservietter bruker vi ikke, men tørker kanskje litt med toalettpapir først. Våtservietter brukes kun når vi er ute på tur. Samme her.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #7 Skrevet 6. november 2009 Våtservietter og atter våtservietter. Utrolig lettvint, og det finnes de på markedet som er så milde at det ikke gjør noen skade.
Gjest Gjest_Agnes_* Skrevet 6. november 2009 #8 Skrevet 6. november 2009 Våtservietter og atter våtservietter. Utrolig lettvint, og det finnes de på markedet som er så milde at det ikke gjør noen skade. Hvordan kan du være så sikker på det? Jeg vet én ting sikkert: Jeg var ikke veldig sensitiv før (da jeg var barn), men jeg blir bare verre og verre. Jenta mi (og fremtidige barn) skal ikke bli utsatt for unødvendige kjemikalier i underlivet (og ellers). Så her skyldes jenta i rumpa med vann og evt olje på de tøffeste flekkene. (Ja, jeg vet olje også kan inneholde kjemikalier, men har dere lest på pakningene til våtservietter??)
Gjest imli Skrevet 6. november 2009 #9 Skrevet 6. november 2009 Vann ved tissebleier, og vann med såpe ved bæsjebleier etter start på fast føde. Våtservietter på tur. Akkurat samme her
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #10 Skrevet 6. november 2009 Klut og vann hjemme, tørker vekk det verste med utilsølte deler av den brukte bleien først. Vegetabilsk olje en sjelden gang, bruker ikke babyolje, hvis det skulle være noe sårhet og vasken må være ekstra skånsom og effektiv. Mesoft (kompresser fra apoteket) og vann på tur, noen ganger ferdige våtservietter, det siste helst hvis barnet passes av andre.
Gjest No wonder woman Skrevet 6. november 2009 #11 Skrevet 6. november 2009 Jeg foretrekker vann og klut, men er vi på tur blir det våtservietter. Såper er bannlyst.
Gjest *Mim* Skrevet 7. november 2009 #13 Skrevet 7. november 2009 Vann og klut. Våtservietter bare på tur her også.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #14 Skrevet 7. november 2009 På hvilken måte kan våtservietter være "skadelig" om man bruker det hele tiden? Ekstra eksponert for eksem osv kanskje? Vi har brukt våtservietter hele tiden vi, har vasken et stykke fra stellebordet så er litt skummelt å forlate ungen der. Hvordan gjør dere andre det som ikke har vask rett ved stellebordet?
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #15 Skrevet 7. november 2009 Bruker berre våtservietter. Har bruk dei på barna mine sidan eldste vart født for 17 år sidan. Har fremdeles ikkje sett nokon skade på nokon av dei 6.
ViljaH Skrevet 7. november 2009 #16 Skrevet 7. november 2009 På hvilken måte kan våtservietter være "skadelig" om man bruker det hele tiden? Ekstra eksponert for eksem osv kanskje? Vi har brukt våtservietter hele tiden vi, har vasken et stykke fra stellebordet så er litt skummelt å forlate ungen der. Hvordan gjør dere andre det som ikke har vask rett ved stellebordet? Våtservietter fjerner det naturlige fettlaget i huden som er der for å beskytte mot ytre påvirkning. Derfor er det uheldig å bruke våtservietter ofte på et sted som ofte utsettes for ytre påvirkning, tiss og avføring. Barnet blir lett sår. Enda verre er det når det begynner å bli mye syre i avføringen. Visste du at våtservietter anbefales for å fjerne maling av hendene? Har du ikke merket hvor tørr du blir på hendene selv om du tar mye på våtservietter? Vi skyller stumpen under vann i vasken ved bæsj, ingenting ved tiss bare klapptørker og lufttørker. Hvis noe sitter hardt fast, så bruker jeg bomullsdott med olje på. Ingen såpe, våtserviett kun på tur (men tror jeg skal over på Mesoft og vann), veldig lite gnikking på huden. Vi har vel knapt hatt rød stump så langt. Vasken er på andre siden av rommet i forhold til stellebordet. Vi tar ungen over armen med arm-lås, og bærer ungen til vasken - skyller - bærer tilbake. Inga problem. Bærestillingen (og stell forøvrig) lærte vi på sykehuset: legg ungen over din venstre underarm med ansiktet ned, med din venstre hånd bruker du tommel og pekefinger (og evt. andre fingre) til å lage en "lås" rundt barnet høyre overarm, altså ikke klemme barnets overarm hardt men dine fingre. Med armlås mister du ikke barnet om det plutselig skulle sprelle til. Armlåsen holder jeg helt til barnet er trygt tilbake på stellebordet. Det går også fint å vende barnet uten å endre holdegrep, ved å støtte bakhodet hans mot mitt bryst, holde under stumpen hans med min høyre hånd og slik også spyle fremsiden ren. Husk å alltid kjenne på vannets temperatur før du stikker barnet under vannstrålen
Gjest imli Skrevet 7. november 2009 #17 Skrevet 7. november 2009 Vi har heller ikke vasken i nærheten, men gjør klar våte kluter først. Steller som regel på gulvet også, så ingen fare hvis jeg må gå fra.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #18 Skrevet 7. november 2009 Når dere snakker om våte kluter, er det vanlige vaskekluter dere bruker da eller?
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #19 Skrevet 7. november 2009 Når dere snakker om våte kluter, er det vanlige vaskekluter dere bruker da eller? Gazkluter eller babyfrotte (som er mykere og finere enn vanlig frotte. Når vasken er litt unna, kan man ha en liten balje (som tar en liter eller to), til å væte kluten i. Mindre engangsutstyr som havner på fyllingen.
Gjest imli Skrevet 7. november 2009 #20 Skrevet 7. november 2009 Vi bruker vanlige vaskekluter eller vaskekluter til baby (som er litt mykere, men jeg synes ikke forskjellen er så stor).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå