Gå til innhold

marsvin vs kanin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å skaffe oss marsvin eller kanin, men klarer ikke helt å bestemme oss :) Noen som kan sammenligne disse 2 dyrene for oss og hjelpe oss litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde marsvin da jeg var rundt 12 år gammel. Utrolig morsomme, koselige og ganske intelligente dyr! Det var ikke noe problem å lære den navnet sitt så den kom på kommando, og jeg fikk den stueren også, uten noe problem(sa ifra når den måtte på do ved å nappe meg i genseren om jeg holdt den). Kosete var den også. Uten at jeg har hatt noe særlig med erfaring med kaniner tidligere, kan jeg iallfall anbefale marsvin på det høyeste! Det eneste "problemet" jeg kan tenke meg er at marsvin er noe mer pratsomme enn kaniner er ;) selv synes jeg det bare er koselig!

Skrevet

Jeg har hatt begge deler. Og det er dyr som faktisk er mer intelligente enn man tror. Kaninen brukte bare buret for å gjøre i fra seg, ellers var han som en katt. Kunne tom ha han med meg ut, så han fikk springe fritt i hagen, og det elsket han! Han var en hankanin da, så han hadde et markeringsbehov. Dvs at han tisset opp igjennom vegger og slikt når han markerte.

Marsvinet prater mer. De er lettere å kose med for de spretter ikke ut av hendene på deg sånn som kaniner kan gjøre. :)

Det er uansett herlige dyr begge to. Men alt i alt er det kanskje mer jobb med en kanin for det om det er mye jobb og ha begge deler.

Må jo huske på at buret skal være så stort som mulig, og at det må rengjøres en gang i uka ca. De skal være ute om dagen og springe fritt, og da kan ledninger og slikt bli gnaget på. Bytte vann en gang om dagen, marsvin skal gjerne ha c-vitamin i vannet sitt. Man må og huske på at de trenger mat, shampoo, sagspon, vitaminer, gnagestenger osv, og evt må de til veterinær og det kan bli dyrt.

Det er litt og tenke over før man anskaffer seg et dyr. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...