Gå til innhold

Gifte seg i bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange av dere her inne som skal gifte seg / giftet seg i bunad? Brukte både du og han/hun bunad, eller var det "mikset"? Hva synes dere om å gifte seg i bunad vs. brudekjole/dress? Jeg ser nesten aldri bunad på bryllupsbilder lenger, er det "gått av moten"?

Skrevet

Der jeg kommer fra har jeg fått inntrykk av at det er i tiden å gifte seg i bunad, særlig hos de som gifter seg på høsten/vinteren.

Og det er svært mange menn som velger bunad når de gifter seg der.

Min tilkommende mann kommer til å ha bunad, mens jeg skal ha en enkelt brudekjole. Synes det er stilig med mix.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Er det mange av dere her inne som skal gifte seg / giftet seg i bunad? Brukte både du og han/hun bunad, eller var det "mikset"? Hva synes dere om å gifte seg i bunad vs. brudekjole/dress? Jeg ser nesten aldri bunad på bryllupsbilder lenger, er det "gått av moten"?

Hei!

Jeg og min kommende mann har bestemt oss for å gifte oss i bunad begge to. vi har bunader som står veldig godt til hverandre, og dette er de fineste plaggene vi har :)

Vi har istedenfor å bruke penger på brudekjole og dress, heller bestemt oss for å legge pengene i bryllupsfesten. Det samme gjelder forsåvidt blomster og slikt annet stæsj, blir nok ikke store utgifter der heller.

det vi satser på er god mat, god drikke og levende musikk.

Det er jo en fordel til, og det er at man slipper å lyse opp hele kvelden i den store hvite kjolen (for brudens del). Vi vil at dette skal være like moro for alle gjestene som det er for oss. :)

Skrevet

Så moro at noen bruker bunaden da :) Ser endel på bilder i lokalavisa ol. at det blir færre og færre med bunad, derfor jeg lurte! Synes det er et flott klesplagg, jeg skal så absolutt bruke bunad når/om jeg gifter meg!

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint med bunad, men jeg kommer ikke til å ha det selv (vil ikke, har ikke, og mannen er ikke norsk). Hvis jeg skulle gifta meg i bunad skulle helt klart begge hatt bunad, synes ikke det er noe fint hvis bare den ene har bunad.

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt sognebunad, hadde jeg vurdert å gifte meg i bunad. Den er kjempefin. Jeg har bergensbunad (men har krympet ut av den), og den er litt mer "vanlig". Hvis jeg skulle giftet meg i bunad, så måtte begge ha gjort det. Menn i bunad er noe av det fineste som fins! Jeg måtte selvsagt hatt krone og belte til. Synes også det er smart å investere i ny bunad (om man ikke har), enn å bruke like mange penger i en kjole som brukes en gang.

• Liker 1
Skrevet
Hvis jeg hadde hatt sognebunad, hadde jeg vurdert å gifte meg i bunad. Den er kjempefin. Jeg har bergensbunad (men har krympet ut av den), og den er litt mer "vanlig". Hvis jeg skulle giftet meg i bunad, så måtte begge ha gjort det. Menn i bunad er noe av det fineste som fins! Jeg måtte selvsagt hatt krone og belte til. Synes også det er smart å investere i ny bunad (om man ikke har), enn å bruke like mange penger i en kjole som brukes en gang.

Nå koster en bunad med sølv vestenlig mer enn en brudekjole da (fra 15-20 000 og oppover). Og brudekrone ol er forferdelig dyrt.

Synes det er flott med menn som gifter seg i bunad selvom kvinnen bruker brudekjole. Dog må en da ha en enklere brudekjole.

Skrevet

Jeg og mannen min giftet oss for to måneder siden. Vi brukte begge deler vi :nigo:

Vi hadde vielsen på en fredag. Da stilte jeg i Øst-Telemarkbunaden og han i dress. Dette var altså på tinghuset. Nærmeste familie og forlovere ble med på en bedre middag senere på kvelden.

Lørdagen etter hadde vi stoooor fest med over 90 gjester. Da gikk jeg i brudestasen, og han i Hallingbunad.

Ja takk, begge deler sier nå jeg! :5:

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Nå koster en bunad med sølv vestenlig mer enn en brudekjole da (fra 15-20 000 og oppover). Og brudekrone ol er forferdelig dyrt.

Men brudekjolen bruker man jo kun én gang.... Bunaden kan brukes flere ganger i året, resten av livet. Totalt sett så blir bunaden et rimeligere plagg enn brudekjolen.

Og så kan man vel leie brudekrone fra muséer?

Skrevet

Eg har veldig lyst å gifte meg i bunad ein gang i tida, men sambo har ikkje bunad og isåfall ville eg hatt sølvbelte til. Idag har eg sognebunad med alt sølv, utanom sølvbelte. Prisen har vel komme på ca 22 000 hittil og då er ikkje cape med.

Skrevet

Jeg er vant til at de som gifter seg i bunad er enten godt voksne eller "gårdsfolk". Jeg synes at hvis man skal gifte seg i bunad skal begge ha det. Når det er sagt er bunad et innmari fint plagg og absolutt like pent som mange av brudekjolenne der ute (utenom min, selvsagt ;) )

Skrevet

Men det er vel ikke alle bunader som har brudekrone? Jeg har en gammel bunad fra mitt hjemsted, med alt tilbehør (sølv, belte mm.) og min kjære har også bunad, så om vi gifter oss en dag blir det nok bunadsbryllup. Vi er begge fra gård, så da kan vi kanskje bruke bunad med god samvittighet også, hehe :)

Gjest Gjest_Anéa_*
Skrevet
Men det er vel ikke alle bunader som har brudekrone? (...)

Det er ikke sånn at en brudekrone må "høre til" en bunad. Selvfølgelig er det visse regionale forskjeller, men det som har overlevd av kroner og det som har overlevd av drakter i de ulike fylkene hører ikke alltid sammen. Og det finnes også ulike typer brude-hodeplagg for bunader: krone, ulike "lad"-hodeplagg, krans etc. En lad er en stiv form som er dekorert med stoff, bånd, perler, sølv etc. så tett at rammeverket ikke synes. Kronen er som oftest av metall, med rammen synlig, og med ulike hengende deler, kanskje også glassteiner silkebånd. Lad er mer stedsbestemt, mens kronene ser ut til å ha vært felles for mesteparten av landet.

Mengden hengende deler og konkret utforming varierer - men den kan variere innbyrdes i en bygd like mye som mellom ulike fylker, for prinsippet var det samme: brudekrona skulle være av sølv, med hengende "lauv" som holdt underverdenens folk på avstand. Den skulle trekke parallell til himmeldronningen, jomfru Maria, som også ble avbildet med krone, og kunne derfor utelukkende brukes av jomfruer. Den var brudens siste anledning til å gå med utslått hår, og kronen hadde ofte silkebånd bak som lå lett over håret.

Det var særdeles mye symbolikk knyttet opp til en bruds antrekk. Som oftest var drakten av samme eller liknende snitt som vanlige høytidsklær, men av flottere stoffer. Og så var det flere tilleggsdeler som de vanlige penklærne ikke hadde. Det er kun få av disse brudedraktene som er gjenskapte (Setesdal, Hallingdal og Sunnmøre er de jeg kommer på i farten), og derfor er det heller ikke utarbeidet brudekrone til hver bunad i landet.

Jeg tror ikke det vil anses som "feil" om en Agderbrud dukker opp i Rogalandskrone, eller om en Nordmøre-kledt brud bruker kronene fra Sunnmøre. Men lad-plaggene er som sagt mer begrensede, og hvis dette først finnes til bunaden en har, så er det sikkert et riktigere valg.

Skrevet (endret)

Venninna mi brukte en brudekrone som bestefaren hadde lagd. Tror ikke brudekronene (ikke alle ihvertfall) er laget til en spesifikk bunad. Ofte følger de en famile eller en gård, også.

Endret av Tante

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...