Gå til innhold

Kunne du ha vært sammen med en som er døv?

Gjest tS

Anbefalte innlegg

Har en venninne som sliter med å finne kjæreste, argumentet er ofte at hun hører dårlig. Er det virkelig sånn at folk ikke vil være sammen med en som hører dårlig av den grunn??? Hva tenker du med engang du hører at vedkommende har dårlig hørsel, uten å kjenne vedkommende godt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg kunne i hvert fall gitt det et forsøk. Har ikke så mye erfaring med døve, men pleier å gi folk en sjanse i stedet for å avvise dem pga. noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeniøren

Alt som vanskeligjør kommunikasjon bygger litt barrierer. Det blir litt vanskeligere å holde den gode samtalen og det blir litt vanskeligere å komme i de rette situasjonene. Men klarer man først å fakke interessen så overvinner man det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som sliter med å finne kjæreste, argumentet er ofte at hun hører dårlig. Er det virkelig sånn at folk ikke vil være sammen med en som hører dårlig av den grunn??? Hva tenker du med engang du hører at vedkommende har dårlig hørsel, uten å kjenne vedkommende godt nok?

Jeg kommer i allefall aldri til å glemme ei døv ei jeg møtte på Klubben på Fantoft når jeg studerte der i 1988.

Det som var vanskelig var å utveksle navn og kontaktinformasjon. Dette manglet vi selv om vi ikke hadde problem med annen kontakt.

Dessverre så jeg henne aldri igjen.

Jeg hadde gitt blaffen i om hun var døv men navn og adresse hadde vært greit å hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

For meg er kommunikasjon gjennom snakking så viktig at jeg nok ville hatt store startvansker i et forhold med en hørselshemmet person. Etterhvert som en blir kjent med hverandre glir sikkert kommunikasjonen lettere, og en tilpasser seg til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde nok slitt med å bli kjent med en totalt døv person som kun bruker døvespråk, kun av den grunn at jeg ikke kan det, så jeg hadde jo ikke kunnet prate med ham.

Hadde han derimot ikke vært døv, men hatt dårlig hørsel, så hadde jeg ikke sett det som noe problem.

Jeg har en meddanser som har hørselshemming, bruker høreapparat og som med høreapparat og å følge med på munnen, fint snakker og kommuniserer. Vet ikke om jeg hadde tenkt på at det var noe der engang jeg, om jeg ikke hadde sett høreapparatet og at han ser mye på munnen min når jeg snakker.

Kommer nok mye an på hva vedkommende gjør ut av det dog, en som ikke lever som han vil,FORDI han har ett hørselproblem, (men som likevel kunne, om han hadde villet det), vet jeg ikke... min bekjente, lever livet som han vil, gjør det han vil og reiser rundt og opplever, han danser og prater og sosialiserer som det passer ham selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Nå er jeg utdannet tegnspråktolk, så sånn sett ville det neppe vært et problem for meg.

Men å bli sammen med en hørselshemmed person som baserer seg mye på tegnspråk i kommunikasjon hvis man selv ikke behersker dette tror jeg er ekstremt vanskelig. I tillegg vil døve ofte bevege seg i miljø med andre døve og andre tegnspråkbrukere, og man vil derfor kanskje bevege seg i forskjellige omgangskretser som ikke automatisk kan "slås sammen" pga språkproblemer.

Men i våre dager er det kanskje enklere, med mange alternative kommunikasjonsmetoder gjennom sms og internett frem til man blir bedre kjent og kan kommunisere bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde personen kunnet lese på lippene og snakke hadde det ikke vært et problem. Jeg kan dog ikke tegnspråk så det å falle for en person som kun snakker tegnspråk ville blitt vanskelig, siden vi ikke kunnet snakke sammen.

Mennesker som hører dårlig, men som snakker selv hadde ikke vært et problem. Jeg kunne lært meg "tegn til tale" for å gjøre komminikasjonen lettere.

Så sannt man kan kommunisere er ikke døvhet et problem, men med ett man må kommunisere på et språk man mestrer veldig dårlig (tegnspråk for meg, tale for den døve) kan det lett bli mye komplikasjoner som ville gjort et forhold vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg kan tegn-til-tale, og litt døvespråk, så jeg ser ikke på det som noe problem å være sammen med en som er døv. Dessuten hører jeg dårlig selv, så jeg kan jo ikke utelukke andre hørselshemmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest, en dag så

Interessangt egentlig å se diskusjonen her. Samtlige av mine venninner som er døve er gift eller samboende med hørende som aldri har tidligere kunnet tegn før de møtte dem. Er nok noe med er man forelsket eller betatt, tenker man ikke på barrierene men prøver etter beste evne. Man kan bruke mobilen, ark eller penn, kroppspråk m.m. Noen ganger er ikke ord nødvendig. Bare tenk på hvor mye vi egentlig signaliserer til hverandre uten å bruke ord eller tale. Så jeg tror venninnen din bare må fortsette og holde opp motet. Det kommer nok en som tør og vil tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg kunne nok ikkje det.

Døve folk er (syns eg) ofte annerledes enn høyrande folk på mange måtar. F.eks i forhold til humor. Dei har ofte gått glipp av noko pga hørselen. Typisk engelsk/ amerikansk humor i seriar f.eks. Dei les den idiotiske norske teksten, medan vi ler av kva som blir sagt. i tillegg opplever eg at dei har ein eigen humor som eg absolutt ikkje forstår :fnise:

Pluss at døve er ofte i eit samfunn for døve, der eg ville ha vore utafor. Medan han ville ha følt seg utafor i "mitt" samfunn.

Vanskelig å forklare heilt kva eg meinar.

Når det gjeld dårleg hørsel blir det noko heilt anna. Det eg har opplevd som problematisk der er at det kan bli litt Goddag mann økseskaft. Men om den som høyrer dårleg er flink til å seie ifrå når han ikkje får med seg noko som blir sagt, så ser eg ingen problem der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av all kommunikasjon mellom to mennesker er ikke-verbal, så de siste 10% er ikke noe stort problem hvis interessen er der. :)

Jeg datet en hørselshemmet (døv) for mange år siden, da kunne jeg ikke tegnspråk, og det var ikke mangel på kommunikasjon som gjorde at det ikke ble noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde ikke giddet å date en mann som hørte dårlig eller var døv. Altfor slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer tegnspråk, så for meg ville det nesten vært en bonus ;)

nå er jo ikke venninna di døv, men tunghørt. Veldig mange er det i dag. Regner med at hun kommuniserer gjennom tale? Kan ikke helt skjønne at folk har problemer med det. Hun må jo bare si at hun hører dårlig og at vedkommende derfor må snakke tydelig. Når jeg møter personer med sansetap eller handikap er jeg egentlig mest interressert i hvordan den personen vil jeg skal kommunisere med eller oppføre meg ovenfor dem slik at de blir ivaretatt og inkludert på lik linje med andre så godt som mulig

Jeg kan forstå at noen ikke er interressert i å inlede et forhold med helt døve mennesker pga. kommunikasjonsproblemet. Men det er jo ikke tilfelle her. Men det er jo en spennende utfordring da, å lære seg å kommunisere :) Og tegnspråk er verdes peneste språk (synes jeg :) ) At folk har masse fordommer mot døve og ikke vil bli kjent med dem av den grunn, det er bare trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!! En som er døv?

tenk så slitsomt. måtte gå rundt å peke og tegne i luften hver gang det var noe. Tror døve og døve sammen er best. Skulle mye kjærlighet til før jeg satte meg ned for å lære døvespråket. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!! En som er døv?

tenk så slitsomt. måtte gå rundt å peke og tegne i luften hver gang det var noe. Tror døve og døve sammen er best. Skulle mye kjærlighet til før jeg satte meg ned for å lære døvespråket. :forvirret:

Tror den døve skal være glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi greide å kommunisere ville det ikke vært noe problem for meg. Men jeg tror kanskje det ville vært vanskeligere å bli kjent, særlig i starten, dersom han brukte hovedsaklig tegnspråk. Så det er jo et helt klart hinder der, det om man blir kjent eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...