Gå til innhold

For sterke briller?

Gjest Gjest_anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anonym_*

Hei. Bare lurte på om noen vet hvordan man kan merke om brilleglassene er for sterke?

Jeg bruker briller til vanlig, har progressive og er helt fint vant til det, og har ikke noe problem med å se ned, gå trapper ellersånt.

I sommer var jeg og tok en synstest fordi jeg skulle ha solbriller med styrke i. det var en stund siden siste test og jeg tenkte d var greit å ta en ny.

Problemet er imidlertid, at når jeg tar på disse solbrillene, så blir alt forminsket, og avstandsedømmelsen blir helt mongo. De er ikke progressive, men enstyrke bare så det er sagt. Jeg har også store problemer med å se ned, og f.eks gå ned en fortauskant osv - slike problemer man skulle tro man ikke hadde med enstyrkeglass, men med progressive.

Jeg har jo skiftet til sterkere briller før, og vet at det kan føles uvant og ekkelt, men har aldri merket at allting blir forminsket før - kan det være fordi glassene rett og slett er for sterke?

Kan størrelse og buing på glassene ha noe å si i denne sammenhengen? Jeg ser absolutt klarere med solbrillene (for de er jo sterkere, og jeg har begynt å se litt dårligere med mine vanlige briller),men det er likevel noe som føles veldig feil da alt blir forminsket og det er "så klart at det nesten blir uklart" liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde også dette problemet da jeg brukte briller, hvis jeg skiftet briller var størrelsen på ting helt annerledes enn jeg var vant til, og jeg greide f.eks ikke å se om en flaske var en halvliters flaske eller en en og en halv-liters flaske uten å ha noe å sammenligne med.

Dette problemet har man kun med briller, du har sikkert blitt vant til det med de brillene du bruker til vanlig, men størrelsen på ting er helt sikkert annerledes med brillene enn hvis du ser på ting helt uten. Hvis du derimot hadde brukt linser hadde størrelsen vært den samme.

Grunnen til at dette oppstår har med andre ord å gjøre med bl.a krumningen av glasset og glassets avstand til øyet. Sannsynligvis har du fått riktig styrke i solbrillene, men du ser så annerledes med dem enn med brillene du er vant til at det føles rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener min optiker sa at ting blir mye mindre for hver -3 eller var det -4, slik at har du vippet over en slik grense er det nok naturlig at ting blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er normalt. Jeg opplevde det samme da jeg kjøpte nye briller i år. Da hadde jeg ikke byttet på 8 år ;) (men bruker linser mesteparten av tiden). Fremdeles er det slik at når jeg tar på brillene så er det en del som blir plagsomt mindre, men jeg ser jo (bokstavelig talt) at jeg ser klarere med de nye brillene enn jeg gjorde med de gamle og jeg får heller ikke hodepine eller andre symptomer på feilkorreksjon. (Har opplevd feilkorreksjon med linser en gang, og jeg lover - det er noe som merkes veldig!)

Men jeg skal være enig med deg i at forminskningen er grusomt irriterende :sur: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

Det høres jo fornuftig ut det dere skriver. Men hvis jeg tar av og på meg de brillene jeg bruker nå eller ser over kanten for den saks skyld så er avstanden og størrelsesforholdet helt likt, så derfor syns jeg det er rart. At jeg ikke har merka noe til det før.

Men da er det vel bare sånn det er da.

Jeg må jo ha nye vanlige briller snart også, og da vil jo styrken bli høyere i dem også, vil man vende seg til det? dere som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo ha nye vanlige briller snart også, og da vil jo styrken bli høyere i dem også, vil man vende seg til det? dere som har opplevd det samme?

Regner med det. Jeg har i hvertfall vent meg sånn noenlunde til mine nå. I stedet for å gå rundt å tvangsfokusere halve kvelden når jeg har byttet fra linser til briller så bruker jeg nå bare noen minutter på å omstille meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...