Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ja, jeg ser ikke bort fra det. Når man ser hvordan gamle, syke mennesker behandles her i landet, å ligge til sengs på sykehjem og ikke komme på toalettet når man trenger det, og bare få beskjed om at du kan gjøre i buksa for du har bleie på deg! Var en førstesidesak på VG om det for ikke så lenge siden. Det var barnebarnet hans som gikk til avisen med saken.

Hadde jeg jobbet på sykehjem hadde jeg faktisk foretrukket å hjelpe vedkommende på do enn å skifte bleie. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Nå er det jo TS som var i situasjonen og er best skikket til å uttale seg om denne mannen var rasistisk eller ikke.

Ut i fra historien kan det jo i allefall virke slik.

Men det er den samme gamle leksa; nordmenn kan slenge ut så mye gørr de bare orker om ikke-vestlige utlendinger men å anklage dem for å være rasister - nei, det vil de ikke være med på!

Blir helt flau over å være norsk om dagen jeg, vi har blitt så selvgode og intolerante her i landet at det er en skam!

Men det er den samme gamle leksa; nordmenn kan slenge ut så mye gørr de bare orker om ikke-vestlige utlendinger men å anklage dem for å være rasister - nei, det vil de ikke være med på!

Mens derimot ikke-vestlige mannlige innvandrere slenger jo ikke dritt! Deres omtaler av og oppfatning av norske hunnkjønn som horer og det som verre er, personer som kan voldtas fordi de kler seg etter norske skikker og slik de ønsker. Nei, de er så sniiiiiille og ikke diskriminerende de, vet du.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hadde jeg jobbet på sykehjem hadde jeg faktisk foretrukket å hjelpe vedkommende på do enn å skifte bleie. :sjenert:

Hadde ikke tid til å hjelpe, måtte bare haste videre, så fikk bleieskift komme når det var litt tid til overs. Slik lød historien fortalt fra barnebarnet.

Men for all del, ikke oppfatt dette som kritikk mot dem som jobber i institusjonene, de gjør alt de kan og vel så det, skjønner ikke at noen klarer slike jobber jeg slik det er i dag. Det er bevilgende myndigheter som har skylden.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Saklig.

Nei, naturligvis helt usaklig, og det å tillate seg en spøk (selv om den var alvorlig nok) når innvandrerfrelste debatterer noe så alvorlig som norsk rasisme, er vel som å banne i Kirken...unnskyld, mea culpa, mente naturligvis i moskeen.

Skrevet
Hadde ikke tid til å hjelpe, måtte bare haste videre, så fikk bleieskift komme når det var litt tid til overs. Slik lød historien fortalt fra barnebarnet.

Men for all del, ikke oppfatt dette som kritikk mot dem som jobber i institusjonene, de gjør alt de kan og vel så det, skjønner ikke at noen klarer slike jobber jeg slik det er i dag. Det er bevilgende myndigheter som har skylden.

Ja er fullstendig klar over det. Har kjente som har jobbet innenfor omsorg på sykehjem og ofte er de så få på vakt at om det skulle skjedd noe galt, f.eks brann, så har de ikke hatt noen mulighet til å fått alle ut.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Rasisme og hat skyldes ofte frykt og redsel. Ofte, men ikke alltid, kan mennesker som er vokst opp i et hjem der mor eller far utrykte rasistiske holdninger. Ikke nødvendigvis direkte, men små drykk slik at barn vokser opp med å tro at innvandrere er mindreverdige mennesker.

Ellers så skal det også være sagt at media blåser opp saker hvor innvandrere og mørkhudede er innvolvert mer enn hvor det er etnisk norske nordmenn innvolvert. Dette er ikke nødvendigvis feil, siden statistikk viser at innvandrere ligger høyt oppe på krimstatistikken. Dette skyldes ikke nødvendigvis at de er dårligere mennesker, men at de har blitt kastet inn i et nytt samfunn uten å ha fått noe hjelp til å bearbeide ting de har opplevd i fortiden.

Så rasisme bygger på stereotypier, frykt og redsel fordi man er redd for det nye og ukjente, og har vokst opp med en oppfatning av at "alle" utlendinger er mindreverdige mennesker. Om de får noe ut av det kan jeg nesten ikke si, mest sannsynlig bare bitterhet

Rasisme og hat skyldes ofte frykt og redsel.

Hvorfor skal de som uttrykker motvilje mot den asyl-/innvandringspolitikk som Norge bedriver, av såkalte bedrevitere stemples som mennesker om ikke skjønner noen ting, bare lider av frykt og redsel for det nye og ukjente, og at dette er negative ting.

Ja, jeg personlig frykter et Norge som vil drukne i muslimsk innvandring (jeg jobber på Grønland i Oslo og vet hva jeg snakker om) og dermed true Norge med sin kultur og sine tradisjoner. Er det noe galt i at jeg frykter det? Disse "innvandrerfrelste" digger jo afrikansk kultur som om det skulle være toppen av alt, og de må jo få beholde og utvikle sin. Men hvis en nordmann piper en lyd om at vår kultur er verdt å bevare, er man naturligvis rasist.

Redsel: Ja, det går nok på penger det. Når vi ser hva våre nye koster i trygder, sosialstønader og alt mulig annet: Ja, jeg er redd. Jeg vil ikke se at velferdsstaten knekkes på grunn av dette.

Selv ihuga arbeiderpartifolk som Bøhler og Gerhardsen sier jo dette nå, og Arbeiderpartiet ved dette valget, la seg på innstramming i innvandrings- og asylpolitikken.

Skrevet
Rasisme og hat skyldes ofte frykt og redsel.

Hvorfor skal de som uttrykker motvilje mot den asyl-/innvandringspolitikk som Norge bedriver, av såkalte bedrevitere stemples som mennesker om ikke skjønner noen ting, bare lider av frykt og redsel for det nye og ukjente, og at dette er negative ting.

Ja, jeg personlig frykter et Norge som vil drukne i muslimsk innvandring (jeg jobber på Grønland i Oslo og vet hva jeg snakker om) og dermed true Norge med sin kultur og sine tradisjoner. Er det noe galt i at jeg frykter det? Disse "innvandrerfrelste" digger jo afrikansk kultur som om det skulle være toppen av alt, og de må jo få beholde og utvikle sin. Men hvis en nordmann piper en lyd om at vår kultur er verdt å bevare, er man naturligvis rasist.

Redsel: Ja, det går nok på penger det. Når vi ser hva våre nye koster i trygder, sosialstønader og alt mulig annet: Ja, jeg er redd. Jeg vil ikke se at velferdsstaten knekkes på grunn av dette.

Selv ihuga arbeiderpartifolk som Bøhler og Gerhardsen sier jo dette nå, og Arbeiderpartiet ved dette valget, la seg på innstramming i innvandrings- og asylpolitikken.

Siden du siterte meg skal jeg prøve å forklare litt bedre hva jeg mener.

Jeg sier kke at ALLE som er redd for den innvandringspolitikken Norge fører er rasister, men at rasisme bygger på redsel. Det betyr ikke at du er rasist fordi du er redd for at den norske kulturen skal forsvinne til fordel for den afrikanske, men at mennesker som krenker innvandrere og mørkhudede gjerne også har en eller annen form for frykt. Og da er det ikke snakk om at de på sen saklig måte forteller at de er redd, men at de bruker psykisk og fysisk vold for å få frem en mening som krenker noens etniske opprinnelse.

Jeg er enig i at Norge har en dårlig innvandringspolitikk, men ikke fordi jeg har noe i mot innvandrere, men fordi jeg har noe i mot måten Norge "hjelper" innvandrere.

Innvandrere som kommer til Norge får en plass å bo, de får mat, penger, norskkurs og kanskje en lavtlønnet jobb. Det de ikke får er hjelp til å bearbeide fortiden. Bearbeide hva som er grunnen til at de må innvandre til Norge. Innvandrere som kommer til Norge må integreres i samfunnet, men dette ikke bare på en overfladisk plan. Det holder ikke å lære seg Norsk.

Dessverre virker det som Norge ønsker å ta i mot fra øst og vest uten å se konsekvensene av det, men selv om jeg er av den oppfatning at Norge har en dårlig innvandringspolitikk gjør det ikke meg til rasist.

Skrevet (endret)

Vurderer å bli rasist jeg også, ettersom jeg er mega lei alle de innvandrerne som tigger, stjeler, selger dop, driver ulovlig virksomheter, voldtar og benytter velferdstjenestene våre maks og ellers er overrepresentert på diverse mindre heldige statistikk.

Også alle øst-europeerne som stjeler, tigger og lager bråk begynner å gå meg på nevene. Det viser seg også at de utnytter NAV i riksrevisjonens gjennomgang...

Statistikken fra SSB, kan vel ikke kalles rasistisk? Det er snakk om fakta! Det må være lov å si at vi ikke liker grupper som vi kan vise til at er overrepresentert i negativ sammenheng!?

Det er da helt saklig begrunnet.

Endret av investor
Skrevet
Nuvel, dette blir jo rent hypotetisk men si det var en gammel norsk dame som var slått ned og urinerte på ambulansesjåføren på grunn av hjerneskaden hun var påført; tror du hun ville bli kalt en gris og blitt nektet med i ambulansen?

Om hun i tillegg var rusa på hasj slik som han var, ville jeg i alle fall tro at sjansen var høy. Men du burde vel ikke trekke inn alder og kjønn. Du burde spørre om det var en Norsk mann rusa på hasj med samme alder, som urinerte og stod oppreist, ja da hadde de helt sikker dratt. Ingen var interessert i fakta selv om det ble besvist at han faktisk var rusa og stod oppreist.

Jeg forstår at du er veldig opptatt av rasisme, men du må vel se at det er viktig at man ikke bruker rasisme begrepet i utide? På sikt vil det miste helt innehold, og folk vil bare se på begrepet rasist som et banne ord.

Skrevet (endret)

OKay en gang til. JEG ER BOMBESIKKER PÅ AT HAN VAR RASIST! Det er ikke noe jeg innbiller meg. Er han alltid en dritt sekk? Kanskje, men han og en jævla rasist. Og stakkers dama i kassen var en liten søt asiater som jeg har sett flere ganger og som er kjempe grei.

Ja jeg kan være enig i at noen utlendinger er rasistiske mot nordmenn. Jeg vet om mørkegutter som roter med blondiner fordi de tror de er helt dum i hode og de vil ikke ligge med mørke jenter fordi de respekterer dem formye til å behandle dem slik. Slike innvandrere har ingenting i norge å gjøre. Skal en bo i norge må en lære seg å leve i lag med og respektere nordmenn.

Det finnes rasister på begge sider, men denne stakkars kvinnen, var en hyggelig, hardtjobbene innvandrer som gjør sitt beste for å passe inn i Norge og alikavel kan hun bare jobbe på McDonalds. Hun fortjener ikke å bli behandlet på denne måten. Min bestevenn er mørk og selv om hun er født i Norge har faren fornorsket navnet hennes for at hun skulle oppleve mindre diskriminering når hun ble voksen. Diskriminering av innvandrere i arbeidslivet er et alvorlig problem i Norge. Folk med høy utdannelse fra midøsten må nøye seg med drittjobber enda de kan norsk. Er det rettferdig?

Endret av Chiyo
Skrevet
Diskriminering av innvandrere i arbeidslivet er et alvorlig problem i Norge.

Men det er jo du og dine likesinnede som er opphavet til denne problemstillingen. Hva trodde dere egentlig, da dere satte i gang med å fylle opp Norge med fremmedetniske/fremmedkulturelle innvandrere?

Skrevet
OKay en gang til. JEG ER BOMBESIKKER PÅ AT HAN VAR RASIST! Det er ikke noe jeg innbiller meg. Er han alltid en dritt sekk? Kanskje, men han og en jævla rasist. Og stakkers dama i kassen var en liten søt asiater som jeg har sett flere ganger og som er kjempe grei.

Ja jeg kan være enig i at noen utlendinger er rasistiske mot nordmenn. Jeg vet om mørkegutter som roter med blondiner fordi de tror de er helt dum i hode og de vil ikke ligge med mørke jenter fordi de respekterer dem formye til å behandle dem slik. Slike innvandrere har ingenting i norge å gjøre. Skal en bo i norge må en lære seg å leve i lag med og respektere nordmenn.

Det finnes rasister på begge sider, men denne stakkars kvinnen, var en hyggelig, hardtjobbene innvandrer som gjør sitt beste for å passe inn i Norge og alikavel kan hun bare jobbe på McDonalds. Hun fortjener ikke å bli behandlet på denne måten. Min bestevenn er mørk og selv om hun er født i Norge har faren fornorsket navnet hennes for at hun skulle oppleve mindre diskriminering når hun ble voksen. Diskriminering av innvandrere i arbeidslivet er et alvorlig problem i Norge. Folk med høy utdannelse fra midøsten må nøye seg med drittjobber enda de kan norsk. Er det rettferdig?

Selvsagt er rasisme forkastelig. Men synes du drar det litt langt når du skal få denne hendelsen til å dreie seg kun om rasisme. Det er tydelig at denne mannen ikke eide dannelse eller vanlig folkeskikk. Det at han også dyttet til deg, viser jo at han behandler andre mennesker generelt ganske dårlig, og at det ikke trenger å være bare rasisme. Denne mannen har nok mange hang ups. Skulle ikke forandre meg om han hater homofile også. Noen mennesker er bare slik. De har lav intelligens og dårlig psyke. Det gjelder bare å holde seg langt unna dem.

Skrevet
Jeg forstår at du er veldig opptatt av rasisme, men du må vel se at det er viktig at man ikke bruker rasisme begrepet i utide? På sikt vil det miste helt innehold, og folk vil bare se på begrepet rasist som et banne ord.

Det er flere nyanser her enn sort og hvitt. Jeg mener også det skal være rom for å komme med berettiget kritikk av utlendinger som ikke respekterer norsk lov og kultur uten å bli stemplet som rasist av den grunn, det er en selvfølgelighet.

Men samtidig er mye av den misnøyen og harmen som rettes mot ikke-vestlige innvandrere forankret i en fremmedfrykt og god gammel rasisme, vi må for all del ikke tro at Norge er fritt for rasister og det må være lov å kalle en spade for en spade innimellom.

Skrevet
Det er flere nyanser her enn sort og hvitt. Jeg mener også det skal være rom for å komme med berettiget kritikk av utlendinger som ikke respekterer norsk lov og kultur uten å bli stemplet som rasist av den grunn, det er en selvfølgelighet.

Men samtidig er mye av den misnøyen og harmen som rettes mot ikke-vestlige innvandrere forankret i en fremmedfrykt og god gammel rasisme, vi må for all del ikke tro at Norge er fritt for rasister og det må være lov å kalle en spade for en spade innimellom.

Jo det kan så være, men ikke alltid let å vite hva som er hva. Søsteren min er så absolutt ikke rasist, men fikk så øra flagra av ei dame på en fest. Hun ga utrykk for at hun var dritt lei en somalisk guttegjeng som henger like ved et kjøpesenter. Hun fortalte også om negative episoder hun hadde opplevd. Da mener jeg at det var veldig feil å kalle henne rasist når hun forklarte hvorfor hun mislikte de og at hun begrenset det til å gjelde denne klikken. Hadde hun sakt jeg hater somaliske gutter uten noen form for forklaring hadde jeg vært enig.

Derfor tenker jeg også på Mc Donnalds mannen. Hva slags tanker han har inne i hode aner jeg ikke, han virket uhøflig. Derimot så kan jo adferden hans knyttes opp i mot en bestemt situasjon og hendelse. Derfor mener jeg det er veldig feil å anklage han for å være rasist.

Det miner litt om da jeg hørte et radio innslag med Kari Jackeson (fitness dama) hun var sint fordi flere politikere ikke ville kalle en spade for en spade og si rett ut at her dreide det seg om åpenbar rasisme i saken om ambulanse sjåførene i Ali Farah saken. Hvordan i all verden kunne hun vite det? De slengte dritt, javel, men ikke noen ord om hud eller rase. Er hun kanskje synsk? Dessverre så føler jeg også at det er litt for mange av hennes sort, som tror de er synske og kan vite med 100% sikkerhet om noen er rasistiske eller ikke.

Skrevet

Om man kjefter på en utlending er man rasist. Om man kjefter på en annen nordmann er man..? hva da?

Det er mange her i landet jeg ikke klarer for mitt bare liv å forstå. Har ei i klassen som er Søndre Land og må si rett ut til henne at "jeg skjønner ikke hva du sier". Kan jeg ikke gjøre det samme om jeg møter en utlending som jeg ikke klarer å forstå da? For da er jeg rasist.

Det er hellet ikke, som flere har kommentert, selvsagt at alle forstår at "det som er på bildet" og "meny" er det samme. Man kan si "bildet du peker på er en meny", men man bør ikke anta at kunden vet det fra før.

Nå mener ikke jeg at denne mannen absolutt ikke var rasist, eller at det var helt greit det han sa, men jeg synes folk ofte er veldig kjappe på å spille rasistkortet om noen blir ufine mot utlendinger. Kan godt hende de er akkurat like ufine mot nordmenn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...